پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

انتقادیک مرجع تقلید از ربا دربانک ها

پنجشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۵:۴۴
کد مطلب: 314137
آیت‌الله صافی گلپایگانی نسبت به وجود ربا در برخی از بانک‌های کشور ابراز نگرانی کرد.
به گزارش جهان به نقل از دفتر آیت الله صافی گلپایگانی، این مرجع تقلید در دیدار مسئولان بانک ملی استان قم با اشاره به بانکداری اسلامی و اهمیت اجرای آن بیان داشت: اگر برنامه‌های بانکداری اسلامی به نحو احسن و مطابق با شرع مقدس اجرا شود، آثار و برکاتش برای همگان به خصوص ضعفا و فقرا بسیار زیاد است.

وی با اشاره به لزوم اجرای همه احکام اسلامی در بانک‌ها، اضافه کرد: اصل مطلب این است که تمام کارها و برنامه‌هایی که در بانک‌ها اجرا می‌شود باید مطابق دستورات شرع بوده و هدف از تأسیس بانک در نظام اسلامی - که همان ایجاد بانک به تمام معنا اسلامی بوده است- تأمین شود و قرض الحسنه که یکی از سنت‌های حسنه اسلام است باید به طور واقعی در بانک‌ها و کشور ترویج شود.

این مرجع تقلید با تأکید بر لزوم ارائه الگوی اسلامی از بانک به جهانیان افزود: هدف از مطرح‌کردن بانکداری اسلامی در ابتدای انقلاب و تصویب قانون مربوط به آن این بود که بتوان بانک‌هایی بر مبنای احکام شرع ساخت و آنها را به عنوان الگو برای جهانیان معرفی کرد که با حذف ربا هم می‌توان خدمات بسیار خوبی را به مردم ارائه داد.

وی با تأکید بر محوریت برنامه بانک‌ها برای اقشار ضعیف جامعه بیان داشت: در مسائل بانک‌ها باید به مقاصد اسلام به ویژه کمک به اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه توجه بیشتری شود و طوری برنامه‌ریزی شود که این عزیزان در رفاه باشند و فشاری بر آنها وارد نشود.

آیت الله صافی گلپایگانی با ابراز نگرانی و اظهار تأسف از وجود ربا در برخی از عملیات‌های بانکی بیان کرد: از بزرگترین گناهانی که قرآن کریم به آن اشاره دارد همین ربا است که تصور می‌شود الان از نظام بانکی ما بر چیده شده است. متأسفانه هنوز هم در بعضی بانک‌های کشور، بانکداری اسلامی به نحو احسن اجرا نمی‌گردد و بعضی از بانک‌ها به بنگاه‌های تجاری سودآور برای عده‌ای خاص تبدیل گشته است و منافع عمومی مردم را در نظر نمی‌گیرند.

وی در پایان با تشکر از مسئولان حاضر در جلسه، برای همه آنها، توفیق انجام وظایف شرعیه را از خداوند متعال خواستار شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *