کد خبر: ۳۱۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۵

شهرستان گلپايگان با توجه به جاذبههاي متنوع ميراث فرهنگي، صنايع و گردشگري متأسفانه سهم ناچيزي را در جذب گردشگر نسبت به شهرهاي همجوار به خود اختصاص داده است.

مراتعي ييلاقي منطقه پشتکوه هنده در فاصله 35 کيلومتري غرب شهرستان قرار دارد که اين مرتع پوشيده از گياه طبيعي و خودروي لاله واژگون است.

اين گياه معمولاً در ارتفاع 1500 متر به بالا در خاکهاي مرطوب و غني و دامنههاي سنگلاخي و صخرهها استقرار دارد و عمدهترين رويشگاه آن گلستانگوه خوانسار، مراتع پشتکوه هنده در گلپايگان، اُشترانکوه لرستان و کوههاي صمصامي در کوهرنگ استان چهارمحال و بختياري است.

لاله هاي واژگون را به دليل اينکه مقداري شبنم در بين گلبرگ آن جمع مي شود و به پايين ميچکد اشک مريم نيز ميگويند.

هر ساله دوران گلدهي لالههاي واژگون از اوايل ارديبهشت تا نيمه خردادماه در 100 هکتار از اراضي پشتکوه هنده ميرويد، پياز آن يک غده متورم و گوشتدار است که از طريق بذر نيز تکثير ميشود و زمان کشت آن از شهريورماه تا آبان ماه است.

پياز لاله هاي واژگون داراي خواص دارويي بوده که معمولاً مواد مؤثر آن در درمان دردهاي رماتيسم و مفصلي کاربرد دارد و همچنين پاک کننده دستگاه کبد است.

عليرضا حيدري مدير اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان گلپايگان در اين خصوص اظهار داشت: عمده ترين عوامل تخريب اين گونه گياهي چراي دام و بوته کني و در آوردن پياز آن توسط گرشگران است. وي تأکيد کرد: از سوي منابع طبيعي و آبخيزداري گلپايگان براي حفاظت از اين منطقه تا زمان بذر دهي، از ورود دام جلوگيري و اين مکان در قرق کامل قرار ميگيرد.

وي با تأکيد بر حفاظت و پايمال کردن بوتهها از سوي گردشگران بيان داشت: توسط مأموران منابع طبيعي و آبخيزداري با گروههاي گشت از ورود هر گونه دام در فصل قرق به طور کامل جلوگيري ميشود.

وي اظهارداشت:در حال حاضر بدون در نظر گرفتن زيرساختهاي گردشگري منطقه هنده، اقدام به تبليغات گسترده براي جذب گردشگر صورت مي گيرد که اين امر منجر به هجوم کنترل ناپذير گردشگران محلي و غيربومي به دشت لالههاي واژگون هنده شده و خسارت جبران ناپذيري به طبيعت منطقه وارد کرده است.


برچسب ها: لاله ، گلپایگان ، گردشگر ، واژگون ،
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
شماره پیامک:۳۰۰۰۷۶۴۲ شماره تلگرام:۰۹۱۳۲۰۰۸۶۴۰
پربیننده ترین
ویدئو
آخرین اخبار
پرطرفدارها