جاباما
۷۳۱۰۱۹
۳۰ نظر
۵۰۰۷
۳۰ نظر
۵۰۰۷
پ

کاهش ۸۰ درصدی قدرت خرید مردم طی ۸ ماه

یک استاد اقتصاد گفت: افزایش قیمت دلار، باعث شده طی هشت ماه اخیر ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم ۸۰ درصد کاهش پیدا کند، این در حالی است که سال ۹۶ در حال نزدیک شدن به قدرت خرید سال ۹۰ بودیم اما با این وضعیت اگر هیچ عامل مخرب دیگری بر اقتصاد کشور تاثیر نگذارد شاید ۱۰ سال دیگر قدرت خرید مردم به قدرت خرید سال ۹۰ برسد.

خبرگزاری ایسنا: یک استاد اقتصاد گفت: افزایش قیمت دلار، باعث شده طی هشت ماه اخیر ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم ۸۰ درصد کاهش پیدا کند، این در حالی است که سال ۹۶ در حال نزدیک شدن به قدرت خرید سال ۹۰ بودیم اما با این وضعیت اگر هیچ عامل مخرب دیگری بر اقتصاد کشور تاثیر نگذارد شاید ۱۰ سال دیگر قدرت خرید مردم به قدرت خرید سال ۹۰ برسد.

دکتر وحید شقاقی اظهار کرد: ارز یکی از مهمترین متغیرهای هر اقتصادی است؛ این متغیر در حدی اهمیت دارد که می‌توان با ایجاد بحران ارزی یک کشور را به طور نامحسوس و حتی مخرب‌تر از جنگ نظامی نابود کرد.

جنگ ارزی از جنگ نظامی خطرناک‌تر است

شقاقی با بیان اینکه جنگ ارزی به مراتب از جنگ نظامی خطرناک‌تر است افزود: در جنگ نظامی مردم حضور دشمن را می‌بینند اما در جنگ ارزی دشمن به صورت چراغ خاموش و بدون اینکه مردم متوجه شوند می‌تواند یک کشور را ساقط و نظام اقتصادی را تغییر دهد؛ این موضوع اهمیت ارز در اقتصاد را نشان می‌دهد.

وی در خصوص وضعیتی که این روزها در متغیر ارزی کشور وجود دارد توضیح داد: کاهش ارزش پول ملی در برابر ارزهای خارجی چون دلار و یورو، هم نتیجه سیاست‌های بین‌المللی و فراملی است و هم از عوامل درونی ناشی می‌شود.

این استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه اقتصاد ما از گذشته در برابر این مساله ضربه‌پذیر و شکننده بوده است خاطرنشان کرد: اقتصاد ایران در سال ۹۱ با یک جنگ ارزی شدید مواجه شد و پس از فشار بر منابع ارزی، قیمت دلار از ۱۱۰۰ تومان به ۳۷۰۰ تومان افزایش پیدا کرد.

شقاقی افزود: در نتیجه این وضعیت تورم به بالای ۳۵ درصد رسید؛ قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرد و رشد اقتصادی کشور منفی ۶.۸ درصد شد؛ تبعات آن وضعیت هنوز هم ادامه دارد طوری که قدرت خرید مردم به قدرت خرید سال ۹۰ نرسیده و در روزهای اخیر حتی دوباره رو به کاهش گذاشته است.

سال 1407 قدرت خرید مردم مشابه قدرت خرید سال 1390 می‌شود

این استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی ادامه داد: با وجود همه این تجربه‌ها و علم به ضعف نقشه ارزی کشور و تهدیدات ناشی از عدم تنوع در شرکای تجاری، کشور ما باز در سال ۹۶ و ۹۷ به وسیله همان عوامل محرک قبلی دچار چالش ارزی شد و امروز کار به جایی رسیده که دلار از ۳۵۰۰ تومان به ۶۸۰۰ تومان رسیده است.

وی افزود: این افزایش قیمت دلار، باعث شده طی هشت ماه اخیر ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم ۸۰ درصد کاهش پیدا کند، این در حالی است که سال ۹۶ در حال نزدیک شدن به قدرت خرید سال ۹۰ بودیم اما با این وضعیت اگر هیچ عامل مخرب دیگری بر اقتصاد کشور تاثیر نگذارد شاید ۱۰ سال دیگر قدرت خرید مردم به اندازه قدرت خرید سال ۹۰ برسد.

شقاقی این وضعیت را به سکته اقتصادی تعبیر کرد و گفت: در سکته اول که سال ۹۱ رخ داد ارزش پول ملی ۲۰۰ درصد کاهش یافت و در سکته دوم که اخیراً رخ داده ارزش پول ملی ۸۰ درصد افت کرد. این دو سکته دلایل مشابهی داشت اما متاسفانه ما از تاریخ درس عبرت نمی‌گیریم.

شقاقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اهمیت نسبت نقدینگی به تولید ناخالص داخلی در اقتصاد کشورهای مختلف اشاره کرد و با بیان اینکه یکی دیگر از دلایل وضعیت امروز اقتصاد به همین شاخص مربوط می‌شود افزود: معمولا بعد از انقلاب این نسبت در ایران بین ۵۰ تا ۶۰ درصد بود اما اکنون به ۱۱۰ درصد رسیده است؛ این وضعیت مانند ابری باران‌زاست و باید در جایی ببارد و امروز در بازار سکه، خودرو و مسکن باریده است.

وی با بیان اینکه معمولا در اقتصاد جهانی نسبت نقدینگی به تولید ناخالص داخلی بین ۶۰ تا ۷۰ درصد است گفت: رسیدن این نسبت به ۱۱۰ درصد برای اقتصاد ما بد است چون به دلیل ضعف نظام مالی و بانکی نمی‌توانیم نقدینگی را به سمت تولید ببریم و همین باعث سرگردانی مخرب نقدینگی می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهران

      از وقتی آقای روحانی سرکار آمده زندگی مردم شده هرروز بدتر از دیروز آقای روحانی مردم بیچاره شدند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جدی شمافکرمیکنی اگه کس دیگه میومدوضع بتهرازین میشد.نامشکل اساسی درسیاست خارجی وجنگ باخارج داریم چهل سال میگن اگه این دولت بیادوضع مردم بهترمیشدولی بدترشد

      • کامبیر

        خود کرده راتدبیر نیست

    • mehdi...3424

      شکسته نفسی میکنن قدرت خرید صددرصد از بین رفته اصن قدرت رفته توان رفته بابا نان ندارد کلاغ پنیر ندارد کبری هم دیگه هیچ تصمیمی ندارد

    • بدون نام

      خوب توی خبر تلویزیون به جای اینکه بگن ترامپ شام چی خرده چرا این خبر رو نمی گن که تمام مردم بفهمن وظعیت اقتصادی مملکت چه فاجعی شده
      آیا این مهمتر از رنگ شلوار ترامپ نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      سال ۹۰ مشکلی نبود اگر هم بوده بسیار ناچیز در از الان بو حتما تورم الان تک رقمی

    • ملانصرالدین

      آمار نشون میده که تورم هشت درصده

    • بی سرزمین

      والله قسم به قران قسم این مملکتو بدی دست من بعد چهارسال گلستانش میکنم .اینا خودشون ‌نمیخوان وضعیت مردم خوب بشه

    • بدون نام

      بدبخت شدیم رفت

    • ir motori

      خاک توسر ما ایرانی هستیم

    • رفیعی

      کاربر11و14دقیقه راست میگی خاک برسر ما که همینحوری میریم وسایل یمگیریم بعدا اعتراضم میکینم ای کاش که همین وسایل رودست بکومه تا ببینن چی میگن دلارم به رخ ما نکشین تا سال1407ما مردیم

    • عشقم ملت

      آ ره بخدا مردم چه گناهی کردند به قول یه نفر حقوق 3نفر از مسئولین میشه هزاران جوان را برد سر کار .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هرسال بدتر ازپارسال افسوس

      • بدون نام

        هر روز بدتر از دیروز

    • بدون نام

      وقتی برنامه مسخره خندوانه شبی 300میلیون رامبد جوان میگیره دیگ همین خب لعنت به همتون لعنت

    • مهدی

      با صرفنظر از چند صفر بی اهمیت ..فعلا.باید هشتصد را ...هشت
      بخوانیم....شاید بزودی با موفقیت هشتهزار و هشتصد هزار را هم ...هشت بخوانیم.....

    • علی

      100 درصد مشکل ازما مردم هست ... خوب نداریم بخوریم که نخوریم چی میشه ...فعلا مسئاله مهم جمع اوری ماهواره و حجاب و افزایش قیمت ها هست بقیه چیزا در 1000 سال اینده درست میشه ...خخخخ

    • بدون نام

      اگر سیاست خارجی درست شد اگر به همه دنیا مرگ نگفتیم اونوقت کشورردرست میشود .
      لعنت بر اونایی که باسیاست غلط کشور رو به این روز انداختن

    • بدون نام

      بگو مطهری بیاد متنو بخونه

    • علی

      اینها نتیحه مدیریت های انقلابی است که این همه شعارش را میدهیم

    • بدون نام

      چند روز دیگر 100% می شود.

    • علی

      بعد از هفته ها و ماه ها بلاخره یک اقتصاددان آمد وحرف واقعی اقتصاد را گفت. ایشان بدرستی بر اهمیت حفظ ارزش پول ملی وآثار مخرب بی ثباتی ارزش ارز اشاره کردند. تااواخر سال96 آهنگ رشد ارزش ارزبسیارکند وطبیعی بود افزایش قیمتها واقعا در حد همان تورمی بود که دولت اعلام میکرد ولی بناگاه یک بی ثباتی غیرمنطقی در وضعیت ارزی کشور اقتصاد را در یک لجام گسیختگی غیرقابل کنترل قرارداده است که متاسفانه مسئولین اقتصادی کشور نیز با ندانم کاری و تصمیمات بسیار سطحی قصدتوجیه اشتباهات خودرا دارند. تیم اقتصادی دولت بسیار ضعیف وهنوز با تفکرات 30 سال پیش بدون در نظر گرفتن دانش روز در اقتصاد قصد اداره کردن اموراقتصادی کشور را دارند وهرچه مردم از گرانی و فشار و تورم میگویند بگوش آنهانمیرود. طوری از ارز حرف میزنند انگار ارز یک کالای تزئینی ورویائی برای مردم است یا اینکه کالائی غیر مجاز برای مردم که هرکسی حرفش را بزند یا مستکبر است یا قاچاقچی.

    • شهین سیفی

      چرا دروغ میگویید قدرت خرید مردم صددر صد کم شده

    • بدون نام

      خلایق هرچه لایق

    • بدون نام

      99درصد اشتباه گفتی

    • بدون نام

      سياست خارجي سرنوشت مردم هر كشوري را تعيين مي كند.تو خود بخوان حديث مفصل را

    • بدون نام

      چرا دروغ میگید؟! رئیس‌جمهور راستگوی ما گفته تورم تک رقمیه اقتصاد کشور هم رو به رشده! اگرم چیزی هست نگران نباشید حبابه!

    • بدون نام

      روخانی مچکریییییییییییییم

    • خوش خیال

      استاد خوش خیال میدانم جرات حقیقت مساله را نداری بااین وضعیت قدرت خرید مردم روز بروز وخیمتر وبا این وضع تا ابد به سال نود بر نمی گردد دلیلش 1 نداشتن دولت بیطرف از هر لحاظ چون اگر بنده در شرکتی سهم داشته باشم جرات دخالت دران شرکت را ندارم 2بیسوادی وعدم اگاهی کل دولت در تنظیم بازار واقتصاد کشور 3دولت فقط درفکر شب را بروز رساندن است وبه خود اجازه نمی دهند یا چسب کرسیها شان ازنوع 1و2و3چینی است به چند تولیدی وکارخانه سر بزنن وبه میان قشر محروم بروند واین کنایه شامل وزرا استانداران فرمانداران وبخشداران هم می شود وببینند وضع اقتصادی مملکت در چه حالی است بخدازبانم روزه است مردم اصلابه شبکه های داخلی نگاه نمیکنند وگوششان پر شده از وعده ووعیدها وسخنرانیهای توخالی بی محتوا بخدا اگر گندم را نبری اسیاب اردش نکنی وارد را به نانوا نبری ونانوا نانش نکند نان نمی شود اقتصاد هم مثل نان است باید مراحل داشتن اقتصاد شکوفا را از منزل کارگر وکشاورز تا کارخانه دار ومصرف کننده موبمو موشکافی کنیم وبرسی کنید ونقطه ضعف ونقطه قوت انرا بدست بیاورید وبعد عملی کنیم باشانتاز وسخنرانی گره ای باز نمیشود مرد عمل میخواهد که در دولت ندارییییییییم

    • بدون نام

      همشون از یک قماشن
      خدایا خودت به داد ما برس...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج