آخرين به روز آوري سايت پنجشنبه ۲ شهریورماه ۱۳۹۶

مسجد جامع تاریخی گلپایگان را دیگر اینگونه نخواهید دید . ساخت و سازهای غیر مجاز گنبد زیبای این مسجد را بلعیده است



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد.


به درد بارك الله گرفتار شدن
معني واضح است




صداي ماندگار - ديه ولايتمون مثل اون قديما نيست - صداي دلنشين استاد محمدعلي سعيدي

بي هُمزبون ، عنوان شعر محلي گلپايگاني ، سروده و با صداي دلچسب استاد محمد علي سعيدي ، شاعر توانمند شهرمان كه در سال 1380 اجرا گرديده است . نكات قابل توجه اين سروده زيبا ، لهجه و گويش واقعي مردم شهر در دهه هاي گذشته ، اشاره به اصطلاحات و ضرب المثلهاي محلي ، يادآوري آنچه در گذشته وجود داشته و ديگر اثري از آن نيست و از همه مهمتر زنده نگه داشتن فرهنگ عامه شهر و اشاره به محصولات معروف هر منطقه و ناحيه است و يك اثر منحصر به فرد را در اين سروده خواهيد شنيد . حتما بشنويد


بخ ، چي ، شي ؟ - اثر ماندگار استاد محمدعلي سعيدي

استاد سعیدی در اواخر دهه 70 شمسی با سرودن چند مجموعه شعر محلی با لهجه گلپایگانی تحولی شگرف در این گویش ایجاد کرد و سایت آخاله با افتخار به کمک استاد توانست تعدادی از آنها را آرشیو نماید تا به مرور در اختیار همشهریان فهیم خود قرار دهد


وردپاتکان ( اولين نرم افزار فرهنگ گلپايگان )

وردپاتکان عنوان يک نام قديمي گلپايگان است که در باره آن يک نرم افزار از فرهنگ و آداب و رسوم گلپايگان در سال ۱۳۸۰ توسط گردانندگان سايت آخاله تهيه شده و در اختيار همشهريان عزيز قرار گرفته است . در اين مقاله سعي ميشود از محتواي اين نرم افزار که در قالب يک( سي دي ) مي باشد مطالبي را به تدريج به اطلاع دوست داران فرهنگ و ادب گلپايگان برسانيم











تيكن كجا؟ كاخ اليزه كجا؟

طي دوران دفاع مقدس مجلس بزرگداشتي در روستاي تيكن براي چندتن از شهيدان آن سامان برپا گرديد و مردم با حضور خود اجتماع با شكوهي را ايجاد نمودند. آن روز مصادف با مقطعي بود كه كشور فرانسه با ارسال سلاح هاي مدرن نظير سوپر اتاندارد و ... رژيم صدام را در مقابل ايران تجهيز نموده و از اين رو خشم ملت ما را برانگيخته بود. در این مجلس نیزهمچون سایر اجتماعات سیاسی حاضرین با سردادن شعارهايي نظير «فرانسه ، فرانسه منتظر سقوط صدام باش» ،«فرانسه ، فرانسه برحذر از سيلي اسلام باش

دکتر ابراهيم جعفري

 

 

 

انقلاب اسلامي ايران از نگاه ميشل فوكو

ياد آن روزي كه بهمن گل به بار آورده بود
و آن زمستاني كه با خود نوبهار آورده بود
يادباد آن دل تپيدن هاي مشتاقان يار
و آن عجب نقشي كه آن زيبا نگار آورده بود


برای تبیین دیدگاه "میشل فوکو "در مورد انقلاب اسلامی ایران به عنوان مقدمه خاطره ای را از دهه ۱۳۶۰ نقل میکنم.
 طی دوران دفاع مقدس مجلس بزرگداشتی در روستای تیکن برای چندتن از شهیدان آن سامان برپا گردید و مردم با حضور خود اجتماع با شکوهی را ایجاد نمودند.
 آن روز مصادف با مقطعی بود که کشور فرانسه با ارسال سلاح های مدرن نظیر سوپر اتاندارد و ... رژیم صدام را در مقابل ایران تجهیز نموده و از این رو خشم ملت ما را برانگیخته بود. در این مجلس نیزهمچون سایر  اجتماعات سیاسی حاضرین با  سردادن شعارهایی نظیر «فرانسه ، فرانسه منتظر سقوط صدام باش» ،«فرانسه ، فرانسه برحذر از سیلی اسلام باش» ،«اسلحه فرانسه، دلار آمریکایی– صدام را از سقوط نمی دهد رهایی» و... تهییج  شدند به گونه ایکه موجی از احساسات در مسجد جامع روستا به وجود آمد.
پس از آن جناب آقای حاج محمد تقی صبایی که از چهره های محبوب و یاران مخلص انقلاب است، سخنرانی خود را آغاز نمود. خاطرنشان می سازم از سال ۱۳۵۸ که افتخار دوستی با اقای صبایی را پیدا نمودم، ایشان را در پای بندی به حفظ  و ترویج ارزشهای انقلاب استوار دیدم. در طول ۸ سال دفاع مقدس همراه با بسیجیان بارها به جبهه های نبرد رهسپار گردید و با حضور موثر خود به رزمندگان اسلام روحیه می بخشید. فعالیت های فرهنگی آقای صبایی همگام با جهادگران در مناطق روستایی فراموش نشدنی است. علاوه بر آن تلاش پرثمر در آموزش و پرورش و ریاست دانشگاه آزاد اسلامی گلپایگان کارنامه درخشانی از این انسان دوست داشتنی برجای گذارده است. اگرچه  در حال حاضر با بیماری و ناتوانی جسمی دست به گریبان می باشد، اما همچنان با نشاط و با انگیزه در کتاب فروشی جنب مسجد جامع گوگد به رسالت فرهنگی خود تداوم می بخشد. برای این برادر عزیز سلامتی و توفیق روزافزون از خداوند متعال مسئلت می نمائیم.
به هر حال، آقای صبایی که تحت تاثیر فضای محفل قرار گرفته بود، خطاب به استکبار جهانی گفت: ای آمریکا، ببین رشد سیاسی مردم ما را .... تیکن کجا؟ کاخ الیزه کجا؟ تیکن کجا؟ میتران کجا؟ (در آن زمان فرانسوا میتران رئیس جمهور فرانسه بود) و در ادامه افزود : دشمن با اسلحه های اهریمنی خود هم  در برابر خون شهیدان ما  عاجز و ناتوان است و ...
در حقیقت شور و نشاط آن مجلس امتداد همان حماسه آفرینی ها و حضور قدرتمند مردم در صحنه های انقلاب بود که رژیم طاغوت را سرنگون ساخت به طوری که می توان آن را نمادی از قدرت نرم مورد نظر میشل فوکو قلمداد کرد.

 

با ذكر  خاطره  فوق به ديدگاه اين انديشمند مي پردازم.



ميشل فوكو كه پس از ژان پل سارتر از متفكران برجسته فرانسه به شمار مي آيد، نظريه پردازي پست مدرن است . او در سال ۱۳۵۷ دوبار به ايران سفركرد و مشاهدات خود را از مبارزات مردم تهران، قم و آبادان در هشت يادداشت و گزارش تحليلي با عنوان «ايراني ها چه رويايي در سردارند؟» به چاپ رساند.
تئوري فوكو در باره "قدرت" حائز اهميت است. زیرا  چهره نويني از قدرت را ترسيم مي كند. از نظر او برخلاف ديدگاه رايج، قدرت از بالا به پايين اعمال نمي گردد، بلكه اين پديده از زير مي جوشد و منتشر مي شود. به زبان ديگر قدرت حالت رابطه اي و شبكه اي دارد كه مانند سلسله اعصاب در جامعه پخش مي شود و در انحصار يك گروه يا شبكه خاص نيست. چنين قدرتي ماهيت نرم افزاري دارد، محسوس و قابل مشاهده نيست. به اعتقاد فوكو اين چهره از قدرت كه در تمام جامعه و تك تك افراد پخش شده، اگر به وحدت برسد، قدرتي ايجاد خواهد نمود كه هيچ ارتش و قدرت عرياني را ياراي مقابله با آن نيست.
با نگاه فوكو شاه، تمامي قدرت هاي معارض داخلي را حذف كرده بود و قدرت هاي بين المللي نيز براي او خطري محسوب نمي شدند، اما در مدتي كوتاه، قدرت انباشته مردم به حركت  درآمد. اين قدرت بسيج شده كه در تك تك عناصر اجتماعي انتشار یافته بود، به اهرمي تبديل گشت تا بنياد ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهي را براندازد. در يك سو اراده مردم و در سوي ديگر مسلسل ها صف آرايي كرده بودند.
فوكو با همين ديدگاه نظري، انقلاب اسلامي ايران را توجيه مي كند. او در تحليل خود به اين نتيجه مي رسد قدرتي كه از يك پوستر، يك سخنراني، كتاب، متن ، شعار و ... متجلي گرديد، در مقابل قدرت آشكار و سخت افزاري رژيم شاه ايستاد و پيروز شد.
از اين رونگاه فوكو بيشتر به ميكروفيزيك هاي قدرت معطوف است. به عبارت ديگر قدرت قبل از اين كه اعمال زور باشد، ايجاد نوعي رابطه است كه در تعريف نهايي قدرت دخيل می باشد.
اين وضعيت كه در ساير جنبش هاي كلاسيك ديده نمي شود، واقعيت حضور ملتي است كه به تعبير فوكو بدون ابزار نظامي، بدون حزب و تنها با احساسات ، شاخه هاي گل و تظاهرات آرام خود، رژيم شاه را كه يكي از مسلح ترين رژيم هاي جهان بود، آماج حملات پي در پي خود قرار داد. به سخن ديگر در فرآيند انقلاب ايران، فن آوري هاي قدرت از پايين، زبان گوياي اراده عمومي شد وچهره خاص و متمايز به انقلاب بخشيد.
در نگاهي اجمالي مي توان عمده ترين ريشه هاي تراوش قدرت نرم افزارانه در جنبش ملت ايران را "مولفه هاي مذهبي" دانست. قدرتي كه پخش بود و در جايي متمركز نشده بود و در تملك كسي نبود. اين شكل از قدرت شبكه اي عمل مي كند و افراد در ميان تارهاي اين شبكه در گردش هستند.


میشل فوکو پدیده انقلاب اسلامی ایران را "معنویت سیاسی" خواند که منشاء آن "تشیع" است. او می افزاید: معنویتی که ایرانی ها آن را مطرح می سازند، جستجوی چیزی است که ما غربی ها امکان آن را پس از رنسانس و بحران بزرگ مسیحیت از دست داده ایم. بازگشت این معنویت از طریق دین صورت می گیرد و این دین (اسلام) در سال ۱۹۷۹ نه تنها "افیون توده ها "نبود، بلکه دقیقا "روح یک جهان بی روح "بوده است. او تاکید می ورزد که انقلاب ایران یک تنه نظم جهانی مستقر را به چالش کشیدو پیام خود را با زبانی رسا اعلام  نمود.
"معنویت گرایی سیاسی" قلب تحلیل فوکو از انقلاب اسلامی ایران است. برهمین اساس او هم به نقش "مرجعیت و امام خمینی «ره»"در پیروزی انقلاب اذعان میکند و هم به مذهب شیعه به عنوان مکتبی انقلابی و موتور محرکه جنبش (که مهم ترین اصول آن "انتظار فرج و قیام در مقابل ستمگران "است)، باور دارد.
یکی دیگر از مهم ترین عناصری که در روند انقلاب ایران، فوکو را تحت تاثیر قرارداد، این بود که وضعیت انقلابی ایران از نظر وی، تجلی نوعی"اراده جمعی" خالص بوده است. به عقیده فوکو کمتر مردمی در طول تاریخ این بخت را داشته اند که بتوانند اراده جمعی خود را نمایان سازند. او تصریح میکند که اراده جمعی مقوله ای است که هرکسی نمی تواند با آن روبرو شود. اما فوکو اعتراف میکند که روند انقلابی ایران با اراده جمعی روبرو شده و این اراده جمعی را درخواست «رفتن شاه» از سوی نیروهای مردمی و انقلابی مشاهده نموده است.
یک بررسی اجمالی نشان می دهد که انقلاب اسلامی ایران تاثیر بسزایی در نظریات فوکو در مورد تاریخ، حقیقت و سیاست رهایی بخش گذارده است. او علیرغم مواجهه با انتقادات فراوان نه تنها در عقایدش نسبت به انقلاب ایران تجدید نظر نکرد، بلکه تلاش نمود که آن گزارش ها را به یک فلسفه منسجم روشنگری تبدیل کند. او از دل انقلاب ایران، مفهوم "روشنگری کانت "را بازبینی کرد و به جای آن که روشنگری را تنها در مفهوم "خردگرایی" محدود کند، شعار «شهامت دانستن» که ثقل روشنگری در فلسفه کانت است را فرایندی دانست که در آن انسان در یک"فعالیت مشترک" درگیر می شود تا شهامت "اکتساب فردی" را به دست آورد.

در پایان ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با  استناد به دیدگاه میشل فوکو جا دارد تاکیدات حضرت امام خمینی «ره» را در رابطه با این حادثه عظیم مورد بازخوانی قرار دهیم.
-انقلاب ما ، انفجار نور بود.
-ملتی اگر قیام کرد، با حفظ قدرت ایمان، هیچ قدرتی در مقابل آن نمی تواند بایستد.
-رمز پیروزی ما توجه به خدای تبارک وتعالی و پاسداری از اسلام بود.
-انقلاب ما متکی به معنویات و خداست.
جاوید باد پرچم پرافتخار الله اکبر که رمز پیروزی معجزه آسای ملت بزرگ ایران است

اين مطلب تاکنون 1669 بار مشاهده شده است.
مطالب مرتبط با دکتر ابراهيم جعفري

هنر هفتم در گلپایگان - استقبال از افتتاح سینما بهاران
لزوم رویکرد اجتماعی و فرهنگی به مدیریت شهری
حال زمین خوب نیست (۲) - نکوداشت مهندس حسین عبیری گلپایگانی
چشم انداز پیشرفت گلپایگان از نگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی
طبیعت گلپایگان گنجینه گیاهان دارویی
نقش کتابخانه آیت الله محمدی در توسعه فرهنگی گلپایگان
پیرایه های ناسازگار با فرهنگ عاشورا
حاج صادق آهنگران ،حلقه ای میان عقل و عشق در دوران دفاع مقدس
یادکردی از محمد حسنین هیکل
هزار راه نرفته " نگاهی نو به ادای نذر در جامعه امروز "
طنز و تحولات اجتماعی
فردا برای خواندن دیر است
راز درخشندگی نوروز در جهان
نوسازی دبیرستان امام خمینی "ره" یا بازسازی هویت فرهنگی؟
حال زمين خوب نيست (۱)
آموزش ابتدایی و توسعه
با چشم کتاب بخوانیم نه با گوش!‏
مشابهت های اخلاقی نلسون ماندلا و دکتر معتمدنژاد
دغدغه رو به پایان یونسکو ،به مناسبت نمایشگاه مطبوعات
حدیث عشق در جهاد سازندگی (۲)
ديپلماسي ايراني از زير درخت سيب در نوفل لوشاتو تا بالكن هتل كوبورگ وين
یاد یاران -بدرقه بانوی با فضیلت و پرهیزكار - شادروان فخرالسادات سیدین (توكل)
حدیث عشق در جهاد سازندگی (۱)
فرصت طلایی مشارکت های مردمی در توسعه پایدار گلپایگان
میراث ماندگار استاد احمد جهانبخشی
ارتباطات مشارکتی ،چشم اندازی نو به مطالعات بومی در ارتباطات توسعه
بازتاب مطالب سایت آخاله در مطبوعات
گردشگری و کاهش فاصله فرهنگی
تيكن كجا؟ كاخ اليزه كجا؟
سهم سایت آخاله در بهداشت روانی همشهریان
تحقیقات مشاركتی حلقه گمشده توسعه علمی در ایران
تجدید عهد با دکتر معتمدنژاد
رسانه ؛ حافظ حرمت جامعه مدنی
"مطبوعات محلی" بستری برای شكوفایی استعدادهای بومی
با قاسمعلی فراست در میان "نخل های بی سر" (به اهتمام دکتر ابراهيم جعفري )
تونل های غزه سرای عشق و امید
عبور از جام بیستم ،فراتر از اشك ها و لبخندها
با فوتبال دوستان گلپايگاني از خندق هفده تن تا استاديوم هاي برزيل
ردپاي «سرمايه اجتماعي» و «حكمراني خوب» در مديريت شهري گلپايگان
آسیب شناسی تعامل روابط عمومی ها و رسانه ها
معلمي و هنر تسهيل‌گري
نوروز زاینده سرمايه اجتماعي است
گلپايگان و توسعه پايدار
انقلاب کاست و حاج ابراهیم صحت
آخاله پاتوق همشهريان
آیین چراغ خاموشی نیست



نام و نام خانوادگي:
پست الکترونيک:
سايت يا وبلاگ:
متن پيام:
تصوير امنيتي:


22:2   20 بهمن 1393
محمد عباسی
نگارش دیدگاه اقای میشل فوکو که تا حدود زیادی به بیداری وهوشیاری و نیروی عظیم معنوی-سیاسی ملت ایران اشاره داشتند همراه با خاطرات شیرین دوران انقلاب و پایداری ایرانیان در دفاع مقدس بسیار جذاب وجالب و در خور تحسین می باشد

22:37   20 بهمن 1393
محمد حسین ماهری
درود بر استاد ارجمند جناب دکتر جعفری به خاطر مقاله های شیوایش

9:45   24 اسفند 1393
كاوه حاتمي
تشكر ويژه از جناب دكتر جعفري و سايت آخاله بابت پرداختن به موضوعات روز انقلاب اسلامي ايران پتانسيل هاي تحقيقاتي فراواني دارد كه بايد مورد توجه قرار گيرند. توجه ويژه دكتر جعفري به اين مقوله ستودني است.

8:40   14 بهمن 1394
صفری
سلام بر دکتر جعفری عزیز که مایه افتخار گلپایگانی ها هستند.

آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد.


آب و هوا

پیام های کلی سایت

تماس با ما


كليه حقوق براي پديد آورندگان 
.:: آخاله ::. محفوظ است. | طرح و اجرا : توحيد نيكنامي   | به روز رسانی محتوایی : محمود نيكنامي  
 | .Copyright © 2003-2012 Akhale.ir. All Rights Reserved
|
 | Powered By Tohid Niknami | E-Mail :
Akhale . com @ gmail . com |