صنایع‌‌دستی اصفهان کاربردی می‌شوند/"نگاه کلیشه‌ای" تهدیدی جدی برای صنایع دستی


صنایع‌‌دستی اصفهان کاربردی می‌شوند/"نگاه کلیشه‌ای" تهدیدی جدی برای صنایع دستی

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان با بیان اینکه صنایع دستی این استان کاربردی می‌شوند، گفت: نگاه کلیشه‌ای تهدیدی جدی برای صنایع‌دستی است که با کاربردی کردن صنایع می‌توان از فراموشی این گنجینه ارزشمند پیشگیری کرد.

جعفر جعفر‌صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان با اشاره به هنر منبت اظهار داشت: منبت با شهرستان گلپایگان گره خورده؛ منبت گلپایگان هنری شناخته شده است و اساتیدی به نام در این زمینه در این شهرستان فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه از سایر هنرها که منبت نیز جزئی از آن است در نمایشگاه قرار می‌گیرد، افزود: بازار تعیین‌کننده بقا و دوام یک رشته هنری است بحث عرضه آن هنری نیز به نوبه خودش مهم است یکی از دیدگاه‌های نویی که امسال در رشته‌های صنایع دستی در سال 95 در نظر گرفته شده است صنایع دستی در سبد کالای خرید خانوارها قرار بگیرد.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: یک بحث گردشگری بضاعت ارزشمندی داریم که اگر کلاً در بحث استان اصفهان نگاه ویژه به گردشگری اصفهان سبب شده که ما از این فرصت به‌نفع صنایع دستی استفاده کنیم و در نظر داریم برخی رشته‌های هنری صنایع‌دستی که می‌توانند در هتل‌ها حضور داشته باشند استفاده کرد.

وی بیان کرد: اواخر اردیبهشت ماه نمایشگاهی تحت عنوان تزئینات وابسته به بنا یا آنچه از رشته‌های صنایع دستی که می‌توانند در هتل‌ها و اقامتگاه‌ها و رستوران‌ها حضور داشته باشند، از این ظرفیت استفاده کرد که منبت نیز یکی از همین رشته‌ها است.

جعفر‌صالحی خاطرنشان کرد: گره چینی، معرق و سایر هنرها در کنار ملزوماتی قرار بگیرد که در هتل‌ها در بخش سنتی و کافی شاپ‌ها استفاده کرد و حتی ارغوان بافی که مربوط به شهرستان نجف‌آباد است را پیشنهاد دادیم تا با تعیین کاربری مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: اصالت هنر را حفظ می‌کنیم اما قالب و چارچوب آن باید یک برچسب کاربردی به آن بزنیم تا هم ذائقه مردم را به خرید آن تشویق کنیم و هم اینکه در بحث‌های کاربرید قرار بگیرد، اگر به صنایع دستی نگاه کلیشه‌ای داشته باشیم خیلی از رشته‌ها در معرض خطر قرار می‌گیرند.

جعفر‌صالحی اظهار داشت: در هر دهه باید تغییر و تحول اساسی با حفظ اصالت در این زمینه باید ایجاد کرد تا مردم هنواره از صنایع دستی استقبال کنند، این فکر و دیدگاه گذشته که ما هر گونه که می‌خواهیم تولید کنیم و مردم نیز مجبور به خرید آن هستند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon