آخرين به روز آوري سايت دوشنبه ۲۷ خردادماه ۱۳۹۸

مسجد جامع تاریخی گلپایگان را دیگر اینگونه نخواهید دید . ساخت و سازهای غیر مجاز گنبد زیبای این مسجد را بلعیده است



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد...


جايي كه نمتوني ورجي ، فرو جه
پس از برآورد نيرو مقابله كن

.


یادی از گلپایگان - استاد سعیدی


میراث ناملموس گلپایگان

دشت گلپایگان به مساحت ۷۰ هزار هکتار ، در ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. این دشت توسط چاه های آب، قنوات (سفاله زن، لهرامش و…) و سد گلپایگان مورد آبیاری قرار می گیرد. آب سد گلپایگان توسط نهر اصلی با نام هارون به محلی بین رباط حسن حافظ و رکابدار،


صداي ماندگار - ديه ولايتمون مثل اون قديما نيست - صداي دلنشين استاد محمدعلي سعيدي

بي هُمزبون ، عنوان شعر محلي گلپايگاني ، سروده و با صداي دلچسب استاد محمد علي سعيدي ، شاعر توانمند شهرمان كه در سال 1380 اجرا گرديده است . نكات قابل توجه اين سروده زيبا ، لهجه و گويش واقعي مردم شهر در دهه هاي گذشته ، اشاره به اصطلاحات و ضرب المثلهاي محلي ، يادآوري آنچه در گذشته وجود داشته و ديگر اثري از آن نيست و از همه مهمتر زنده نگه داشتن فرهنگ عامه شهر و اشاره به محصولات معروف هر منطقه و ناحيه است و يك اثر منحصر به فرد را در اين سروده خواهيد شنيد . حتما بشنويد











مختصر زندگينامه مرحوم آيت الله حاج شیخ محمد ابراهیم فیاضی رحمت الله علیه

شادروان آيت الله آقاي حاج شيخ محمد ابراهيم فياضي در سال1300شمسي متولد شد .از كودكي تا حدود 14 سالگي دروس قرآني، ادعيه اسلامي ، ديوانهاي سعدي، حافظ، مثنوي، مجموعه‌هاي اشعار عارفانه شيخ شبستري و كتب درسي آن روزگار را در مكتبهاي مستقر در كنجدجان گذراند.در عين حال او هم مانند تمام كشاورز زادگان به فعاليتهاي كشاورزي و دامپروري آن دوران با كاركنان خانه همكاري ميكرد

نزديکان مرحوم آيت الله حاج شیخ محمد ابراهیم فیاضی

 

مختصری از زندگينامه
حضرت آيت الله آقای حاج شيخ محمد ابراهيم فياضي
(رضوان اله  تعالي عليه)

 



تولد و دوران كودكي:

 شادروان آيت الله آقاي حاج شيخ محمد ابراهيم فياضي در سال1300شمسي مطابق شناسنامه(طبق روايت هاي پدر و مادرشان 30 بهمن 1302) متولد شدند.از كودكي تا حدود 14 سالگي دروس قرآني، ادعيه اسلامي ، ديوانهاي سعدي، حافظ، مثنوي، مجموعه‌هاي اشعار عارفانه شيخ شبستري و كتب درسي آن روزگار را در مكتبهاي مستقر در كنجدجان گذراند.در عين حال او هم مانند تمام كشاورز زادگان به فعاليتهاي كشاورزي و دامپروري آن دوران با كاركنان خانه (همواره چند كارگر و برزگر در خانه پدرشان براي كارهاي زراعي و نيز براي امورات اجتماعي حضور داشتند) همكاري ميكردشادروان آيت الله آقاي حاج شيخ محمد ابراهيم فياضي در سال1300شمسي مطابق .لازم به ذكر است كه حداقل 14 پشت آن بزرگوار از شريف‌ زادگان منطقه، امين و مورد اعتماد مردم بودند و مردم آن نواحي انواع مشكلاتشان را در حضور آن بزرگواران طرح و مرتفع مي‌كردند.

تحصيلات:
از سال 1318تا سال 1321 در مدرسه مرحوم آيت الله وحيد گلپايگاني گوگد مشغول تحصيل مقدمات شدند. در اين بين به حوزه‌هاي علميه اراك و كرمانشاه رفتهو دروس مقدمات را گذراندند. همزمان با تشكيل حوزه علميه قم توسط حضرت آيت الله العظمي حاج شيخ عبدالكريم حائري يزدي و مهاجرت بزرگاني مانند آيات عظام بروجردي و گلپايگاني به قم، با سفارش و تاكيد حضرت آيت الله العظمي گلپايگاني ايشان هم از مهر ماه 1321 راهي قم شدند.مابقي مقدمات و ادبيات را نزد اساتيد وقت از قبيل؛ حضرات آيات مرحوم حاج شيخ عبدالجواد اصفهاني و مرحوم آيت الله علويتلمذ نمودند. دروس سطح از قبيل رسائل و مكاسب را خدمت مرحوم آيت الله فريد گلپايگاني و بعد از مراجعت ايشان به تهران، بقيه سطح و كفايه را تماما در محضر حضرت آيت الله العظمي گلپايگاني باتمام رساندند.
بقيه مكاسب را خدمت حضرت آيت الله حاج آقا روح اله كمالوندخرم آبادي و خيارات مكاسب را خدمت حضرت آيت الله العظمي آقاي حاج سيد احمد آقا خوانساري باتمام رساندند.
دروس خارج فقه را به مدت 9 سال، از سال 1327 تا 1336 در محضر حضرت آيت الله العظمي بروجردي گذراندند و به درجه اجتهاد نائل آمدند. ايشان جوان‌ترين شاگرد كلاس درس خارج  فقه حضرت آيت الله العظمي بروجردي بودند.همزمان در دروس خارج فقه حضرت آيت الله العظمي گلپايگاني هم شركت ميكردند. (رساله عمليه دست نويس در اين زمان به تاييد حضرات مراجع ميرسد.)
فقيد سعيد،دروس فلسفه را نيز همزمان با دوره فوق نزد علامۀ فقيدحضرت آيت الله طباطبايي تلمذ نمودند.
 ايشان موفق به درك محضرو حضور در كلاسهاي عرفان حضرتآيت الله العظمي آقا سيد جمال گلپايگاني شدند.

ايشان همراه با حاج شيخ حسينعلي منتظري، حاج شيخ مرتضي مطهري و حاج شيخ خندق آبادي، اولين 4 نفري بودند كه در درس اصول امام خميني در مسجد مرحوم سلماسي شركت كردند و هسته اوليه دروس اصول امام را تشكيل دادند.
همزمان با تحصيل دروس خارج  فقه، دروس مقدمات، سطح و خارج را در حوزه علميه قم تدريس مي كردند.
ساير اساتيد ايشان عبارتند از: حضرت آيت الله العظمي آقا سيد محمد تقي خوانساري، حضرت آيت الله العظمي حجت كوكمره اي،حضرت آيت الله العظمي مرعشي نجفي، حضرت آيت الله حاج شيخ عبد النبي عراقي
از ابتداي سال 1360 تا سالهاي 82-83 بعنوان استاد در حوزه علميه حضرت آيت الله العظمي گلپايگاني شهرستان گلپايگان تدريس نموده و شاگردان بسياري، اعم از آقايان و خانم ها را تربيت كردند.

مهاجرت به كنجدجان:
در سال 1336، به دعوت و اصرار پدر و عده‌اي از مردم محل و تاييد و تاكيد حضرت
آيت الله العظمي گلپايگاني بمدت چهار سال در ماههاي رمضان به موطنشان،كنجدجان (گلشهر فعلي)مراجعت مينمودند و پس از آن براي هميشه به كنجدجان برگشتند.در آن دوران بزرگترين مشكل مردم منطقهكنجدجان 4-5 هزار نفري،كمبود آب در سطح بسيار وسيع بود.قنات قبلي منطقه منصوب به هما بنت بهمن از دوران هخامنشي-اشكاني بود. (اصولا حكام كشور و ولايات، اقدام به احداث قنات مي‌كردند). روحانيجوان از همان دوران مشغول احداث قنات نوي كنجدجان شدند. بيش از 15 سالقناتی با ۵۲ حلقه چاه و عمق ۵/۲ متر الی ۵۴ متر مشغول و کاریز و کوره ارتباطی حلقه چاه ها از مبدا تا انتها به طول ۲۱۰۰ متر با حداقل ابعاد، حفر گرديد. خشكسالي بيداد مي‌كرد و اكثر مردم در شرايط بسيار نامناسب اقتصادي بودند. متاسفانه کمبود بودجه و مطالبات مقنی ها و کارگران و نیز عدم همکاری مردم به علت فقر مادی،نه تنها باعث توقف قنات می شود، بلکه بدهی ها باعث می شود ایشان مجبور به فروش کتاب های خطی خود ميگردند.
کتاب هایی که با عشق و علاقه ی فراوان تهیه شده بود.ایشان همواره از این قسمت از زندگی خویش به تلخی یاد میکردند.فروش کتب خطی نیز جوابگوی بدهی ها نمی شود.لذا ایشان جهت پرداخت مابقی مطالبات، مجبور به فروش فرش های منزل خود می شوند.مشکلات فوق الذکر و پی گیری سایر کارهای مربوط به قنات ایشان را مجبور به ترک قم کرده و به تدریج در کنجدجان بصورت تمام وقت مستقر می گردند که البته در این زمان از مطالعه ی بیشتر استفاده می کردند.

هم زمان به رفع مشکلات دینی و مسائل فقهی مردم منطقه می پردازند و به مرور زمان به کارهای شرعی مردم از قبیل پاسخ به سوالات شرعي و رفع مشكلات ديني مردم و نيز رفع اختلافات مردم اعم از خانوادگي و اجتماعي، عقد و ازدواج و انعقاد قراردادها و خرید و فروش هاي مردم منطقه اقدام می نمایند که هنوز در کنجدجان قباله هایی هست که با دست خط ایشان میباشد.
فعاليت هاي عمراني براي منطقه:
مردم منطقه براي احداث قنات بر اساس سهم آبي كه از قنات قبلي داشتند، كارگرمي فرستادند. مرفه تر ها موظف بودند كه مبالغي براي دستمزد استادكارها نيز بپردازند. مرحوم آيت الله فياضي علاوه بر امامت مسجد جامع و رسيدگي به مسايل اجتماعي منطقه،هر روز پياده به قنات جديدالاحداث در چهار، پنج كيلومتري محل سر ميزدند و مراحل بعدي احداث قنات را برنامه ريزي و براي تهيه ابزار و ادوات مورد نياز، اقدام ميكرد.متاسفانه با بروز خشكشالي طولاني،فقر عمومي و بي توجهي مسئولين مملكتي، مشكلات اقتصادي چنان وي را در سختي گذاشت كه همانگونه كه بيان گرديد، مجبور شدندكليه كتب خطي و حتي فرشهاي منزلشان را نيز بفروشند تا دستمزد حفاران را بپردازند. البته مردم هم كارگر مي‌فرستادند و همكاري مي‌كردند، اما توانشان محدود بود.تلاشهاي آن مرد بزرگوار فقط به احداث قنات محدود نشد بلكه با مديريت ايشان :
دو باب حمام‌هاي خزينه‌دار را در محل تخريب كردند و به شيوه بهداشتي مدرن(دوشي) بنا كردند. براي محل زندگي همشهريان؛درمانگاه، غسالخانه،پاسگاه ژاندارمري، صندوق قرض‌الحسنه،  بيمارستان،كلينيك دندان‌پزشكي، اداره گاز، ساختمان مخابرات و تجهيزات مربوطه، ساختمان دهداري، كمك به تاسيس بانك هاي ملي و صادرات، زمين نيروگاه، ساختمان  ورزشگاه، سيلوي ذخيره غلات، مركز بهداشت و.... ساختند.


                                                            

مساجد جامع كنجدجان(گلشهر)، امام حسين (كه قبلا شبستان مسجد جامع بود) و مسجد صاحب‌الزمان،با سالها كار و تلاش ايشان با عظمت و زيبايي و ظرافت فعلي ساخته شد. گنبد بزرگ مسجد جامع گلشهر در سالهاي آخر، طبق طرح گنبد مسجدالنبي(ص) در مدينه (با توجه به نظر و دليل ويژه ايشان)ساخته شد.

مسجد جامع کنجدجان که در دو قسمت یکی شبستان و دیگری مسجد قدیمی بود و مخروبه شده بود را جهت احداث به سبکی در شان  روستا و شهر شروع کردند.اول قسمت شبستان رابا تیر چوبی بنا نموده و مسجد قدیمی را تخریب کردند و با توجه به خشتی بودن و اینکه فضای زیادی را دیوارها اشغال می کرد. بصورت 4ستون با ارتفاع مفید ۸ متر در ابعاد ۳۰ متردر۱۸متر بنا کردند و پس از تکمیل آن، شبستان را که بصورت مسجدی چوبی بنا شده بود با سبک قدیم و مصالح روز به نام مسجد امام حسین (ع) شروع کردند که بسیار زیبا با ابعاد ۲۵ متر در ۱۲متر و ارتفاع ۸ متر بصورت طاقی- آجری احداث کردند.
 
ایوان های مسجد را هم تکمیل نموده که اکنون مورد بهره برداری واقع شده است. همچنین چون مسجد جامع تاسیس شده فاقد گنبد بود، گنبدی با طرح گنبد مسجد النبی(ص) شهر مدینه  با ارتفاع ۱۴ متر و عرض مقطع ۶/۱۱ متر با رنگ سبز روشن و نور پردازی لازم احداث نمود که این گنبد، گنبد بیرونی است و اخیرا خود را جهت محاسبات اولیه و احداث گنبد داخلی آماده می کردند و حتی مقداری از هزینه های آن را تامین نموده بودند ولی عمر پر برکتشان اجازه ی اتمام آن را نداد. لکن سفارش اکید جهت احداث آن را داشتند. ایشان همواره آرزو میکردند(و پی گیر بودند) که بتوانند کتابخانه ای در خور و شأن مسجد جامع در جوار آن تاسیس کنند و در صورت امکان پارکینگی در کنار مسجد جامع احداث نمايند،مبادا كهتصادفی رخ دهد.

احداث جاده گلپايگان به كنجدجان به عرض 45 متر در داخل آبادي بسيار پر زحمت بود. از يك طرف استانداري اصفهان به دليل هزينه‌هاي بالا و از طرف ديگر بسياري از مردم كه منازلشان در محل احداث اين پروژه بزرگ تخريب مي‌شد، مخالف بودند. اما مرحوم حاج شيخ كه آينده‌نگر بود، اصرار كرد كه اجازه نخواهد داد عرض راه كمتر از 45 متر باشد.مسئولین با شرط یاد شده موافقت کردند ولی مسئولیت و هزینه های مربوطه را به عهده ی مرحوم آيت اللهحاج آقای فیاضی نهادند و فرمانداری وقت به عنوان ضمانت از ایشان چک سفیدی دریافت کردند که هنوز هم این چک عودت داده نشده است.به هر ترتیب با فروش زمین های مجاور خیابان و کمک و مساعدت معدن داران محترم گدار سرخ و لایبید و حتی معادن قرقچی،بدون کمک مالی دولت،جاده 45 متری در روستاهای مذکور باز گردید. احداث پل‌هاي متعدد در مسير،‌توسعه و گسترش راههاي داخل محل و آسفالت كوچه هاي اصلي نيز در همين راستا بود.
از آغاز انقلاب با پيگيري مداوم،ملاقات با مسولين استان و وزارت نيرو، برق‌كشي كامل كنجدجان، وداغ، فيلاخص، ورزنه و دم‌آسمان با بهترين وسايل و مصالح از اقدامات ايشان بود.
برای تاسیس بانک صادرات در روستا، همکاری تنگاتنگ داشتند تا مردم جهت کارهای خودبه اطراف مراجعه نکنند، مسجدی به نام مسجدصاحب الزمان (عج) راتاسیس و احداث آنرا به پایان رساندند در ساختمان مساجد مرحوم حاج علی و مسجدمرحوم ملاحسن همکاری لازم را داشتند ، کانال قناتمقابل مسجد صاحب الزمان را احداث وبه صورت آبنما ساختند.ساختمان اولین غسالخانه توسط ایشان احداث گردید.
دراحداث ورزشگاه های کنجدجان ضمن واگذاری زمین و همکاری در ساخت و تجهيز آنها، از كليهامكانات موجود جهت ورزش جوانان استفاده نموده تا جوانان اوقات فراغت خودرا تلف نکنند.
برای توسعه بیشتر روستا و جلب نظر دولتها، ساختمانی در شمال شرق روستا به عنوان ساختمان دهداری احداث نمودند که پس از شهر شدن روستا، مدتی شهرداری و اکنون ساختمان شورای شهر می باشد.
واگذاري زمين براي احداث:2 باب دبيرستان ابوذر(8000 متر) و حضرت مريم(5000 متر)، راهنمايي رسالت (3000 متر)، مدرسه ابتدايي (3000 متر)، زمين فوتبال، مركز بهداشت و بيمارستان، مخابرات، دهداري، سالن ورزش، سيلوي ذخيره غلات، پست تبديل فشار قوي، پاسگاه ژاندارمري، اداره گاز، پارك تفريح 7000 متر و.......
رشد روستا چشمگیر شده بود و پاسگاه قدیمی که اجاره ای و مخروبه بوده را با همکاری با ژاندارمری وقت در زمینی که خود واگذار کرده بودند احداث کردند و همکاری لازم را نمودند.درمانگاه که در یکی از محله های دور روستا تاسیس شده بود و فاقد امکانات بود را در مجاور بلوار اقدام به احداث نموده و تحویل مرکز بهداشت دادند.
با پی گیری زیاد،از وزیر محترم وقت پست و تلگراف قول ایجاد یک مرکز تلفن را در کنجدجان با 250 شماره تلفن را گرفتند و خود تعهد دادند که با فروش امتیاز این شماره ها،ساختمانی احداث نمایند جهت مرکز مخابرات که این کار را کردند و هم زمان ساختمان اداره پست را احداث نمودند.
ساختمان صندوق قرض الحسنه را پس از تاسیس در کنجدجان وقف کردند، 6باب مغازه جهت مسجد جامع ساختند و آنرا وقف کردند که مسجد درشرایط لزوم از وقوفات آن بهره مند شود.
زمان جنگ تحمیلی، دولت با تحریم ها و مشکلات نمی توانست کمکی به شهرها و روستاها بکند.لکن اتحادی که ایشان به وجود آورده بودند باعث رفع مشکلات روستا می گردید.احداث بلوار با همکاری و جدول گذاری توسط بنیاد محترم مسکن انجام شد و ایشان برای زیبا سازی محیط اقدام به درختکاری وسط بلوار نمود.همزمان چون روستا فاقد آب لوله کشی بود اقدام به فروش انشعاب و ایجاد لوله کشی و استفاده مردم از آب لوله کشی را نموده که عملا استفاده از چاه های خانگی به مرور از بین رفت و حتی از درآمد آب لوله کشی به جبهه ها کمک می کردند.
وزراي بهداشت و درمان، مخابرات، نيرو، كشاورزي به حضور ايشان رسيدند و با اهداف ساخت و ساز ايشان آشنا شدند. آيت الله مهدوي كني وزير كشور سالهاي اول دهۀ 1360، به ايشان گفته بود زحمات شما بسيار مهمتر و طاقت فرساتر از اغلب وزراي كابينه است. وزرای مخابرات و كشاورزي هم قبول داشتند كه طرحها و پيشنهادات ايشان بسيار دقيق و مثبت است و ايشان را شيخ بهايي عصر مي‌ناميدند.
در اين ارتباط (برق‌كشي، لوله‌كشي آب،احداث منبع آب، جدول‌كشي مسير داخل آبادي،غرس درختهاي ميان بلوار به طول 4 كيلومتر و ميدان مركزي گلشهر فعلي) را با كادري 3 نفره انجام دادند و حداقل قيمت آب را از مردم دريافت مي‌كردند. پيگيري ساختمان‌هاي بهداري، احداث 6 باب دبستان و دبيرستان،پيگيري ساخت سردخانه و سیلو ودر مجموع بيش از هفتاد پروژه عمراني با مسئوليت، نظارت و مديريت كامل آن فقيد سعيد انجام شد.

فعاليت هاي فرهنگي:
اولين دبيرستان دخترانه كنجدجان با اصرار وي و پذيرش تدريس دروس ادبيات، عربي، تعليمات ديني، اجتماعي(حدود 25 ساعت در هفته براي مقاطع مختلف)، تاسيس شد.
در تمام اين دوران حدوداً 47 ساله، در گلشهر فعلي مشكلات حقوقي، از درگيريهاي خانوادگي گرفته تا مسايل اجتماعي توسط ايشان حل و فصل مي‌شد. رئيس دادگستري گلپايگان و دادستان بعدي اصفهان و تهران ميگفتند اگر حضور پر بركت آقا نبود فقط منطقه كنجدجان چندين شعبه دادگاه نياز داشت، امنيت منطقه مرهون حضور معظم له است.

چون از وضع روستا با خبر بوده و مالکین را می شناختند، از زمین های مشاع اطلاع کافی داشتند و آنها را به مسئولین مربوطه جهت احداث سه واحد آموزشی در 2 طبقه واگذار نموده که این سه واحد مدرسه در آنها احداث گردید و در ساخت آنها مشارکت با همکاری مردم داشتند.

قانع وصرفه جو بودند، ازتشویق محصلین به تحصیل و نیل به درجات بالاتر هیچگاه فروگذار نبودند، و خود نيز در اين زمينه در اكثر علوم پيشقدم و الگو بودند بطوريكه براي يادگيري زبان فرانسه و نيز زبان انگليسي مدتي در اين كلاسها شركت نموده بودند. حتي در روزهاي آخر عمر پر بركتشان نيز هر روز، روزي چند ساعت مطالعه داشتند.

با همه اقشار در ارتباط بودند.طيف سنی دوستان ایشان،از کودکان تا كهن سالانبود.نسبت به دورنمای زندگی بسیار خوش بین و صبور بودند.

فعاليت هاي اجتماعي و خصوصيات شخصي:
همچون پیغمبراسلام(ص) در هرمحل که مشرف میشدند اول نسبت به ساخت مساجد و مکانهای عام المنفعه میکوشیدند وخود درکارها پيشقدم بودند.همچون مولايش حضرت علی(ع) برای رفاه مردم به حفر چاه پرداخت، با الگو از امامان محمدباقر(ع) وجعفرصادق(ع)، مدرس وشکافنده علوم بودند.با الگو از امام حسن مجتبی(ع) وامام حسین (ع) درب منزلشان به روی دیگران باز بود و ازفقرادستگیری میکردند.

 درجهت کسب و کارورفاه عمومی تلاش میکردند.درمقابل ظلم با الگو ازامام حسین(ع) ودیگرامامان(ع) ایستادگی میکردند و دربندگی نسبت به خدا از هیچ چیز روگردان نبودند. درقضاوت عادلانه و احقاق حقوق مظلومین، خودرا سپر مظلومين قرار میدادند.

 در كمك به مستمندان پيشقدم بوده و در کارهاي عمرانی عام المنفعه همچون اساتیدش حضرات آیات عظام بروجردی و گلپایگانی و ....... براي احداث مساجدوحسینیه ها و بیمارستانها وراهها و .... شرکت میکردند.
همواره الگوی خود را معصومین (ع) قرار داده و همیشه مشوق دیگران بودند.در تمام
سال های عمر در هر فرصتی اهل مطالعه بودند و همیشه می فرمودند که اگر می خواهید هدیه بدهید کتاب بدهید.
در 8 سال دفاع مقدس در کمک به جبهه ها و تشویق مردم جهت کمک فعالیتهای بسیار زیادی داشتند.به خانواده های شهدا احترام خاصی می گذاشتند و با سر زدن در حد امکان آنها را دلداری و باعث خشنودی ایشان می گردیدند.

اکثرنمایندگان شهرستانهای گلپایگان و خوانسار در مجلس شوراي اسلامي در خصوص مسايل اجتماعي و ارتقاي سطح معيشتي و رفاهي جامعه با ایشان مشورت کرده و به نصايح ايشان جهت سهولت در كارهاي مردم و اقدامات عام المنفعه گوش داده و همکاری لازم را با ايشان داشتند.
هیچگاه احساس خستگی نکرده و حتی در زمان كهولت سن هممشتاقانه پی گیر مشکلات مردم می شدند. در موقع مشکلات، به صبر معتقد و دیگران را دعوت به صبر می کردند.

در مسافرت ها به قم پس از زیارت حضرت معصومه(س)، علاقه ی زیادی به زیارت جمکران داشتند.در هر شهر که مسافرت میکردند از بناهای احداثی و تاریخی آن شهر با دقت بازدید کرده و از آنها الگو می گرفتند.

از نيازمندان همیشه در پنهان و آشکار حمایت می کردند.در حد توان در مصیبت ها باعث تسلای مصیبت زدگان بودند.

درهرکار خیری شرکت میکردند. در همه اوقاتشبانه روز پاسخگوی مسائل شرعی مراجعه کنندگان  ویا ارتباط گیرندگان بودند گاهی ازنقاط دور ایران باایشان تماس میگرفتند ومسائل را مطرح وپاسخها رادریافت میکردند. نسبت به ارشاد مردم،وقت معینی را در نظر نمی گرفتند و در همه ساعات شبانه روز کوشا بودند.

با ارگانها وادارات همکاری لازمرا به عمل میاوردند.
درصف خیّرین بودند بطوری که الواح و تقدیرنامه های زیادی را دریافت نموده بودند
توجه خاصی به ایتام داشتند،
جزازخدا نمیترسیدند و همیشه خود و دیگران را تشویق به بندگی خدا میکردند.
خوش برخورد و خوشرو بودند.
هیچگاه مسؤليت کاری راکه قبول نموده بودند به دیگران واگذار نمیكردند.
درسلام کردن پیشقدم بودند.

فعاليت هاي كشاورزي:
آن بزرگوار در تمام دوران سكونت در كنجدجان علاوه بر احداث قنات كه شرح آن در آغاز زندگي نامه آمد، مانند ساير كشاورزان منطقه، به امور كشاورزي مشغول بوده و حتي تا دهه70 زندگي پر بركت شان، شخصا آبياري و كشت و زرع زمينهاي زير كشت، كه غالبا بالغ بر 4-5 هكتار مي شد را  بعهده داشتند و دوشادوش كارگران بر روي زمين ها كار ميكردند.

همسر و دخترانش نيز در خانه براي كمك به اقتصاد خانه به قالي بافي مشغولبودند.

فعاليت هاي ديني:
امامت مسجد، رفع و رجوع نيازهاي شرعي مردم و ارايه راهكار و فتاواي شرعي ، اخذ وجوهات شرعي و تحويل آن به مراجع از بديهيات بود.

ايشان از مراجع عظيم الشاني چون حضرات آيات عظام حاج سيد محمدرضا گلپايگاني، حاج آقا علي و حاج آقا لطف‌اله صافي گلپايگاني، اختيار مصرف وجوهات را براي اجراي پروژه هاي محل دريافت كرده بودند.
همچنین موردامین مردم هم بودند و مردم وجوهات خودرا به ایشان تحويل ميدادند.ايشان نيز هر چند وقت یکباربه قم رفته وپس ازتحویل وجوهات، رسید برای صاحبان پرداخت کننده وجوهات میآوردند وتحویل میدادند.حتی در سفر آخرکه در CCUبیمارستان حضرت آیت اللّه گلپایگانی بستری بودند،به همراه خود امر فرموده که رسیدها راتحویل صاحبان آنها بدهید.

وظيفه روحاني از نگاه حضرت آيت الله فياضي:

روزی از ایشان سوال شد وظیفه یک روحانی چیست؟فرمودند :
روحانی با توجه به اینکه لباس اولیا و صالحین را بر تن دارد باید در وهله ی اول الگو باشد.در راه هدایت مردم و ارشاد کوشا باشد،رفع موانع کند،بندگی خدا را در خلوص و با یقین انجام دهد.در همه موارد امر به معروف و نهی از منکر کند،در حد توان برای رفاه مردم بکوشد.
در کارهای عمرانی شرکت کند.دیگرکارها را برای رضای خدا، نه برای فخر و غرور و کسب نام انجام دهد.شب و روز خود را وقف مردم نماید.
این دنیا زود گذراست.هرلحظه باید آماده مرگ بوده وخداترس باشد و ازاذیت و آزار حتی به موری خودداری کند.همانطورکه امام علی(ع) فرمودند که اگر دنیا را دردست من بگذارند حاضر نخواهم شد موری را بيازارم.
 درکار خیر شرکت کند. چون خدا هم تو رامیبیند ،درهمه حال خوشرو باشد.
ازمطالعه دریغ نکند
در هر کاری اول خدا را ببیند.
توکل به خدا کرده و درآزمایشهای خدای تعالی از بندگان، صبور وبهترین راه ومفیدترین را پیشه کند. ازبدو تولدتاپایان عمر توشه جهت آخرت جمع آوری کند.
سادگی را درزندگی پیشه کرده و عیب جوی دیگران نباشد. درقضاوتها، خودرا جای نفر مقابل قراردهد. بطورکلی اگرهرانسانی همچون خورشید بتابد وبه دیگران فایده رساند، رضای خدا را به دست آورده.
غم دیگرانرا غم خود دانسته وبرای رفع مشکلات مردم همواره کمرهمت ببندد.اگر علمی رانمیداند با دیگران مشورت کرده وعلم خود را در اختیار دیگران بگذارد.همیشه در مساعدتها، سپاسگزار باشد. کفرنعمت نکند.
 غرور و نخوت را ازخود دور کند و به این باور برسد که هرچقدرسختی دید خداوند طاقت اشرا میدهد و مورد نظر خداوندبوده ودرحال امتحان خدائی میباشد.ازشیطان واعمال شیطانی به خدا پناه برد وبه این باور برسد که دنیای بعد دایم وبه قدری زیباست که درتصورآدمی نمیگنجد. اینرا بداند که اگر رفتار خداپسندانه داشته و نه تنها خود بهرهبرده بلکه به اولیاء خود هم ازعملش سود میرساند.
 بطورکلی درهرکاری سعی کندکه دردنیای بعد درصف صالحین قرارگیرد انشاءاللّه. همیشه امیدوار به رحمت حقتعالی باشدکه خداوند ارحم الراحمین است.
 
 

اين مطلب تاکنون 7094 بار مشاهده شده است.
مطالب مرتبط با نزديکان مرحوم آيت الله حاج شیخ محمد ابراهیم فیاضی

مختصر زندگينامه مرحوم آيت الله حاج شیخ محمد ابراهیم فیاضی رحمت الله علیه



نام و نام خانوادگي:
پست الکترونيک:
سايت يا وبلاگ:
متن پيام:
تصوير امنيتي:


17:9   07 شهريور 1393
مهدی یاوری
با سلام.در زمان نوجوانی افتخار داشتم که در کلاسهای قرانی ایشان شرکت کنم. ناراحت هستم چرا این زندگی نامه باید الان خوانده شود.متاسفانه در در حیات ایشات کسی قدر این بزرگوار را متوجه نشد.روحش شاد ویادش گرامی

22:10   20 شهريور 1393
محمد صادق ياوري از محله كنجدجان
محمد صادق یاوری فرزند غضنفر
با سلام.در زمان نوجوانی افتخار داشتم که زمينهاي كشاورزي اش را بصورت نصفي كاري كشاورزي مي كردم و اولين رساله حضرت آيت سيد محمد رضا گليايگاني توسط فرزند كوچكش به نام علي آقا به بنده داده شدو زنده ياد ارادت خاصي به من داشت و من هم از صميم قلب اورا دوست داشتم و حالا ناراحت نيستم چون در زمان حيات وي هر امري كه مي كردند سمعاً و طاعتا انجام مي دادم و تمام مردم محل مديون خدمات خالصانه حاجي آقا محمد ابراهيم فياضي هستند و اگر محله كنجدجان به گلشهر تبديل شد از زحمات شبانه روزي گل سرسبد ما حاج آقا فياضي بود واقعاً چقدر خوب است انسان هركاري را در زمان خودش انجام بده اميدوارم كه اين عالم بزرگوار از ما راضي باشد و در عالم برزخ مهمانان ائمه اطهار (ع) باشد كه تمام مدت عمر با بركت و عزت اش را صرف كارهاي خير نمود و بنده قبل از نمازم بخاطر صداقتي كه داشت 40 صلوات بر محمد و خاندان جهت شادي روحش مي فرستم و نمازم را شروع مي كنم و از شخصي كه اين گزارش را تهيه كرده است و ازباني سايت آخاله گلپايكان قدرداني و تشكر مي نمايم .

5:10   26 ارديبهشت 1394
حسین رحمانی
مردی بزرگ که اگر چه در محدوده ای نه چندان بزرگ میزیست هرگز کوچک نمی اندیشید. او شیفته ی علوم و فنون بود . اصرار داشت و موفق هم شد که ریاضیات را خارج از محدوده معمول بیاموزد. حل معادلات را با روشهاءی که در کتب جبر و مقابله متداولست میدانست. او میگفت که گرفتاریهای معمولی و سر وکارداشتن با مساءل اجتماعی محل اوقات اورا گرفت وگرنه او میبایست که اوقاتی برای فراگیری مهندسی عمران و ابنیه وقت میگذاشت. یکبار در خواب دیده بود که مشغول راهنماءی بناها برای زدن سقف عمارتی که از پل آهنچی تا مرقد محترم امامزاده سید جمال الدین در ورودی شهر قم از جاده اراک و اصفهان گسترش داشت بوده و هیچ نگران ناممکن بودن آن نبوده است ! یعنی آن ساختمان حدود 8-10 کیلومتر ضلع داشته است. اطرافیان نزدیک بآن مرحوم میگویند شیفتگی او برای سازندگی باندازه ای بود که حتی در دوران پیری و گاه در حالیکه طپش قلب آزارش میداد و در موقع پیاده شدن باید قدری صبر میکرد تا قلبش آرام بگیرد ، وقتی ساختمان خوش ساختی را میدید مثل افراد شیفته و واله میرفت و مدتها طرح و ابعاد و مصالح ساختمانی را بررسی میکرد. درمواردی نظر میداد که مثلا اگر بجای خرپا سقف قوسی میزدند یا کتیبه هارا چنین و چنان میکردند بهتر بود! از رنگهای لعاب کاشیها و نقش و نگار ها تعریف میکرد. عاشق پل خواجو و مسجد شیخ لطف الله و شیفته طراحی سی و سه پل بود . در شهرهای گوناگون زیباءی های ساختمانی را در خاطر داشت. میگفت در ساختمانهای مسجدالحرام و مسجدالنبی چندان ذوق و سلیقه معماری بکار نرفته و میشد آنهارا خیلی زیباتر ساخت. آیات آهنگین قرآن کریم را سرمشق زیباسازی و الگو برای کارهای ساختمانی میدانست. رنگهای پرندگان و ماهیها را در برنامه های راز بقا بهمین عنوان تعبیر میکرد. روح والایش شاد و نام شریفش ماندگار باد. رحمت خدا براو.

23:25   08 ارديبهشت 1395
داود یاوری نعمت الله
به نام یگانه هستی بخش جه زود گذشت صحبتهاو درد دل ها و تلاش های مردی که شاید زمان ها طو ل بکشد تا در کنجدجان ظهور پیدا کند و افرادی قدر و منزلتش را بدانند ولی افسوس شاید باور نکنید هفته ای نیست که خوابش را نبینم و شبی نیست که فاتحه برایش نخوانم که شاید قدری از زحماتش را حلال نماید عاشقانه دوستت دارم یار با وفا

آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد.


آب و هوا

پیام های کلی سایت

تماس با ما


كليه حقوق براي پديد آورندگان 
.:: آخاله ::. محفوظ است. | طرح و اجرا : توحيد نيكنامي   | به روز رسانی محتوایی : محمود نيكنامي  
 | .Copyright © 2003-2012 Akhale.ir. All Rights Reserved
|
 | Powered By Tohid Niknami | E-Mail :
Akhale . com @ gmail . com |