از ۲۵ سال گذشته زنان ژاپنی با میانگین طول عمر حدود ۸۶ سال، رکورد طولانی ترین عمر را حفظ کرده اند. علاوه بر آن، از ۱۹۲ کشور جهان مردان ژاپنی طولانی ترین عمر را دارند.

در ادامه این مطلب به نقل از سایت «Readers Digest» راز طول عمر و سلامت ژاپنی ها بررسی می شود:

* بی گمان نام مواد غذایی را که راز عمر طولانی این ملت است، بارها و بارها شنیده اید اما مهم مصرف آن ها با هم و به مدت طولانی است که نتیجه مطلوبی می دهد. مواد غذایی که در هر آشپزخانه ژاپنی یافت می شود و به طور روزانه مصرف می شود شامل ماهی، گیاهان دریایی و زمینی، سویا، برنج، میوه و چای سبز است.

* مردم ژاپن به طور معمول غذای خانگی را ترجیح می دهند که این غذا شامل ماهی کباب شده، برنج، سبزیجات آب پز شده، سوپ میسو (نوعی سوپ خوراک دریایی و سبزیجات)، چای سبز و برش های میوه به عنوان دسر است. مردم ژاپن اگرچه تنها ۲ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند اما ۱۰۰ درصد ماهی جهان را مصرف می کنند. یعنی درمقایسه با مصرف متعادل ماهی در جهان که نفری ۱۷ کیلوگرم در سال است، آن ها سالانه نفری حدود ۷۵ کیلو گرم ماهی مصرف می کنند! مصرف این مقدار اسید چرب امگا۳ یکی از رازهای عمر طولانی و سالم آن هاست. علاوه بر آن ژاپنی ها نسبت به آمریکایی ها ۵ برابر بیشتر از گیاهانی مانند کلم بروکلی، کلم سفید، کلم پیچ و… مصرف می کنند.

* محور آشپزی ژاپنی بر تازگی محصول است محصولات غذایی در این کشور نه تنها برچسب تاریخ بلکه ساعت نیز دارد و زنان ژاپنی ماهی، گوشت و سبزیجاتی را که در آن روز نیم ساعت پیش بسته بندی شده است، خریداری می کنند.

* در هر وعده غذایی مقدار کم اما متنوع می خورند. این مردمان از کودکی آموخته اند که آهسته بخورند و از هر لقمه لذت ببرند.

قوانین ژاپنی ها برای تغذیه

۱ – هرگز بشقاب را پر نکنید.

۲ – هیچ نوع غذایی را زیاد مصرف نکنید.

۳ – هر غذا در بشقاب مخصوص خود سرو می شود.

۴ – مصرف کمتر یعنی مصرف همیشه.

۵ – هر غذا به گونه ای قرار می گیرد تا زیبایی ظاهری خود را داشته باشد.

۶ – در صورت استفاده از سس، مقدار کمی مصرف می شود.

۷ – ماده غذایی هرچه تازه تر، بهتر

* پخت به آرامی انجام می گیرد و اغلب به صورت بخارپز، کبابی و تفت دادن است. از روغن های مفید برای قلب استفاده می شود بنابراین غذا سبک است.

* یکی از تفاوت های چشمگیر بین روش خوردن در غرب و شرق این است که ژاپنی ها در هر وعده غذایی به جای نان، برنج مصرف می کنند. مصرف بیش از حد آردهای تصفیه شده یکی از علل عمده بروز چاقی مفرط در غرب است.

* صبحانه مهم ترین و سنگین ترین وعده غذایی روز به حساب می آید و شامل چای سبز، برنج بخارپز شده، سوپ میسو همراه با توفو (کره یا پنیر لوبیا) و پیازچه، جلبک دریایی یا ماهی است.

* دسرهای شیرین کمتر و در حجم کوچک تری مصرف می شود. این به آن معنی نیست که شکلات، شیرینی، بستنی، کلوچه و… مصرف نمی شود بلکه به علت ضرری که ممکن است به بدن برساند، به مقدار کم مصرف می شود. در حالی که غربی ها نگران افزایش وزن هستند و همیشه دغدغه رژیم گرفتن دارند، ژاپنی ها به گونه ای تربیت شده اند که بدون توجه به این گونه مسائل از تنوع غذا لذت ببرند.

* ورزش قسمتی از زندگی روزانه آن ها را تشکیل می دهد. آن ها مکان های مناسب برای استفاده از دوچرخه و پیاده روی، در شهر برای خود ایجاد کرده اند.