اختتامیه دوره‌های ترنم وحی با قرائت پیامی از آیت‌الله صافی/ برگزاری 5 محفل انس
کد خبر: 3528691
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۹

اختتامیه دوره‌های ترنم وحی با قرائت پیامی از آیت‌الله صافی/ برگزاری 5 محفل انس

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: هشتمین دوره آزمون‌های ترنم وحی از امروز به میزبانی شهرهای گلپایگان و خوانسار برگزار شد که در مراسم اختتامیه پیام آیت‌الله صافی گلپایگانی، ریاست دفتر مقام معظم رهبری، قرائت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از «اتقان نیوز»، هشتمین دوره آزمون‌های ترنم وحی از امروز، 17 شهریور به میزبانی شهرهای گلپایگان و خوانسار برگزار خواهد شد.  
سیدمحمود چاوشی، مدیر مؤسسه کشوری مهد قرآن ضمن بیان مطلب فوق گفت: مؤسسه مهد قرآن در راستای ارزیابی از آموزش‌های قرآنی خود در سطح کشور که در واقع در رشته‌های حفظ و مفاهیم قرآن است، آخرین سطح ارزیابی خود را که مربوط به حافظان کل قرآن‌ کریم است به طور متمرکز و کشوری برگزار می‌کند.
وی در خصوص اینکه حافظان بعد از یک مرحله در سطح استان به دوره کشوری راه می‌یابند، افزود: حافظان کل قرآن بعد از یک مرحله آزمون سطح استانی چنان‌که حد نصاب حد قبولی را کسب کنند به مرحله کشوری دعوت می‌شوند؛ همچنین آزمون مرحله کشوری حضوری و به صورت متمرکز بوده است.
آغاز رقابت 180 نفر حافظ از فردا با 4 تیم داوری   
مدیر مهد قرآن کشوری با اشاره به اینکه فردا 180 حافظ روزهای چهارشنبه و پنجشنبه به رقابت خواهند پرداخت، افزود: این دوره از آزمون ترنم وحی با حضور هیئت علمی مهد قرآن استاد شهریار پرهیزکار، استاد سیف، استاد سعیدیان که داوری و نظارت آزمون‌ها را بر عهده دارند.
همچنین چاووشی تیم‌ داوری بانوان را از داوران برجسته کشوری دانست و افزود: خانم‌ها زهرا صریحی نژاد، مریم سعیدی، نجمه شعبانی قهرودی، فاطمه شیرازی، اعظم الماسی، اعظم کریمی، اکرم غلامی، فهیمه ایزدی و زینب آقایی آزمون شفاهی حفظ کل بخش بانوان را بر عهده دارند.
 بر همین اساس، مدیر مهد قرآن کشور اعلام کرد: امروز چهارشنبه و پنجشنبه 17 و 18 شهریورماه آزمون‌های شفاهی و آزمون کتبی ترجمه و مفاهیم برگزار می‌شود و روز جمعه، 19 شهریور کسانی که حد نصاب قبولی را در رشته‌های حفظ و ترجمه و تدبر کل قرآن کسب کرده باشند، گواهی‌نامه حفظ کل قرآن را کسب خواهند کرد.
وی درباره گواهی‌نامه حفظ کل قرآن افزود: گواهی‌نامه حفظ کل قرآن با امضای استاد شهریار پرهیزکار و حجت‌الاسلام فومنی، مؤسس و هیئت رئیس امنا مهد قرآن کشور و حجت‌الاسلام حشمتی، معاونت قرآن و عترت به همراه یک سکه بهار آزادی به برترین‌های این دوره اهداء خواهد شد.
چاووشی درباره رشد این آزمون‌ها بیان کرد: از نظر آماری، امسال نسبت به سال گذشته 50 درصد رشد داشته‌ایم و سال گذشته 120 نفر در مرحله کشوری شرکت کردند که با افزایش 60 نفری همراه بود. همچنین 324 نفر نیز در مرحله استانی شرکت کردند که از آن تعداد 180 نفر به مرحله کشوری راه پیدا کردند.
وی در خصوص گروه سنی شرکت‌کننده در این آزمون افزود: 19 نفر آقایان و 161 نفر خانم‌ها هستند که خردسال‌ترین شرکت کننده 9 ساله از خوانسار است .
قرائت پیام آیت الله صافی گلپایگانی در روز اختتامیه
چاووشی در خصوص روز اختتامیه و برنامه‌های هشتمین دوره آزمون ترنم وحی، گفت: اختتامیه روز جمعه، 19 شهریور ماه با حضور با حضور آیت الله محمدی گلپایگانی، ریاست دفتر مقام معظم رهبری و سایر مسئولان کشوری و استانی برگزار خواهد شد ضمن اینکه روز جمعه پیش از خطبه‌های نماز جمعه نیز گزارشی از برنامه‌ها با حضور حافظان و مسئولان کشوری و لشکری داده خواهد شد.
وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های این مراسم قرائت پیام بسیار زیبایی خطاب به حفاظ و اساتید و برگزار کنندگان از سمت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی خواهد بود که توسط امام جمعه شهرستان گلپایگان قرائت می‌شود.
چاووشی تصریح کرد: در مراسم اختتامیه، رونمایی از «بسته ستاره‌های آسمانی» که به تازگی در مؤسسه مهد قرآن آماده شده است را خواهیم داشت که این بسته آموزشی مربوط به آموزش‌های دینی و قرآنی مقطع مهد و پیش دبستان خواهد بود.
همایش مدیران مهدهای قرآن سراسر کشور از جمله برنامه‌های جانبی این دوره  
مدیر مهد قرآن کشوری در خصوص برنامه‌های جانبی این آزمون گفت: در کنار آزمون نیز همایش مدیران مهدهای قرآن سراسر کشور نیز برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: روزهای چهارشنبه و پنجشنبه مدیران تمام شعب مهدهای قرآن کل کشور در جلسات مدیریتی تخصصی و مسائل اداری و مالی و آموزشی حضور پیدا کرده و مسائل مربوط به شعب مهد قرآن در آنجا پیگیری می‌شود.
همچنین وی در خصوص برگزاری محافل قرآنی این حوزه، افزود: چهارشنبه و پنجشنبه شب در دو شهر گلپایگان و خوانسار چند مراسم قرآنی با حضور تمام حفاظ اساتید و مردم شهر خواهیم داشت.
چاووشی در خصوص نشست‌ها و بررسی محافل قرآنی، اظهار کرد: سه برنامه و نشست تخصصی نیز با حضور اعضای هیئت علمی، جامعه قرآنی خوانسار و ائمه جماعات برای شرکت‌کنندگان در این مراسم برگزار خواهد شد.
وی افزود: علی بختیار، نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی در واقع پذیرا و متقبل اجرای این برنامه و هماهنگی‌های لازم با فرماندار، ائمه جمعه و خیرین شهر شده و نهایتا منجر به میزبانی این دو شهر در این دوره از مسابقات ترنم وحی باشند.
تشکیل مجمع حافظان کل کشورهدف نهایی دوره‌های ترنم وحی
مدیر مهد قرآن کشوری در خصوص آینده حافظان قرآن کشوری و استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها افزود: در دفتر مرکزی مهد قرآن کشور برنامه‌ای جهت تشکیل مجمع کشوری حافظان کل کشور را دردست داریم که با دنبال کردن سه هدف حافظان کل کشور اعضای آن خواهند بود.
وی با بیان سه هدف نهایی تشکیل مجمع حافظان کل کشور عنوان کرد: ارتقای سطح علمی و آموزشی حفاظ در رشته های مختلف، بستر سازی برای استفاده از ظرفیت عظیم حافظان قرآن‌ کریم و ارائه تسهیلات و امکاناتی مخصوص به حافظان قرآن‌ کریم، هدف نهایی این مجمع کشوری است.
این فعال قرآنی در خصوص نحوه چگونگی بسترسازی جهت استفاده از حافظان گفت: اولین امکان این است که یک حافظ قرآن بتواند کلاس آموزشی داشته باشد و فردی مثل خودش را تکثیر و تربیت کند. همچنین فعال شدن این دسته از حافظان در سطوح آموزشی در مقاطع تربیت مربی و تربیت مدرس و شرکت در دوره‌های داوری در استان و شهرستان‌های دیگر از جمله برنامه‌هایی برای استفاده درست از پتانسیل حفاظ قرآن‌کریم  است.
مدیر مهد قرآن کشوری در خصوص انتخاب مکان اختتامیه، عنوان کرد: هر دوره از آزمون‌های  ترنم وحی در یکی از شهرستان های مختلف برگزار شده است که دوره‌های گذشته در تهران، یزد، اصفهان، شهرستان محلات و سال گذشته در هتل دیزین در جاده چالوس برپا شده و هر دوره منطقه‌ای میزبان برنامه شده و ما تاثیرات فرهنگی، قرآنی مطلوب خوبی را در آنجا شاهد بوده‌ایم.
ترنم وحی نمودی از ظرفیت بالای تشکل‌های قرآنی مردم نهاد
وی در خصوص هدف نهایی و افق پیش‌ روی برگزاری این دوره‌ها اظهار داشت: همه اینها برای این است که بتوانیم بستر عموم جامعه را به نظر مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ ده‌میلیون حافظ آماده کنیم تا روز به روز اقشار مختلف و عموم مردم انس با قرآنشان بیشتر شده و دستورات زندگی را با قرآن بیاموزند.
وی در خصوص عظمت این حرکت عنوان کرد: ما این کار را که حرکت عظیم و بسیار پر زحمت و پر خرجی است که این حجم  و در حد امکانات یک وزارتخانه است انجام داده‌ایم و انجام این کار از یک مؤسسه قرآنی مردمی ظرفیت بالای تشکل های قرآنی مردم نهاد را می‌رساند.
چاووشی در پایان درباره نگاه مسئولان، خاطر نشان کرد: این یک پیامی برای دولت مردان ما می‌تواند باشد که باید به تشکل‌های مردمی توجه بیشتری داشته و به آنها کمک کنند و خیلی از خیرین و مسئولان قرآن‌دوست در تهیه هدایا کمک و مارا یاری کردند.
captcha