آخرین به روز آوری سایت چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

گلها و سبزیجات بهاری در ارتفاعات گلپایگان -موسیر ، لاله ، مرزنجوش ، شوید



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد...



دارو درمانی تعدادی از بیماری های گوارشی


پوشاک (برند)


یادی از گلپایگان - استاد سعیدی


ویدئوی مناره سلجوقی گلپایگان

مناره سلجوقی گلپایگان که از آن به عنوان بلندترین مناره آجری نام می برند ، گویی امتداد پیشینه کهن این خطه را برابر دیدگان هر هنر دوستی آشکار می کند این بنا که به عنوان بلندترین مناره آجری سلجوقی قرن پنجم هجری قمری ایران از آن یاد شده با قدمتی حدود 900 سال همچنان در برابر عوامل طبیعی زلزله، باد، باران، سرما و گرما سرفراز برجای مانده است.


خانه ها و کوچه باغ های دیدنی حسن حافظ











تیکن کجا؟ کاخ الیزه کجا؟

طی دوران دفاع مقدس مجلس بزرگداشتی در روستای تیکن برای چندتن از شهیدان آن سامان برپا گردید و مردم با حضور خود اجتماع با شکوهی را ایجاد نمودند. آن روز مصادف با مقطعی بود که کشور فرانسه با ارسال سلاح های مدرن نظیر سوپر اتاندارد و ... رژیم صدام را در مقابل ایران تجهیز نموده و از این رو خشم ملت ما را برانگیخته بود. در این مجلس نیزهمچون سایر اجتماعات سیاسی حاضرین با سردادن شعارهایی نظیر «فرانسه ، فرانسه منتظر سقوط صدام باش» ،«فرانسه ، فرانسه برحذر از سیلی اسلام باش

دکتر ابراهیم جعفری

 

 

 

انقلاب اسلامی ایران از نگاه میشل فوکو

یاد آن روزی که بهمن گل به بار آورده بود
و آن زمستانی که با خود نوبهار آورده بود
یادباد آن دل تپیدن های مشتاقان یار
و آن عجب نقشی که آن زیبا نگار آورده بود


برای تبیین دیدگاه "میشل فوکو "در مورد انقلاب اسلامی ایران به عنوان مقدمه خاطره ای را از دهه 1360 نقل میکنم.
 طی دوران دفاع مقدس مجلس بزرگداشتی در روستای تیکن برای چندتن از شهیدان آن سامان برپا گردید و مردم با حضور خود اجتماع با شکوهی را ایجاد نمودند.
 آن روز مصادف با مقطعی بود که کشور فرانسه با ارسال سلاح های مدرن نظیر سوپر اتاندارد و ... رژیم صدام را در مقابل ایران تجهیز نموده و از این رو خشم ملت ما را برانگیخته بود. در این مجلس نیزهمچون سایر  اجتماعات سیاسی حاضرین با  سردادن شعارهایی نظیر «فرانسه ، فرانسه منتظر سقوط صدام باش» ،«فرانسه ، فرانسه برحذر از سیلی اسلام باش» ،«اسلحه فرانسه، دلار آمریکایی– صدام را از سقوط نمی دهد رهایی» و... تهییج  شدند به گونه ایکه موجی از احساسات در مسجد جامع روستا به وجود آمد.
پس از آن جناب آقای حاج محمد تقی صبایی که از چهره های محبوب و یاران مخلص انقلاب است، سخنرانی خود را آغاز نمود. خاطرنشان می سازم از سال 1358 که افتخار دوستی با اقای صبایی را پیدا نمودم، ایشان را در پای بندی به حفظ  و ترویج ارزشهای انقلاب استوار دیدم. در طول 8 سال دفاع مقدس همراه با بسیجیان بارها به جبهه های نبرد رهسپار گردید و با حضور موثر خود به رزمندگان اسلام روحیه می بخشید. فعالیت های فرهنگی آقای صبایی همگام با جهادگران در مناطق روستایی فراموش نشدنی است. علاوه بر آن تلاش پرثمر در آموزش و پرورش و ریاست دانشگاه آزاد اسلامی گلپایگان کارنامه درخشانی از این انسان دوست داشتنی برجای گذارده است. اگرچه  در حال حاضر با بیماری و ناتوانی جسمی دست به گریبان می باشد، اما همچنان با نشاط و با انگیزه در کتاب فروشی جنب مسجد جامع گوگد به رسالت فرهنگی خود تداوم می بخشد. برای این برادر عزیز سلامتی و توفیق روزافزون از خداوند متعال مسئلت می نمائیم.
به هر حال، آقای صبایی که تحت تاثیر فضای محفل قرار گرفته بود، خطاب به استکبار جهانی گفت: ای آمریکا، ببین رشد سیاسی مردم ما را .... تیکن کجا؟ کاخ الیزه کجا؟ تیکن کجا؟ میتران کجا؟ (در آن زمان فرانسوا میتران رئیس جمهور فرانسه بود) و در ادامه افزود : دشمن با اسلحه های اهریمنی خود هم  در برابر خون شهیدان ما  عاجز و ناتوان است و ...
در حقیقت شور و نشاط آن مجلس امتداد همان حماسه آفرینی ها و حضور قدرتمند مردم در صحنه های انقلاب بود که رژیم طاغوت را سرنگون ساخت به طوری که می توان آن را نمادی از قدرت نرم مورد نظر میشل فوکو قلمداد کرد.

 

با ذکر  خاطره  فوق به دیدگاه این اندیشمند می پردازم.



میشل فوکو که پس از ژان پل سارتر از متفکران برجسته فرانسه به شمار می آید، نظریه پردازی پست مدرن است . او در سال 1357 دوبار به ایران سفرکرد و مشاهدات خود را از مبارزات مردم تهران، قم و آبادان در هشت یادداشت و گزارش تحلیلی با عنوان «ایرانی ها چه رویایی در سردارند؟» به چاپ رساند.
تئوری فوکو در باره "قدرت" حائز اهمیت است. زیرا  چهره نوینی از قدرت را ترسیم می کند. از نظر او برخلاف دیدگاه رایج، قدرت از بالا به پایین اعمال نمی گردد، بلکه این پدیده از زیر می جوشد و منتشر می شود. به زبان دیگر قدرت حالت رابطه ای و شبکه ای دارد که مانند سلسله اعصاب در جامعه پخش می شود و در انحصار یک گروه یا شبکه خاص نیست. چنین قدرتی ماهیت نرم افزاری دارد، محسوس و قابل مشاهده نیست. به اعتقاد فوکو این چهره از قدرت که در تمام جامعه و تک تک افراد پخش شده، اگر به وحدت برسد، قدرتی ایجاد خواهد نمود که هیچ ارتش و قدرت عریانی را یارای مقابله با آن نیست.
با نگاه فوکو شاه، تمامی قدرت های معارض داخلی را حذف کرده بود و قدرت های بین المللی نیز برای او خطری محسوب نمی شدند، اما در مدتی کوتاه، قدرت انباشته مردم به حرکت  درآمد. این قدرت بسیج شده که در تک تک عناصر اجتماعی انتشار یافته بود، به اهرمی تبدیل گشت تا بنیاد 2500 ساله شاهنشاهی را براندازد. در یک سو اراده مردم و در سوی دیگر مسلسل ها صف آرایی کرده بودند.
فوکو با همین دیدگاه نظری، انقلاب اسلامی ایران را توجیه می کند. او در تحلیل خود به این نتیجه می رسد قدرتی که از یک پوستر، یک سخنرانی، کتاب، متن ، شعار و ... متجلی گردید، در مقابل قدرت آشکار و سخت افزاری رژیم شاه ایستاد و پیروز شد.
از این رونگاه فوکو بیشتر به میکروفیزیک های قدرت معطوف است. به عبارت دیگر قدرت قبل از این که اعمال زور باشد، ایجاد نوعی رابطه است که در تعریف نهایی قدرت دخیل می باشد.
این وضعیت که در سایر جنبش های کلاسیک دیده نمی شود، واقعیت حضور ملتی است که به تعبیر فوکو بدون ابزار نظامی، بدون حزب و تنها با احساسات ، شاخه های گل و تظاهرات آرام خود، رژیم شاه را که یکی از مسلح ترین رژیم های جهان بود، آماج حملات پی در پی خود قرار داد. به سخن دیگر در فرآیند انقلاب ایران، فن آوری های قدرت از پایین، زبان گویای اراده عمومی شد وچهره خاص و متمایز به انقلاب بخشید.
در نگاهی اجمالی می توان عمده ترین ریشه های تراوش قدرت نرم افزارانه در جنبش ملت ایران را "مولفه های مذهبی" دانست. قدرتی که پخش بود و در جایی متمرکز نشده بود و در تملک کسی نبود. این شکل از قدرت شبکه ای عمل می کند و افراد در میان تارهای این شبکه در گردش هستند.


میشل فوکو پدیده انقلاب اسلامی ایران را "معنویت سیاسی" خواند که منشاء آن "تشیع" است. او می افزاید: معنویتی که ایرانی ها آن را مطرح می سازند، جستجوی چیزی است که ما غربی ها امکان آن را پس از رنسانس و بحران بزرگ مسیحیت از دست داده ایم. بازگشت این معنویت از طریق دین صورت می گیرد و این دین (اسلام) در سال 1979 نه تنها "افیون توده ها "نبود، بلکه دقیقا "روح یک جهان بی روح "بوده است. او تاکید می ورزد که انقلاب ایران یک تنه نظم جهانی مستقر را به چالش کشیدو پیام خود را با زبانی رسا اعلام  نمود.
"معنویت گرایی سیاسی" قلب تحلیل فوکو از انقلاب اسلامی ایران است. برهمین اساس او هم به نقش "مرجعیت و امام خمینی «ره»"در پیروزی انقلاب اذعان میکند و هم به مذهب شیعه به عنوان مکتبی انقلابی و موتور محرکه جنبش (که مهم ترین اصول آن "انتظار فرج و قیام در مقابل ستمگران "است)، باور دارد.
یکی دیگر از مهم ترین عناصری که در روند انقلاب ایران، فوکو را تحت تاثیر قرارداد، این بود که وضعیت انقلابی ایران از نظر وی، تجلی نوعی"اراده جمعی" خالص بوده است. به عقیده فوکو کمتر مردمی در طول تاریخ این بخت را داشته اند که بتوانند اراده جمعی خود را نمایان سازند. او تصریح میکند که اراده جمعی مقوله ای است که هرکسی نمی تواند با آن روبرو شود. اما فوکو اعتراف میکند که روند انقلابی ایران با اراده جمعی روبرو شده و این اراده جمعی را درخواست «رفتن شاه» از سوی نیروهای مردمی و انقلابی مشاهده نموده است.
یک بررسی اجمالی نشان می دهد که انقلاب اسلامی ایران تاثیر بسزایی در نظریات فوکو در مورد تاریخ، حقیقت و سیاست رهایی بخش گذارده است. او علیرغم مواجهه با انتقادات فراوان نه تنها در عقایدش نسبت به انقلاب ایران تجدید نظر نکرد، بلکه تلاش نمود که آن گزارش ها را به یک فلسفه منسجم روشنگری تبدیل کند. او از دل انقلاب ایران، مفهوم "روشنگری کانت "را بازبینی کرد و به جای آن که روشنگری را تنها در مفهوم "خردگرایی" محدود کند، شعار «شهامت دانستن» که ثقل روشنگری در فلسفه کانت است را فرایندی دانست که در آن انسان در یک"فعالیت مشترک" درگیر می شود تا شهامت "اکتساب فردی" را به دست آورد.

در پایان ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با  استناد به دیدگاه میشل فوکو جا دارد تاکیدات حضرت امام خمینی «ره» را در رابطه با این حادثه عظیم مورد بازخوانی قرار دهیم.
-انقلاب ما ، انفجار نور بود.
-ملتی اگر قیام کرد، با حفظ قدرت ایمان، هیچ قدرتی در مقابل آن نمی تواند بایستد.
-رمز پیروزی ما توجه به خدای تبارک وتعالی و پاسداری از اسلام بود.
-انقلاب ما متکی به معنویات و خداست.
جاوید باد پرچم پرافتخار الله اکبر که رمز پیروزی معجزه آسای ملت بزرگ ایران است

اين مطلب تاکنون 8150 بار مشاهده شده است.
مطالب مرتبط با دکتر ابراهیم جعفری

سایت آخاله روی موج سوم آلوین تافلر
ستایش نور در تاریکی شب
چنین گفت اقبال؛ اندیشه ها و آموزه ها
در سایه کوه، باید از دشت گذشت - به مناسبت #روزجهانیکوهستان
نمایش مستند دیارکهن پیش درآمد گردشگری مجازی گلپایگان
تاریخ شفاهی آموزش و پرورش گلپایگان
روز خبرنگار و سایت "آخاله"
سفره ایرانی ؛ فرهنگ گردشگری- به بهانه برگزاری جشنواره کباب و لبنیات گلپایگان
آکادمی موازی در گلپایگان - به مناسبت سالگرد تأسیس خانه ریاضیات
دهه هشتادی ها و فضای مجازی
حفاظت از زنبورها ؛ ضامن امنیت غذایی جهان
روابط عمومی الکترونیک ؛ ظرفیتی کارآمد برای مشارکت جویی مخاطبان
ایجاد فضای صلح و تفاهم با رسانه های گفت و گو محور
کنکاشی در منظره نگاری استاد محمد کرمی
به بقای روزنامه‌ها امیدوارم
دکتر مرتضی فرهادی در قاب خاطره ها
پیوند سنت ومدرنیته دراقامتگاه های بوم گردی روستایی
حال زمین خوب نیست! (3)
"کاشت پیاز با روش GAP در گلپایگان-گامی بلند به سوی کشاورزی ارگانیک
یک قدم مانده تا رویا . روایتی دیگر از جام جهانی 2018
فوتبال بوی زندگی می دهد
استاد علی اکبر جعفری سرمایه ای نمادین در گلپایگان
این پنجره ، این خاطره ها را نفروشید
انجمن ادبی فانوس گلپایگان باشگاه گفت وگوی شاعران
جای خالی صدای گلپایگان در نمایشگاه مطبوعات
طبیبان دوّار
پروفسور مریم میرزاخانی اسطوره یا الگو؟
هنر هفتم در گلپایگان - استقبال از افتتاح سینما بهاران
لزوم رویکرد اجتماعی و فرهنگی به مدیریت شهری
حال زمین خوب نیست (2) - نکوداشت مهندس حسین عبیری گلپایگانی
چشم انداز پیشرفت گلپایگان از نگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی
طبیعت گلپایگان گنجینه گیاهان دارویی
نقش کتابخانه آیت الله محمدی در توسعه فرهنگی گلپایگان
پیرایه های ناسازگار با فرهنگ عاشورا
حاج صادق آهنگران ،حلقه ای میان عقل و عشق در دوران دفاع مقدس
یادکردی از محمد حسنین هیکل
هزار راه نرفته " نگاهی نو به ادای نذر در جامعه امروز "
طنز و تحولات اجتماعی
فردا برای خواندن دیر است
راز درخشندگی نوروز در جهان
نوسازی دبیرستان امام خمینی "ره" یا بازسازی هویت فرهنگی؟
حال زمین خوب نیست (1)
آموزش ابتدایی و توسعه
با چشم کتاب بخوانیم نه با گوش!‏
مشابهت های اخلاقی نلسون ماندلا و دکتر معتمدنژاد
دغدغه رو به پایان یونسکو ،به مناسبت نمایشگاه مطبوعات
حدیث عشق در جهاد سازندگی (2)
دیپلماسی ایرانی از زیر درخت سیب در نوفل لوشاتو تا بالکن هتل کوبورگ وین
یاد یاران -بدرقه بانوی با فضیلت و پرهیزکار - شادروان فخرالسادات سیدین (توکل)
حدیث عشق در جهاد سازندگی (1)
فرصت طلایی مشارکت های مردمی در توسعه پایدار گلپایگان
میراث ماندگار استاد احمد جهانبخشی
ارتباطات مشارکتی ،چشم اندازی نو به مطالعات بومی در ارتباطات توسعه
بازتاب مطالب سایت آخاله در مطبوعات
گردشگری و کاهش فاصله فرهنگی
تیکن کجا؟ کاخ الیزه کجا؟
سهم سایت آخاله در بهداشت روانی همشهریان
تحقیقات مشارکتی حلقه گمشده توسعه علمی در ایران
تجدید عهد با دکتر معتمدنژاد
رسانه ؛ حافظ حرمت جامعه مدنی
"مطبوعات محلی" بستری برای شکوفایی استعدادهای بومی
با قاسمعلی فراست در میان "نخل های بی سر" (به اهتمام دکتر ابراهیم جعفری )
تونل های غزه سرای عشق و امید
عبور از جام بیستم ،فراتر از اشک ها و لبخندها
با فوتبال دوستان گلپایگانی از خندق هفده تن تا استادیوم های برزیل
ردپای «سرمایه اجتماعی» و «حکمرانی خوب» در مدیریت شهری گلپایگان
آسیب شناسی تعامل روابط عمومی ها و رسانه ها
معلمی و هنر تسهیل‌گری
نوروز زاینده سرمایه اجتماعی است
گلپایگان و توسعه پایدار
انقلاب کاست و حاج ابراهیم صحت
آخاله پاتوق همشهریان
آیین چراغ خاموشی نیست



نام و نام خانوادگي:
پست الکترونيک:
سايت يا وبلاگ:
متن پيام:
تصوير امنيتي:


22:2   20 بهمن 1393
محمد عباسی
نگارش دیدگاه اقای میشل فوکو که تا حدود زیادی به بیداری وهوشیاری و نیروی عظیم معنوی-سیاسی ملت ایران اشاره داشتند همراه با خاطرات شیرین دوران انقلاب و پایداری ایرانیان در دفاع مقدس بسیار جذاب وجالب و در خور تحسین می باشد

22:37   20 بهمن 1393
محمد حسین ماهری
درود بر استاد ارجمند جناب دکتر جعفری به خاطر مقاله های شیوایش

9:45   24 اسفند 1393
کاوه حاتمی
تشکر ویژه از جناب دکتر جعفری و سایت آخاله بابت پرداختن به موضوعات روز انقلاب اسلامی ایران پتانسیل های تحقیقاتی فراوانی دارد که باید مورد توجه قرار گیرند. توجه ویژه دکتر جعفری به این مقوله ستودنی است.

8:40   14 بهمن 1394
صفری
سلام بر دکتر جعفری عزیز که مایه افتخار گلپایگانی ها هستند.

آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد.


آب و هوا

پیام های کلی سایت

تماس با ما


كلیه حقوق برای پدید آورندگان 
.:: آخاله ::. محفوظ است. | طرح و اجرا : توحید نیكنامی   | به روز رسانی محتوایی : محمود نیكنامی  
 | .Copyright © 2003-2012 Akhale.ir. All Rights Reserved
|
 | Powered By Tohid Niknami | E-Mail :
Akhale . com @ gmail . com |