توضیح:(این متن در مقطع چهارم ابتدایی نوشته شده)

سفر نامه جغرافیایی  نوروزی- شهر گلپایگان

شهر گلپایگان از شهرهای استان اصفهان است و در شمال غرب استان قرار دارد.همسایگان این شهر تاریخی ،از شمال: شهر خمین در استان مرکزی ، از غرب :الیگودرز در استان لرستان، از جنوب: خوانسار در استان اصفهان و از شرق: میمه در استان اصفهان است.

از تهران تا گلپایگان حدود 350 کیلومتر راه است که با وسیله شخصی حدود 4 ساعت طول خواهد کشید.در مسیر  این دو شهر (تهران و گلپایگان) شهرهایی قرار دارد که عبارت اند از قم سلفچگان دلیجان و از استانهای قم و مرکزی میگذریم.

برای رفتن به گلپایگان باید از اتوبان تهران-قم که 120 کیلومتر است عبور کرد تا به شهر قم برسیم. همیشه برای مسافران شهرهای مختلف، راهی هست که مسافران به جای عبور از مرکز شهر از حاشیه ی آن تردد میکنند به این راه کمربندی میگویند.این راه برای مسافرانی که قصد دارند زودتر به مقصدبرسند ساخته  شده است.برای شهر قم نیز درست بعد از خروجی اتوبان این راه وجود دارد.

در طول این راه اماکنی وجود دارد که مسافران میتوانند ساعتی را برای استراحت در آنجا سپری کنند در این مکانها رستوران ، کافی شاپ،سوپر مارکت، پمپ بنزین و تعمیرگاه خودرو وجود دارد.یکی از این نقاطی که در اتوبان تهران قم واقع است مجموعه مهتاب نام دارد.

از شهر قم در استان قم که بیرون میرویم به سلفچگان میرسیم که در استان مرکزی قرار دارد.قبل از رسیدن به این شهر به دوراهی میرسیم که یکی به اراک و دیگری به سمت اصفهان و سلفچگان است.که ما راه اصفهان را در پیش میگیریم.

  در شهرسلفچگان منطقه آزاد تجاری قرار دارد که مرکز پایانه واردات و صادرات کالا ست و محل تردد کامیونها و تریلرهای بزرگ است که کالاها را از کشورهای مختلف به ایران وارد ویا خارج میکنند.

این شهر را نیز به قصد دلیجان ترک میکنیم . در بین راه از کنار سد پانزده خرداد میگذریم . این سد برای تامین آب خوردن شهر قم ساخته شده است.

برای عبور از دلیجان نیز از کمربندی آن شهر گذشتیم ،در ادامه راه به دو مسیر تقسیم شده که یکی به سمت محلات و خمین و راه دیگر به سمت اصفهان است که ما باید  به سمت جنوب یعنی اصفهان ،ادامه مسیر دهیم و کم کم از استان مرکزی نیز خارج شده و به استان اصفهان وارد میشویم.

هنوز 35 کیلومتر از دلیجان فاصله نگرفته ایم که در سمت راست مسیر ،به راه فرعی که به سمت گلپایگان است وارد میشویم.از این نقطه تا شهر زیبای گلپایگان 65 کیلومتر راه است که در بین مسیر از روستای زر خیز موته میگذریم.در این روستا معدن طلای بزرگی وجود دارد. از چندین کوه که درآنها معدنهای سنگ فراوانی دیده میشود میگذریم و به دشت گلپایگان سرازیر میشویم.

آب و هوای این شهر معتدل نیمه کوهستانی است ودشت حاصل خیز گلپایگان که از رشته قناتهای فراوان و سد بزرگ گلپایگان آب میخورد در بهار و تابستان همیشه سر سبز بوده و در آن محصولات زیادی چون گندم،جو، سیفی جات، باغات و علوفه دام کاشت میشود .

در این شهر دامداری و کشاورزی به روش سنتی و صنعتی رایج است و به همین علت لبنیات این شهر زبان زد همگان بوده و حتی گوشت دام این منطقه بسیار لذیذ بوده به گونه ای که کباب این شهر ، شهرت فراوانی پیدا کرده است.

شهر گلپایگان دارای جاهای باستانی و دیدنی فراوانی است که میتوان از آنها مناره سلجوقیان، ارگ بزرگ گوگد،مسجد جامع شهر که برجای مانده از آتشکده زرتشتیان است نام برد.

صنایع دستی این شهر ، قالی بافی، گلیم بافی، گیوه دوزی، منبّت و نجاری است.

از سوغات این شهر گز و عسل و لبنیات آن مشهور است.

اگر قصد دارید به این شهر سفر کنید، بهترین زمان برای سفر به این شهر اردیبهشت ماه است که طبیعت سر سبز و پر از گل این شهر، هوش از سر هر مسافری برده و وی را شیفته هوای پاک و معطر آن میکند .

پایان