آخرين به روز آوري سايت ،شنبه اول مهرماه ۱۳۹۶

اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَباعَبْدِاللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَابْنَ رَسُولِ اللهِ ، اَلسَّلاٰمُ عَلَيْكَ يَا بْن‌‌َ اَميرِالْمُؤْمِنين ، وَ ابْنَ سَيِّدِ الْوَصِيّينَ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ فاطِمَةَ سَيِّدَةِ نِسٰاءِ الْعٰالَمينَ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا ثارَاللهِ وَابْنَ ثارِەِ ، وَالْوِتْرَ الْمَوْتُورَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ وَعَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنٰائِكَ ، عَلَيْكُمْ مِنّى جَميعاً سَلاٰمُ اللهِ اَبَداً مٰا بَقيتُ وَبَقِىَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ،يا



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد.


خطش مثل اينه كه مارچونه رو كاغذ راه رفته
يعني بسيار بد خط است

معلم و شاگرد - حکايتي که لازم است همه معلمين مطالعه کنند

خانم "تامپسون" معلم کلاس پنجم ابتدائی در اولین روز مدرسه مقابل دانش آموزان ایستاد و به چهره دانش آموزان خیره شد و مانند اکثر معلمان دیگر به دروغ به بچه ها گفت که همه آنها را به یک اندازه دوست دارد. اما این غیر ممکن بود. چرا که در ردیف جلو پسر بچه ای ...





بخ ، چي ، شي ؟ - اثر ماندگار استاد محمدعلي سعيدي

استاد سعیدی در اواخر دهه 70 شمسی با سرودن چند مجموعه شعر محلی با لهجه گلپایگانی تحولی شگرف در این گویش ایجاد کرد و سایت آخاله با افتخار به کمک استاد توانست تعدادی از آنها را آرشیو نماید تا به مرور در اختیار همشهریان فهیم خود قرار دهد


وردپاتکان ( اولين نرم افزار فرهنگ گلپايگان )

وردپاتکان عنوان يک نام قديمي گلپايگان است که در باره آن يک نرم افزار از فرهنگ و آداب و رسوم گلپايگان در سال ۱۳۸۰ توسط گردانندگان سايت آخاله تهيه شده و در اختيار همشهريان عزيز قرار گرفته است . در اين مقاله سعي ميشود از محتواي اين نرم افزار که در قالب يک( سي دي ) مي باشد مطالبي را به تدريج به اطلاع دوست داران فرهنگ و ادب گلپايگان برسانيم











استاد پرويز شهرياري انديشمند و رياضيداني عاشق بود

. مهربان و صميمي ، با اطمينان و قاطعيت ، اما به نرمي و آرام حرف مي زد. يك عمر با رياضي زندگي كرد و رياضي را محور عالم مي دانست. اما ذات و روحيه اش فراتر از منطق رياضي نشان مي داد. هرچند كه در گفتار براي همه چيز توجيه و استدلال رياضي مي آورد و حرفهاي مرا درباره امور فرامنطقي نمي پذيرفت اما عشق در چهره اش موج مي ز د. پرويز شهرياري بدون شك رياضی داني بود كه در روزگار ما كمتر مورد توجه قرارگرفته است. شكوه هاي بسيار از سيستم نظام آموزشي و فضاي حاكم برتاليف كتب رياضي داشت. او دیگر در بین ما نیست . در زمان حیات درباره علم رياضي و ويژگی هاي آن با وي گفت وگويي صورت گرفته است كه مي خوانيد.

استاد علي‌اكبر جعفري

  او دیگر در بین مانیست -

 

مهربان و صميمي ، با اطمينان و قاطعيت ، اما به نرمي و آرام حرف مي زد. يك عمر با رياضي زندگي كرد و رياضي را محور عالم مي دانست. اما ذات و روحيه اش فراتر از منطق رياضي نشان مي داد. هرچند كه در گفتار براي همه چيز توجيه و استدلال رياضي مي آورد و حرفهاي مرا درباره امور فرامنطقي نمي پذيرفت اما عشق در چهره اش موج مي ز د. پرويز شهرياري بدون شك رياضی داني بود كه در روزگار ما كمتر مورد توجه قرارگرفته است. شكوه هاي بسيار از سيستم نظام آموزشي و فضاي حاكم برتاليف كتب رياضي داشت. او دیگر در بین ما نیست . در زمان حیات درباره علم رياضي و ويژگی هاي آن با وي گفت وگويي صورت گرفته است كه مي خوانيد.


| كتاب های رياضي دبيرستان دچار چه تغيير و تحولاتي شده است و در مورد كتب كنوني رياضي چه نقد و نظري داريد
* تا قبل از سال ۱۳۱۷ هركس مي خواست كتابي منتشر مي كرد و در صورتي كه كتاب مورد استفاده و استقبال قرارنمي گرفت از رده خارج مي شد. در سال ۱۳۱۷ بخشنامه اي صادر شد كه براساس آن كتاب ها بايد يكنواخت و وزارتي مي شد و عده اي از استادان دانشگاه و دبيران دبيرستانها در تاليف اين كتاب ها نقش داشتند.كتاب ها روي هم رفته خوب تهيه شده بود. اين وضع تا سال ۱۳۲۳ ادامه داشت. از سال ۱۳۲۳ به بعد كتاب ها در اختيار مولفين مختلف قرارگرفت. پنج يا شش گروه تشكيل شد و هر گروه براي دبيرستان كتاب هايي نوشتند. از مشهورترين كساني كه در تاليف كتب دخالت داشتند گروه بيرشك گروه آذرنوش و گروه بهرامي بود. اين كتاب ها منتشر شد. شاگرد و معلم حق داشت نيمي از اين كتاب ها را انتخاب كند. در عين حال اختلاف زيادي هم بين مولفين وجود داشت. در همان موقع يعني سال ۱۳۲۶ يكي از كتابفروشي ها كه به آن رفت و آمد داشتم پيشنهاد كرد يك دوره كتاب براي دوره اول دبيرستان بنويسم و او از منافع خود بگذرد و من نيز حق التاليف دريافت نكنم تا اين كتاب ها ارزانتر از ساير كتاب ها در اختيار دانش آموزان قرار گيرد. آن موقع كتب درسي بين پنج تا هفت تومان قيمت داشت. آقاي رمضاني مدير انتشارات كتاب هاي من را شامل دو جلد جبر دو جلد حساب و سه جلد هندسه منتشر كرد و قيمت آن ها را يك تومان در نظرگرفت كه يك ششم قيمت ديگر كتاب ها بود. كتاب هاي من بخاطر ارزاني و به دليل مضمونشان مورد استقبال قرارگرفت. در اين كتاب ها علاوه براينكه تمرينات زيادي وجود داشت به تاريخ و كاربرد رياضي هم پرداخته شده بود. اما بعد از اين دوره آموزش و پرورش تصميم گرفت كتاب ها را يكدست كند و تا امروز هم همين رويه ادامه داشته است. اشكالاتي كه به تاليف كتاب هاي كنوني وارد است اين است كه عده اي در اتاق هاي دربسته برنامه آموزش و پرورش را معين مي كنند و در همان جامالفين را تعيين مي كنند و غالبا مولفيني به كار مشغولند كه احتمالا خيلي كم تجربه هستند. نتيجه اين نوع تصميم گيري ها به اينجا منتهي شد كه يك سال كتاب هندسه را حذف كردند بخاطراينكه آن را غيرقابل تدريس مي دانستند.
|چه سالي بود
* سه يا چهارسال پيش  به نظرمن كتابهايي كه توسط معلمان دبيرستان تهيه مي شود عملا نمي تواند براي دانش آموز مفيد باشد.
| به نظر شما يك كتاب خوب رياضي چه خصوصياتي بايد داشته باشد در حال حاضر در تهيه آن ها مورد توجه قرارنمي گيرد
* به نظر من مهمترين نكته اي كه در كتاب هاي رياضي بايد رعايت شود و من هميشه نسبت به آن حساسيت داشته ام پرداختن به تاريخ رياضي فلسفه رياضي و كاربردهاي آن است كه متئسفانه امروز جاي آن خاليست. همه اينها را مي شود به زبان ساده و به نحوي كه براي دانش آموز قابل فهم باشد اراءه كرد. از جمله عواملي كه مانع از پرداختن به فلسفه رياضي در كتب درسي مي شود مسله كنكور است. در كنكور معيار تست است و در تست نمي توان تاريخ رياضي را مورد پرسش قرارداد. بگذريم از اينكه بعضي از موسسات هستند كه مفاهيم اصلي رياضيات را هم بدون توضيح واقعيت و بصورت سهل انگارانه ارایه مي دهند. مثلا اينكه مشتق از كجا آمده و چه حوادثي باعث شده كه مورد استفاده قرارگيرد مورد توجه نيست. علاوه برآن مي گويند براي تست هيچ لازم نيست استدلال كنيد و فقط كافي است كه رديف عمليات را بدانيد. هم اكنون حدود دوميليون داوطلب شركت در كنكور وجود دارد كه از اين تعداد كمتر از ۱۰درصد پذيرفته مي شوند. كنكور مسابقه وحشتناكي است و من تعجب مي كنم چطور برخي مسئولان كه براي هر مسئله پيش پا افتاده اي افراد متخصص را جمع و سمينار برگزار مي كنند درباره كنكور هيچ تصميمي نگرفته اند. بايد يك سمينار با حضور جمعي از معلمين رياضي اساتيد دانشگاه روانشناسان جامعه شناسان و  تشكيل شود و اين افراد در مورد كنكور بحث و گفت وگوكنند. اگر بعد از مدتي به اين نتيجه رسيدند كه راه حلي براي كنكور نيست خوب ما تسليم مي شويم. ولي من معلم رياضي ام و مطمئنم هر مسئله اي جواب دارد و اين مسئله هم بدون پاسخ نخواهدماند. ولي متئسفانه عده زيادي نفعشان در اين است كه كنكور به اين شكل بماند در نتيجه ما گرفتار پيچيدگي هاي آن هستيم. كتابهاي درسي هم تحت تاثير اين مسئله و عدم استفاده از متخصصين به وضعيتي افتاده كه امروز مي بينيد.
| در حوزه فردي يك نوع رخوت و سستي در دانش آموزان براي يادگيري رياضي ديده مي شود. به طوري كه گويا از رياضی هرا سانند و خود را در اين زمينه بي استعداد مي بينند. چرا اين اتفاق افتاده است
* اتفاقا شمار داوطلبان رشته رياضي در كنكور نشان مي دهد كه دانش آموزن به رياضيات علاقه مندند. منتهي موانع برسرراهشان وجود دارد. يكي از اين موانع بينش نادرست والدين و معلمان است. معلم قبل از اينكه سركلاس رياضي برود احتمالا با ساير همكاران شوخ طبعي مي كند. ولي وقتي مي خواهد به كلاس رياضي برود اخمهايش را درهم مي كشد و اولين جمله اي كه مي گويد اين است كه مواظب باشيد! رياضي داريم در فيزيك بدون يادگيري مبحث نور مي توان بخش الكتريسيته را يادگرفت.
اما در رياضيات اينطور نيست. رياضيات مثل حلقه هاي زنجيرمي ماند كه اگر يك حلقه شناخته نشود. نمي توان مطالب سطوح بعدي را يادگرفت.
خب احتمال دارد دانش آموز مريض شود و يك هفته يا ده روز مدرسه نرود. اين شاگرد قطعا بقيه درس را نمي فهمد. درچنين شرايطي دانش آموز ايرادكار را در كم استعدادي خود مي بيند. اما من دراين مورد تجربه دارم و مطمئنم كه هردانش آموز حتي بااستعداد معمولي هم مي تواند رياضيات يادبگيرد.
به ياددارم درجواني يك سال هندسه درس مي دادم. قبل از حضور در كلاس مديرمدرسه به من گفت: دركلاس مواظب فلان شاگرد باش. گفتم چطورمگر گفت: آدم بي تربيتي است و ممكن است به شما توهيني كند. من به محض ورود به كلاس براي شناختن آن فرد حاضر غايب كردم و وقتي كه اسم او را گفتم بلندشد و مثل بقيه گفت حاضر و بعد نشست. هيچ ناراحتي اي پيش نيامد. شيوه تدريس من اين است كه در تدريس هندسه يك مسئله مطرح مي كنم و به كمك يك شاگرد مطلب را پاي تخته پيش مي برم تا او دچار مشكل شود.
بعد اگر شاگرد ديگري علاقه مند بود او ادامه مي دهد. درآن كلاس رسيديم به جايي كه سوالي به ذهنم رسيد كه ازهركس مي پرسيدم جواب مي داد. من هم آن شاگرد تنبل را براي پاسخگويي انتخاب كردم. بطورطبيعي جواب داد. چون جلسه اول بود شاگردها گوش مي كردند. من هم تشويقش كردم و گفتم تو مثل اينكه بهتر از بقيه هندسه را بلدهستي. او يك مقدار به اطرافش نگاه كرد. چون باورنمي كرد به او چنين جمله اي را بگويند. همه به او مي گفتند: بي شعور و حالا يك كسي مي گويد تو هندسه بلدي. من قيافه ام خيلي جدي بود و باز دنباله تشويق را گرفتم. بعد گفتم بنشين. جلسه بعدي كه مي خواستم سرآن كلاس حاضر شوم همان شاگرد را ديدم كه دنبال يك شاگرد ديگر مي دود و مي گويد: ترا خدا به من بگو امروز چه قضيه اي داريم من فقط پيش يك معلم آبرو دارم.
كمك كن آبرويم نرود. من هم نگذاشتم كه آبروي او برود. هرجلسه از او مي پرسيدم. منتها سوالي كه مطمئن بودم مي تواند جواب دهد را مي پرسيدم. اوايل اسفندماه آن سال بود كه پدر آن شاگرد به مدرسه آمد و سراغ من را گرفت. او افسر عالي رتبه ارتش بود. كنار من نشست و گفت: من فقط آمدم از شما بپرسم با پسر من چه كار كرده ايد او هنوز همان بي شعوري كه بوده هست.
درس نمي خواند اما هندسه را با جان و دل مي خواند. حتي سرميز ناهار يك كاغذ به همراه دارد و درمورد مسئله هندسه فكرمي كند. من به پدرش گفتم: من به او فهماندم كه همه و ازجمله شما كه به او مي گوييد تو بي شعوري دروغ است.
البته آن مرد از حرف من خيلي ناراحت شد و مرا ترك كرد. اما همان شاگرد درآن سال نمره هندسه اش بالاي ۱۵ بود كه البته ردشد! چون درسهاي ديگر را هيچ نخوانده بود. نه رياضي آسانتر از بقيه درسها است و نه هندسه آسانتر از بخشهاي ديگر رياضي است.
وقتي كسي بتواند هندسه را يادبگيرد يعني مي تواند رياضي را فراگيرد. همين تجربه به من نشان داد كه اگر از اول با دانش آموز درست رفتارشود خواهدتوانست همه چيز را در رياضي يادبگيرد.
من نمي گويم همه بايد مثل من رفتاركنند. هرمعلمي يك شيوه اي دارد. معمولا مي گويند به تعداد معلمين خوب روش هاي خوب وجوددارد كه با هم فرق مي كنند.
من توانستم يك شاگرد ضعيف را در هندسه موفق كنم. بنابراين من فكرمي كنم هركسي مي تواند رياضي را درست يادبگيرد به شرط آنكه درخانه و مدرسه او را از اين درس نترسانند.
| درخصوص سرگرمي هاي رياضي بسيار كاركرده ايد. به نظر شما اين بازي ها چه نقشي مي تواند در بروز خلاقيت دانش آموزان داشته باشد
* اصولا دانش آموز به بازي علاقه مند است. بخصوص اگر بازي كششي داشته باشد و اينكه چيزي را بايد پيداكرد و راهي براي حل مسئله يافت. ما پيش از اين دركشورمان چيستان داشتيم يعني چيزهايي كه به نظم يا نثر بود و معنايش روشن نبود بعد از فرد مي خواستيم اين مسئله را حل كند. اين مدتي طرف را سرگرم مي كرد ولي درعين حال ذهن او را خلاق تر مي كرد.
هدف من از ترجمه سرگرمي هاي رياضي تقويت خلاقيت دانش آموزان بود. اما متاسفانه امروزه به جاي اينگونه سرگرمي ها بازيهاي رايانه اي خيلي رواج پيداكرده كه بسياري از آنها زيانبار و مضر است.
| كشورهاي ديگر درزمينه پيشرفت علوم رياضي چه مسيري را طي كرده اند

* به نظر من رازموفقيت كشورهايي كه به پيشرفتهاي تكنولوژيك دست يافته اند توجه و سرمايه گذاري در آموزش و پرورش است. بعد از جنگ جهاني دوم آمريكا به آلمان كمك مالي كرد و رئيس جمهوري وقت آلمان گفت من يك سنت از اين پول را خرج رفاه مردم نمي كنم و آن را در آموزش و پرورش هزينه مي كنم آن وقت نتيجه اش را ده يا پانزده سال ديگر خواهيم ديد. امروز آلمان در سايه آن برنامه ريزي به كشوري قدرتمند و صنعتي درجهان مبدل شده است.
موضوع ديگر رفاه نسبي معلمان است. يك معلم بايد بتواند زندگي خود را اداره كند و درمواقع بيكاري كتاب بخواند تا سطح سواد و معلوماتش بالارود نه اينكه درمواقع بيكاري مسافركشي كند.
دركشورهاي پيشرفته زندگي معلم را طوري تامين مي كنند كه او بتواند بخشي از وقت خود را صرف مطالعه و تحقيق نمايد.

 

بر گرفته از  روزنامه ايران
به همت استاد علی اکبر جعفری

اين مطلب تاکنون 6681 بار مشاهده شده است.
مطالب مرتبط با استاد علي‌اكبر جعفري

سيماي فرزانگان ۱ - دكتر علي عميدي
پاسخ به معماهاي هندسي(۱)
پروفسور مریم میرزاخانی، ذهن زیبا، اندیشه پویا، فروتن و شکیبا
در آیینه تاریخ (قسمت نهم) - عصر روشنگری، ادامه دوران رنسانس در شرایطی تازه
در آیینه تاریخ (قسمت هشتم) رنسانس کشف دوباره انسان و جهان
در آیینه تاریخ (قسمت هفتم)-سده‌های میانه ، انجماد فکری و حاکمیت تمام عیار کلیسا
برف نو برف نو سلام سلام
صبح صادق ندمَد تا شب یَلدا نرود
در آیینه تاریخ (قسمت ششم) -اساطیر یونان و آثار حماسی هومر
در آیینه تاریخ (قسمت پنجم) - ارسطو بنیانگذار منطق
در آیینه تاریخ (قسمت چهارم) افلاطون معمار اصلی فلسفه سیاسی
در آیینه تاریخ (قسمت سوم) سقراط
يونان و روم باستان (قسمت دوم)
یونان و روم باستان ( بخش اول )
قلم، نگارنده اندیشه بر کاغذ
دانش برترین شرف آدمی است
خانه تکانی
فرزند زمان خویشتن باش
پشت صحنه حضور استاد علی اکبر جعفری در برنامه زنده سیمای خانواده
سیمای فرزانگان (7) - مروری بر زندگانی استاد بزرگوار، معلّم و خیّر والامقام محمد مهدي صحت
فرهنگ ، نظم ، قانون - بخش دوم
فرهنگ ، نظم ، قانون - بخش اول
سیمای فرزانگان(6) - شادروان استاد سید حسن نوربخش(دبیر)
نيلوفري در سايه سار بيد
مصاحبه دانش آموزان با استاد علي اکبر جعفري
نشاني نوروز
يك كهكشان ستاره (بخش اول) حکيم ابوالقاسم فردوسي )
سيماي فرزانگان 2 - شادروان استاد علي وكيلي
يلدا شب گرم مهربانان جاودان باد
سيماي فرزانگان گلپايگان - دكتر علي عميدي
لبخند
تکنولوژی واحساس
داستان يک زندگي
رفتارهاي مخرب مغز
قورباغه ها
یاد باد آن روزگاران ياد باد
تاشقایق هست زندگی باید کرد
انسان‌ها...
يلدا شب گرم مهربانان جاودان باد
شب چله (یلدا) شب زايش خورشيد و آغاز سال نو ميترايی
پلي بين كوير و دشت
پرستوها به لانه بر مي‌گردند
سخنان پیام آور کربلا حضرت زینب(س) در مجلس یزید
رنگين کمان آرزوها
زندگی درعصر رايانه
سيماي فرزانگان (۵) - مرحوم استاد منوچهر خالصي
سيماي فرزانگان (۴) - مهندس عليقلي بياني ، فرزانه‌اي از جنس آب
سيماي فرزانگان(۳) - دکتر فضل الله اکبری
عشق و دوستي
وصيت داريوش به خشايارشا
زيبايي‌هاي رياضي: فراكتال‌ها
سياه چاله هاي رياضي
زيبايي‌هاي رياضي - كاشي‌هاي خود پوشاننده
سرگذشت عدد "پي"
استاد پرويز شهرياري انديشمند و رياضيداني عاشق بود
معلم و شاگرد
سيماي فرزانگان 2 - شادروان استاد علي وكيلي
سيماي فرزانگان ۱ - دكتر علي عميدي
رمز و راز جاودانگي
انسان محور توسعه است
ماه و پلنگ
معلم قافله‌سالار عشق است (3)
معلم قافله‌سالار عشق است (2)
معلم قافله سالار عشق (1)
بر فراز كهكشان‌ها
لهجه‌ي گلپايگاني شكر است
آواي چلچله‌ها
گلبانگ توحيد در طلوع شقايق
از سكون مرداب تا خروش دريا
بين مرگ و زندگي
چارلي چاپلين به راستي يک معلم بزرگ است


شما هم چند كلمه بنويسيد

آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد.


آب و هوا

پیام های کلی سایت

تماس با ما


كليه حقوق براي پديد آورندگان 
.:: آخاله ::. محفوظ است. | طرح و اجرا : توحيد نيكنامي   | به روز رسانی محتوایی : محمود نيكنامي  
 | .Copyright © 2003-2012 Akhale.ir. All Rights Reserved
|
 | Powered By Tohid Niknami | E-Mail :
Akhale . com @ gmail . com |