اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

نماینده‌ات کی بوده و الان کجاست؟| از منبر وعظ تا نمایندگی مجلس

گزارش‌های «نماینده‌ات کی بوده و الان کجاست؟» سعی خواهد کرد پاسخی مفصل بدهد به این دو سؤال؛ نمایندگانی که در این 10 دوره وارد مجلس شده چه کسانی بوده‌اند و حالا در چه جایگاهی و مشغول چه فعالیتی هستند، در این گزارش به بررسی حوزه «گلپایگان و خوانسار» پرداختیم.

نماینده‌ات کی بوده و الان کجاست؟| از منبر وعظ تا نمایندگی مجلس

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، اسفند امسال، درست ۴۰ سال از نخستین انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌گذرد، مجلسی که در این سال‌ها ۱۰ دوره انتخابات را تجربه کرده و هر بار نمایندگانی از طیف‌ها و گروه‌های مختلف مردم روی صندلی آن نشستند.

کسانی که به عنوان «نماینده» مردم وارد مجلس شدند نه از یک طیف خاص بوده‌اند و نه تخصص‌های مشترکی داشته‌اند، بلکه هر کدام متناسب با تحصیلات و تجربه خود تلاش داشته‌اند تا صدای مردم منطقه، استان و کشور باشند، برخی از این نماینده‌ها با عملکرد خود توانستند نظر مردم را برای بیش از ۴ سال جلب کنند.

گزارش‌های خبرگزاری فارس با عنوان «نماینده‌ات کی بوده و الان کجاست؟» سعی خواهد کرد تا مروری داشته باشد بر نماینده‌های حوزه‌های انتخابیه استان اصفهان، و پاسخی مفصل بدهد به این دو سؤال؛ نمایندگانی که در این ۱۰ دوره وارد مجلس شده چه کسانی بوده‌اند و حالا در چه جایگاهی و مشغول چه فعالیتی هستند.

استان اصفهان ۱۵ حوزه برای انتخابات مجلس دارد که در مجموع ۱۹ نماینده را شامل می‌شود:

اصفهان، اردستان، شاهین‌شهر و میمه و برخوار، خمینی‌شهر، سمیرم، شهرضا و دهاقان، فریدن و فریدون‌شهر و چادگان و بویین میاندشت، فلاورجان، کاشان و آران و بیدگل، گلپایگان و خوانسار، لنجان، مبارکه، نائین، نجف‌آباد و تیران و کرون و نطنز و قمصر.

در 5 گزارش قبلی، حوزه انتخابیه «نطنز و قمصر»، «نجف‌آباد و تیران و کرون»، «نائین»، «مبارکه» و «لنجان» بررسی شد و در این شماره نمایندگان حوزه «گلپایگان و خوانسار» را از نظر می‌گذرانیم، 

شهرستان‌های گلپایگان و خوانسار هر دو در غرب استان اصفهان واقع شده و دارای یک کرسی در مجلس شورای اسلامی هستند.

 

آب وهوای گلپایگان متغیر و دارای زمستان‌های سرد با حداقل دمای ۲۱- درجه و تابستان‌های گرم و خشک است که حداکثر حرارت آن تا 37 درجه می‌رسد؛ بارندگی غالباً در زمستان و میزان آن حدود ۳۰۰ میلی‌متر است، دشت گلپایگان، وسیع و آب آن از رودخانه و قنات و چشمه و منابع آب‌های زیرزمینی تأمین می‌گردد؛ کوهستان‌های پوشیده از مراتع و رودخانه‌های منطقه چشم‌انداز طبیعی زیبایی به وجود می‌آورند، سلسله جبال مرکزی ایران از این شهرستان می‌گذرد.

خوانسار شهری است خوش آب و هوا با ارتفاع ۲۲۵۰ متر بالاتر از سطح دریا و پوشش گیاهی متنوع اعم از گردو و سرو و درختان میوه همچون آلو و سیب و باغات متنوع به همراه تعداد نه چندان زیادی زمین‌های کشاورزی و پوششی از گل‌های لالهٔ سرخ و لاله واژگون که لاله‌های واژگون آن معروف هستند.

با احتساب 100 هزار جمعیت گلپایگان و 20 هزار جمعیت خوانسار، این حوزه انتخابیه شامل 120 هزار نفر می‌شود؛ آنچه باعث شهرت این منطقه شده، عسل خوانسار بوده که یکی از مرغوب‌ترین عسل‌هاست و دلیل آن هم دشت‌های سرسبز این منطقه بوده که خوراک خوبی برای زنبورها شده است.

دور اول، دوم و سوم: سید ابوطالب محمودی متولد 1305 در گلپایگان نخستین نماینده این خطه بود که توانست برای سه دوره پیاپی نظر مردم را جلب کند، در دور اول با کسب 52.9 درصد آرا، در دور دوم با 50.7 درصد و در دور سوم با 72 درصد آرا وارد مجلس شود، او در مدت نمایندگی‌اش در کمیسیون های امور اقتصادی و دارایی، امور قضایی و حقوقی و  همچنین کار و امور اجتماعی و امور اداری و استخدامی فعالیت داشت.

بعد از شش سال تحصیل در زادگاهش در سیزده سالگی جهت ادامه تحصیل به قم مشرف می شود و در آن جا مکاسب و رسائل را نزد امام خمینی و حاج سیداحمد خوانساری می آموزد و بعد از آن هم تحصیلات عالی خود را ادامه می دهد؛ او پیش از انقلاب بیشتر به امر تبلیغ پرداخته اما از فعالیت های مبارزاتی هم به دور نبوده است.

پس از پایان 12 سال نمایندگی مجلس، در دهم شهریور سال 1371 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان امام جمعه اراک و نماینده ولی فقیه در استان مرکزی منصوب می‌شود.

محمودی در 67 سالگی، روز یکشنبه 14 شهریور 72 در مسیر بزرگراه قم - تهران بر اثر حادثه رانندگی، دعوت حق را لبیک گفت، از او چهار دختر و دو پسر به یادگار مانده است.

دور چهارم و ششم: مرتضی شایسته متولد 1321 در گلپایگان دومین نماینده گلپایگان و خوانسار بود که توانست در دوره غیر متوالی وارد مجلس شود، او که تحصیلات حوزوی و کارشناسی داشت به مدت 4 سال در کمیسیون امور کشاورزی و عمران روستاها حضور داشت.

او در دوره قبل نیز برای حضور در انتخابات مجلس ثبت نام کرد اما نتوانست برای سومین بار وارد مجلس شود.

دور پنجم: سید مرتضی صالحی خوانساری متولد 1318 در خوانسار با کسب 50.5 آرا؛ نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی بود و در کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور فعالیت داشت.

در سن 14 سالگی، در سال 1333 هجری شمسی، پس از اتمام دروس ابتدایی، به حوزه علمیه خوانسار وارد شدم و دروس پایه و مقدمات را گذراند، برای ادامه تحصیلی مدتی را در قم و پس از آن راهی تهران شد.

در 23 سالگی برای نخستین بار از سوی ساواک دستگیر شد و مبارزات او تا سال 57 ادامه داشت، پس از پیروزی انقلاب در شکل گیری کمیته نقش داشت؛ بعدها مسؤول جذب، گزینش و استخدام روحانیون سراسر کشور در نیروی انتظامی و یک دوره هم نمایندگی در مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت.

او پس از کناره گیری از مسؤولیت‌های اجرایی به امر تبلیغ پرداخت و از خطبای مطرح کشور بود تا این که در 13 اسفند 97  به دلیل بیماری سرطان و تحمل یک دوره درمان، درگذشت؛ از او 4 پسر و 2 دختر به یادگار مانده است.

دور هفتم: منصور یاوری متولد 1330 در گلپایگان از مجموع 50 هزار رای حدود 30 هزار رای را به خود اختصاص داد، او با کسب 58.78 درصد آرا بیشترین نسبت رای را در 10 دوره انتخابات مجلس در حوزه گلپایگان و خوانسار داشته است.

او که در رشته مهندسی مکانیک تحصیل کرده مدیرعاملی برق منطقه‌ای سمنان در سال‌های ۶۷ تا ۷۰ را در کارنامه داشته و همچنین مدتی در برق منطقه‌ای هرمزگان فعالیت داشت، او در مجلس هم به کمیسیون انرژی رفت.

یاوری از جمله نماینده‌های حامی میرحسین موسوی بود که پیش از انتخابات در نامه‌ای حمایت خود را اعلام کرد؛ او در 11 فروردین 98 دار فانی را وداع گفت.

دور هشتم: محمدابراهیم نکونام متولد 1337 در گلپایگان 44.60 درصد آرا را کسب کرد و به عنوان نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس هشتم حاضر شد، فعالیت او در کمیسیون اصل نودم قانون اساسی بود.

او که تحصیلات حوزه علمیه داشته مدتی را به عنوان معاون دادستان کل کشور فعالیت و پس از آن هم در سمت مشاوری دادستان همکاری داشت.

دور نهم: سید محمدحسین میرمحمدی متولد 1341 در تهران 31.07 درصد از مجموع آرای ماخوذه را به خود اختصاص داد و در مدت نمایندگی‌اش در کمیسیون اقتصادی حضور داشت.

وی دارای مدرک تحصیلی حقوق عمومی بوده و به عنوان وکیل دادگستری فعالیت دارد.

دور دهم: علی بختیار متولد 1352 در گلپایگان در انتخابات گذشته در سال 94، 14 هزار رای از 52 هزار رای را ازآن خود کرد و همچنان به عنوان نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در حال فعالیت در کمیسیون انرژی است، او همچنین عضو فراکسیون امید در مجلس دهم است.

بختیار کارشناسی مهندسی برق داشته و در مدیریت فناوری اطلاعات کارشناسی ارشد گرفته است؛ وی بار دیگر برای حضور در مجلس ثبت نام کرده و نامزد یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

انتهای پیام/63064/ج20/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول