اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

توصیه‌های تغذیه‌ای برای روزه‌داری در ایام کرونا

روزه‌داری صحیح و رعایت رژیم غذایی مناسب در وعده‌های سحر و افطار در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.

توصیه‌های تغذیه‌ای برای روزه‌داری در ایام کرونا

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، همزمانی ماه رمضان امسال با اپیدمی ویروس کرونا رعایت برخی نکات مهم تغذیه‌ای برای حفظ و ارتقای سلامت اعضای خانواده و پیشگیری از بیماری را دوچندان کرده است. توجه به رژیم غذایی در ماه مبارک رمضان، بیشتر از هر زمان دیگری ارزش دارد. با وجود شیوع ویروس کرونا و اهمیت بالایی که سلامت سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا دارد، این موضوع دو چندان می‌شود؛ بنابراین توجه به توصیه‌های تغذیه‌ای برای سلامت همه افراد ضروری است.

در ساعات روزه‌داری که در سال جاری مدت آن حدود ۱۶ ساعت است، گرسنگی می‌تواند در صورت عدم رعایت اصول تغذیه صحیح در وعده سحر و افطار و یا حذف یکی از وعده‌ها به ویژه وعده سحری، سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود. روزه‌داری می‌تواند سبب کاهش پاسخ‌های التهابی و تنظیم سیستم ایمنی بدن شود. در مجموع، روزه‌داری صحیح و رعایت رژیم غذایی مناسب در وعده‌های سحر و افطار در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.

غذا‌های چرب سبب تحریک و تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود

محمد کریمی، متخصص علوم تغذیه با بیان این‌که افراد حتماً وعده سحری را بخورند و در وعده سحری و افطاری، نکات تغذیه‌ای را رعایت کنند، اظهار داشت: روزه‌داران از افطاری تا سحری، میوه و مایعات مصرف کنند.

وی با تأکید بر این‌که کسانی که به ویروس کرونا مبتلا هستند، توصیه می‌شود که روزه نگیرند، افزود: افرادی که بیماری زمینه‌ای مثل دیابت و فشار خون دارند و این افراد هم حتماً باید با نظر پزشک معالج روزه بگیرند.

کریمی با بیان این‌که در ایام ماه مبارک رمضان، رعایت اصول تغذیه صحیح در وعده‌های افطار و سحری نقش مهمی در حفظ سلامت دارد، بیان کرد: منظور از تغذیه صحیح، رعایت تعادل و خودداری از افراط در مصرف برخی خوراکی‌ها مثل مواد قندی و چربی است.

متخصص علوم تغذیه با بیان این‌که امسال به این علت که مصرف مواد قندی و نوشیدنی‌های شیرین و غذا‌های چرب و پر روغن سبب تحریک و تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود، باید از افراط در مصرف این مواد غذایی خودداری کرد، عنوان کرد: در وعده سحری باید نکاتی رعایت شود که شامل مصرف کافی سبزی‌ها، سالاد و سیفی‌جات است، زیرا این مواد غذایی حاوی آب هستند و در طول روز سبب کم آب شدن بدن و خشکی دهان پیشگیری می‌کنند.

در وعده سحری، سبزی و سالاد در کنار غذا وجود داشته باشد

وی با بیان این‌که یکی از عوامل زمینه ساز برای فعالیت ویروس کرونا، خشکی دهان و گلو است، خاطرنشان کرد: اگر در وعده سحری، سبزی و سالاد در کنار غذا وجود داشته باشد، از خشکی دهان پیشگیری می‌کند، همچنین این مواد حاوی ویتامین‌هایی هستند که برای تقویت سیستم ایمنی بدن و عملکرد طبیعی بدن مفید محسوب می‌شوند.

کریمی با بیان این‌که مصرف مواد قندی و نوشیدنی‌های شیرین برای سحری توصیه نمی‌شود، افزود: این مواد سبب تشدید احساس تشنگی در طول روز می‌شوند؛ مصرف مواد غذایی پر ادویه و پر پروتئین هم برای سحری توصیه نمی‌شود، مشکل دیگر مواد غذایی شیرین این است که قند خون در طول روز افت می‌کند.

مصرف مایعات گرم، در وعده افطار

متخصص علوم تغذیه با تأکید بر این‌که در وعده افطار هم مصرف مایعات گرم و مواد قندی مثل خرما توصیه می‌شود، گفت: مصرف کافی مایعات بعد از افطار تا سحری نیز به جبران کم آبی بدن کمک می‌کند، رعایت اصول تغذیه صحیح، یعنی کاهش مصرف قند و نمک و چربی، مصرف بیشتر سبزی و میوه و مصرف بیشتر مایعات بعد از افطار به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

وی با اشاره به نقش تغذیه در پیشگیری از ابتلا به کرونا، گفت: توصیه ما به همه روزه‌داران رعایت تنوع و تعادل در برنامه غذایی و استفاده از همه پنج گروه غذایی شامل گروه نان و غلات با تأکید بر غلات و نان‌های سبوس دار، انواع جوانه‌ها و گروه میوه‌ها با تاکید بر مصرف انواع مختلف میوه‌ها، گروه سبزی‌ها و مصرف انواع آن‌ها با رنگ‌های متفاوت و به ویژه خانواده کلم، گروه گوشت‌ها و مصرف تخم مرغ، مرغ، ماهی، حبوبات و مغزها، گروه شیر و لبنیات با تاکید بر مصرف لبنیات کم چرب در فاصله افطار تا سحر ضروری است.

روزه‌داری سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود

مهناز کافی، کارشناس علوم تغذیه با بیان این‌که روزه‌داری نه تنها عارضه‌ای در افراد سالم ایجاد نمی‌کند، بلکه تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش واکنش‌های التهابی در بدن و ارتقای واکنش بدن را سبب می‌شود، گفت: ماه رمضان فرصتی را فراهم می‌کند که بتوان عادات غلط تغذیه‌ای که در قرنطینه‌های خانگی ایجاد شده بود را اصلاح کرده و با رعایت تنظیم انرژی دریافتی و میزان کالری مصرفی اضافه وزن‌های ایجاد شده و مشکلاتی نظیر کبد چرب، فشارخون، چربی‌های بالای خون و تنظیم قند را کنترل کرد.

مصرف غذا باید به صورت کاملا پخته باشد

وی با بیان این‌که مصرف غذا باید به صورت کاملا پخته باشد، به ویژه در مورد گوشت‌ها، مرغ، ماهی و تخم‌مرغ که کاملاً و به خوبی پخته و طبخ شده باشد، افزود: سبزیجات به دلیل داشتن اسیدفولیک و ویتامین C و پیش‌ساز ویتامین A به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند، بنابراین تمام سبزیجات زرد، قرمز، نارنجی و سبز رنگ را حتماً به صورت کاملاً شسته و ضدعفونی شده در برنامه غذایی خود قرار دهید.

کافی با تأکید بر این‌که مصرف انواع مرکبات مانند پرتقال، لیموترش و نارنج حاوی ویتامین C هستند که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارند، بیان کرد: مردم از مصرف زیاد فست‌فودها، گوشت‌های فرآوری‌شده و غذاهای سرخ شده اجتناب کنند؛ چرا که این مواد غذایی حاوی نمک زیاد، اسیدهای چرب ترانس و اشباع بوده و برای سلامتی و عملکرد سیستم ایمنی نامطلوب هستند.

سحری یک وعده سبک میل کنید

کارشناس علوم تغذیه با بیان این‌که برای سحری خود یک وعده سبک میل کنید، عنوان کرد: این وعده غذایی که یک وعده صبحانه سبک به حساب می‌آید باید شامل سبزیجات، یک وعده کربوهیدرات مانند نان تهیه شده از گندم کامل، مواد غذایی سرشار از پروتئین مانند لبنیات پنیر بی‌نمک، ماست و شیر و یا یک تخم‌مرغ است.

وی ادامه داد: سبزیجات ریشه‌ای مثل هویج، شلغم و چغندر و سبزیجاتی نظیر کلم سفید، کلم بروکلی و گل کلم سرشار از مواد مغذی با ماندگاری خوب هستند؛ شهروندان می‌توانند از سیر، پیاز و زنجبیل هم که سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مفید و با ماندگاری خوب هستند و به عنوان افزودنی غذا استفاده کنند.

وعده افطار چه بخوریم؟

کافی در خصوص روزه‌داری و تغذیه صحیح در وعده افطار گفت: دستگاه گوارش پس از ساعت‌ها استراحت لازم است غذای سبک و آسان هضم را دریافت کند و بهتر است روزه خود را با آب جوش و یک قند طبیعی مانند خرما شروع کنید، می‌توانید از میوه‌های خشک نظیر زردآلو و کشمش و انجیر در کنار افطار خود استفاده کنید.

مصرف لبنیات در افطار

کارشناس علوم با اشاره به این‌که استفاده از مواد غذایی آبکی مثل سوپ کم چرب و آش کم حبوبات در وعده افطار توصیه می‌شود، بیان کرد: هنگام افطار، مصرف غذاهای سبک و مختصر شامل گروه‌های غذایی شیر و لبنیات مانند شیر و ماست و پنیر، میوه و سبزی، نان و غلات مانند برنج و نان برای افزایش قند خون توصیه می‌شود؛ مانند نان و پنیر و سبزی که یکی از عادات خوب غذایی مردم در این ایام است، علاوه بر آن، مصرف شیر گرم، فرنی و شیر برنج در هنگام افطار مناسب است.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ج۲۰/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول