آخرین به روز آوری سایت جمعه ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۲

در تدارک نوروز



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد...



نقش هوش مصنوعی در طراحی و کشف داروهای جدید


پوشاک (برند)


نمادی شایسته در آیینه فرهنگ گلپایگان - دکتر ابراهیم جعفری


یادی از گلپایگان - استاد سعیدی


مهندس علیقلی بیانی ، فرزانه‌ای از جنس آب - استاد علی اکبر جعفری

در آغاز مسول ساختن سد اختخوان مهندس طالقانی بود ولی به علت ساختن سد کرج استعفا داد و مهندس علیقلی بیانی که رشته تحصیلی اش مرتبط با سدسازی و لوله کشی شهرها بود به اختخوان رفت و دوسال و نیم آن جا ماند و کار سد را به سرانجام رساند.


" سمنو " به یاد "بی بی" ..... توحیدنیکنامی

ننه جون من سمنو می‌خواهم یار شیرین دهنو می‌خواهم
عاشقم من به لقای سمنو سر و جانم به فدای سمنو
سمنو خوب تر از جان من است سمنو شیره‌ی دندان من است
من که در مطبخِ تو آشپزم سمنو را به جه شکلی بپزم؟
ننه جون ارث به اولاد بده سمنو را تو به من یاد بده


ویدئوی مناره سلجوقی گلپایگان

مناره سلجوقی گلپایگان که از آن به عنوان بلندترین مناره آجری نام می برند ، گویی امتداد پیشینه کهن این خطه را برابر دیدگان هر هنر دوستی آشکار می کند این بنا که به عنوان بلندترین مناره آجری سلجوقی قرن پنجم هجری قمری ایران از آن یاد شده با قدمتی حدود 900 سال همچنان در برابر عوامل طبیعی زلزله، باد، باران، سرما و گرما سرفراز برجای مانده است.











انسان محور توسعه است

اشاره: سازمان جهانی یونسکو با مشارکت سازمان جهانی کار (ILO) در سال 1966 ، 5 اکتبر مصادف با 13 مهرماه را به عنوان روز جهانی معلم به دنیا معرفی کرد. به مناسبت این روز نوشتار زیر ران ملخی است که تقدیم سلیمان‌های وادی دانش و معرفت می‌گردد.

استاد علي‌اكبر جعفري

اشاره: سازمان جهانی یونسکو با مشارکت سازمان جهانی کار (ILO) در سال 1966 ، 5 اکتبر مصادف با 13 مهرماه را به عنوان روز جهانی معلم به دنیا معرفی کرد. به مناسبت این روز نوشتار زیر ران ملخی است که تقدیم سلیمان‌های وادی دانش و معرفت می‌گردد.

 جهان وارد قرن بیست و یکم میلادی شده است. کشورهای پیشرفته صنعتی با برنامه‌ریزی‌های دقیق روی سیستم‌های آموزشی رقابت سختی را برای رسیدن به دانایی ادامه می‌دهند تا بتوانند در فرایند جهانی شدن در مدار مرکزیت حاکم بر جهان باقی بمانند.
در این رهگذر تعداد انگشت شماری از کشورهای در حال توسعه نیز توانسته‌اند با شیوه‌های آموزشی برخاسته از پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دقیق و عمیق از حداکثر پتانسیل دانش‌آموزان برای تربیت نیروی انسانی در نظم و مناسبات نوین جهانی بهره‌گیرند.
در حهان امروز آموزش و پرورش به عنوان اساسی‌ترین رکن توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی مطرح است و هیچ تحولی در جامعه بدون توجه ویژه به نقش نظام آموزشی در آن امکان‌پذیر نیست.
سازمان ملل متحد از سال 1990 تاکنون هرسال گزارشی از توسعه انسانی منتشر می‌کند که در آغاز آن این جمله جلب نظر می‌کند:

مردم ثروت واقعی هر کشور هستند.

شاخص توسعه انسانی (Human Development Indicators) که به اختصار  (HDI) نامیده می‌شود شامل بسیاری از واقعیت‌های اجتماعی از قبیل نرخ باسوادی نرخ مطالعه نرخ امید به زندگی در کودکان زیر 5 سال دسترسی به آب آشامیدنی سالم تبعیض بین زنان و مردان فقر و فاصله طبقات اجتماعی توزیع عادلانه ثروت و ... می‌باشد. محور همه این متغیرها سه شاخه اساسی است. بهداشت و سلامتی با شاخص نرخ امید به زندگی علم و دانش با شاخص نرخ با سوادی و وضعیت اقتصادی با شاخص درآمد سرانه.
طبق گزارش سازمان ملل در سال 2004 کشورهای نروژ سوئد استرالیا کانادا هلند بلژیک ایسلند آمریکا ژاپن و ایرلند به ترتیب رتبه‌های اول تا دهم را در بین 177 کشور جهان از نظر توسعه انسانی کسب کرده‌اند. نرخ با سوادی در 19 کشور اول که آلمان در جایگاه نوزدهم قرار دارد صد در صد است.
ایران با دو رتبه بیشتر نسبت به سال قبل در ردیف 99 این جدول واقع است. امید به زندگی در ایران هفتاد و چهار دهم  که نسبت به سال گذشته سه دهم رشد داشته است و نرخ با سوادی هفتاد و هفت و دو دهم گزارش شده است.
کشورهای ردیف میانی جدول عبارتند از: مالدیو ترکمنستان جامائیکا ایران گرجستان آذربایجان فلسطین و الجزایر و سرانجام کشورهای ردیف آخر بورکینافاسو مالی نیجر و در پایان سیرالئون.
این گزارش گویای این واقعیت است که اصولا زیربنای هر نوع توسعه  اجتماعی فرهنگی سیاسی و اقتصادی توسعه انسانی است و توسعه انسانی با ارتقا‌ فرهنگ در جامعه و از طریق آموزش و پرورش امکان ‌پذیر می‌شود. بنابراین انسان محور توسعه است و هرگونه تحول اجتماعی با نگرش به انسان معنا و مفهوم دارد.
ویژگی‌های نظام آموزشی در قرن بیستم (عصر صنعتی) : در تفکر حاکم بر عصر صنعتی دغدغه اصلی تولید انبوه بود که انعکاس آن در آموزش و پرورش کشورهای پیشرفته به شکل همگانی کردن و اجباری کردن آموزش بود. این همگانی کردن بقای جامعه صنعتی را تضمین می‌کرد. در این نگاه هدف تربیت کارگران زبده و ماهر برای راه‌اندازی و کار در مراکز صنعتی بود. در نتیجه مهارت آموزی رسالت اصلی آموزش و پرورش بود و کار باید دقیق کمی و عینی انجام می‌شد.
چون خط تولید صنعتی نیاز به مهارت‌های مشخص دارد مهارت‌ها در قالب هدف‌های رفتاری تعریف می‌شد. بدین منظور مدارس برای رسیدن به این هدف‌های مشخص برنامه‌ریزی کرده و دانش‌آموزان را تربیت می‌کردند. در چنان فضائی به خاطر عدم دسترسی به منابع گوناگون اطلاعاتی مدرسه تنها راه انتقال این دانش بود.
یادگیری تغییر رفتار تعریف می‌شد و در نتیجه تدریس انتقال یک طرفه و منفعلانه اطلاعات توسط معلم بود.
ویژگی‌های نظام آموزشی در قرن بیست و یکم (عصر فرا صنعتی) : در عصر ارتباطات و در طلیعه‌ی هزاره‌ی سوم میلادی انسان وارد جامعه‌ای با زیرساخت‌های تکنولوژیک و اطلاعاتی شده است. رایانه شبکه ماهواره‌ای دستیابی به شبکه‌ی اینترنت و ... منابع اصلی اطلاعات تقریبا فراگیر و در اختیار همگان قرار دارد. دیگر مدرسه تنها منبع و محل یادگیری تلقی نمی‌شود بلکه در کنار سایر وسائل ارتباطی قرار دارد. در چنین فضائی که عصر انفجار اطلاعات لقب گرفته است هر سه مقوله دانش یادگیری و تدریس نیاز به تغییر دارند. دانش دقیق و کمی نیست بلکه ساخته شدنی است. یعنی دانش‌آموز خودش در یادگیری نقش دارد و به وجود آورنده دانش خویش است و چون آزادانه انتخاب می‌کند نسبت به آن متعهد بوده و در حفظ آن می‌کوشد. او تا دلایل قانع‌کننده‌ای پیدا نکند آن را به ازای دانش دیگر از دست نمی‌دهد. در این زمان یادگیری دیگر به معنای تغییر رفتار نیست بلکه یادگیری تغییر باور و تغییر بینش و دیدگاه است که رفتار نیز بخشی از آن است. در این دیدگاه تدریس یک تعامل است. چون انسان‌ها می‌خواهند تصمیم‌گیری را یاد بگیرند. موضوعی که در قرن گذشته مطرح نبود و کارگر بدون چون و چرا وظیفه‌اش را انجام می‌داد. (اثر جاودان چارلی چاپلین در فیلم سینمایی عصر جدید.)
اما استفاده کننده و پردازش‌کننده اطلاعات در قرن بیست و یکم کسی است که چون و چرا دارد و پرسشگر است. او از بین همه اطلاعاتی که در پیرامونش قرار دارد می‌تواند انتخاب مناسب کن درست تصمیم بگیرد و درست استدلال کند. معلم در این دیدگاه سمت مشاور و راهنما دارد. در نگرش مدرن به انسان:

انسان فکر می‌کند. برای انسان فکر نمی‌کنند.
انسان تصمیم می‌گیرد. برای انسان تصمیم نمی‌گیرند.
انسان خود رشد می‌کند. به جای انسان رشد نمی‌کنند
و سرانجام نمی‌توان فرایند رشد انسان را از ابتدا تا انتها سفارش داد.

به عنوان مثال چرا درس انشاء که عبارت‌است از: آفریدن بیان کردن روئیدن و رویش است. در نظام آموزشی ما این چنین مهجور مانده است شاید به این علت است که ما می‌خواهیم دانش‌آموز مثل ما فکر کند. برای رضای خاطر ما بنویسد. فقط 10 سطر بنویسید. موضوع‌های دلخواه ما را بنویسد. موضوع‌های کلیشه‌ای:
علم بهتر است یا ثروت - فصل بهار را شرح دهید. - چه میوه‌ای را دوست دارید - فواید کشاورزی و دامداری را بنویسید و ...
و جالب اینجاست که دانش‌آموز بررسی می‌کند با چه معلمی مواجه است تا نظر او را تمین کند و هرگز اندیشه خود را بازگو نمی‌کند.
بر ما دانش‌آموزان عزیز واضح و مبرهن است که علم از ثروت بهتر است زیرا ثروت را دزد می‌برد ولی علم را دزد نمی‌برد...
و حال آنکه اگر او آزادانه بنویسد و روی نوشته‌اش در کلاس بحث و تبادل نظر شودشاید به این نتیجه هم برسد که صاحبان سرمایه بعضی از اندیشمندان را می‌خرند و در خدمت هدف‌های شوم خود قرار می‌دهند و ....
این دیدگاه عصر صنعتی است. زیرا درس انشاء‌ در کارخانه‌ محلی از اعراب ندارد. یکی از اساتید محترم دانشگاه نقل می‌کردند که من معلم انشای مدرسه بودم. کتاب داستانی را در کلاس بردم و نیمی از قصه را برای شاگردانم خواندم و از آنان خواستم در گروه‌های سه نفری هر گروه به میل خود داستان را تمام کند. در جلسه آینده با شگفتی دیدم به قدری زیبا و متنوع داستان را به پایان رسانده‌اند که وقتی ادامه‌ی آن را از روی کتاب خواندم جملگی وا رفتند. زیرا کار ایشان زیباتر بود.  این نمونه‌ای است از احترام به آزادی در امر آموزش و پرورش و کرامت انسان.
آموزش و پرورش بخشنامه‌ای ادامه‌ی تفکر عصر صنعتی است. نتیجه‌اش تربیت‌ انسان‌هایی است که مانند محصولات یک کارخانه همگی یک شکل و شمایل خاص دارند.
آموزش و پرورش عصر فراصنعتی آزادی انتخابگری و مخیر بودن انسان را باور دارد و آن را زمینه رشد و تعالی بشر می‌داند.

رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند             بنگر که تا چه حد است مقام آدمیت

به طور خلاصه آموزش و پرورش مدرن:
الف- دانش‌آموز را نگه نمی‌دارد بلکه به جلو حرکت می‌دهد.
ب- مطلق نمی‌نگرد و آزاد اندیشی را جایگزین مطلق‌نگری و جزم‌اندیشی در تمام امور می‌نماید.
ج- ادعای جامعیت ندارد و به آسانی در برابر هر فکر و ایده جدید و دستاوردی نوین موضع نمی‌گیرد.
د- دانش‌آموز خود را فردی از جامعه می‌داند نه گسیخته از آن و جامعه‌ را متشکل از افراد در حال تکامل می‌پندارد که هر فرد باید به سهم خود در این رشد سهیم باشد.
ه- تاریخ میهنش را با نگاهی عالمانه و نقادانه بازخوانی می‌کند و نسبت به چهره‌های تابناک سرزمین خود ادای احترام می‌کند. همچنین به ادبیات جاویدان آن دل می‌بندد.
و- برای حفظ و حراست آب و خاک خود دلاورانه می‌ایستد.
ز- همچنان که از کودکی آموخته است برای حفظ ایمان و آرمانش بر سه عنصر دانایی آگاهی و توانایی تکیه می‌کند. زیرا ترنم این سرود در گوش جانش طنین انداخته است که:

ما گل‌های خندانیم
ایران پاک  خود  را
ما باید  دانا باشیم
از  بهر  حفظ  ایران
آباد  باش  ای ایران
از  ما فرزندان خود

فرزندان  ایرانیم
مانند جان  می‌دانیم
هشیار و بینا باشیم
باید   توانا باشیم
آزاد   باش   ای ایران
دلشاد باش ای ایران

در رویارویی با این چالش‌ها رسالت مسئولین امر آموزش و پرورش و معلم چیست چه باید کرد

   علی اکبر جعفری 7/7/1384

منابع:
1- جایگاه ایران در توسعه انسانی - روزنامه همشهری - 10/5/83
2- زیربنای حرکت اصلاحی در آموزش و پرورش - روزنامه بنیان 1/2/81
3-آسیب شناسی آموزش و پرورش در ایران - روزنامه مردم‌سالاری شماره 337
4- بایسته‌های آموزش و پرورش در هزاره سوم روزنامه آفتاب 8/6/1380

اين مطلب تاکنون 8145 بار مشاهده شده است.
مطالب مرتبط با استاد علي‌اكبر جعفري

سیمای فرزانگان- مروری بر زندگی هنری استاد اکبر گلپایگانی
سیمای فرزانگان 14- استاد رضا خوشنویسان الگویِ نظم و ادب و متانت
سیمای فرزانگان- استاد مرتضی شهیدی روایتگر عرفان و ادب فارسی
رُشدیه و مدارس جدید
دبیرستان گوگد و روایت عشق - استاد علی اکبر جعفری
شعله ی امید.
سیمای فرزانگان- زنده یاد آقای حسن موسوی معلم عشق و معرفت - استاد جعفری
جوجه اردک زشت
سیمای فرزانگان (13) - استاد پروفسور دکتر محمد حسن خالصی
سیمای فرزانگان12- ( زنده یاد استاد عبدالحسین مصحفی )
سیمای فرزانگان 11 - استاد دکتر مظاهر مصفا
سیمای فرزانگان(10) - پروفسور فضل الله رضا
سیمای فرزانگان (8) - دکتر محمد ابراهیم صافی
یادی از دکتر غلامحسین مصاحب . به مناسبت هفته ی جهانی ریاضیات
" پائیز " بهار عارفان عاشق
پرواز.
شاد بودن هنر است
در آیینهِ تاریخ (قسمت یازدهم) انقلاب آمریکا
در آیینهِ تاریخ (قسمت دهم) انقلاب صنعتی اروپا و پیامدهای آن
سیمای فرزانگان 1 - دکتر علی عمیدی
پاسخ به معماهای هندسی(1)
پروفسور مریم میرزاخانی، ذهن زیبا، اندیشه پویا، فروتن و شکیبا
در آیینه تاریخ (قسمت نهم) - عصر روشنگری، ادامه دوران رنسانس در شرایطی تازه
در آیینه تاریخ (قسمت هشتم) رنسانس کشف دوباره انسان و جهان
در آیینه تاریخ (قسمت هفتم)-سده‌های میانه ، انجماد فکری و حاکمیت تمام عیار کلیسا
برف نو برف نو سلام سلام
صبح صادق ندمَد تا شب یَلدا نرود
در آیینه تاریخ (قسمت ششم) -اساطیر یونان و آثار حماسی هومر
در آیینه تاریخ (قسمت پنجم) - ارسطو بنیانگذار منطق
در آیینه تاریخ (قسمت چهارم) افلاطون معمار اصلی فلسفه سیاسی
در آیینه تاریخ (قسمت سوم) سقراط
یونان و روم باستان (قسمت دوم)
یونان و روم باستان ( بخش اول )
قلم، نگارنده اندیشه بر کاغذ
دانش برترین شرف آدمی است
خانه تکانی
فرزند زمان خویشتن باش
پشت صحنه حضور استاد علی اکبر جعفری در برنامه زنده سیمای خانواده
سیمای فرزانگان (7) - مروری بر زندگانی استاد بزرگوار، معلّم و خیّر والامقام محمد مهدی صحت
فرهنگ ، نظم ، قانون - بخش دوم
فرهنگ ، نظم ، قانون - بخش اول
سیمای فرزانگان(6) - شادروان استاد سید حسن نوربخش(دبیر)
نیلوفری در سایه سار بید
مصاحبه دانش آموزان با استاد علی اکبر جعفری
نشانی نوروز
یک کهکشان ستاره (بخش اول) حکیم ابوالقاسم فردوسی )
سیمای فرزانگان 2 - شادروان استاد علی وکیلی
یلدا شب گرم مهربانان جاودان باد
سیمای فرزانگان گلپایگان - دکتر علی عمیدی
لبخند
تکنولوژی واحساس
داستان يک زندگي
رفتارهاي مخرب مغز
قورباغه ها
یاد باد آن روزگاران ياد باد
تاشقایق هست زندگی باید کرد
انسان‌ها...
يلدا شب گرم مهربانان جاودان باد
شب چله (یلدا) شب زایش خورشید و آغاز سال نو میترایی
پلي بين كوير و دشت
پرستوها به لانه بر می‌گردند
سخنان پیام آور کربلا حضرت زینب(س) در مجلس یزید
رنگين کمان آرزوها
زندگی درعصر رايانه
سیمای فرزانگان (5) - مرحوم استاد منوچهر خالصی
سیمای فرزانگان (4) - مهندس علیقلی بیانی ، فرزانه‌ای از جنس آب
سیمای فرزانگان(3) - دکتر فضل الله اکبری
عشق و دوستي
وصيت داريوش به خشايارشا
زيبايي‌هاي رياضي: فراكتال‌ها
سیاه چاله های ریاضی
زيبايي‌هاي رياضي - كاشي‌هاي خود پوشاننده
سرگذشت عدد "پی"
استاد پرویز شهریاری اندیشمند و ریاضیدانی عاشق بود
معلم و شاگرد
سیمای فرزانگان 2 - شادروان استاد علی وکیلی
سيماي فرزانگان ۱ - دكتر علي عميدي
رمز و راز جاودانگی
انسان محور توسعه است
ماه و پلنگ
معلم قافله‌سالار عشق است (3)
معلم قافله‌سالار عشق است (2)
معلم قافله سالار عشق (1)
بر فراز کهکشان‌ها
لهجه‌ي گلپايگاني شكر است
آواي چلچله‌ها
گلبانگ توحيد در طلوع شقايق
از سكون مرداب تا خروش دريا
بين مرگ و زندگي
چارلی چاپلین به راستی یک معلم بزرگ است


شما هم چند كلمه بنويسيد

آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد.


آب و هوا

پیام های کلی سایت

تماس با ما


كلیه حقوق برای پدید آورندگان 
.:: آخاله ::. محفوظ است. | طرح و اجرا : توحید نیكنامی   | به روز رسانی محتوایی : محمود نیكنامی  
 | .Copyright © 2003-2012 Akhale.ir. All Rights Reserved
|
 | Powered By Tohid Niknami | E-Mail :
Akhale . com @ gmail . com |