*سنگ نگاره ها و هنر های صخره ای گلپایگان *سنگ نگاره ها و هنرهای صخره ای گلپایگان
به سایت سنگ نگاره ها و هنرهای صخره ای گلپایگان خوش آمدید
پرتال رسمی سنگ نگاره های گلپایگان| خانه | آرشیو | رایانامه)پست الکترونیک) | English
حاصل ۸ سال «مستند نگاری بر سنگ نگاره های گلپایگان» به چاپ دوم رسید شد

               

حاصل ۸ سال  مستند نگاری بر  روی «سنگ نگاره های گلپایگان» به چاپ دوم رسید          

       

                            سنگ نگارهها                        

گلپایگان- کتاب سنگ نگاره‌های ایران با عنوان "سنگ نگاره‌های گلپایگان، گذرگاه تاریخ" به معرفی یکی از بزرگ‌ترین و کامل‌ترین مجموعه سنگ نگاره‌ها و نقوش صخره‌ای ایران، در شهرستان گلپایگان می پردازد.

       

           

محسن جمالی، نویسنده "کتاب سنگ‌نگاره‌ها در گذر تاریخ" در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان اظهار کرد: این کتاب حاصل هشت سال مستندنگاری و کار پژوهشی مستمر است که منبع بسیار خوبی برای محققان عرصه تاریخ هنر، تاریخ خط، باستانشناسی، انسان شناسی، جانور باستان‌شناسی و ... است.

وی ادامه داد: این کتاب مشتمل بر شش بخش است که بخش نخست به ارائه تعریفی از سنگ‌نگاره یا هنر صخره‌ای اختصاص یافته و در بخش دوم چرایی ایجاد چنین نقوشی بررسی شده است و مناطق پژوهیده در شهرستان گلپایگان معرفی می‌شوند.

جمالی تصریح کرد: بخش سوم کتاب به شیوه‌های کنده‌کاری بر روی صخره‌ها و شاخصه‌های بررسی دوره‌های تاریخی پرداخته شده است و  بخش چهارم، در قالب شش زیربخش، "انگیزش هنرنمایی بر روی سنگ"، "سیر طبیعت‌ گرایی به اسلوب هندسی"، "تناسب ابعادی نقوش"، "شیوه نمایش شاخ‌های حیوانات"، "شیوه‌های گوناگون نمایش نگاره حیوانات" و "داستان رام کردن حیوانات در زندگی پیش‌ از تاریخ" را بررسی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین بخش‌های کتاب بخش پنج است که به موضوع نگاره‌ها می‌پردازد و هشت زیربخش با عناوین مختلف از جمله "نقش حالات مختلف نمایش بدن انسان بر روی سنگ‌نگاره‌ها"، "نگاره‌هایی با موضوع حیوانات"، "نقوش گیاهی بر روی سنگ‌نگاره‌ها"، "نمادها"، "پوشاک و کلاه در نمونه‌های انسانی"، "ابزارهای استفاده‌ شده در نگاره‌ها"، "خط، سیر دگرگونی و شکوفایی تصاویر جالب و کمیاب بر روی سنگ‌نگاره‌ها" است، بخش ششم کتاب نیز مربوط به تصاویر سنگ‌نگاره‌ها بوده که همگی حاصل تلاش و هنر خودم بوده است.

به گزارش ایمنا، این کتاب در سال ۱۳۹۴ به چاپ اول رسید و به دلیل استقبال بسیار خوب پژوهشگران، دانشجویان و اساتید از این کتاب، در بهمن ماه سال جاری به چاپ دوم رسید.

 چاپ دوم این مجموعه حاوی ۴۳۰ صفحه‌ شامل ۷۷۰ قطعه عکس برگزیده به همراه ۴۰۰ طرح گرافیکی از سنگ نگاره‌ها است.

 از میان ده‌ها هزار بوم سنگی شامل نقوش صخره‌ای، ۷۷۰ نمونه عکس رنگی در این کتاب به‌ همراه تحلیل محتوا به‌ نمایش گذاشته شده است که با ارجاع دقیق به متن اصلی کتاب همراه‌ است.

از جمله مهم‌ترین دستاوردهای پژوهشگر سنگ‌نگاره‌ها معرفی نشانه‌های مربوط به ارابه در ایران باستان، آغاز کشاورزی و نقوش گاوآهن و آراتروم، لباس مردم این سرزمین، ابزارهای شکار و جنگ در هزاره‌های کهن است، نشانه‌های زیست حیوانات منقرض‌شده و باورهای مردمی در مورد آن‌ها، بررسی نمادهای کهن و کشف خطوط هندسی جدید است که برخی از آن‌ها با خطوط هندسی کتیبه‌های جیرفت و خطوط هندسی ایلامی و برخی از این علائم و نمادها با خطوط باستانی خارج از مرزهای ایران قابل ‌تطبیق‌ هستند.

گذشته از آن، کشف بیش از ۱۰ مورد کتیبه به‌خط پهلوی ساسانی از نقاط قوت این پژوهشگر است، نخستین نشانه‌های استفاده بشر از علم نجوم و آداب و رسوم انسان‌های پیش‌ ازتاریخ (در قالب فنجان‌نماها) و... نیز از جمله داده‌های تازه عرضه‌ شده در چاپ دوم این کتاب است.


برچسب‌ها: تیمره, تیمره گلپایگان, سنگ نگاره, گلپایگان petroglyphs
|+| پژوهش و نگارش توسط محسن جمالی در سه شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ و ساعت ۲:۳۵ ب.ظ | 
Powered By Blogfa - Designing & Supporting Tools By WebGozar