همیشه  یک چیزی هست که چیز خوبی نیست،بد است ، وقیح است وباید از آن دوری جست ،پدرم میگفت :سالها پیش وقتی تازه تلویزیون خریده بودم  مرحوم پدرم تا مدتها به خانه ما نمی آمد و برایش شرم داشت که روی سقف خانه پسرش آنتن تلوریون باشد.

سالهای پایانی دهه شصت اما این بخش فارسی رادیو کویت وبرنامه ترانه های درخواستی بود که بار این وقاحت ازلی را بردوش میکشید البته در آن سالها ویدئو نیز از خط قرمزها محسوب میشد جه مشکلات ونزاع هایی که در بسیاری از خانواده ها  بر سر خرید و استفاده از ویدئو در گرفت یادم    می آید در همان سالها که ویدئو یواش یواش داشت از حالت یک آلت جرم خارج میشد بسیاری نگران تاثیرات این میهمان تازه وارد بر جامعه سنتی مذهبی ایران بودند جامعه ای که در همه این سالها ثابت کرده در مواجه با هر پدیده جدیدی بشدت صفر و یکی برخورد میکند، اما آرام آرام ماجرای ویدئو نیز در گذر ایام به فراموشی سپرده شد تا اینکه در سالهای آغازین دهه 70 پدیده نوظهوری بنام ماهواره دیگر مدیومها را به حاشیه راند  درآن سالها تلقی عمومی (که بی تاثیر از القائات دولت مردان نبود)ماهواره را رسانه ای میدانست که از صبح تا شب به پخش فیلمهای پورنو مشغول است .

افزیش روز افزون مخاطبان این رسانه جدید باعث شد تا آرام آرام عرصه های جدیدی در برنامه سازی شبکه های ماهواره ای هویدا شود که در این میان گروه های  اپوزیسیون خارج از کشور نیز از آن به عنوان تریبون جدیدی برای  رویا پردازیها وفحاشیهای خود استفاده کردند ، رسانه ملی نیز طی این سالها با راه اندازی شبکه جهانی جام جم وسحر به عنوان شبکه های رسمی وتعدادی شبکه غیر رسمی در این ورطه به هنر نمایی پرداخته است.

اما گل سر سبد همه کانالهای خلق الساعه این سالها  فارسی 1 بود ، دستپخت خوشمزه جناب رابرت مرداک(اطلاعات کامل دزباره جناب مرداک ) برای ده ها ملیون فارسی زبان سراسر دنیا

( اهل توهم داخلی ابتدا مالکیت این شبکه را به  اسفندیار رحیم مشائی نسبت میدادند هرچند از این استاد ذوالفنون که در تمام علوم عقلی ونقلی صاحب نظر هستند هیچ کاری بعید نیست اما این لقمه اینبار برای جناب ایشان اندکی گلوگیر است)فارسی 1در آغاز با پخش سریال های خانوادگی محصول کره وکلمبیا آرام آرم جای خود را در میان خانواده های ماهواره بین ایرانی که اینروزها کم هم نیستند باز کرد ، هم زمان با افزایش مخاطبان این شبکه  گردانندگان آن آرام آرام برنامه ای از پیش طراحی شده را به اجرا گذاشتند برنامه ای که هدف آن خانواده بود - این شبکه برای اولین بار اقدام به دوبله آثار نمایشی روز اروپا، آمریکا و آسیای جنوب شرقی به زبان فارسی نموده است. اگر چه کیفیت این دوبله ها بسیار ضعیف و غیر قابل مقایسه با دوبله فیلم های خارجی در داخل ایران است لیکن در مقایسه با شیوه زیرنویس فارسی این آثار که در دیگر شبکه ها صورت می گیرد توانسته است نظر مخاطبین خود را به نوعی جلب کند. پیش بینی می شود به تدریج شبکه فارسی 1 تلاش کند این نقیصه را نیز رفع نماید و به کیفیت دوبله آثار پخش شده بیافزاید.

- از ویژگی های دیگر این شبکه پخش سریال های طولانی مدت و دنباله دار خانوادگی و تفریحی معمولی است که مخاطب اصلی آن خانواده ها بوده و با هدف کاملاً تفریحی تهیه و پخش می شوند. بخشی از برنامه های این شبکه هم به پخش موزیک ویدئوهایی اختصاص دارد که غالباً مضامین جنسی و خشونت را به تصویر می کشند.

 

- استفاده از وله های خاص غالباً با غلبه رنگ های صورتی از ویژگی های دیگر برنامه های این شبکه است. رنگ صورتی خصوصاً آنجا که در کنار رنگ های تیره ( مشکی ) قرار می گیرد از رنگهای ویژه و مورد توجه شبکه های پورنو بوده و به شدت در تولیدات بصری (مجله ها، سایت ها و ...) با موضوعات جنسی به کار می رود. برخی روانشناسان معتقدند رنگ صورتی بخصوص در مجاورت رنگ تیره بر انگیزاننده حس و غریزه جنسی در مخاطب است.

نگاهی به این سریال ها به خوبی نشان می دهد که تمام آنها در پرداختن به موضوعات ذیل مشترکند و به نظر می رسد قرار است در فارسی 1 به هیچ موضوعی غیر از این پرداخته نشود:

- ترویج خانواده های بی سامان و لجام گسیخته در مقابل ساختار سنتی خانواده
- ترویج و عادی جلوه دادن خیانت زن به همسر و البته شوهر به زن
- بی اهمیت جلوه دادن احترام به والدین
- عادی جلوه دادن رابطه جنسی دختر و پسر قبل از ازدواج تا حد باردار شدن دختر خانواده
- هویت زدایی از مفهوم خانواده به عنوان کوچکترین واحد اجتماعی مستقل و مؤثر
- عادی جلوه دادن سقط جنین برای دختران قبل از ازدواج به عنوان راه حلی طبیعی برای رفع دلهره های احتمالی در روابط جنسی دختر و پسر
- تعصب زدایی از کانون خانواده و ترویج بی تفاوتی نسبت به حریم خانواده
- ترویج مفهوم زندگی با دیگران به جای ازدواج
- ترویج فمینیسم و کم رنگ کردن نقش مرد در جامعه در حد کسی که تنها جهت رفع نیازهای جنسی زن خلق شده است!
- مخدوش نمودن رابطه فرزندان پسر و دختر در خانواده
- افزایش تأثیر پذیری جنسی و خشونت در جوانان و نوجوانان بخصوص از طریق پخش موزیک ویدئوهای خاص
- پی ریزی و ایجاد آمادگی ذهنی تفکر شیطان پرستی در نوجوانان و جوانان

درحال حاضر پر مخاطب ترین برنامه این شبکه سفری دیگر یا سالوادور است که به تنهایی تمام شاخصه های فوق را داراست.

 

نمی توان گناه تمامی این ماجرای فساد پراکنی را بر گردن استکبار جهانی و جناب مرداک  انداخت کافی است در یکی از همین روزهای تعطیلی که گذشت ، روزهای که جزو اعیاد بسیار بزرگ ماشیعیان بود کنترل تلویزیون را بر میداشتید وچرخی درشبکه های سیمای ملی میزدید خداوکیلی کدام یک از برنامه ها شما را به تماشای خودش تشویق میکرد؟ کمدیهای عهد بوق لورل وهاردی (البته با دوبله جدید) یا سریالها وتله فیلمهای بساز بفروشی کارگردانان نور چشمی؟ وافعاً اگر سریالهایی مثل شبهای برره یا مسافران و.. هم اکنون از تلوزیون پخش میشد دیگر کسی سراغ این سریالهای سخیف با دوبله بند تمبانی میرفت؟

شاید هم زبانم لال دستهایی در بین است تا با پخش اینها وعدم پخش آنها .......

 

موخره: راستی چطور میشود BBCرا در هرکجای آسمان به تیر پارازیت گرفتار کرد اما فارسی 1 را نه؟



تاريخ : پنجشنبه هفتم مرداد ۱۳۸۹ | | نویسنده : امیددادخواه |