با وجودي كه متخصصان تغذيه همواره به خوردن ماهي بعنوان يك منبع غذايي بسيار مفيد توصيه مي‌كنند اما نتايج يك بررسي جديد نشان داده است كه ماهي سرخ شده به اندازه چيپس براي سلامت قلب خطرناك و مضر است.

اين بررسي تاييد مي‌كند كه مصرف ماهي سرخ كرده و چيپس حتي يك نوبت در هفته خطر ابتلا به بيماري قلبي را افزايش مي‌دهد.

متخصصان در اين مطالعه تاييد كردند از سوي ديگر مصرف ماهي پخته و آب پز احتمال ابتلا به اين قبيل بيماري‌ها را تا 30 درصد كاهش مي‌دهد.

اين كارشناسان تغذيه ادعا كرده‌اند كه ماهي سرخ كرده نه تنها خاصيتي ندارد بلكه برعكس احتمال بروز امراض قلبي را تا 50 درصد تشديد مي‌كند. در واقع سرخ كردن ماهي تمام خواص مفيد آن را از بين مي‌برد و آن را به يك خوراكي مضر تبديل مي‌كند.

در اين بررسي‌ها، عادات تغذيه‌اي در 84 هزار و 493 زن 50 تا 79 ساله طي يك دوره 8 ساله مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج آزمايشات معلوم كرد افرادي كه در هفته 5 نوبت يا بيشتر از ماهي پخته و آب پز استفاده كردند احتمال حمله قلبي در آنها تا 30 درصد كاهش پيدا مي‌كند.

از سوي ديگر، زناني كه در اين مطالعه حتي يك نوبت ماهي سرخ كرده در طول هفته مصرف كردند بيش از 48 درصد در معرض خطر نارسايي و مشكلات قلبي قرار گرفتند. علاوه بر اينها احتمال ابتلا به اضافه وزن و تمايل به مصرف كالري بيشتر در زناني كه ماهي سرخ كرده خورده بودند، افزايش پيدا كرد.

به گزارش روزنامه ديلي اكسپرس چاپ انگليس، اين متخصصان چنين نتيجه گرفتند كه وقتي افراد به طور منظم از ماهي پخته يا آب پز استفاده مي‌كنند فعال‌تر هستند تناسب جسمي بهتري دارند و كمتر سيگار مي‌كشند.