آرشیو پنج‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۵، شماره ۴۵۱۲
ایران
۱۱

خطر نابودی هزاران سنگ نگاره در گلپایگان

حفظ هزاران سنگ نگاره باارزش در شهرستان گلپایگان نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، پژوهشگر گلپایگانی سنگ نگاره ها با اشاره به این که از سال 86 تاکنون موفق به کشف بیش از 30 منطقه دارای سنگ نگاره در این شهرستان شده است، گفت: با کشف این سنگ نگاره ها تاکنون دو منطقه به صورت محدود ثبت آثار ملی شده و ثبت ملی و جهانی بقیه آثار، همت مسئولان میراث فرهنگی را می طلبد.

محسن جمالی افزود: در برخی از این سنگ نگاره ها نقوش شیر، سه گونه گوزن زرد و گربه سانان دیده می شود، اما یکی از مهم ترین نگاره های شهرستان گلپایگان که در ایران و حتی جهان منحصر به فرد است، تصویر صورت فلکی سرطان یا خرچنگ است که از لحاظ نمادشناسی اهمیت زیادی دارد.

نویسنده کتاب سنگ نگاره های گلپایگان تصریح کرد: با وجود هزاران سنگ نگاره در شهرستان گلپایگان می توانیم این منطقه را به یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری ایران اسلامی تبدیل کنیم.

جمالی با اشاره به این که این آثار باارزش تاریخی بر اثر عوامل مختلف طبیعی و بویژه عوامل انسانی در حال از بین رفتن است، خاطرنشان کرد: حدود 2000 بوم سنگی دارای نقوش صخره ای اولین بار در منطقه کوچری شناسایی شده، اما بخش اعظمی از آنها در اثر آبگیری سد کوچری به زیر آب خواهد رفت.