گیاهان دارویی
پزشکی

 

کلسترول” یک ترکیب هورمونی است که هم می‌تواند به وسیله بدن تولید شود و هم از طریق غذا وارد بدن شود.
کوروش جعفریان متخصص تغذیه و رژیم درمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: کلسترول یک ترکیب شبه هورمونی است که هم می‌تواند به وسیله بدن تولید شود و هم از طریق غذا وارد بدن می‌شود.

وی با بیان اینکه کلسترول به دو شکل LDL و HOLدر بدن تظاهر پیدا می‌کند تصریح کرد: LDLکلسترول بد کلسترول هایی که از طریق غذا وارد کبد شده است را به قسمت های مختلف بدن از جمله عروق برده که مصرف بیش اندازه چربی ها و یا وجود مشکلات سیستم عروقی باعث اکسیده شدن کلسترول و ایجاد رسوب در عروق که این امر می‌تواند زمینه ساز بیماری های قلبی و عروقی و پلاک‌های موجود در آن شود.

به گزارش پاکسان نیوز ،  این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در ادامه اظهار داشت: HDL کلسترول خوب برعکس LDL کلسترول ما را از بافت های مختلف علی الخصوص سیستم عروق جمع آوری می کند و داخل کبد متابولیزه می‌کند.


جعفریان با اشاره به اینکه مصرف غذاهای غنی از کلسترول اصلی ترین عامل افزایش کلسترول است توصیه کرد: مصرف غذاهایی از جمله دل ، جگر، قلوه، مغز و کله پاچه از منابع غنی کلسترول هستند که باید مصرف آنها محدود کرد.

وی در ادامه افزود: منابع گیاهی برعکس منابع حیوانی فاقد کلسترول هستند و مصرف این مواد می‌تواند برای بدن بسیار سودمند باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه موارد غذایی حاوی روغن ترانس جامد یا نباتی باعث افزایش کلسترول خون می‌شوند افزود: یکی از مهمترین عوامل افزایش کلسترول در جوامع از جمله کشور ما استفاده از روغن های جامد و غذاهای حیوانی و محصولاتی است که پخته و پز آنها از روغن جامد است که باید برای کاهش کلسترول خون میزان ‌آن را در مواد مصرفی کاهش دهیم.

دکتر جعفریان در ادامه تشریح کرد: کاهش یک درصد کلسترول می‌تواند دو تا ۳ درصد بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توصیه می شود مصرف غذاهای فرآوری شده را که گاها از آن غفلت میکنیم را از مواد غذایی حذف کنند.



نوشته شده در تاريخ چهارشنبه پانزدهم آبان ۱۳۹۲ توسط آخاله از منابع دیگر


 

شارژ ایرانسل

فروشگاه اينترنتي ايران آرنا

دانلود

دانلود