نوشته شده توسط حسین عبیری گلپایگانی در جمعه سیزدهم اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت 0:5 | لینک ثابت |
زیست‌بوم
روزنامه همشهری شنبه 29 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16663
توصیه‌های زیست‌محیطی ماه رمضان
حسین عبیری‌گلپایگانی/ فعال محیط‌زیست
همزمان با ماه مبارک رمضان، با توجه به اینکه بعضی از مراسم مذهبی مانند مراسم سوگواری شهادت حضرت علی(ع) و شب‌های قدر در طول ایام ‌این ماه برگزار می‌شوند و بازار توزیع نذورات در این‌ماه هم گرم خواهد بود، بنا به تجربه، چند سالی است شهروندان در این ایام برای ادای نذورات اغلب از ظروف مخرب محیط‌زیست استفاده می‌کنند. با توجه به بالا بودن سرانه تولید زباله در کشور در چند سال اخیر حجم زیادی از زباله‌ها را ظروف یکبار مصرف پلاستیکی تشکیل می‌دهند که اثرات مخربی بر جنگل‌ها، دشت‌ها، سواحل، دریاها و نقاط مرتفع کوهستانی دارند.

در ایام ‌ماه مبارک رمضان به‌علت بلند بودن طول روز، افزایش گرمای هوا ،گرسنگی و خستگی حاصل از کار روزانه و روزه‌داری معمولا خانم‌های کدبانو برای انداختن سفره افطاری از غذای‌های بیرون از منازل استفاده کرده یا به‌دلیل پایین آمدن توان جسمانی و بدنی از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی بهره می‌برند. توصیه‌هایی برای کاهش استفاده از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف را در اینجا آورده‌ایم:

1- به شهروندانی که در ایام ‌ماه رمضان در منزل سفره افطاری نذری دارند، توصیه می‌شود از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی اعم از سفره، لیوان، کاسه، بشقاب، قاشق، چنگال و کارد خودداری کنند.

2- به کسانی که در ایام ‌ماه رمضان از غذاهای بیرون از منزل استفاده می‌کنند توصیه می‌شود، در صورت امکان از مهمانان خود در رستوران پذیرایی کنند؛ زیرا ظروف استفاده شده در رستوران‌ها دائمی هستند و این امر به کاهش استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی می‌انجامد. اما اگر امکان برگزاری مهمانی در رستوران مقدور نباشد، برای تهیه غذا از رستوران از ظروف دائمی استفاده شود (درصورت همراه نداشتن ظرف دائمی، مسئول رستوران حتما مواد غذایی را در ظرف یکبار مصرف تحویل می‌دهد).

3- برای کاهش استفاده از کیسه‌های پلاستیکی هنگام خرید، کیسه‌های پارچه‌ای به‌همراه داشته باشید.

4- به کسانی که در مساجد، حسینیه‌ها و تکیه‌ها در ‌ماه رمضان غذای نذری توزیع می‌کنند، توصیه می‌شود با استفاده از ظروف دائمی محل صرف غذا در همان مکان‌های توزیع نذری باشد و از سرو غذا در ظروف یکبار مصرف خودداری کنند. همچنین از توزیع نوشابه‌های یکبار مصرف به‌علت بالا بودن میزان قند این نوشیدنی‌ها و پسماند پلاستیکی‌شان جلوگیری شود.

5- در صورت توزیع چای و نوشیدنی نذری در خیابان‌ها حتما از لیوان‌های تجزیه‌پذیر استفاده شود. از هموطنان عزیز درخواست می‌شود پس از استفاده از این لیوان‌ها آن را در سطل زباله بیندازند و از رها کردن‌شان در سطح معابر شهر، جوی‌ها و نهرها جدا خودداری کنند.

6- با توجه به خشکسالی‌های چندسال اخیر، حیات‌وحش و پرندگان از تشنگی و گرسنگی در رنج و عذابند و حتی بعضی گونه‌های کمیاب و نادر به‌علت بی‌آبی و بی‌غذایی در حال تلف شدن بوده و با انقراض نسل روبه‌رو هستند؛ ازاین‌رو توصیه می‌شود بخشی از هزینه‌های نذری خود را برای جلوگیری از نابودی حیات‌وحش و پرندگان صرف کنید. ساخت آبشخور، تهیه علوفه و تهیه گندم و ارزن برای پرندگان با پول نذری، باقیات صالحات برای نذرکنندگان است.

نوشته شده توسط حسین عبیری گلپایگانی در شنبه بیست و نهم اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت 21:40 | لینک ثابت |
 

 

 

آخرین بازمانده جمعیت غربی درنای سیبری، دقایقی قبل در دامگاه فریدونکنار فرود آمد.

این دهمین سال متوالی است که این درنای سیبری که جنسیت آن نر می‌باشد، مهاجرت زمستانه خود را به تنهایی انجام می‌دهد و وارد ایران می‌شود.

در زمستان سال ۱۳۸۶ سه درنای سیبری وارد تالاب‌های منطقه فریدونکنار شدند که متاسفانه یکی از درناها بر اثر شلیک گلوله از بین رفت.

یک سال بعد در زمستان سال ۱۳۸۷ دو درنای سیبری باقیمانده که یکی از آن­ها امید و دیگری یک درنای ماده بود مجدداً به فریدونکنار مهاجرت نمودند که در آن سال نیز درنای سیبری ماده به دلیل نامعلومی از بین رفته و ناپدید شد.

جمعیت شرقی و غربی درنای سیبری سال­هاست که از یکدیگر جدا شده و مسیرهای مهاجرت کاملاً متفاوتی را انتخاب نموده‌اند. جمعیت شرقی درنای سیبری در فصل زمستان به شرق آسیا مهاجرت می‌کنند و جمعیت غربی درنای سیبری در گذشته وارد ایران می‌شده‌اند.

این درنای نر (امید) در واقع آخرین بازمانده جمعیت غربی درنای سیبری به شمار می‌رود که پس از مرگ درنای ماده از زمستان سال ۱۳۸۷ سال­های پیاپی است که به تنهایی مهاجرت زمستانه خود را انجام داده و وارد تالاب‌های فریدونکنار می‌شود.

 

 

امروز صبح طبق روال همیشگی لب تاپم را روشن کردم و تا وارد دنیای مجازی شدم چشمم به خبری خورد که در اکثر گروه‌ها و کانال­های زیست محیطی اطلاع رسانی شده بود. خبر سفر پرنده "درنا امید" که از صدها کلیومتر دورتر (شاید هم از هزاران کیلومتر فاصله و بقولی از آن طرف دنیا و از منطقه سیبری) صبح شنبه در محله فریدون کنار فرود آمد و این درنای سفید نر سیبری برای دهمین سال سال متمادی بدون هیچ همراهی حتی همسر به ایران بازگشت ولی با یک ماه تأخیر و امید همه فعالان محیط زیست کشور عزیز ما را برای دهمین سال ناامید نکرد.

 جناب درنای امید (به علت اینکه این درنا نر می‌باشد) باید اطلاع داشته باشند که امسال حدود یک ماه دیر تشریف آوردند، ماه گذشته یعنی آبان ماه، چند بار خبر از فرود درنا امید در منطقه فریدون کنار (سیاه چاله پرندگان وحشی در استان مازندران) در شبکه­ها و خبرگزاری­ها منتشر شد ولی دوباره تکذیب شد. تا شنبه ساعت 9 صبح در کانال خانم دکتر ابتکار (ریاست پیشین سازمان حفاظت محیط زیست) و به نقل از کانال دیدبان محیط زیست و حیات وحش ایران رسماً فرود درنا امید به فریدون کنار تأیید شد.

سخنی با عزیز دلمان درنای امید

درنا امید عزیز مطلبی را باید خدمت شما بگویم که ابتدا به یک نقل قول اشاره می‌کنم، دوست عزیزی چند روز پیش تعریف می‌کرد شخصی یا از مسافرت آمده بوده و یا به یک شهری سفر می‌کند، برای خیرمقدم گویی به ایشان همه در و دیوار شهر پر بود از بنر، پلاکارد و خوش آمدگویی­های مختلف، ولی شما این را بدان که اگر برای شما اینکار را انجام نمی‌دهیم شما به دل نگیر. اگر برای فعالان محیط زیست، مسئولین دولتی، رسانه مجازی و خبرگزاری‌ها و شبکه‌های تلویزیونی در ایران ممکن بود برای ورود شما به فریدون کنار در مسیر پرواز شما حتماً صدها بنر و پلاکارد و پیام­های خیر مقدم نصب می‌شد و یا لحظه به لحظه ورود شما را تصویری به سراسر ایران مخابره می‌کردند، نه اینکه هوادارانت دوست ندارند این کارها را بکنند بلکه متاسفانه به خاطر ذات وجود خدادادی شما که ارزش این کارها را درک نمی‌کنی این عزیزان خودشان را به زحمت نمی‌اندازند. اما تو بدان که امروز برای ورودت به فریدونکنار در دنیای مجازی شادی و سرور بود و همه از آمدنت خبر می‌دادند که آمدنت دمیدن روح دوباره به زندگی انسان­ها و امید دوباره به زندگی و حیات است، به ویژه بعد از زلزله تأسف بار کرمانشاه که در سراسر کشور بیش از ده روز است مردم در حزن و اندوه زندگی می‌کنند. امیدجان تو اولین میهمانی هستی که برای چند ساعتی لب­های غم دار مردم کشور ایران را خندان کردی و برای ورودت خیلی‌ها از ته دل خندیدند.

نوشته شده توسط حسین عبیری گلپایگانی در یکشنبه پنجم آذر ۱۳۹۶ ساعت 12:35 | لینک ثابت |

حاجیه خانم «سکینه زیبایی» این مادر بزرگوار در دامان خود 2 شهید سرافراز را  پرورش داده و آنها را برای دفاع از اسلام و انقلاب و ایران تربیت کرده است. شهید احسان الله طبرزدی از اعضای هسته اولیه سپاه آبادان و از مدافعان خرمشهر و شهید ابوذر طبرزدی که  آیت الله جمی امام جمعه فقید آبادان درباره اش گفته بود: «ابوذر شهید نمونه بود» خانواده شهیدان طبرزدی اصالتا  اهل روستای «در» از توابع گلپایگان بودند. قبل از پیروزی انقلاب به آبادان  مهاجرت می کنند و پس از آغاز جنگ تحمیلی به زادگاهشان مراجعت می نمایند.

مراسم تشییع و تدفین مادر گرامی شهیدان طبرزدی، صبح روز سه شنبه سی ام آبان در روستای «در» برگزار و در کنار فرزندانش به خاک سپرده شده.

نوشته شده توسط حسین عبیری گلپایگانی در جمعه سوم آذر ۱۳۹۶ ساعت 12:8 | لینک ثابت |

 

 

در روز چهارشنبه مورخه 24 ابان ،ساعت هشت شب به دعوت معاونت زنان ریاست جمهوری به اکران فیلم "صفر تا سکو" در ساختمان سینمایی وزارت ارشاد ،سالن نمایش فلیم دعوت شدم .
اين فيلم در ژانر اجتماعي با رويكرد پرداخت به ورزش زنان و موفقيت هاي حاصله اخير به كارگرداني خانم سحر مصيبي و تهيه كنندگي خانم ها مهتاب كرامتي و طهورا ابوالقاسمي به همت والا و موفقيت زنان و دختران ايراني در سكوهاي جهاني مي پردازد که نمونه هايي از شكوفايي و اميد در جامعه نوين ايران می باشد ( این فیلم به موضوع زندگی خواهران منصوریان یعنی الهه، شهربانو و سهیلا منصوریان، نوابغ ووشو ایران و جهان هستند که توانسته اند با اتکا به قدرت بدنی و عزمی جزم، در یکی از سخت ترین رشته های ورزشی، برای ایران، افتخارات جهانی کسب کنند. در تاریخ ورزش ایران، حضور سه خواهر قهرمانی یک رشته ورزشی سابقه نداشته است)
خوشبختانه در این برنامه فرصتی پیش آمد  تا با سرکار خانم دکتر ابتکار، خانم مولاوردی ، جناب دکتر مسجد جامعی ، جناب تابش ،سرکار خانم کرامتی و خواهران منصوریان دیداری داشته باشم. 

 

👇👇👇👇

نوشته شده توسط حسین عبیری گلپایگانی در پنجشنبه بیست و پنجم آبان ۱۳۹۶ ساعت 8:47 | لینک ثابت |

هشدار نسبت به تخریب کوه‌ها در روز جهانی پاکسازی کوهستان        

شهر > محیط زیست ایران - کوهنوردان و فــــعالان محیط‌زیست بنا بر سنت چندساله در نخستین روزهای پاییز آماده می‌شوند که دوباره مراسم روز جهانی کوه‌های پاک را در ایران برگزار کنند.        

 چند سالي است كه روز 26سپتامبر (4مهرماه) از طرف اتحاديه جهاني سازمان‌هاي كوهنوردي كه هم‌اكنون به «فدراسيون جهاني كوهنوردي» تغيير نام يافته است به نام روز جهاني كوه‌هاي پاك نامگذاري شده است. در چند سال گذشته با همه تلاش‌هايي كه در زمينه فرهنگسازي و رعايت نكات زيست‌محيطي در كوهستان صورت گرفته اعم از انتشار مقالات و فعاليت‌هاي فردي و گروهي براي جمع‌آوري زباله‌هاي رها شده در كوهستان، همچنان شاهد حجم بالاي زباله در اين محيط‌هاي طبيعي هستيم.

خوشبختانه در يكي، دو سال اخير در روز جهاني كوه‌هاي پاك دوستداران غار و غارنوردي نيز دست به‌كار شده‌اند و شروع به جمع‌آوري زباله‌هاي درون غارها كرده‌اند اما علاوه بر زباله، عوامل ديگري هم كوه‌هاي ايران را تهديد مي‌كند.

  • اهميت كوه‌ها

حدود 90درصد آب شرب جهان از كوهستان‌ها سرچشمه مي‌گيرد كه بخشي از آن، از طريق چشمه‌ها، قنوات و حفر چاه برداشت مي‌شود و بخشي نيز از طريق رودخانه‌ها و نهرها به دشت‌ها سرازير شده يا در پشت سدها ذخيره مي‌شوند.

اكثر معادن غني ازجمله فلزات گرانبها، فلزات صنعتي، مواد غيرفلزي، معادن انرژي فسيلي و زغال سنگ، انواع سنگ‌هاي تزئيني، مواد اوليه مصالح ساختماني و... در دل كوه‌ها نهفته‌اند.

بخش قابل توجهي از زمين‌هاي حاصلخيز كشاورزي و نيز رويشگاه‌هاي گياهان دارويي، جنگل‌هاي بكر و دست‌نخورده در مناطق كوهستاني واقع شده است. همچنين محيط‌هاي كوهستاني زيستگاه برخي از گونه‌هاي جانوري است.

كوهستان مكاني مناسب براي پرورش جسم و روح است و به همين دليل علاوه بر ورزش‌هاي كوهنوردي، رزمي و مقاومتي، بيشتر اردو‌هاي ورزشي و نظامي در مناطق كوهستاني برگزار مي‌شود. اكثر مكان‌هاي گردشگري، تفريحي، آبشارها، غارها، مكان‌هاي مقدس و زيارتي و آثار باستاني در كوهستان قرار دارند. 

با توجه به مواردي كه به آن اشاره شد بخش‌هاي دولتي و خصوصي به شيوه‌هاي مختلفي از كوه‌ها بهره‌برداري مي‌كنند. در بخش دولتي از فدراسيون كوهنوردي كه بخشي از وزارتخانه ورزش و جوانان است گرفته تا وزارتخانه‌هايي همچون كشاورزي، مسكن و شهر‌سازي‌، صنايع و معادن، راه و ترابري، دفاع و نيروهاي مسلح و همچنين سازمان‌هايي چون جنگل‌ها و مراتع و آبخيزداري، سازمان حفاظت محيط‌زيست، ميراث فرهنگي و گردشگري از بهره‌برداران هميشگي كوهستان هستند.در بخش خصوصي هم مي‌توان به جوامع محلي و افرادي كه در حاشيه مناطق كوهستاني زندگي مي‌كنند و نيز شركت‌هاي خصوصي بهره‌بردار كه با خريد و اجاره اين مناطق فعاليت مي‌كنند، اشاره كرد.

  • انتظار از مسئولان

همانطور كه اشاره شد، شماري از مردم با فعاليت و تلاش روزانه خود در محيط‌هاي كوهستاني يا در حاشيه‌هاي كوهستان امرار معاش مي‌كنند و اگر شخص يا گروهي به‌صورت بي‌رويه از اين محيط‌ها بهره‌برداري كند باعث تخريب محيط كوهستان مي‌شود كه گاه اين تخريب‌ها خسارات جبران‌ناپذيري را در پي دارد. بر اين اساس، انتظار مي‌رود مسئولان و دستگاه‌هاي مرتبط با حفاظت از محيط‌هاي كوهستاني اعم از محيط‌زيست و منابع طبيعي از يك‌سو و از سوي ديگر، دستگاه قضايي اجازه ندهند اين محيط‌ها بيش از اين قرباني فعاليت‌هاي غيرمسئولانه نظير معدنكاوي، برداشت شن و ماسه و جاده‌كشي براي فعاليت‌هاي عمراني فاقد ارزيابي محيط‌زيست شود. متأسفانه اكنون بسياري از محيط‌هاي كوهستاني به‌دليل بي‌توجهي متوليان حفاظت از اين محيط‌ها و در نبود اهرم‌هاي بازدارنده قانوني وضعيت اسفباري دارند؛ عمليات معدنكاوي و جاده‌كشي در كوه دماوند كه از آن به‌عنوان نماد كوه‌هاي ايران نام برده مي‌شود نمونه بارز رفتارهاي غيرمسئولانه با محيط‌هاي كوهستاني است.

  • تخريب محيط‌هاي كوهستاني به بهانه‌هاي مختلف

چراي بي‌رويه دام يكي از مهم‌ترين عوامل تخريب محيط‌هاي كوهستاني است. هم‌اكنون در اغلب محيط‌هاي كوهستاني كشور شاهد چراي دام هستيم. تخريب پوشش گياهي و فرسايش خاك ناشي از چراي دام باعث نابودي پوشش گياهي اغلب محيط‌هاي كوهستاني كشور شده به‌طوري‌كه حتي شمال غرب كشور كه تا يك دهه پيش از بهترين پوشش گياهي برخوردار بود، اكنون به برهوت تبديل شده است. نكته در خور تامل اينكه حتي در فصل ممنوعيت چراي دام (از مهر تا ارديبهشت) هم به‌دليل نبود نظارت و ناتواني دستگاه‌هاي متولي در اغلب محيط‌هاي كوهستاني دام وجود دارد؛ ازجمله بهمن‌ماه گذشته در كوه‌هاي چين كلاغ در شمال غرب دماوند شاهد چراي دام بوديم درحالي‌كه در زمستان گياهي براي چرا وجود ندارد.  فعاليت‌هاي عمراني نظير راهسازي‌، معدنكاوي، خطوط انتقال نيرو و ساخت‌وساز كه اغلب بدون ارزيابي زيست‌محيطي واقعي و تحت عنوان توسعه صورت مي‌گيرد دومين عاملي است كه محيط‌هاي كوهستاني كشور را به‌شدت تهديد مي‌كند. عبور خط لوله گاز از منطقه حفاظت‌شده كوهستاني دنا نمونه‌اي از اين شيوه تخريب‌هاست.  گردشگري ناپايدار و ورزش‌هاي كوهنوردي، اسكي به‌ويژه ورزش جديدآفرود كه براساس آن با خودروهايي كه به وسايل خاص مجهز شده‌اند در محيط‌هاي كوهستاني از توچال تا دشت لوت تاخت‌وتاز مي‌كنند از ديگر عوامل تخريب كوه‌هاي كشور است.

نوشته شده توسط حسین عبیری گلپایگانی در چهارشنبه پنجم مهر ۱۳۹۶ ساعت 4:40 | لینک ثابت |
چرا در محیط زیست کوهستان تا به حال همه اش در حال فرود هستیم؟                                                            در یکی از روزهای گرم تابستانی سالهای گذشته به مناسبت 13 تیرماه "روز ملی دماوند" با جمعی از کوهنوردان و فعالان محیط زیست کوهستان و پیشکسوتان کوهنوردی در حال  برگزاری  برنامه صعود به قله دماوند جهت پاکسازی  این کوه از زباله بودیم  و در این برنامه فرهنگی  قرار بود  قله دماوند یا همان" بام ایران"  به صورت نمادین  از زباله پاکسازی شود.سه ساعتی بود که از گوسفند سرا به سمت بارگاه سوم در حرکت بودیم که از دور آقای میانسالی با دو تا گونی که به دست داشت در جهت مخالف ما  از سمت بارگاه سوم به سمت گوسفندسرا  در حرکت بود یکی از همراهان بنده  گفت این آقا یکی از همان کسانی است که برای چیدن سبزی کوهی به کوه آمده است و حال با گونی های پر ازسبزی دارد به پایین بر می گردد؛ تعدادی از دوستان نیز حرف او را تائید کردند زیرا ایشان به غیر از کفش کوه نوردی هیچ نشانی که یک کوهنورد باشد (حتی کوله پشتی )به همراه نداشت که ثابت کند که کوهنورد است تا اینکه به ایشان نزدیک شدیم، ولی بنده  از نگاه های  ایشان  احساس  کردم که انگار احتیاج به کمک دارد لذا طبق عادت همیشگی وقتی با ایشان رو در رو شدم به ایشان سلام کردم و خسته نباشی گفتم ایشان ایستاد که جواب بنده داد و عرق های پیشانیش را پاک کرد( چون شدیدا" عرق کرده بود) برای اینکه با ایشان سر صحبت را باز کنم از روی کنجکاوی از ایشان سوال کردم تا بارگاه سوم خیلی راه مانده است؟ که ایشان لبخندی زد و گفت:
 این حالتی که شما راه می روید یک ده ساعتی راه مانده است و دوباره  انگار احساس کردم واقعا" خواسته دارد ولی به زبان نمی آورد لذا به ایشان گفتم چیزی لازم ندارید؟ چند ثانیه ای سکوت کرد و سپس  گفت بسیار تشنه هستم ولی آب خوردن به همراه ندارم ،گفتم که از کسی مقداری آب می گرفتی ؟ ایشان گفت  به علت اینکه همه کوهنوردان در زمان صعود به قله دماوند  آب به مقداری استفاده خودشان به همراه دارند لذا نتوانستم از کسی مقداری  آب خوردن درخواست کنم. برای همین بنده بطری آبی که نصفه بود  به ایشان تعارف کردم و به ایشان گفتم که بطری تمیز است و کسی  با دهان از آن آب نخورده است که ایشان بنده را دعا کردند و مقداری آب را خورد و بقیه آن را نگه داشتن در ادامه مسیر بنوشد؛ بنده به علت اینکه صعودمان در راستای اهداف محیط زیست بود به ایشان تذکر دادم که لطفا"در صورت امکان پس از مصرف  آب درون بطری  ؛ بطری خالی آن را در محیط کوهستان رها نکنید که ایشان قول داد که حتما" این کار را انجام خواهد داد و ادامه  ایشان چند جمله گفت  که این صحبتهای  پیرمرد کوهنورد افکار و اندیشه های بنده و همراهان در مورد ایشان صد هشتاد درجه تغییر کرد. ایشان در گونی های که به همراه داشت را باز کرد که این دو تا گونی  به جای سبزی کوهی پر از زباله کوهنوردان بارگاه سوم بود. ایشان گفت که وسایل و تجهیزات  کوهنوردی خود را از بارگاه سوم به قاطرچی داده بود ( یعنی با پرداخت هزینه ) تا بتواند مقداری بیشتری  زباله از کوه دماوند را در مسیر جمع آوری کند به پایین بیاورد و در ادامه صحبت هایش گفت که چند سالی است  که هیچگونه زباله ای در طبیعت مخصوصا" در محیط های کوهستانی رها نکرده است با اینکه سن و سال ایشان نزدیک به شصت و پنچ بود ولی بسیار سرحال و بشاش بود. بنده از خجالت به علت پیش داروی که نسبت به ایشان داشتیم حتی نتوانست با ایشان در مورد روز ملی دماوند سخنی بگویم  زیرا احساس کردم  ایشان خواسته یا نخواسته خودش  یکی از سمبلهای روز ملی دماوند .با ایشان خدا حافظی کردیم و او راهش را به پایین چنان سبک بال  ادامه می داد که گویی  پرواز می کند. در هنگام پایین رفتن ایشان از کوه  یکی از همراهان گفت ایشان چه سریع فرود  می کند که بنده گفتم تازه بر عکس است  زیرا  او در حال صعود است و متاسفانه این ما هستیم که اکثر وقتها در حال فرود هستیم .
روز جهانی کوه های پاک بر کوهنوردان و عاشقان محیط زیست کوهستان مبارک باد

نوشته شده توسط حسین عبیری گلپایگانی در چهارشنبه پنجم مهر ۱۳۹۶ ساعت 4:36 | لینک ثابت |

روز پاکسازی تفرجگاه ها و مکانهای گردشگری کنار جاده ای

امسال برای پنجمین سال متوالی مراسم"روز پاکسازی تفرجگاه ها و مکانهای گردشگری کنار جاده ای" در استانهای گیلان و قزوین در روزهای پنجشنبه 16 و جمعه 17 شهریور ماه برگزار شد.
در راستای اصل پنجاهم قانون اساسی و تحقق اهداف سند چشم انداز بیست ساله و به منظور توسعه طبیعت گردی پایدار و تقویت زیرساختارهای کشور در حوزه گردشگری و محیط زیست و همچنین پیرو ماده سه تفاهم نامه همکاری مشترک مابین سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و سازمان حفاظت محیط زیست
1-در روز پنج شنبه 16 شهریورماه جمعی از فعالان محیط زیست و جامعه پیشاهنگی استانهای کشور همگام به شبکه تشکلهای زیست محیطی استان، انجمن محیط زیستی سرزمين ايده آل ،گروه کاری تشکلهای غیر دولتی حامی گردشگری و توسع پایدار ، گردشگران سبز اندیش، جمعیت زنان و نوجوانان حافظ محیط زیست گیلان ،جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست شعبه استان گیلان ،مدیریت پسماند شهرداری رشت ،مدیریت آموزش اداره کل منابع طبیعی استان گیلان،جمعی از محیطبابان اداره محیطبانی شهر رشت،ریاست فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت ، شهرداری رشت و شهردار منطقه 4 شهر رشت بخشی از تالاب عینک شهر رشت در روز پاکسازی تفرجگاهها و مکانهای گردشگری کنار جاده ای از زباله پاکسازی شد و عصر همان روز( پنجشنبه 16 شهریور)گروه پیشناهنگی و فعالان محیط زیست در مراسمی ویژه با حضور بر مزار پاک سه تن از جنگلبانان عزیز "زنده یاد شهروز شریفیان ، زنده یاد جلیل فرازی مقدم و زنده یاد موسی حیایی" در شهر آستارا و دیدار با خانواده این عزیزان ضمن عرض تسلیت و احساس همدردی با صاحبان عزا ،با آیین ویژه ای و ادای احترام به روح بلند این عزیزان یاد و نامشان را گرامی داشتند .
2-در روز جمعه فعالان محیط زیست و جامعه پیشاهنگی با مشارکت اداره کل منابع طبیعی استان قزوین ، اداره کل محیط زیست استان،شهرداری قزوین و با حضور فعالان شبکه تشکلهای محیط زیستی استان قزوین جاده بهرام آباد قزوين توسط دوستداران محيط زيست از زباله پاکسازی شد در این برنامه پاکسازی مدیرکل منابع طبیعی جناب مهندس اسدالهی در کنار فعالان محیط زیست در امر پاکسازی مشارکت داشتند.

نوشته شده توسط حسین عبیری گلپایگانی در شنبه بیست و پنجم شهریور ۱۳۹۶ ساعت 8:54 | لینک ثابت |

⛔️چرا استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی نه؟

✅آشنایی با طرح فرهنگی"حذف و ساماندهی ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در مراسم ملی و دینی "


❤️در سال های نه چندان دور که شیوع انواع بیماری های واگیردار در بخشهای مختلف جامعه مخصوصا" در میان خردسالان و سالمندان بسیارشایع بود یکی از مواردی که می توانست باعث کاهش شدید این امراض بشود و کارشناسان علوم سلامت نیز به این نتیجه رسیده بودند که حتما" در هنگام حضور در مراسمهای عمومی و حتی در داخل خانواده هر کسی از وسایل شخصی خودش استفاده کند و در هنگام صرف مواد غذای و نوشیدینها از لیوان و قاشق دیگران استفاده نکنند آنان به همه افراد جامعه گوشزد می کردند حتی در حوزه های بهداشتی نیز از سرنگها و وسایل جراحی دیگران استفاده نکنند و آنان به دنبال راه حلی مناسب برای رفع این مشکل بهداشتی بودند که با ورود و استفاده ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در زندگی روزمره مردم تا حدودی خواسته این کارشناسان برآورده شدو از آن زمان احساس آرامشی خاصی در حوزه بهداشت و سلامت جامعه حاکم شد ولی متاسفانه این احساس آرامش زیاد دوام نیاورد زیرا در عرض چند سال تولید و استفاده خود ظروف یکبار مصرف ناگهان باعث معضلات بهداشتی و مشکلات زیست محیطی زیادی شدند این معضلات و مشکلات به قدر شدید شد که این بار به غیر از اعتراضات کارشناسان حوزه سلامت؛ اعتراضات کارشناسان و فعالان محیط زیست نیز بلند شد زیرا این ظروف سه مشکل اساسی دارند
الف-از نظر بهداشتی : این ظروف از نظر بهداشتی نباید برای مواد غذایی گرم استفاده شوند چون بعلت اینکه از مواد نفتی ساخته می شوند و مواد نفتی در دمای بالا وارد مواد غذای شده که خود بیماری زا هستند
ب- از نظر محبط زیستی : مواد پلاستیکی به علت طول عمر بالا تجزیه پذیر نیستند که اکر در طبیعت رها شوند باعث آلودگی منابع طبیعی و خاک های کشاورزی می شوند و از طرفی سوزاندن زباله های پلاستیکی نیز باعث آلودگی شدید هوا خواهد شد..
ج- از نظر اقتصادی : با توجه به تولید بیش از حد ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و عدم استفاده صحیح در بازیافت این مواد و از طرفی بالا بودن قیمت جهانی مواد پتروشیمی آیا صحیح است منابعی که خدا دادی می باشند و مقدار زیادی از آن به نسلهای آینده نیز تعلق دارد و باید برای نسلهای آینده نیز این مواد باقی بمانند؛ نسل حاضر با استفاده بی رویه آن باعث نابودی این منابع خداد دادی بشود و برای نسلهای بعدی خود جز شیوع بیماری های پر هزینه و خطرناک و آلودگی محیط زیست چیزی به ارمغانی باقی نگذارد؟
استفاده بیش از حد این ظروف ؛ مشکلات زیادی را برای جامعه کنونی نیز به ارمغان خواهد داشته است که اگر میزان تولید این ظروف به مقدار زیادی کاهش نیابد می تواند صدمات غیر قابل جبرانی به سلامت افراد جامعه و محیط زیست وارد کند به همین مناسبت در چند سال گذشته فعالان حوزه سلامت و محیط زیست با تلاش جدی جهت رفع مشکلات بهداشتی و زیست محیطی ظروف یکبار مصرف پلاستیکی اقداماتی انجام داده اند که طرح فرهنگی "حذف و ساماندهی ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در مراسم ملی و دینی " یکی از این فعالیت ها می باشد این طرح فرهنگی در هیئات عزاداری مناطق شهرداری ؛ مراسم روز 14 خرداد سالگرد ارتحال امام خمینی در بهشت زهرا و حرم امام و نمایشگاه فرهنگی عطر سیب اجرا شده است .

نوشته شده توسط حسین عبیری گلپایگانی در شنبه بیست و پنجم شهریور ۱۳۹۶ ساعت 8:41 | لینک ثابت |

احترام و تعظیم به رفتار پسندیده دکتر رحمت الله حافظی عضو محترم  چهارمین دوره شورای شهر تهران

امروز دو شنبه  بیست و هشت فروردین ماه در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران فرصتی پیش آمد که به یاد دوران دانشجویی (حدود سی سال پیش) دوباره بر روی صندلی های دانشگاه بنشینم و این بار نه بعنوان یک دانشجو  بلکه به عنوان مستمع به صحبتهای پزشکی گوش کنم که چند سالی است به نمایندگی مردم شهر تهران ردای سیاست پوشیده .

دکتر رحمت الله حافظی عضو محترم  چهارمین دوره شورای شهر تهران که در این دوره شورای شهر به خاطر عملکردی عالی و رفتار های خداپسندانه و دور از هیاهوهای معمولی جامعه، توانسته است محبوبیت خوبی را در جامعه کسب کند ولی متاسفانه  به خاطر رفتار غیر مدنی تعدادی از نمایندگان شورای شهر تهران و مجلس شورای اسلامی در مورد جلوگیری از تحقیق و تفحص مجلس از املاک نجویی شهرداری تهران از کاندیداتوری دوره جدید  شورای شهر تهران خودداری کرده که  این رفتارجناب حافظی باعت افتخار هر ایرانیست و این نشان می دهد که هنوز کسانی هستند انسانیت را فدای قدرت و مقام نمی کنند. با توجه به اینکه از نظر خط و خطوط سیاسی با این پزشک خوش اخلاق  اختلافات سیاسی دارم ولی ایشان با رفتار و کردار خوب خود در این دوره شورای شهر یک بار دیگر  با کشیدن خط قرمز روی مرز بندی های سیاسی معروف جامعه ثابت کرده است که اصلاح طلبان می توانند یک اصولگرای واقعی را صمیمانه دوست داشته باشند.

امروز بر خود واجب دانستم که به عنوان یک فعال محیط زیست که چند سالی در کمیته محیط زیست شورای شهر سوم پیگیری رفع  مشکلات زیست محیطی شهر تهران بودم از پشت تربیون دانشگاه به مقام بلند انسانیت دکتر حافظی  ریاست کمیته سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران ادای احترام کنم و از عمل کرد خوب ایشان در دوره چهارم شورای شهر تهران تشکر کنم.

نوشته شده توسط حسین عبیری گلپایگانی در سه شنبه بیست و نهم فروردین ۱۳۹۶ ساعت 14:12 | لینک ثابت |