سریال"پدرسالار" چه چیزی به مردم داد؟ سریال "پایتخت" چه چیزی را گرفت؟

کیهان نوشت: با شروع پخش سری جدید از مجموعه طنز «پایتخت۶» و از همان قسمت‌های اولیه، مردم از خاصّ وعامّ احساس کردند انگار با پایتختی غیر از آن پایتخت‌ها مواجه شده‌اند و رنگ و بوی آن متفاوت از قبل می‌نمود.

 سریال «پدر سالار» محصولی پر طرفدار و خاطره آمیز از دهه هفتاد بود که در نوروز امسال نیز بازپخش شد. کافی است بپردازیم به مهم‌ترین فهمی‌که مخاطب از این سریال بدست آورده یا می‌آورد با آنچه در مجموعه «پایتخت ۶» به آن می‌رسد.
در مجموعه «پدرسالار» پدری حضور دارد که به‌خاطر مواجهه با رفتارهای غیرمنتظره از فرزندان و عروسان خود در نهایت و از شدّت این ناراحتی، فرزندان را یکی یکی از  خود دور کرده و نه تنها فرزندان با عتاب و تندی پدر روبه‌رو می‌شوند بلکه پدر شغل و درآمد روزانه آنها که متکی به پدر و سرمایه اوست را نیز از آنها گرفته و این اولاد و عروسان به یک‌ باره مواجه می‌شوند با سه مشکل: اوقات تلخی تند پدر با آنان، فلج شدن بنیه اقتصادی منزل، آوارگی و بی‌خانمانی و سربار این و آن شدن!
در اینجا نمی‌توان از اشتباه پدر خانواده یعنی آقا اسدالله با فرزندان که نوعی از تندی و لجبازی را در خود دارد به سادگی گذشت، امّا آنچه مهمّ بوده و خود را بیشتر نشان می‌دهد، وجود نوعی از احساس شرم و گناه است که فرزندان هر از گاه در رفتار و روحیات خود بروز می‌دهند.
  این آن چیزی است که در این مجموعه پُررنگ بوده و به مخاطب القاء می‌شود. یعنی روح تمام این سریال پر است از احساس گناه، شرم و شرمساری فرزند در مقابل پدر به‌خاطر حرکت یا حرکاتی که از آنان سر زده است. حرکاتی که شاید حتی حق آنان باشد، اما در مقابل شخص بزرگی چون پدر و بزرگ‌تر باید جانب حرمت و احترام را مراعات نمود.
 در ادامه البته پدر خانواده یعنی اسدالله با وجود اینکه حرکات دوعروس خود و به تبع آنان شوهرانشان ونیز برخورد داماد را، دور از انتظار دانسته با گوش دادن به نصایح دیگران آنچه انتظار از بزرگان که همانا عفو و گذشت و چشم پوشی است را به نمایش می‌گذارد. با اینکه بعد از حرکات اولیه، در ادامه مواجه می‌شود با به‌هم زدن میهمانی که روی آن حساب ویژه‌ای باز نموده از طرف فرزندان، و سکته نمودن و راهی بیمارستان شدن، امّا باز از تقصیرات چند باره آنان گذشته و نه تنها به روی آنان نیاورده، بلکه آنها را می‌پذیرد و شرایط کار و سکنای بهتر برای آنها فراهم می‌کند و برخی از خواسته‌های فرزندان را نیز به حق می‌داند.
 خلاصه کلام اینکه آنچه از این سریال دستگیر مخاطب می‌شود دو پیام‌ است: احترام و حرمت نگه داری کوچکتر مقابل بزرگ‌تر و عفو و چشم پوشی بزرگ‌تر از خطای کوچکتر.
حال بیاییم و نگاهی بیندازیم به رابطه و برخوردهای پدر و فرزندی که در «پایتخت۶» نصیب مخاطب می‌شود:
یک. بهتاش به‌دنبال جدایی و زندگی در خانه مجردی است، بهبود اعتراض ملایمی‌دارد، بهتاش قهر نموده و می‌رود و کارش را انجام می‌دهد (کار بدون هیچ پیامد منفی یا توجیه جنبه منفی آن انجام می‌شود، در نتیجه از طرف مخاطب جوان هم به‌عنوان یک کنش مثبت پذیرفته می‌شود)
دو. دختران نقی بدون اطلاع واجازه وی و اتفاقا شبی که قرار است او به سفر حج برود، به اردو می‌روند. او وقتی از این جریان مطلع می‌شود در مقابل تعجب و اعتراض در عدم اطلاع و خبر دروغ، همسرش یعنی هما با تندی به وی می‌گوید، اگر دختر تو هستند، دختر من هم هستند. (شکست اقتدار مرد در زندگی که لازمه هر مدیر از جمله مرد به‌عنوان سرپرست و مدیر خانواده است و پررنگی جنبه‌های فمینیستی)
سه. دختران نقی با سفارش و خرید پنهانی ماهواره و بدون اطلاع پدر هنگام نصب پنهانی، به پدر گوشزد می‌کنند که برای آموختن زبان لازم است. این مواجهه در کنار مانور زیادی به آنچه در اینستاگرام خود دارند، اجبار راه آمدن بزرگ‌تر با دنیای جدید حتی به اغماض از آسیب‌ها، را به نظاره می‌آورد.
چهار. رحمت که قرار است با مادر بهتاش و بهروز ازدواج کند، با وجود توافق اولیه نسبت به ازدواج با مادر و نیز با وجود بزرگ‌تری،اما در موارد متعدد از جانب این دو برادر حتی بهروز کوچک، تحقیر و توهین شده و در پایان نیز از بهروز کتک مفصلی می‌خورد.
شاید گفته شود چون مجموعه «پایتخت۶» طنز است و حتی موضوع و چارچوب ساختاری و مفهومی‌ آن با مجموعه‌هایی چون «پدرسالار» متفاوت است، که باید گفت:
اولاً: پایتخت در سری‌های اولیه خود نیز طنز بود اما نه تنها این‌گونه ‌اشکالاتی در آن مشهود نبود، بلکه با تصویر کشیدن از خانواده اصیل ایرانی، به برخی سنت‌های فراموش شده نیز می‌پرداخت.
ثانیاً: اینکه بخواهیم برای رسیدن به هدف از هر وسیله‌ای استفاده کنیم، این روش و این الگوی فرهنگ ماکیاولیسم است و در فرهنگ انسانی و اسلامی جایی ندارد.
 اما در این ایام مجموعه دیگری به نام «دوپینگ» از شبکه سه نیز پخش می‌شد. ایرادهای گفته شده که بیان شد به شکلی دیگر در این مجموعه نیز دیده می‌شد، مخصوصاًًً که برخی حرکات جلف و سبک و زننده و دور از شیوه هنرمندی در آن دیده می‌شد که همان سخنان در این‌باره نیز صادق است.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1376104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 103
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    68 0
    یعنی آدم تفاسیر کیهان رو که میخونه ترجیح میده بره همون سریالهای ترکی رو ببینه دیگه سریال پایتخت رو نبینه.والا
    • NL ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      34 3
      سریال پدرسالار از اسمش مشخصه سریال کلاسیک مردسالاری داخل ایران هست! نگاه کردن الان سریال پدرسالار حال بهم زن هست از بس به جایگاه زن توهین میشه!
  • mehdi IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    109 0
    پایتخت بد آموزی داشت درست ولی واقعیات جامعه کنونی رو نشون می داد. اگر غیر از این است بگید
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      126 0
      تو جامعۀ کنونی همۀ بچه ها با پدر و مادرشون اینجوری رفتار میکنن یعنی؟؟!!
    • مجیید IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      80 0
      نه همچی آرومه ما چه قدر خوشبختیم رو باید نشون میداد وکلاغ قصه ما به مقصد برسه،خوب پایتخت ۶ رو خودتون بسازید زن تو یه اتاق و مرد تو یه اتاق دیگه زندگی بکنن و با چادر برن حموم،این درستشه
    • یه دوست IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      74 0
      یعنی هرچه جزء واقعیات جامعه بود باید پذیرفته شود!؟ مثلاً الان کرونا یکی از واقعیات جامعه الان ماست؟! آیا بپذیریم وخود را درمان نکنیم؟ تبیین واقعیت آسیبی(با شنایاندن چرایی آسیب و چگونگی درمان) که میتواند در هر سریالی (طنز یا غیر آن)انجام شود، با پذیراندن آن(چیزی که در پایتخت انجام می‌شد) تفاوت فراوان دارد
    • IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      82 0
      واقعیات جامعه فقط در لات بازی و بی فرهنگی خلاصه میشه و باید هم همان را نشان داد که چی بشه ؟؟؟؟ دقیقا اونهایی که دنبال به تصویرکشیدن یک سری رفتارهای بیمارگونه به اسم واقعیات جامعه هستند الان چه چیزی میتوانند برای مردم بازگو کنند و محل عبرتی را باز آفرینی کنند .
    • AE ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      77 0
      حتی اگر هم تو ی همچین جامعه ای زندگی می کنیم .دلیل نمیشه....که همونارو پخش کنن ....چون مگه نباید تو تلویزیون فرهنگ سازی بشه.......
  • ناشناس IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    106 0
    خبر گزاری محترم. مرگ، شوم و اسفناک است. انشالله که هرچه سریعتر شر این ویروس از سر مردم عزیز کشورم و تمام دنیا کم شود. تمام سران کشور های جهان در حد توان خود با وجه نقد و بسته های حمایتی صلاح ملت خود را قرنطینه تشخیص داده اند. الا ایران ما.دولت ما متاسفانه 2 راه پیش روی ملت قرار داده است که هر 2 راه هم برای مردم تلفات سنگین دارد.مردم اگر از دستور دولت تمرد کنند و به محل کار نروند در خانه از گرسنگی خواهند مرد. اگر هم مردم به فرمان دولت درشهر تردد و به مکان شغل خود بروند باید با کرونا دست و پنجه نرم کنند که سرنوشت تلخی در انتظار انها خواهد بود. در پایان سخنی با مسئولین. مردم ایران 40 سال است با تمام سختی ها در کنار شما بوده اند. امروز روزه تنگ مردم است و نوبت دست به جیب شدن مسئولین تا یکدلی خود را به مردم ثابت کنند.
  • اکبر IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    115 0
    دربعضی فیلمهای وسریالها هر حرفی هرحرکتی ناشایستی دلشون میخواد انجام میدن تا مردم فقط بخندن باهر قیمتی
    • ... IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      23 1
      اکبر تو نگاه نکن
  • محمد IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    79 0
    سریال طنز کار اصلی اش خنداندن مردم است و پایتخت هم موفق بوده است و اصلا" مقایسه اش با یک سریال مثل پدر سالار درست نیست. رسانه ملی ما خیلی ضعف دارد ولی در ساخت پایتخت و نون خ موفق بوده است
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      98 0
      ولی می‌شود در همان سریال طنز نیز به دور از آسیب و انتقال مفهوم بد مردم را خنداند. آیا به نظر شما طنز انتقال مفهوم به مخاطب ندارد!؟
  • اس اس IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    95 0
    جمع کنید این مسخره بازیارو هرکی بیکاره یه گیری به این پایتخت میده از نظره شما فیلما همشون باید تو یه سبک باشن بچم دیگه میفهمه فیلمه
  • مهدی ضیاءآبادی IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    64 0
    اولاً مقایسه یک سریال کمدی با یک سریال درام آن هم با اختلاف فرهنگی حدود سی ساله به هیچ عنوان صحیح نیست. ثانیاً این سریال با سابقه ی ده ساله تلاش کرده در هر قسمت به معضلات اجتماعی خاصی که در آن دوره در جامعه وجود دارد، اشاره کند. نباید همه ی اتفاقات یک سریال کمدی را جدی نگاه کرد. در هنر نمایش، داستان به اصطلاح با آب و تاب بیشتری به مخاطب ارائه میشود که جذابیتش برای بیننده حفظ شود.
  • مهدی ضیاءآبادی IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    29 0
    اولاً مقایسه یک سریال کمدی با یک سریال درام آن هم با اختلاف فرهنگی حدود سی ساله به هیچ عنوان صحیح نیست. ثانیاً این سریال با سابقه ی ده ساله تلاش کرده در هر قسمت به معضلات اجتماعی خاصی که در آن دوره در جامعه وجود دارد، اشاره کند. نباید همه ی اتفاقات یک سریال کمدی را جدی نگاه کرد. در هنر نمایش، داستان به اصطلاح با آب و تاب بیشتری به مخاطب ارائه میشود که جذابیتش برای بیننده حفظ شود.
  • ال IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    45 0
    خدا شفاتون بده
  • نازبانو IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    55 0
    سریال پدرسالار برای 27سال پیشه. اون زمان تکنولوژی نبود و اینگونه زندگی ها رواج داشت. سریال پایتخت 6درسال1398و1399فیلمبرداری شده. اگر هما گفت دخترهای من هستن صرفا به این منظوره که منم مادرم و جاهایی حق دارم در مورد زندگی آنها نظر بدم و حتی تصمیم بگیرم. نقی معمولی اونجا. خورد نشد چون نقی معمولی. آدمی است که با تفریح دخترانش با هم کلاسی های خود و رفتن آنها به اردو مخالف است. من خودم مادرم. زمان پدر سالار 12سالم بود. دوتا دختر دارم. در زمان امروزی نمیشه دخترانم را از فضای مجازی دور کنم چون درحال حاضر تحصیل از راه دور و فضای مجازی صورت میگیره
    • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      56 0
      ۱. اینکه سریال برای 30 سال پیش است، دلیل نمیشود مفاهیم اخلاقی هم عوض شود. سخن در نوع انتقال مفهوم است ۲. اظهار نظر کردن در مورد فرزند، غیر از کار زدن است ۳. سخن در دور کردن از فضای مجازی نیست، بلکه در نوع ابراز و انتقال مفهوم است، یعنی بجای یاد دادن چگونگی مدیریت و جمع خواسته و صلاح، شکاف نسلی و اجبار راه آمدن بزرگتر با موارد آسیب زا یاد داده میشود
    • IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      52 0
      سرکار مادر محترم .. تاریخ زندگی بشری این رو مشخص کرده که هیچ پیشرفتی باعث نمیشه انسان انسانیت خود رو فراموش کنه . کنار آمدن و مدیریت تغییراتی همچون فضای مجازی و ماهواره یک بحثی است یله و تنها رها کردن فرزندان بحث خطرناکی است که سهل اندیشی ما در رعایت کردن مرزها قطعا به سود ما نخواهد بود .
    • حمیدرضا AE ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      14 0
      باید برای سردبیر و نویسنده ی این تیتر خبری، در روزنامه ی کیهان، تأسف خورد، درسته پایتخت ۶ از کیفیت خوبی برخوردار نبود،و موفق عمل نکرد،اما هیچ عقل سلیمی این مقایسه رو قبول نمیکند، مقایسه بین سریال «پدر سالار»و«پایتخت۶» قیاس مع الفارغ است. تا کی میخواهید با این اراجیف به فهم و شعور ایرانی توهین کنید، ای اصحاب رسانه
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    36 0
    پاستخت واثعا سریال خوبی بود با همه سانسورهایی که روش انجام شد .در مقابل پدر سالا ر کسل کننده بدون مفهوم و معنای خاص و صرفا اتفاقات معمولی بین یک خانواده رو به تصویر کشیده شاید مناسب 30 سال پیش بوده
    • دوست IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      50 0
      در اینکه پدر سالار کسل کننده بود قبول. اما واقعا انتقال مفهوم داشت، آنهم انتقال مفهوم مثبت. اما پایتخت انتقال مفهوم داشت، اما انتقال منفی. هنر یک مجموعه هنری انعکاس درمانگری آسیب باید باشد نه رنگ و لعاب دادن آن
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    50 0
    هر بي اخلاقي و بداخلاقي خانوادگي كه ميشد در تلويزيون پخش بشه در پدرسالار پخش شد. جالبه ظاهرا آلزايمر داريد!
  • امیرعلی IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    32 0
    سریال پایتخت تنها بیانگر صحنه هایه کوچکی از جامعه کنونی ماست،و رسانه ها آن را مانند تمامی حقایق دیگر درون جامعه پنهان میکنند یا ان را به طور کل بیگانه و میخوانند و به عنوان یک تهاجم فرهنگی مطرح میکنند.ولی هر کسی از درون خود ،خانواده و جامعه خبر دارد و نقد ها به طور کل فقط باعث حاشیه سازی و منفور کردن این سریال میشود و به طور کل نمیشود سریال 2 دهه پیش را با امروز مقایسه کرد همانطور که نمیشود انسان هایه 2 دهه مختلف را با هم مقایسه کرد.شاید جامعه در 2 دهه پیش انقدر اشفته نبوده که امروز با نمایش تنها صحنه هایه کوچکی از جامعه کنونی به همه بر میخورد.
  • علی IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    4 0
    هر دو سریال فوق العاده جذاب و قشنگ بود. همچنین سریال جایزه بزرگ
  • ملیکا IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    32 0
    اقتدار پدر؟ یعنی یه مادر بگه این بچه ی منه اقتدار مرد شکسته میشه؟ پس مادر فقط نقش کلفت رو داره؟ بزرگ کردن بچه برای مادره دستور صادر کردن برای پدر؟! خوب شد شما یه فمینیسم یاد گرفتید تا هر مزخرفی دوست داشتید به بهانه ی این کلمه بگید. فمینیسم ایراد داره ولی مهملات عهد بوقی و مردسالار شما هم برای امروز به درد نمیخوره بذارید در کوزه آبشو بخورید
    • رضا IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      13 0
      عالی فرمودید.من یک پدرم
    • حسن IR ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      58 0
      خانوم کسی نگفت مادر حقی نداره ولی وقتی یک زن بطور کاملاً زننده اینطور با شوهرش صحبت کند و غیرت مردانه پدر را نادیده بگیرد،بله او را خرد کرده است هما می توانسنت توضیح دهد بجای اینکه شوهرش را خرد به این می گویند بدآموزی وانتقال مفهوم منفی
    • شمس تبریزی IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      16 0
      بچه را به اردوی مختلط و مفسده برانگیز نفرستید مادر گرامی. از اقتدار خود در جهت مقاصد شیطانی استفاده نکنید
  • احسان IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    30 1
    من اگه جای کارگردان و بازیگرای ایرانی بودم وقتمو صرف فیلمسازی تو تلویزیون نمیکردم به نظر من پایتخت و نون خ سریالهای خیلی خوبین واین ایرادهایی که گفته شده ایراد بنی اسراییلیه عوامل این سریالها نمره قبولی رو از مردم گرفتن
    • هموطن IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      55 0
      عه؟؟؟؟ تو پول داری تا شابدالعظیم بری؟ حالا یه دیقه وایسا نروخارج فیلماتو همینجابساز خواهشن........... طول زمان دلیل نمیشه فیلمسازی به قهقرابره...هموطن صددرصد تو بچه نداری که بیخیال این حرفارو میزنی.همه پایتخت بی ادبی بود ندیدی؟اونجایی که بهتاش سرسفره دست داییشو گرفت بامبل کشیدآوردجلو صحنه ی خوبی بود؟ خودتم دایی میشی این رفتار صحیحه؟بدآموزی نبود؟یا اونجایی که بهتاش از خواب پامیشه لگدمیزنه به ارسطو چی؟اونم طنزه؟کجاش خنده آوربود گریه آوربود.......متآسفم که فقط ظاهربین هستید
  • هدیه IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    4 0
    در هر فیلمی و اساسا ًً در هنر و هنرمندی یک مفهوم و یک روش به مخاطب القاء و منتقل می‌شود. نباید به توجیه طنز بودن از هر وسیله ای و هر نوع انتقال استفاده کرد. بحث در مقایسه مفهوم انتقالی است که نویسنده خوب تقریر کرده است. مخصوصاً در عنوانی که اصل مقاله وجود دارد
  • آشنا IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    31 0
    سلام اشکالات سریال پیتخت بیش از اینهاست. البته نکات خوبی هم داره. انگار این روزها خیلی‌ها دانسته و ندانسته دارن با مقدسات بازی میکنن؛ فیلم زندانیها هم یکی از همین‌هاست. واقعا چی فکر میکنن؟ آیا طنز یعنی فقط خنداندن؟! هیچ هنرمندی این معنی رو برای طنز قبول نداره. آقای ده نمکی شما دیگه چرا؟!!! یکسری جوکهای عامیانه و بعضا جلف رو تو قاب تصویر آوردن میشه هنر؟ میشه طنز؟! واقعا کجا داریم میریم ما؟!!!
  • Hossein IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    19 0
    فقط نون خ
  • سام IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    5 1
    پایتخت بهترین سریال هس .زندگی جامعه همینه .همه که باید عادت کرده باشن .انتقاد ممنوع
  • RO ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    26 0
    واقعا سریال پدرسالار با اینکه ۲۷ سال پیش ساخته شده بود خیلی جذاب تر از سری جدید پایتخت بود. پایتخت فقط سری های قبل، امسال اصلا شادی و طنز خوبی نداشت. همش مشخص بود حالت موضع گیری داشت آقا ما در ایام عید شادی واقعی میخواستیم مثل دفعه های قبل پایتخت، این موضع گیری فقط باعث اختلافات در خانواده و فامیل میشه و مخاطب از دیدنش دلسرد میشه. من که تخصص طنز ندارم ولی فیلم باید واقعا از درون برای مخاطب شادی آور باشه
  • سیامک IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    8 0
    روزنامه کیهان فقط داره میگرده ببینه کجا مردم دارند می‌خندند یا دارن از چیزی لذت میبرن میاد دست میذاره روی همون، نه اینکه روزنامه کیهان خودش هیچ مشکلی نداره؟ تمام روزنامه آنقدر جرات ندارن به هرچیزی گیر بدن زیاد هم به چیزی گیر بدن، درب انتشاراتشون رو پلمپ می‌کنند، آقای سردبیر روزنامه کیهان این کارا رو میکنی بهت پست بالاتر بدن، نميدن، خودت رو بیشتر از این بین 80 میلیون مردم خراب نکن مردم دل خوش میخوان برای خود شیرینی همین کارا رو میکنید که مردم میرند سراغ ماهواره،
  • پَ وی IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    5 0
    بابااین مزخرفاتوبزارین کنار،پایتخت عالی‌ترین‌فیلمه
  • فاطمه IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    4 1
    خبرگزار محترم کمی مطالعه کنید لطفا... با این سواد نمی تونین قصاوت کنین جامعه رو و نطر بدین
  • اردشیر IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    3 0
    خدایی هر کدوم تو موضوع خودشون سریالهای عالی بودن مخصو صا پدر سالار
  • اسفندیار IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    1 0
    هردو تا عالی
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    4 0
    روزنامه کیهان باهمه مشکل داره
  • انسان IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    6 0
    بس دیگه ول کنید تموم شد رفت چه بیکاریدشما که این دوتا سریال باهم مقایسه میکنید واقعا متاسف برای خودم که وقت گذاشتم این اراجیف خوندم
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    1 0
    سلام نظریات زیادی ازهمه عزیزان خواندم فقطمتاثرشدم که چنین تفکری مردمم دارن که اصلا قابل تامل نیست واینجوری که پیش میرویم هنرمندان واقعی ماسؤاستفاده ازجایگاه اصلی خودمیکنندارزوی سلامتی همه شماتا....
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    4 0
    به نظر من نباید این دوتا سریال رو با هم مقایسه کرد، هر سریال وصف حال زمان خودش هست، اون زمان که پدر سالار پخش می شد اون موقع مشکلات اون زمان رو به چالش کشید. درست همین کاری که سریال پایتخت با مشکلات امروز انجام میده همین باعث میشه مردم باهاش ارتباط برقار کنند، به نظر من از این دست سریال ها چه مایه طنز چه تو مایه جدی ساخته بشه خوبه همین باعث میشه مردم فکر کنند و تو رفتارشون تجدید نظر کنند
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    13 0
    هر دو سریال باعث و بانی تخریب بخشی از اصول فرهنگی جامعه بوده و هستند
    • ماهان IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      1 1
      منابع و معادن و ذخایر که تو این چهل ساله معلوم نشد چی شد باعث تخریب نیست یه فیلم که شادی به ملت می بخشد باعث تخریب است و حرام است آقا هرکس ناراحت بود نگاه نکنه پایتخت دیدن شایستگی میخواد هرکس دوست نداره نگاه نکنه
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      0 1
      احسنت این تنها نظری بود که از بین تمام نظرات بیانگر واقعیت بود و بس.
  • پروانه IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    21 0
    قسمت ۶ سریال پایتخت اصلا شباهتی با قسمتهای قبلش نداشت و اون کیفیت رو نداشت
  • بينام IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    20 0
    سلام انصافا تحليل قشنگی بود.در اینکه سریال پایتخت بد آموزی داشت شکی نیست.در اثبات اینمطلب همین بس که همه دارن در این باره صحبت میکنند.در سری های قبل شخصی در فضای مجازی به تنابنده گفته بود آقای تنابنده اگر من جای شما بودم همیشه نقی معمولی باقی می موندم زیرا شخصیتی خانواده دوست بچه دوست با وفا با حیا فعال با غیرت شجاع ووو را نشان میداد اما در این سری حتی حج رفتنش هم درس آموز نبود بله دیالوگها خنده دار بود ولی هر خنده به چه قیمتی
  • حمیدرضا IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    4 0
    دقیقا این افرادی که تفصیر میکنن بیمار هستن یعنی اگه بخان پایتخت رو بهترین فیلم میکنم اگه بخان بدترین کلا هر وقت یه چیزی توی جامعه عزیز میشه سعی میکنن زمین بزننش آقا هر چرتی بوده همه مردم رو خندون همه رو سرگرم کردم این رفتارها واقعیت جامعه هستش مگه اینکه شما توی این جامعه زندگی نمیکنید دقیقا اگه فقط اخبار گوش کنید فکر می‌کنید همه جای ایران عالیه آقای عزیزم یه بارم جمهوری اسلامی رو مثل فیلم پایتخت تفصیر کن
  • Ali IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    7 0
    الکی بهونه نیارید خیلیم خوب بود این فیلم
  • RO ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    3 0
    وجدانن ای چه وضعشه اون از اون روز که تو تلوزیون شر و ور میگفتن درباره پایتخت اینم از اینا که هزارتا عیب ایراد گذاشتن سرش جم کنین خودتونه یه مشت ادم بیکار جم شدن دور هم اسم خودشونه گذاشتن منتقد . یه فیلم خوب تو تلوزیون هست اینا هی عیب و ایراد میزارن سرش
  • mina IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    3 0
    انتقاداتی به سریال پایتخت وارد هست اما نه تا این حد... انگار قراره تمام نقطه ضعف های سریال سازی کشور رو سر این سریال خالی کنن. هرسال ده بیست سریال ساخته می شه که از بین شون شاید یکی دو تا (مثل همین سریال) ارزش دیدن داره. پز از داستان های بی سر و ته و دیالوگ های شعارگونه. نکته بعد: سریال پدرسالار یک درام خانوادگی و مال حدود سی سال قبله. من اولین بار که این سریال رو دیدم حتی مدرسه نمی رفتم. اما دیدنش حس بدی بهم می داد احساس میکردم تمام مردها زورگو و مستبد هستند. اون سبک زندگی هم درست نیست. اینکه استقلال فرزندان رو ازشون بگیری فقط چون بزرگتر هستی... اگر اینقدر عاقل نیستن که برای زندگیشون تصمیم بگیرن و اونطور که میخان آینده شون رو برنامه ریزی کنن پس چرا ازدواج می کنن و بچه دار میشن؟
  • لیلی IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    14 0
    کاملا درسته . پایتخت ۶ افتضاح بود اصلا خانوادگی نمیشه نگاه کرد
    • لیلا IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      1 1
      خداشفات بده مگه چی داشت که خانوادگی نمیشه دید
  • سعید IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    3 0
    دوستان یه سر برید به خبرگذاری فارس،،کامنتهای اونجارو در مورد مطالبی که به پایتخت ربط داره بخونید،به عنوان مثال مطلب(این نقی دیگر معمولی نیست) را بخونید،مغزتون سوت میکشه از اینکه ههمچین افرادی تو جامعه ما هستن،،طرف نوشته لحظه ایی که نقی خواست همارو ببوسه جلوی زنم خجالت کشیدم و اب شدم رفتم تو زمین!!!! اگه واقعا بوسیده بود فکر کنم منفجر میشد میرفت تو هوا....
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    13 0
    به نطر من اگه جامعه هم به گند کشیده شده باشه باید چاره یاد مردم داد نه بدتر گندی رو گندهای دیگه واقعا پایتخت در نشان دادن تمام بدیها سنگ تمام گذاشت .. آبرو هر چی ایرانیه برد
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    4 0
    یعنی باید سریال های دروغ بسازن و تحویل مردم بدن خدا وکیلی شما شخصیتی مثل بهتاش و دخترای نقی ند یدید ۶۰ درصد جوان ها و نو جوان های ما مثل بهتاش و سارا ونیکا هستن تازه من خیلی بدتر از بهتاش و دیدم
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    2 0
    هر کدوم واقعیت زمان خودشون رو نشون میدن
  • محمد IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    4 0
    مخالفم هرکسی این روزها میخواد صورت نشسته خودشو انتقاد از پایتخت تطهیر کنه و....
  • افرا IR ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    2 0
    اصلا قیاس این دو سریال ، کاری اشتباه است پدرسالار یک سریال جدی و پایتخت یک سریال طنز بود
  • Raha IR ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    3 0
    خسته نشدیدازاین سریال همش ایرادگرفتیدچشم نداریدببینیدیکم شادمیشیم بااین سریال اونم تواین موقعیتی ک داریم، الان همه چی پیشرفت کرده چراسریال پدرسالاروباسریال پایتخت ک طنزهستش مقایسه میکنیدبعدشم این سریال واقعیت هاروبه تصویرکشیده
  • US ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    0 0
    پیش از آنکه این سریالها تاثیری بر جامعه داشته باشند سریالها از حال و وضع جامعه زمان خود تاثیر پذیرفته اند
  • IR ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    10 0
    درسته حق بانویسنده است اون بی تربیتی های بهتاش بااون قددرازش که واقعا برای جوونابداموزی داشت
  • رضا IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    1 0
    میدونید بهترین برنامه فقط یه مجری با ظاهر اسلامی و یه حاج آقای روحانی بشینن احادیث و تفسیر کنن. اینه برنامه تلویزیون . هر شبکه بزنی همینه.
  • سحر IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    1 0
    صدا و سیما همین پایتخت رو داره اونم بگرین ،اتفاقا قشنگ بود چون حقیقت رو گفته شما ها اعتراض دارین ،زندگی تو ایران همینطوریه چرا نمیخواین باور کنید
  • ققنوس IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    1 0
    سریال پایتخت ازموفق ترین سریال های ماندگاره هرکس ازش ایرادمیگیره واقعا توخودش دنبال مشکل باشه این سریال طنزه یه بچه هم میفهمه این سریال طنزه وهیچ وقت ازیه سریال طنزدرس نمیگیره بلکه درس عبرت میگیره.بایدتلوزیون یکسره ازغم وغصه واعتیاد وکوفت ومرگ سریال بسازن تابه مزاج بعضیا خوش بیاد یه سریال قشنگم که سالی یکبارمیسازن که ادم سیر دل بهش میخنده انقد مخالفت میکنن تاکارگردانا پشیمون کنن.یکم به خودتون بیایید.
  • سایه IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    1 0
    سریال پایتخت یک واقعیت تلخ از دردهای اجتماعی هست که هیچیک این مشکلات را قبول نداریم و به تصویر کشیدن این مشکلات را عیب و زشت می دانیم همه ی ما می دانیم بچه سالاری جایگزین پدرسالاری شده و هردو شیوه زندگی اشتباه هست ما باید خودمان را نقد کنیم نه نویسنده و کارگردان سریال پایتخت را ......
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    0 0
    من کاملا مخالفم پایتخت فیلم بسیار قشنگی است که هزاران مخاطب دارد همین چیزا رو میگن که همه میرن فیلم ترکی نگاه میکنن
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    0 0
    اصلا بازیگرای پایتخت بد مگه قبضش برا شما میاد دوست دارن این جوری باشن دارن واقعیتو میگن
  • توکلی IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    9 0
    بدآموزی های بهتاش برای جوانان واقعا واضح بود واقعا نیاز بود اینهمه آموزش داده بشه که ب بزرگتر توهین کنن؟؟؟من خودم مادرم هرموقع فیلمو دیدم خجالت زده شدم
  • آقای استانی IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    14 0
    واقعا متاسفم بخاطر فیلم پایتخت..الان نصف جوونای ما دارن ار بهتاش تقلید میکنن بعدش شما یادشون میدید که ازخونه بذارن برن و دنبال خونه مجردی باشن؟؟؟و بی احترامی ب پدرو مادر کنن؟؟؟
  • هستی IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    0 0
    خیلی تفکیک مسخره ای بود واقعا براتون متاسفم
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    0 0
    به شعور زن د رسانه ها توهین بشه با سیلی بزنن صورتش و پیش همه خوردش کنن مشکلی نیس ولی تا یه حرف راستی میزنه میشه فمینیست؟مرد ها تصمیم بگیرن مثل پدر سالار باشن دیکتاتوری نیس
  • پایتخت US ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    0 0
    پایتخت تمام واقعیت های الان جامعه رو نشون میده خیلی از مردم بابت این روند سریال معترض بودند اما همین مردم هم توی خانواده ی خودشون با همین مشکل مواجه اند
  • مسعود IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    1 0
    من از وقتی یادمه این کیهان از همه ایراد میگیره.خوب اگر واقعا شما اینقدر خوبید که توی همه چی عالی هستید بفرمائید شما به فیلم بسازید ببینیم چی از آب در میاد
  • امیر IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    0 0
    داداش اینا واقعیت جامعه در زمان ساخت فیلمه یعنی دارن فاجعه های جامعه را بیان میکنن نه اینکه بخان رواج بدن.
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    0 0
    این حسادت خفه کرد شمارو بدبختها واقعیت جامعه غیر از فیلم توپایتخت بود مگه ؟؟گفتن عیب یاانتقاد کردن هست که اصلاح رابوجود میاره نه مخفی کردن ودروغ گفتن کی میخواهید بفهمید وتازمانی که افرادی مثل شما نفهمند ایران بااینهمه ثروت بی نظیرش باوجود امثال شما بدبخت وعقب مانده است دستشون درد نکنه توایام فقر وبدبختی وبیماری تنها زمانی که فکر همه ملت رواز گرفتاری ها دور میکرد همین سریال پایتخت بود
  • Serina IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    0 0
    شما ها وقت گیر بیارید به پایتخت گیر بدیدا
    • آریا IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      0 0
      پایتخت مطابق زندگی امروزه جامعه است نمیدانم چراحقیقت همیشه تلخ است مثلن همین گرونی که فهیمه به بهبو گفت ما عادت کردیم تو هم عادت میکنی
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    0 0
    هر دوسریال هیچ چیز آموزنده ای برای این مردم نداشتند
  • نرگس IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    1 0
    خوبه خودتون میگید دهه هفتاد الان آخرین سال دهه نود رو میگذرونیم اگر سریالی شبیه پدر سالار ساخته بشه مخاطبش همونایی هستن که پدر سالار رو میدیدن نه نسل جوان حالا زمانه فرق کرده الانم پایتخت مطابق زندگی ماست عین زندگی ماست
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    2 0
    این نوع از مقایسه کاملا اشتباهه چون این دو فیلم در دو ژانر کاملا متفاوت ساخته شده
    • منا IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      1 0
      چیو با چی مقایسه میکنی؟بعدشم بذارین تموم بشه اصلا بعد بشینین قضاوت.نصفشم که سانسور کرده بودن.دیگه نقد کردنتون چیه؟
  • حسین IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    8 0
    باسلام بی احترامی بهتاش به بزرگترهاولحن کلامش غیرقابل تحمل بود.سریال طنزهم که باشه بی احترامی قابل قبول نیست.
  • امیر IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    1 0
    هر کی از سریال پایتخت بدش میومد نگاش نمیکرد
  • یوسفی IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    0 0
    بذارید شاهنامه به آخر برسه بعد قضاوت کنید، بهتاش از همون اول نقشش مثبت نبوده ک الان بخواد آموزنده باشه، باید دید عاقبت این رفتاراش چی میشه. و بله الان کم نیستن از این نوع شخصیتت تو جامعه،باید دید ک آخر قصه چی میشه چ زود یک سریال با این همه موفقیت بد قضاوت کردید
  • سعیده RO ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    1 0
    تعصبو سلیقه ای برخورد کردن و اجحاف در حق نویسندگان خوبو کارامد کارگردانان با سواد و حرفه ای باعث تاروندن اون ها از صحنه فیلم سازی شده و هنر و فرهنگ فیلم سازی دست افراد بیسوادی افتاده که نادانسته تیشه به ریشه باورها و فرهنگ مردم میزنند و در پربیننده ترین زمان تلویزیون با کاراکترهای دوست داشتنی سخیف ترین و مبتزل ترین نوع طنز یا بهتر بشه گفت هجو رو تحویل مردم میدن به جای نقد امثال این فیلم ها باید بریم سراغ مسئولین که چرا اجازه فعالیت و بالو پر به کسانی که مستعد هستند نمیدن و سرمایه کافی در اختیارشون نمیذارن که خروجیش بشه پایتخت ۶ که جز کراهت و بد آموزی نتیجه دیگه نداره
  • محسن IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    0 0
    پایتخت ۶ خیلی جالب نبود.... جذاب نبود مثل قبلی ها.... بنده با این تحلیل موافقم ..... از همه بدتر جواب بزرگتر رو دادن با بی احترامی خیلی باب بود...
  • پویا IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    1 0
    واقعا براتی طرزفکرتون متاسفم.بابا مردم یابهتر بگم کارگردانا از دستتون گیر کردن.پایتخت۱تا۶فیلمی بسیارعالی بود.روی فیلم اسمش هست طنز، کمدی.این بدبختا هم داری کاری میکنن مایذره خنده رولبامون بشینه تواین همه بدبختی.جمع کنید این حرفارو بابا
  • رضا IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    0 0
    من فکر می کنم یه شاخه جدید بایستی به نقد و تفکر انتقادی وارد کرد و اون نقد میلی و سلیقه ای مبنتی بر خوشایند دوستان اگر دنبال نقد و تفکر انتقادی و ایجاد بستر رشد هستید بایستی تمام برنامه ها رو نقد کنید شما تو این همه شبکه بچرخی دو تا برنامه درست و حسابی پیدا نمی کنی ، اونوقت انتظار چه خروجی از یه مجموعه کوتاه دارید ؟
  • Mahla IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    0 0
    باز اینقدر حرف بزنید تا جلوی ساخت این سریال رو بگیرن... ول کنید دیگه شما مشکل دارین می تونید پایتخت نبینین برین پدر سالارتون رو نگاه کنید. ی فیلم قشنگ تلویزیون میزاره جلو اونم کاری کنید بگیرن
  • آرام IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    0 0
    پدر سالار رو نگاه کردن فقط پول برق و وقت رو هدر داد نه، اگر ملت خاطره دارن علتش فقط نبودن فیلم در اون دورانه ن موفق بودن فیلم ، تو یکی از قسمت ها پدر سالار عزیز حالش بد میشه و زنش ساعت دو نصف شب میره بالا سرش اونم با چادر . چقدر میتونه ی فیلم مزخرف باشه،
  • لیلا IR ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    0 0
    چون سریال پایتخت یکم به سیاست بی کفایت ایران عزیز شوخی کرد حالا فقط به این سریال بندکنید خداشفاتون بده
  • جهانگیری IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    0 0
    من با بهرام افشاری فامیلم
  • حسین IR ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    1 0
    دمشون گرم سریال خوبی بود مثل همیشه شما که به دینتان وبچهاتون آسیب میرسه ۹ بخوابید شما که اینجور یه سریال طنز رو نقد می کنید یه کم دردای مردم رو پیگیری کنید اقلا مثل پدر سالار مرد باشین. قبول باشه
  • ناشناس IR ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    0 0
    اقا شما دهه هفتاد رو با الان یکی میکنید بچه های ان زمان کجا بچه های این زمان کجا
  • Mozhgan IR ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    0 1
    خب ک چی چقد بد بخت و بی کارین که اینا رو میبینن باید کلن همچین سایت‌هایی رو بلاک کنم ک تو اکسپلور نیاره واقعا چرا باید دو تا مجموعه سریال اینقد اهمیت داشته باشه
  • علی IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    0 0
    سلام فيلمو سریالو باید ببینی و رد بشی ازش..فقط سرگرم بشی..جای دیگه باید دنبال درست و غلط زندگی باشی..رسانه در انحصار تعداد معدودی از انسانهاست که دارن عقاید خودشونو به ما دیکته میکنن و پول در میارن..چه اهمییتی داره که چی میخوان بگن..ما هستیم که تصمیم میگیریم چطور رفتار کنیم نه کسی که فیلمنامه رو مینویسه..که معلوم نیست به چیزی که میگه اعتقاد داره یا فقط چیزی مینویسه که مردم خوششون بیاد...ما تصمیم میگیریم که آزاده باشیم و درست عمل کنیم موفق باشید
  • سلام US ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    1 0
    عدم درک مقصود نویسنده باعث این اعتراضات شده: خواهش میکنم به اصل عنوانی که نویسنده در اصل مقاله در کیهان آورده دقت کنید: «وقتی از پدر سالار به پدر ستیزی رسیدیم». بابا صحبت درمقایسه مفهوم انتقالی از سریال برند دو دهه پیش با برند این دهه و انتقال مفاهیم منفی این واثبات عقبگرد بجای پیشرفت است
  • سلام US ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    0 0
    و دیگر قضاوت بر اساس حب و بغض و اینکه چون کیهان اینگونه گفته