گیاهان دارویی
پزشکی

عطش صادق تشنگی است که با جرعه‌ای آب رفع می‌شود. نوعی شوری به صورت لزج در داخل معده وجود دارد که مرکز تشنگی را بدون نیاز فرد به آب تحریک می‌کند و با مصرف آب بر شدت آن افزوده می‌شود
سینانیوز: دکتر مهدی فلاح رزیدنت ارشد دکترای تخصصی طب سنتی دانشگاه شهید بهشتی با توجه به شدت عطش در روزهای ماه مبارک رمضان و اهمیت کاهش آن برای روزه‌داران بیان کرد: «میزان مصرف آب به طبیعت افراد بستگی دارد. بر اساس یک باور اشتباه در چند سال اخیر از طریق برخی رسانه‌ها القا شده است که آب درمانی می‌تواند منافع بسیاری در پیشگیری از سنگ کلیه، پاکسازی کلیه و سایر اعضای بدن داشته باشد اما این در صورتی صحت دارد که مزاج افراد پذیرای آن میزان از آب باشد و احتمال دارد در برخی مزاج‍‌ها مضر باشد.»

وقتی آب هم باعث تشنگی می‌شود!

وی با اشاره به تحریک عطش در برخی افراد و عدم رفع آن با مصرف بیش از حد آب افزود: «داخل دیواره معده و دستگاه گوارش مواد بلغمی، لزج و شور وجود دارد که منجر به تحریک عطش و ایجاد تشنگی کاذب می‌شود و فرد با مصرف بیش از حد آب سرد و مایعات منجر به پاینده شدن و چسبندگی بیشتر آن در دیواره معده و دستگاه گوارش می‌شود و بر این اساس با مصرف آب، عطش برطرف نمی‌گردد. بنابراین به این افراد توصیه می‌شود تا حد امکان مایعات گرم و داغ از قبیل آب جوش، چای کم رنگ، گلاب و شربت سکنجبین مصرف نمایند. تخم خُرفه و یا بارهنگ برای شستشوی موادی که منجر به عطش شده بسیار مفید است.»

ممنوعیت مصرف آب به همره غذا

دکتر فلاح با تاکید بر عدم مصرف آب به همراه غذا در وعده سحر گفت: «مصرف آب به همراه غذا به خصوص در وعده سحر منجر به اشغال شدن حجم معده مصرف غذا کمتر از مقدار مورد نیاز بدن و سیری زود رس می‌گردد. به افراد توصیه می‌شود ابتدا غذا را به طور کامل مصرف نموده و در صورت بروز عطش چای کم رنگ مصرف نمایند.»

وی افزود: «ذخیره آب باید در فاصله بین افطار و سحر با مصرف مایعات صورت گیرد. دم کرده زعفران برای جلوگیری از عطش در طول روزه‌داری بسیار مفید است. مصرف آب و چای در موقع سحر به سرعت دفع و در بدن ذخیره نمی‌شود.»

دکتر مهدی فلاح رزیدنت ارشد دکترای تخصصی طب سنتی در پایان خاطر نشان کرد: «افرادی که دچار عطش می‌شوند بهتر است با آب جوش و چای به مقدار کم افطار نمایند زیرا حجم زیاد آن باعث کاهش اشت‌ها می‌شود. افطار نمودن با آب سرد منجر به آسیب رسیدن به قابلیت و قوت بافت معده می‌شود و به مرور زمان منجر به سوء هضم می‌گردد.»




نوشته شده در تاريخ جمعه ششم مرداد ۱۳۹۱ توسط آخاله از منابع دیگر


 

شارژ ایرانسل

فروشگاه اينترنتي ايران آرنا

دانلود

دانلود