قبر حضرت آدم

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/09
بازدید: 155857
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

قبر حضرت آدم یکی از مکان های دیدنی شهر نجف می باشد که بنا به روایات گفته شده حضرت آدم بیشتر عمر خود را در کوفه گذرانده است و اواخر عمر خود را به مکه رفته و بعد از ساخت کعبه از دنیا رفته است و پیکر مطهر او را در مکه به خاک سپردند. زمانیکه قوم حضرت نوح هدایت شدند به فرمان خدا کشتی ساختند و به همراه کسانیکه ایمان آورده بودند به جای دیگری هجرت کردند، هنگام گذر کشتی نوح از مکه خداوند به حضرت نوح دستور داد تابوت حضرت نوح را خارج کرده و با خود به کوفه بیاید پس از تمام شدن طوفان او را در نجف به خاک سپارد طبق روایات قبر حضرت نوح در این شهر قرار گرفته است. افرادی که علاقمند به بازدید از بنای تاریخی و مذهبی هستند، همراه با تور زیارتی بلیط تهیه کرده و راهی شهر زیبای نجف می شوند. همراه لحظه آخر باشید تا اطلاعات بیشتری را درباره مقبره حضرت آدم ، حضرت حوا و حضرت هابیل و قابیل کسب کنید .

عکس حضرت آدم و حوا

قبر حضرت آدم در کجاست؟

طبق حدیث امام صادق: هرگاه حضرت علی را زیارت کردی بدان حضرت نوح و حضرت آدم را زیارت کرده ای. البته لازم به ذکر است که در مورد محل دفن حضرت آدم اختلافات زیادی وجود دارد و به طور قطعی نمی توان گفت قبر آدم و حواکجا قرار دارد. به گفته ی برخی تاریخ نویسان حضرت حوا یک سال بیشتر از حضرت آدم زندگی کرده است و بعد از یک سال از دنیا رفته است.برخی از مکان ها وجود دارد که احتمال اینکه قبر آدم و حوا در آنجا باشد وجود دارد و در منابع تاریخی ثبت شده است:
  1. شهر مکه در غاری به نام کوه ابوقبیس، افرادی که این این سخن را گفته اند مدعی هسنتد که، حوا نیز در کنار قبر حضرت آدم دفن شده است.
  2. قبر حضرت آدم در منطقه منی در اطراف شهر مکه دفن شده است.
  3. حضرت آدم درست در همان کوهی که بعد از رانده شدن به بهشت، روی آن فرود آمد دفن شد.
  4. حضرت نوح، بدن حضرت آدم و حوا را با خود به کشتی برد و پس از اتمام طوفان وی را در بیت المقدس دفن نمود.
  5. امام باقر (ع) فرموده اند: ما بین رکن و مقام، انباشته از قبور پیامبران الهی است و قبر حضرت آدم نیز در همان محل می باشد.

راهنمای سفر به نجف - راهنمای کامل سفر به شهر نجف اشرف

قبر آدم و حوا کجاست؟

درباره محل قبر آدم و حوا اختلافات زیادی وجود دارد اما بسیاری از افراد بر این باورند که احتمالا قبر آدم و حوا در نجف باشد و این روزها از جاهای دیدنی و گردشگری نجف محسوب می‌شود. روایات بسیاری نیز وجود دارد که حضرت آدم در اواخر عمر خود برای ساختم کعبه به شهر مکه رفته بود و پس از مدتی در این شهر فوت شد و پسر حضرت آدم پیکر ایشان را در مکه به خاک سپرده است.

طول قبر حضرت آدم چند متر است؟

در پاسخ به این سوال که قبر حضرت آدم کجاست و چند متر است؟ باید بگوییم که قبر واقعی حضرت آدم به طول 70 قدم است. برای عده ای دیگر نیز سوالی دیگر داشتند که چرا قبر حضرت ادم بزرگ است؟ در کتاب علی ابن ابی طالب آمده شده که خدا عزوجل حوا و همسرش آدم را بر زمین فرود آورده که دو پای آدم به روی گردنه کوه صفا بود و سرش زیر افق آسمان که از گرمای آفتابی که به او می رسید شکایت کرد، خداوند عز و جل به سوی جبرئیل وحی کرد که حضرت آدم از گرمایی که به او می رسد و اثر می کند شکایت دارد و جبرئیل او را در هم فشرد و درازای او را ذراع لذارع خودش ساخت و به حوا هم فشاری داد و درازای او را سی و پنج ذراع بذارع خودش ساخت. 

اسناد تاریخی موجود بیانگر آن است که طول قبر آدم و حوا 30 متر بوده است و بالطبع قبر ایشان هم نسبت به سایر قبرهایی که تا به امروز دیده اید متفاوت می باشد.

کعبه - همه چیز درباره خانه خدا و هرآنچه قبل از رفتن باید بدانید

عکس قبر حضرت آدم

قبر حضرت حوا کجاست؟ 

سید بن طاووس درباره قبر حضرت حوا در جده روایت کرده است در صحف ادریس ذکر شده که حضرت آدم ده روز دچار تب بود و بعد ار پانزده روز بیماری فوت کرد، وفات او در روز جمعه یازدهم محرم رخ داده است و عمر او هنگام وفات نهصد و سی سال بود. گردشگران تور عراق می توانند علاوه بر زیارت ائمه در این شهر مقدس به زیارت قبر حضرت آدم بروند که به شهر نجف نزدیک است. برخی معتقدند که قبر حضرت حوا در شهر جده عربستان دفن شده است. به همین دلیل است که به آن شهر جده میگویند که به معنای مادر بزرگ می باشد.

حرم امام علی - مهم ترین زیارتگاه جهان تشیع واقع در نجف

قبر حضرت حوا کجاست؟ 

 قبر هابیل و قابیل

داستان زندگی حضرت هابیل و قابیل و حسادت قابیل بر هابیل برای همه آشناست. هابیل توسط قابیل به قتل رسیده است. برخی منابع محل قتل هابیل را کوه قاسیون، یکی از کوه‌های مشرف بر شهر دمشق، دانسته‌اند. در کوه قاسیون سنگی قرار داشته که به گفته برخی مورخان اثر خون هابیل در آن باقی مانده است. بر همین اساس غاری که نزدیک این سنگ قرار گرفته به غار خون مشهور شده است. اکنون در ۴۰ کیلومتری شهر دمشق نزدیک مرز با لبنان مقبره‌ای به هابیل منسوب است. کوه قاسیون تا مقبره منسوب به هابیل فاصله چندانی ندارد. در خصوص زندگی قابیل و محل دفن آن، مورخان معتقدند خاندان و نوادگان قابیل به خاطر گناهانی که مرتکب شده بودند، در جریان طوفان نوح از بین رفتند و نسل آنان منقرض شد. بر این اساس نسل بشر از طریق خاندان شیث ادامه یافته است.

قبر حضرت آدم در کدام کشور است؟

همانطور که بالاتر نیز به آن اشاره کردیم، در مورد محل دفن قبر آدم و حوا اختلافاتی وجود دارد که مورخان محل دفن ایشان را کشورهای عراق، عربستان و یمن می‌دانند.

دیدنی‌های اطراف قبر حضرت آدم در نجف

در نزدیکی محل قبر حضرت آدم، قبر حضرت نوح، قبرستان وادی السلام و حرم حضرت علی (ع) نیز وجود دارد که از مهم‌ترین جاذبه‌های مذهبی در مرکز شهر نجف است. در واقع شهر نجف را می توان یکی از مقاصد گردشگری مذهبی به شمار آورد که هر ساله زائرین بسیاری را از سراسر جهان به سمت خود می کشاند.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. سامان سامان 1402/09/08
    11 نفر پسندیدند
    کی حضرت ادم و دفن کرده که قبرم واسش درست کرده اون موقع که همیشکی نبوده!
  2. سامان مهر جاودان 1402/09/17
    6 نفر پسندیدند
    دلبندم بچه هایش که ماها از نسل اونیم بعد از حضرت آدم به دنیا اومدن...قبل از خلقت حضرت آدم کسی نبوده نه بعدش....
  3. بی اسم بی اسم 1402/03/06
    10 نفر پسندیدند
    راستش بنظرم بعد از هزاران یا میلیون ها سال دیگه جسدی وجود نخواهد داشت برای غار اصحاب کهف هم همین طوره یکسری میگن توی ترکیه یک سری دیگه..... به هر حال بحث هایی وجود داره
  4. سعید آموسی سعید آموسی 1402/01/25
    30 نفر پسندیدند
    چرا بین قد حضرت آدم و حوا اینقدر اختلاف هست،قد حضرت آدم ۳۰ متر،قد حوا ۲٫۵ متر

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 265 کاربر