آخرين به روز آوري سايت پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۶

۲۸ صفر يادآور رحلت غمناک پيامبر عزيز و شهاذت مطلومانه امام حسن مجتبي تسليت باد



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد.


مالدا قرص نگه دار ، همسايه دا دزد نكن
معني واضح است

متن پیمان امام حسن(ع) و معاویه

دوران حکومت امام حسن(ع) گرچه بسیار کوتاه بود اما بردارنده بسیاری از نکات اجتماعی، سیاسی، اخلاقی و معرفتی است که برای شیعیان می تواند درسهای بی شماری به ارمغان آورد. حوادثی که در دوران حکومت امام حسن(ع) اتفاق افتاد به شرح ذیل قابل بررسی است؛


کتابخانه آیت الله محمدی - به مناسبت هفته کتاب خوانی و کتابدار

گلپایگان از دیرباز تا کنون با راه اندازی کتابخانه ها به عنوان کانون دانایی و خردورزی ، زمینه دستیابی دانش پژوهان را به متون علمی و ذخائر فرهنگی فراهم ساخته است.. گلِ سرسبد کتابخانه های عمومی اين شهر ، کتابخانه باعظمت آیت الله محمدی گلپايگاني می باشد


(مرگ در کمین )عوارض وحشتناک قرص ترامادول


روضه حضرت رقيه (س) ،با صداي مرحوم کافي

دختر خردسال حسین(ع) آن قدر شیرین زبانی کرد و با سر پدر ناله نمود تا خاموش شد. همه خیال کردند به خواب رفته. وقتی به سراغ او آمدند، از دنیا رفته بود. شبانه غساله آوردند، او را غسل دادند و در همان خرابه مدفون نمودند


وردپاتکان ( اولين نرم افزار فرهنگ گلپايگان )

وردپاتکان عنوان يک نام قديمي گلپايگان است که در باره آن يک نرم افزار از فرهنگ و آداب و رسوم گلپايگان در سال ۱۳۸۰ توسط گردانندگان سايت آخاله تهيه شده و در اختيار همشهريان عزيز قرار گرفته است . در اين مقاله سعي ميشود از محتواي اين نرم افزار که در قالب يک( سي دي ) مي باشد مطالبي را به تدريج به اطلاع دوست داران فرهنگ و ادب گلپايگان برسانيم











انسان محور توسعه است

اشاره: سازمان جهاني يونسكو با مشاركت سازمان جهاني كار (ILO) در سال 1966 ، 5 اكتبر مصادف با 13 مهرماه را به عنوان روز جهاني معلم به دنيا معرفي كرد. به مناسبت اين روز نوشتار زير ران ملخي است كه تقديم سليمان‌هاي وادي دانش و معرفت مي‌گردد.

استاد علي‌اكبر جعفري

اشاره: سازمان جهاني يونسكو با مشاركت سازمان جهاني كار (ILO) در سال 1966 ، 5 اكتبر مصادف با 13 مهرماه را به عنوان روز جهاني معلم به دنيا معرفي كرد. به مناسبت اين روز نوشتار زير ران ملخي است كه تقديم سليمان‌هاي وادي دانش و معرفت مي‌گردد.

 جهان وارد قرن بيست و يكم ميلادي شده است. كشورهاي پيشرفته صنعتي با برنامه‌ريزي‌هاي دقيق روي سيستم‌هاي آموزشي رقابت سختي را براي رسيدن به دانايي ادامه مي‌دهند تا بتوانند در فرايند جهاني شدن در مدار مركزيت حاكم بر جهان باقي بمانند.
در اين رهگذر تعداد انگشت شماري از كشورهاي در حال توسعه نيز توانسته‌اند با شيوه‌هاي آموزشي برخاسته از پژوهش‌ها و كارشناسي‌هاي دقيق و عميق از حداكثر پتانسيل دانش‌آموزان براي تربيت نيروي انساني در نظم و مناسبات نوين جهاني بهره‌گيرند.
در حهان امروز آموزش و پرورش به عنوان اساسي‌ترين ركن توسعه اقتصادي اجتماعي و فرهنگي مطرح است و هيچ تحولي در جامعه بدون توجه ويژه به نقش نظام آموزشي در آن امكان‌پذير نيست.
سازمان ملل متحد از سال 1990 تاكنون هرسال گزارشي از توسعه انساني منتشر مي‌كند كه در آغاز آن اين جمله جلب نظر مي‌كند:

مردم ثروت واقعي هر كشور هستند.

شاخص توسعه انساني (Human Development Indicators) كه به اختصار  (HDI) ناميده مي‌شود شامل بسياري از واقعيت‌هاي اجتماعي از قبيل نرخ باسوادي نرخ مطالعه نرخ اميد به زندگي در كودكان زير 5 سال دسترسي به آب آشاميدني سالم تبعيض بين زنان و مردان فقر و فاصله طبقات اجتماعي توزيع عادلانه ثروت و ... مي‌باشد. محور همه اين متغيرها سه شاخه اساسي است. بهداشت و سلامتي با شاخص نرخ اميد به زندگي علم و دانش با شاخص نرخ با سوادي و وضعيت اقتصادي با شاخص درآمد سرانه.
طبق گزارش سازمان ملل در سال 2004 كشورهاي نروژ سوئد استراليا كانادا هلند بلژيك ايسلند آمريكا ژاپن و ايرلند به ترتيب رتبه‌هاي اول تا دهم را در بين 177 كشور جهان از نظر توسعه انساني كسب كرده‌اند. نرخ با سوادي در 19 كشور اول كه آلمان در جايگاه نوزدهم قرار دارد صد در صد است.
ايران با دو رتبه بيشتر نسبت به سال قبل در رديف 99 اين جدول واقع است. اميد به زندگي در ايران هفتاد و چهار دهم  كه نسبت به سال گذشته سه دهم رشد داشته است و نرخ با سوادي هفتاد و هفت و دو دهم گزارش شده است.
كشورهاي رديف مياني جدول عبارتند از: مالديو تركمنستان جامائيكا ايران گرجستان آذربايجان فلسطين و الجزاير و سرانجام كشورهاي رديف آخر بوركينافاسو مالي نيجر و در پايان سيرالئون.
اين گزارش گوياي اين واقعيت است كه اصولا زيربناي هر نوع توسعه  اجتماعي فرهنگي سياسي و اقتصادي توسعه انساني است و توسعه انساني با ارتقا‌ فرهنگ در جامعه و از طريق آموزش و پرورش امكان ‌پذير مي‌شود. بنابراين انسان محور توسعه است و هرگونه تحول اجتماعي با نگرش به انسان معنا و مفهوم دارد.
ويژگي‌هاي نظام آموزشي در قرن بيستم (عصر صنعتي) : در تفكر حاكم بر عصر صنعتي دغدغه اصلي توليد انبوه بود كه انعكاس آن در آموزش و پرورش كشورهاي پيشرفته به شكل همگاني كردن و اجباري كردن آموزش بود. اين همگاني كردن بقاي جامعه صنعتي را تضمين مي‌كرد. در اين نگاه هدف تربيت كارگران زبده و ماهر براي راه‌اندازي و كار در مراكز صنعتي بود. در نتيجه مهارت آموزي رسالت اصلي آموزش و پرورش بود و كار بايد دقيق كمي و عيني انجام مي‌شد.
چون خط توليد صنعتي نياز به مهارت‌هاي مشخص دارد مهارت‌ها در قالب هدف‌هاي رفتاري تعريف مي‌شد. بدين منظور مدارس براي رسيدن به اين هدف‌هاي مشخص برنامه‌ريزي كرده و دانش‌آموزان را تربيت مي‌كردند. در چنان فضائي به خاطر عدم دسترسي به منابع گوناگون اطلاعاتي مدرسه تنها راه انتقال اين دانش بود.
يادگيري تغيير رفتار تعريف مي‌شد و در نتيجه تدريس انتقال يك طرفه و منفعلانه اطلاعات توسط معلم بود.
ويژگي‌هاي نظام آموزشي در قرن بيست و يكم (عصر فرا صنعتي) : در عصر ارتباطات و در طليعه‌ي هزاره‌ي سوم ميلادي انسان وارد جامعه‌اي با زيرساخت‌هاي تكنولوژيك و اطلاعاتي شده است. رايانه شبكه ماهواره‌اي دستيابي به شبكه‌ي اينترنت و ... منابع اصلي اطلاعات تقريبا فراگير و در اختيار همگان قرار دارد. ديگر مدرسه تنها منبع و محل يادگيري تلقي نمي‌شود بلكه در كنار ساير وسائل ارتباطي قرار دارد. در چنين فضائي كه عصر انفجار اطلاعات لقب گرفته است هر سه مقوله دانش يادگيري و تدريس نياز به تغيير دارند. دانش دقيق و كمي نيست بلكه ساخته شدني است. يعني دانش‌آموز خودش در يادگيري نقش دارد و به وجود آورنده دانش خويش است و چون آزادانه انتخاب مي‌كند نسبت به آن متعهد بوده و در حفظ آن مي‌كوشد. او تا دلايل قانع‌كننده‌اي پيدا نكند آن را به ازاي دانش ديگر از دست نمي‌دهد. در اين زمان يادگيري ديگر به معناي تغيير رفتار نيست بلكه يادگيري تغيير باور و تغيير بينش و ديدگاه است كه رفتار نيز بخشي از آن است. در اين ديدگاه تدريس يك تعامل است. چون انسان‌ها مي‌خواهند تصميم‌گيري را ياد بگيرند. موضوعي كه در قرن گذشته مطرح نبود و كارگر بدون چون و چرا وظيفه‌اش را انجام مي‌داد. (اثر جاودان چارلي چاپلين در فيلم سينمايي عصر جديد.)
اما استفاده كننده و پردازش‌كننده اطلاعات در قرن بيست و يكم كسي است كه چون و چرا دارد و پرسشگر است. او از بين همه اطلاعاتي كه در پيرامونش قرار دارد مي‌تواند انتخاب مناسب كن درست تصميم بگيرد و درست استدلال كند. معلم در اين ديدگاه سمت مشاور و راهنما دارد. در نگرش مدرن به انسان:

انسان فكر مي‌كند. براي انسان فكر نمي‌كنند.
انسان تصميم مي‌گيرد. براي انسان تصميم نمي‌گيرند.
انسان خود رشد مي‌كند. به جاي انسان رشد نمي‌كنند
و سرانجام نمي‌توان فرايند رشد انسان را از ابتدا تا انتها سفارش داد.

به عنوان مثال چرا درس انشاء كه عبارت‌است از: آفريدن بيان كردن روئيدن و رويش است. در نظام آموزشي ما اين چنين مهجور مانده است شايد به اين علت است كه ما مي‌خواهيم دانش‌آموز مثل ما فكر كند. براي رضاي خاطر ما بنويسد. فقط 10 سطر بنويسيد. موضوع‌هاي دلخواه ما را بنويسد. موضوع‌هاي كليشه‌اي:
علم بهتر است يا ثروت - فصل بهار را شرح دهيد. - چه ميوه‌اي را دوست داريد - فوايد كشاورزي و دامداري را بنويسيد و ...
و جالب اينجاست كه دانش‌آموز بررسي مي‌كند با چه معلمي مواجه است تا نظر او را تمين كند و هرگز انديشه خود را بازگو نمي‌كند.
بر ما دانش‌آموزان عزيز واضح و مبرهن است كه علم از ثروت بهتر است زيرا ثروت را دزد مي‌برد ولي علم را دزد نمي‌برد...
و حال آنكه اگر او آزادانه بنويسد و روي نوشته‌اش در كلاس بحث و تبادل نظر شودشايد به اين نتيجه هم برسد كه صاحبان سرمايه بعضي از انديشمندان را مي‌خرند و در خدمت هدف‌هاي شوم خود قرار مي‌دهند و ....
اين ديدگاه عصر صنعتي است. زيرا درس انشاء‌ در كارخانه‌ محلي از اعراب ندارد. يكي از اساتيد محترم دانشگاه نقل مي‌كردند كه من معلم انشاي مدرسه بودم. كتاب داستاني را در كلاس بردم و نيمي از قصه را براي شاگردانم خواندم و از آنان خواستم در گروه‌هاي سه نفري هر گروه به ميل خود داستان را تمام كند. در جلسه آينده با شگفتي ديدم به قدري زيبا و متنوع داستان را به پايان رسانده‌اند كه وقتي ادامه‌ي آن را از روي كتاب خواندم جملگي وا رفتند. زيرا كار ايشان زيباتر بود.  اين نمونه‌اي است از احترام به آزادي در امر آموزش و پرورش و كرامت انسان.
آموزش و پرورش بخشنامه‌اي ادامه‌ي تفكر عصر صنعتي است. نتيجه‌اش تربيت‌ انسان‌هايي است كه مانند محصولات يك كارخانه همگي يك شكل و شمايل خاص دارند.
آموزش و پرورش عصر فراصنعتي آزادي انتخابگري و مخير بودن انسان را باور دارد و آن را زمينه رشد و تعالي بشر مي‌داند.

رسد آدمي به جايي كه به جز خدا نبيند             بنگر كه تا چه حد است مقام آدميت

به طور خلاصه آموزش و پرورش مدرن:
الف- دانش‌آموز را نگه نمي‌دارد بلكه به جلو حركت مي‌دهد.
ب- مطلق نمي‌نگرد و آزاد انديشي را جايگزين مطلق‌نگري و جزم‌انديشي در تمام امور مي‌نمايد.
ج- ادعاي جامعيت ندارد و به آساني در برابر هر فكر و ايده جديد و دستاوردي نوين موضع نمي‌گيرد.
د- دانش‌آموز خود را فردي از جامعه مي‌داند نه گسيخته از آن و جامعه‌ را متشكل از افراد در حال تكامل مي‌پندارد كه هر فرد بايد به سهم خود در اين رشد سهيم باشد.
ه- تاريخ ميهنش را با نگاهي عالمانه و نقادانه بازخواني مي‌كند و نسبت به چهره‌هاي تابناك سرزمين خود اداي احترام مي‌كند. همچنين به ادبيات جاويدان آن دل مي‌بندد.
و- براي حفظ و حراست آب و خاك خود دلاورانه مي‌ايستد.
ز- همچنان كه از كودكي آموخته است براي حفظ ايمان و آرمانش بر سه عنصر دانايي آگاهي و توانايي تكيه مي‌كند. زيرا ترنم اين سرود در گوش جانش طنين انداخته است كه:

ما گل‌هاي خندانيم
ايران پاك  خود  را
ما بايد  دانا باشيم
از  بهر  حفظ  ايران
آباد  باش  اي ايران
از  ما فرزندان خود

فرزندان  ايرانيم
مانند جان  مي‌دانيم
هشيار و بينا باشيم
بايد   توانا باشيم
آزاد   باش   اي ايران
دلشاد باش اي ايران

در رويارويي با اين چالش‌ها رسالت مسئولين امر آموزش و پرورش و معلم چيست چه بايد كرد

   علي اکبر جعفري 7/7/1384

منابع:
1- جايگاه ايران در توسعه انساني - روزنامه همشهري - 10/5/83
2- زيربناي حركت اصلاحي در آموزش و پرورش - روزنامه بنيان 1/2/81
3-آسيب شناسي آموزش و پرورش در ايران - روزنامه مردم‌سالاري شماره 337
4- بايسته‌هاي آموزش و پرورش در هزاره سوم روزنامه آفتاب 8/6/1380

اين مطلب تاکنون 7194 بار مشاهده شده است.
مطالب مرتبط با استاد علي‌اكبر جعفري

در آیینهِ تاریخ (قسمت دهم) انقلاب صنعتی اروپا و پیامدهای آن
سيماي فرزانگان ۱ - دكتر علي عميدي
پاسخ به معماهاي هندسي(۱)
پروفسور مریم میرزاخانی، ذهن زیبا، اندیشه پویا، فروتن و شکیبا
در آیینه تاریخ (قسمت نهم) - عصر روشنگری، ادامه دوران رنسانس در شرایطی تازه
در آیینه تاریخ (قسمت هشتم) رنسانس کشف دوباره انسان و جهان
در آیینه تاریخ (قسمت هفتم)-سده‌های میانه ، انجماد فکری و حاکمیت تمام عیار کلیسا
برف نو برف نو سلام سلام
صبح صادق ندمَد تا شب یَلدا نرود
در آیینه تاریخ (قسمت ششم) -اساطیر یونان و آثار حماسی هومر
در آیینه تاریخ (قسمت پنجم) - ارسطو بنیانگذار منطق
در آیینه تاریخ (قسمت چهارم) افلاطون معمار اصلی فلسفه سیاسی
در آیینه تاریخ (قسمت سوم) سقراط
يونان و روم باستان (قسمت دوم)
یونان و روم باستان ( بخش اول )
قلم، نگارنده اندیشه بر کاغذ
دانش برترین شرف آدمی است
خانه تکانی
فرزند زمان خویشتن باش
پشت صحنه حضور استاد علی اکبر جعفری در برنامه زنده سیمای خانواده
سیمای فرزانگان (7) - مروری بر زندگانی استاد بزرگوار، معلّم و خیّر والامقام محمد مهدي صحت
فرهنگ ، نظم ، قانون - بخش دوم
فرهنگ ، نظم ، قانون - بخش اول
سیمای فرزانگان(6) - شادروان استاد سید حسن نوربخش(دبیر)
نيلوفري در سايه سار بيد
مصاحبه دانش آموزان با استاد علي اکبر جعفري
نشاني نوروز
يك كهكشان ستاره (بخش اول) حکيم ابوالقاسم فردوسي )
سيماي فرزانگان 2 - شادروان استاد علي وكيلي
يلدا شب گرم مهربانان جاودان باد
سيماي فرزانگان گلپايگان - دكتر علي عميدي
لبخند
تکنولوژی واحساس
داستان يک زندگي
رفتارهاي مخرب مغز
قورباغه ها
یاد باد آن روزگاران ياد باد
تاشقایق هست زندگی باید کرد
انسان‌ها...
يلدا شب گرم مهربانان جاودان باد
شب چله (یلدا) شب زايش خورشيد و آغاز سال نو ميترايی
پلي بين كوير و دشت
پرستوها به لانه بر مي‌گردند
سخنان پیام آور کربلا حضرت زینب(س) در مجلس یزید
رنگين کمان آرزوها
زندگی درعصر رايانه
سيماي فرزانگان (۵) - مرحوم استاد منوچهر خالصي
سيماي فرزانگان (۴) - مهندس عليقلي بياني ، فرزانه‌اي از جنس آب
سيماي فرزانگان(۳) - دکتر فضل الله اکبری
عشق و دوستي
وصيت داريوش به خشايارشا
زيبايي‌هاي رياضي: فراكتال‌ها
سياه چاله هاي رياضي
زيبايي‌هاي رياضي - كاشي‌هاي خود پوشاننده
سرگذشت عدد "پي"
استاد پرويز شهرياري انديشمند و رياضيداني عاشق بود
معلم و شاگرد
سيماي فرزانگان 2 - شادروان استاد علي وكيلي
سيماي فرزانگان ۱ - دكتر علي عميدي
رمز و راز جاودانگي
انسان محور توسعه است
ماه و پلنگ
معلم قافله‌سالار عشق است (3)
معلم قافله‌سالار عشق است (2)
معلم قافله سالار عشق (1)
بر فراز كهكشان‌ها
لهجه‌ي گلپايگاني شكر است
آواي چلچله‌ها
گلبانگ توحيد در طلوع شقايق
از سكون مرداب تا خروش دريا
بين مرگ و زندگي
چارلي چاپلين به راستي يک معلم بزرگ است


شما هم چند كلمه بنويسيد

آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد.


آب و هوا

پیام های کلی سایت

تماس با ما


كليه حقوق براي پديد آورندگان 
.:: آخاله ::. محفوظ است. | طرح و اجرا : توحيد نيكنامي   | به روز رسانی محتوایی : محمود نيكنامي  
 | .Copyright © 2003-2012 Akhale.ir. All Rights Reserved
|
 | Powered By Tohid Niknami | E-Mail :
Akhale . com @ gmail . com |