جمعه, 10 فروردين 1403
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۲/۰۲/۱۴ 
  • تعداد بازدید : 1936
  • کد خبر : ۱۹۲۲
بازارچه صنایع دستی پارك جنگلی توسط هنرمندان گلپایگانی رونق می‌یابد
هنرهای دستی را می‌توان جزئی از فرهنگ بومی مردم هر منطقه به حساب آورد كه حاصل ذوق و سليقه و نشان ازهنرمندی مردم آن منطقه دارد. امروزه هنر،بخشی از فرهنگ بومی به حساب آمده و ازارزش بالایی برخوردار است. برای رهایی ازاین بحران که متاسفانه دامن گیرصنعت صنایع دستی درسراسر کشور شده است ایجاد بسترها و زمینه‌های فرهنگی و شناساندن قابلیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی،مرغوبیت،ماندگاری و ارزش هنری صنایع دستباف و دست ساز برای مردم وایجاد بازار تقاضا و همچنین آموزش و افزایش کیفیت محصولات صنایع دستی تولیدکنندگان این عرصه ضروری است.
    

بازارچه صنايع دستي پارک جنگلي توسط هنرمندان گلپايگاني رونق می‌یابد .

هنرهای دستی را می‌توان جزئی از فرهنگ بومی مردم هر منطقه به حساب آورد كه حاصل ذوق و سليقه و نشان ازهنرمندی مردم آن منطقه دارد. امروزه هنر،بخشی از فرهنگ بومی به حساب آمده و ازارزش بالایی برخوردار است.

برای رهایی ازاین بحران که متاسفانه دامن گیر صنعت صنایع دستی درسراسر کشور شده است، ایجاد بسترها و زمینه‌های فرهنگی و شناساندن قابلیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی،مرغوبیت،ماندگاری و ارزش هنری صنایع دستباف و دست ساز برای مردم وایجاد بازار تقاضا و همچنین آموزش و افزایش کیفیت محصولات صنایع دستی تولیدکنندگان این عرصه ضروری است.

از سویی واردات بی رویه اجناس بی کیفیت اما ویترینی خارجی به ويژه درچند سال گذشته و از سویی کمبود کارآموزان مستعد و کوشا دراین عرصه و عدم آموزش درست علمی این هنر به دانشجویان موجب شده است که امروزه شاهد آن باشیم  صنایع دستی که خود بخش جدا نشدنی از میراث فرهنگی و معنوی کشور بود، دچارمرگ تدریجی با آهنگی شتابزده شود.

منبت، معرق، پيکره تراشي، مشبک، چرم دوزي، توليد انواع مصنوعات چوبي، سفالگري، مسگري، ريخته گري، آهنگري، گيوه دوزي، جاجيم، گليم، فرش و نخ ريسي از صنايع دستي گلپايگان محسوب می‌شود که در گذر زمان برخي ازاين رشته‌ها از رونق افتاده و يا کم رنگ شده است.

شهرداري گلپايگان باهمکاري اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گلپايگان درآغازين روزهاي سال 92 اقدام به تاسيس و راه انداري بازارچه سوغات وهداياي صنايع دستي در پارک جنگلي نمود تا بارديگر با عرضه هنروصنايع دستي شهرستان، گلپايگان را بيش از گذشته به همشهريان و گردشگراني که به اين شهر مسافرت می‌کنند، معرفي کند.

در حال حاضر24 نفرازهنرمندان شاخص گلپايگان در رشته هاي منبت،معرق، مشبک، سنگ تراشي، چرم دوزي و پيکره تراشي به صورت دائم درغرفه هاي پارک جنگلي مشغول به فعاليت هستند.  شهرداری گلپایگان باهدف حمایت هنرمندان صنایع دستی بااختصاص غرف موجوددربازارچه پارک جنگلی تلاش می نمایدتا با رونق بخشی به این صنعت مهم و پایه وایجادپایگاه دائمی هنر،سوغات و صنایع دستی گلپایگان به صنعت توریسم منطقه وجاذبه های شهر و پارک جنگلی کمک نماید.

بازدید از این مجموعه و تبلیغ و معرفی آن به مسافران و گردشگران ، همراهی و مساعدت شهروندان با مجموعه فعالیت ها و تلاش های انجام شده اخیر شهرداری در این رابطه خواهد بود.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0