۱۳۸۰۱۱۸
۲۸ نظر
۸۰۲۳
۲۸ نظر
۸۰۲۳
پ

تسویه حساب پس از مرگ؛ مُد جدید و قبیح ایرانی!

ناصر طهماسب طی سال‌های اخیر به دلیل برخی فعالیت ها و حضورش به عنوان گوینده در برخی مستندهای سیاسی - اجتماعی خبرساز شد که واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت.

برترین‌ها: ناصر طهماسب دوبلور و بازیگر در سن ۸۴ سالگی به علت سکته مغزی درگذشت. ناصر طهماسب برادر ایرج طهماسب خالق کلاه قرمزی است و از اواخر سال ۱۳۴۰ به عنوان دوبلور، بازیگر و گوینده فعالیت داشت.

تسویه حساب پس از مرگ؛ مُد جدید و قبیح ایرانی!

ناصر طهماسب یکی از هنرمندان تاثیرگدار هنر دوبله بود که طی سالیان متمادی به جای شخصیت‌های مختلف سینمایی و تلویزیونی حرف زد و به بازی آنها، شکلی باورپذیرتر داد.

تماشاگران سینمای جهان، صدای ناصر طهماسب را روی چهره هنرپیشه‌هایی چون جک نیکلسون، جیمز استوارت، کری گرانت، هنری فوندا، استیو مک‌کوئین، گری کوپر، جین هکمن، آنتونی پرکینز، پیتر سلرز، دیوید جانسن، کوین اسپیسی و بسیاری دیگر از بازیگران به یاد می‌آورند.

صدای ناصر طهماسب در نقش بلال حبشی

یکی از مهم‌ترین دوبله‌های ناصر طهماسب، مربوط به فیلم «بر فراز آشیانه فاخته» است که در ایران با نام «دیوانه‌ای از قفس پرید» به نمایش درآمد. طهماسب در این فیلم به جای جک نیکلسون حرف می‌زند؛ یک محکوم که برای انجام آزمایش‌های روانی به یک آسایشگاه نگهداری محکومان دارای اختلالات روانی منتقل شده بود.

تیپ‌سازی‌های خاصی که ناصر طهماسب در دوبله بازیگران ایرانی در سریال «هزاردستان» داشت؛ از علی نصیریان با لهجه آذری تا بازیگران نقش‌های فرعی بخشی از توانایی‌های هنری این دوبلور سرشناس است.

تسویه حساب پس از مرگ؛ مُد جدید و قبیح ایرانی!

ناصر طهماسب شناخته شده ترین هنرمند دوبلور بود که صدایش پای ثابت بسیاری از سریال‌ها ایرانی بود.

ناصر طهماسب طی سال های اخیر به دلیل برخی فعالیت ها و حضورش به عنوان گوینده در برخی مستندهای سیاسی - اجتماعی خبرساز شد که واکنش های بسیاری را به دنبال داشت.

ایرج طهماسب در واکنش به درگذشت برادرش ناصر طهماسب دوبلور و گوینده پست زیر را منتشر کرد که مود توجه کاربران قرار گرفت.

تسویه حساب پس از مرگ؛ مُد جدید و قبیح ایرانی!

در همین رابطه کانال تلگرامی «باشگاه روزنامه نگاران»  در یادداشتی با عنوان «چرا با کینه می‌نویسیم؟» در واکنش به درگذشت ناصر طهماسب نوشت»:

* شب گذشته اعلام شد که آقای ناصر طهماسب، دوبلور ایرانی که صدایی استثنایی داشت، یکم دی‌ماه فوت و در سکوت خبری به خاک سپرده شده است.

این خبر با سه واکنش مواجه شد:

* برخی با تندی به نقد رفتار آن مرحوم در سال‌های اخیر پرداختند و به ارزش‌گذاری این چند صباح آخر عمر وی پرداختند و وی را محاکمه کردند.

* برخی دیگر هم تلاش کردند به وقایع سال‌های اخیر اشاراتی داشته باشند و آن اتفاقات را «رویکرد مشکوک سیاسی و جناحی» بخوانند که باعث «حیرت» دوستداران طهماسب شده است.

* برخی هم به دور از کینه‌های شخصی یا دیگر سوگیری‌ها سعی کردند به نیکی از آن مرحوم یاد کنند‌ و کارهای ارزشمند ایشان بپردازند.

* فراموش نکنیم که مرحوم ناصر طهماسب هنرمندی بی‌بدیل بود و مانند هر انسان دیگری در زندگی کاری خود فراز و فرودهای زیادی داشت.

* او دیگر میان ما نیست و رسم اخلاق است که احترام هنرمند درگذشته را نگه داریم. می‌شود او و میراث کاری‌اش را نقد کرد اما بهتر است پای مسائل شخصی را به میان نکشیم.

تسویه حساب پس از مرگ؛ مُد جدید و قبیح ایرانی!

در همین رابطه برخی روزنامه‌نگاران و چهره های فرهنگی - رسانه‌ای واکنش های متفاوتی به درگذشت این چهره سرشناش دوبله ایران نشان دادند که در ادامه برخی از آنها را برایتان آورده ایم که می‌خوانید:

رضا صائمی، روزنامه‌نگار:

* شکی نیست که او صاحب یکی از درخشان ترین و خاص ترین و نافذترین صداها در هنر دوبله ایران بود....صدایی شگفت انگیز و جادویی....سال هشتاد و نه، هنگام مصاحبه با او چنان محو و مرعوب صدایش می شدم که وقتی پاسخش به یک سوال تمام می شد یهو به خودم می آمدم که حرفش تمام شده و باید سراغ سوال بعدی بروم.....وقتی متوجه این موضوع شد گفتم فکر نکنید حواسم پرت است، صدای شما حواسم را از سخن شما پرت می کند...تیتر آن مصاحبه این بود: "صدای دبلور باید دراماتیک باشد"....و صدای او دراماتیک بود اما عاقبتش تراژیک.....ناصر طهماسب تمام خاطرات زیبایی که با صداپیشگی اش ساخت را باخت!....تا این درس برای ما باقی بماند که این تنها صدا نیست که می ماند، این تصویر خوب از همدلی است که در حافظه تاریخ ماندگار می شود که خوشنامی بهتر از خوش صدایی است.

خسرو نقیبی، منتقد سینما هم با بازنشر برخی آثار مشهور سینمایی با صدای ناصر طهماسب نوشت:

* صدای راز بود. صدای وسوسه. صدای درونی‌ترین امیال. برای من یکی از تنها دلایل تماشای دوبله‌ی فارسی یک اثر. می‌فهمیدم فیلمی با صدای ناصر طهماسب هست، بی‌اختیار انتخاب‌م تماشای نسخه‌ی دوبله می‌شد. وزن می‌داد به هر اثری صدای جادویی‌اش. هرچند که این اواخر آن صدا را قدرش ندانست، ولی آن‌قدر دوبله‌ی ماندگار روی صورت‌های جک نیکلسون، کوین اسپیسی، گری اولدمن، کریستوف والتز و دنیل دی‌لوییس (می‌بینید؛ پیچیده‌ترین بازی‌گران معاصر) و پیش‌تر گری کوپر و هنری فاندا به یادگار گذاشته است که برای من تا همیشه، صدای مجسم دوبله بماند.

* اولین‌بار که مسحور صداش شدم در سالن زهواردررفته‌ی میدان ولی‌عصر بود آن دم که جلوتر از تصویر کوین اسپیسی به زمزمه و بعد به فریاد گفت «بازرس«؛ و همان کاری را کرد که بعدها دیدم خود اسپیسی در نسخه‌ی اصلی می‌کند و بگذارید پا را فراتر بگذارم و بگویم جادویی‌تر. تماشای صداش روی صورت اسپیسی در مظنونین همیشه‌گی، در سریال خانه‌ی پوشالی، در هرجا که او بود، عیش مدام بود، و پیش‌تر روی صورت نیکلسون. مگر می‌شود محله‌ی چینی‌ها یا دیوانه از قفس پرید را بی‌صدای او تصور کرد؟

* ناصر طهماسب غریبانه در خاک شد و خبر درگذشت‌ش پس از خاک‌سپاری، اعلام عمومی (و چه عجیب). اگر به «تنها صداست که می‌ماند» قائل باشیم، یکی از چند مصداق قطعی‌اش، صدای ناصر طهماسب است، در تاریخ سینما و دوبله‌ی ایران.

تسویه حساب پس از مرگ؛ مُد جدید و قبیح ایرانی!

اما پژمان موسوی، روزنامه نگار با لحن تندتری به نقد عملکرد ناصر طهماسب پرداخت و در صفحه خود اینگونه نوشت:

* آقای ناصر طهماسب! کاش خاطراتِ خوبِ ما را از آن صدای عجیب، آن صدای مسحور کننده در این چند صباحِ آخرِ عمر خراب نمی‌کردی؛ ارزش‌اش را داشت؟

تسویه حساب پس از مرگ؛ مُد جدید و قبیح ایرانی!

برخی کاربران شبکه‌های هم واکنش‌های متفاوتی به درگذشت ناصر طهماسب نشان داد که در ادامه می‌خوانید:

* مهرزاد دانش، روزنامه‌نگار در توئیتر خود نوشته است: چشمانم را می‌بندم؛ صدایی از سال‌های دور می‌شنوم که سماجت مک‌مورفی، سادگی دگا، بامزگی هارولدلوید، قساوت کسلر، غربت ابوالفتح و ده‌ها صفت از ده‌ها نفر دیگر را پژواک داد و بخشی از هویت سینمایی آن دوران‌مان شد؛ صدایی که حتی در گذر از کوی سیاست هم خاطره‌اش از بین نرفت.

* کاربری به نام سعید هم نظر داد: چرا درگذشت و تشییع پیکر یک دوبلور کهنه کار و حرفه ای باید چنین در سکوت مطلق و بدون اطلاع رسانی باشد؟! البته دلایلش برای من روشن است! روحش شاد. اما کاش آن صدای جادویی را برای ما با همان خاطرات گذشته به جا می گذاشت که نگذاشت!

* اما زهرا در ستایش ناصر طهماسب ضمن دفاع از علمرکد وی توئیت زد: ۹۰درصد مستندهای سیاسی و تاریخی و جذاب صدا و سیما بی صدا شدند و شاید یتیم شدند.

* میثم دیگر حامی و مدافع ناصر طهماسب هم در مدح او اینگونه گفت: خدا رحمت کند جناب استاد ناصر_طهماسب را ... کنار تمام ‌کارهای هنرمندانه و دوبلوری با این صدای خاص و خاطره‌ساز، گویندگی در مستندهای دشمن‌سوز اخیر در خاطرمان باقی خواهد ماند.

* اکانت کاربری «حیران» در نقد شیطنت آمیز از ناصر طهماسب می گوید: صدای ناصر طهماسب خیلی دوست داشتم، این اواخر انقد مستندهای خاص گویندگی کرد که به صداش دیگر برایم جذاب نبود. اینکه آدم چطوری عمر رو تموم کنه مهمه!!

* مهدی هم که خود را حامی دوآتشه طهماسب معرفی کرده است نظر داد: آقای صدا شما بودی! شمایی که بخش زیادی از علاقه ما جوونا به  مستندهای سیاسی و اجتماعی و تاریخی با صدای شماگره خورد. صدای شما از اعماق تاریخ تا همیشه ماندگاره....

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      هزاران حیف از صدای ماندگار بیتکرار استاد بزرگوار جناب آقای ناصر خان طهماسب ارتش سری عالییییی تمام وقت سکوت برای شنیدن صدای ایشون کمه والا

    • مهدي

      روحش شاد و يادش تا ابد در دلها

    • ناشناس

      خدا رحمتش کنه ما با صداش بزرگ شدیم

    • حقیقت

      تنها چیزی که از آدمی میماند دو کلمه است ! خوب یا بد بودن !!! مراقب باشیم بخاطر پول و شهرت و مقام ، فریب سیاست مداران را نخوریم !

    • ناشناس

      در برابر طوفان عالی بود

    • ناشناس

      طرفدار زندگی و آزادی هستند اما کسی حق نداره خلاف نظر اونها کاری کنه یا حرفی بزنه اگر بزنه میشه حیره خور و ساندیس دیکتاتور تر از این افراد نداریم

    • نجف

      روحت شاد مرد همیشه خوشتیپ

    • ناشناس

      این که سلطنت طلبان پهلوی فقط به خاطر گویندگی مستند سیاسی - که یک شغل هست - انقدر ناراحت هستند که دست از بدگویی شخصی ( نه بدگویی شغلی - چون به توانایی شغلیش نمیتونن ایراد بگیرن ) بر نمیدارند و البته نظرشون هم اهمیتی نداره ، نشون میده جز به محبوبشون پهلوی به هیچ چیز پایبند نیستن.

    • ناشناس

      دمش گرم که به ساز آشغالایی مثل شما نرقصید و خودش بود، خود خودش

    • ناشناس

      چرایادمون میره دوبلوری فقط ی شغله بوده براشون.مثل ماک هرکدوممون ی شغلی داریم کارمیکنیم ک پول دربیاریم همین.حساس نباشیم

    • ناشناس

      چرا منتقدان سیاسی فکر میکنند همه باید مثل آنها فکر کنند ؟! همانطور که شما می پندارید آزادید هر طور دوست دارید باشید و فکر کنید آقای طهماسب هم همینطور پس لطفاً به اصولی که به آن معتقد هستید وفا دار باشید

    • ناشناس

      دوبله شاهکار صدای کوین اسپیسی در سریال خانه پوشالی خدا رحمتش کنه

    • ناشناس

      اولین دوبله ای که از ایشون شنیدم دوبله هرولوید بود خیلی صدای دلنشینی داشت خدا بیامرزتش روحش شاد.

    • مهسا

      نمردیمو معنی آزادی هم فهمیدیم.دلش میخواسته این افکارو عقایدو داشته باشه باید بهش احترام گذاشت.این مدل نوشته ها عین بیشعوریه

    • ناشناس

      حیف شد همچین صدایی روحش شاد یادش گرامی استاد طهماسب عزیز🌹🌹

    • ناشناس

      روحش شاد حیف

    • بهلول

      هنرمندی که در مقابل ملت خودش بایسته دوزار نمی ارزه
      خودش هم فهمیده بود بین ملت جایگاهی نداره واسه همین وصیت کرده بود یواشکی خاکش کنند

      پاسخ ها

      • ناشناس

        در برابر ملت نایستاد انقدر خودتون رو بزرگ نبینین شما ملت نیستین .مستندهایی هم که گویندگی میکردن در نقد خانواده پهلوی, سلطنت طلب ها و شبکه های آشوبگر و فتنه گر بود.شما خوشتون نیومده؟معلومه از همون جماعتین

    • کیومرث صفری

      باز هم هنوز دچار شک و تردید هستید که مخالفین جمهوری اسلامی ایران دیکتاتور ترین هستند.برایشان احترام به عقیده ونظر متفاوت فقط یک لق لقه زبان هست و بس.صاحب تخصص جای محترم است که همفکر و نظر آنها باشد ....به قول کد خدایشان هرکس با ما نیست علیه ماست.

    • ناشناس

      عجبا . این همه هجمه فقط برای اینکه روی مستندهایی روایت گری کرده که مطابق سلیقه سیاسی ما نبوده ؟؟ پناه بر خدا . دیکتاتوری را معنا کردند یه عده .

    • ایرانی

      روحش شاد، کسی حرف مفت نزنه خواهشا

    • رفیع

      این مرد به عقایدی که باور داشت، عمل کرد!
      مگر نه اینکه میگید عقاید هرکس محترمه؟ پس شما هم به عقاید مرحوم احترام بگذارید!
      روحش قرین رحمت
      در آرامش بخواب مرد دوست داشتنی

    • ناشناس

      خدا رحمتش کنه ای بابا خوب شغلش گویندگی بوده جرم که نکرده متنیو اجرا کرده که من و تو خوشمون نمیومد...اینهمه کارمند تو ادادات دارایی و دادگستری و ثبت و... کار میکنن اونام باید بگیم مخالف مردم هستن؟؟؟؟؟

    • افشین

      احسنت

    • مهران

      خداند رحمتش کنه و ب خانواده مصیبت دید ایشان صبر اجیل عنایت کنه
      .دوستان تمامی هنرپیشه و بازیگران و دوبلور و کارگردان هایی تو این سرزمین ایران باستان ازدست دادیم که واقعا استاد وشاهکار هنر ایران بودن و در بین ما نیستن پر کشیدن رفتن
      این استاد بزرگوار هم صداش تک بود
      صداش حس قشنگی داشت..
      استاد طهماسب روحت قرین رحمت الهی ویادت و خاطرها و صدای قشنگت در این سرزمین ایران باستان ماندگار

    • ناشناس

      اینقدر ایرانیا مرده پرستن و برای امواتشون تشییع جنازه های باشکوه میگیرن که اینجور بی صدا رفتن براشون عجیبه خب مهم ابنه که این مرحوم خودش اینجور میخواست و حتما دلیلی داشت برای ابن کارش . روحشون شاد

    • ۲۵۵۳

      روحش شاد و یادش گرامی🖤🖤🖤

    • ناشناس

      یک صدای پرقدرت و هنرمندانه از یک ایرانی تمام فد ، نجیب، اصیل، محبوب و با عاقبت به خیر. کاش سایرین از او یادبگیرند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج