سنت ختم قرآن تو مارمضون سنت خیلی خوبیس که من نمدونم از کی تو گلپایگون شروع شده. از وقتی یادم میاد زمان بچگیمون تو مچتا بعد نماز ظور و عصر یا مغرب و عشا همه جعم میشدند و دوره ای قرآن میخوندند. اونوختا اول انقلاب بود و به این کارا خیلی اهمیت میدادند ولی من نمدونم قبل انقلابام تو مچتا دوره ختم قرآن بوده؟ بدی این روش این بود که همه همیشه وقت کافی بخ مسجد موندن نداشتند.


خیلیا ختم قرآنا با یه افطاری که میدادند تموم میکردند و اونام به این صورت بود که چند روز قبل حزبای قرآنا تقسیم میکردند تا روزی که افطاری میدند تموم شده باشه. به هر نفر 4 تا 6 تا حزب میرسید  ولی بعضیا نمرسیدند بخونند و همون روز افطاری زودتر میرفتند خونه طرف و شروع میکردند به خوندن. ما هم که زودتر حزبامونا خونده بودیم وقتی میرفتیم اونجا میدیدیم کلی حزب نخونده مونده و مجبور بودیم بازام بخونیم.

ولی خیلیا ترجیح میدند خودشون تو خونه ختم کنند چند سال که از انقلاب گذشت تو شبکه های تلویزیون هر روز ختم قرآنا میذاشتند و مردم خیلی راحت تر شدند. بدی این روش این بود که دقیقا همون زمان پخش برنامه اگه کاری داشتی به ختم نمرسیدی.

بعد چند سال دیه نوارای جزء به جزء قرآن از قاریای مصری در اومد که تو یه کیف 30 تا نوار گذاشته بودند و خوبیش این بود که  کسایی که کار داشتند هر وقت که میرسیدند قرآن بخونند ولی این روش باعث تنبلی هم میشد و ختم قرآن به آخرای مارمضون موکول میشد.

کم کم با اومدن تکنولوژی و کامپیوتر فایلای قرآن هم اومد و دیه نیاز به نگر داشتن یه جعبه بزرگ نوار نبود و حتی تو یه سی دی یا حافظه کامپیوتری بود.

امروزه حتی اونام نیازی نیس و میشه هر وقت لازم بود تو اینترنت گشت و ختم قرآنا تموم کرد.

الان که یه هفته تا آخر مارمضون مونده نمدونم  شما رسیدیند که قرآنا ختم کنیند یا نه ، اما خاطره من از سالهای قبلیس که نوار داشتیم. یادمه سال کنکورم بود و من نمرسیدم که قرآنا روز به روز تموم کنم بخ همین، روزای آخر که شد نوارا را گذاشتم که باش قرآن بخونم، ترتیل منشاوی بود و خیلی یواش یواش میخوند، یه چند تا نواری که گذشت دیدم خیلی وقت میگیره، یه ضبطی داشتیم که بخ ضبط کردن دور تند داشت. بخ همین میذاشتمش رو دور تند و هر جزء قرآنا اگه 45 دیقه وقت میبرد من با 20 دقیقه تموم میکردم و خلاصه اونسال تمومش کردم. بدی این روش این بود که بعضی وقتا خود قاری یه ذره تند تر میخوند و من رو دور تند عقب میافتادم.

امسال هم خیلی سرم شلوغ بود و نرسیدم به موقع جزئا را بخونم بخ همین یاد خاطری اونسالم افتادم و تصمیم گرفتم مث اونسال رو دور تند قرآنا ختم کنم. حالا تو کامپیوتر دور اجرای فایلای صوتی را رو هر سرعتی که  بخوام میذارم و جلّ جزئا را تموم میکنم.

 امسال وقت دعای ختم قرآن ما را هم دعا کنیند.