آخرين به روز آوري سايت ،پنج شنبه ۷ ارديبهشت ماه ۱۳۹۶

گلها و سبزيجات بهاري در ارتفاعات گلپايگان -موسير ، لاله ، مرزنجوش ، شويد



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد.


گدا به گدا رحمت به خدا
وقتي است كه فقيري از فقير ديگر چيزي بخواهد

اولین رادیو در گلپایگان . به مناسبت ۴ اردیبهشت روز تاسیس رادیو در ایران

اولین رادیوی آشکار در گلپایگان به سالهای ۱۳۲۰ ، زمانیکه متفقین ایران را اشغال کرده بودند بر می گردد کنجکاوی و نیاز مردم به کسب اطلاعات از وضعیت جنگ جهانی دوم و اشغال ایران و نبود وسایل ارتباظی سریع حضور یک رادیوی صندوقی از نوع فبلامان (لامپی) در قهوه خانه ..ادامه


طالب گلپايگاني کانديد شوراي شهر!

گر به بنده رای دهی ، این شهر آبادان کنم
هر وزیری را در این گلپایگان مهمان کنم

میکشم ریل قطار ازشرق و غرب و ازجنوب
مردمان شهر را با فکر خود حیران کنم


آشنایی با آثار تاریخی گلپايگان در دوره سلجوقی

بی شک دوران اتابکان سلجوقی را می توان، عصر شکوفایی سرزمین پهناور جرباذقان (گلپایگان) نامید. وجود عالمان و شاعرانی همچون نجیب الدین جرباذقانی (صاحب دیوان اشعاری مشتمل بر ۲۰۰۰ بیت) ابن ماکولا عِجلی جرباذقانی و ابوشرف ناصح ابن ظفر جرباذقانی (مترجم تاریخ یمینی) و همچنین احداث بناهای باشکوهی ...


صداي ماندگار - ديه ولايتمون مثل اون قديما نيست - صداي دلنشين استاد محمدعلي سعيدي

بي هُمزبون ، عنوان شعر محلي گلپايگاني ، سروده و با صداي دلچسب استاد محمد علي سعيدي ، شاعر توانمند شهرمان كه در سال 1380 اجرا گرديده است . نكات قابل توجه اين سروده زيبا ، لهجه و گويش واقعي مردم شهر در دهه هاي گذشته ، اشاره به اصطلاحات و ضرب المثلهاي محلي ، يادآوري آنچه در گذشته وجود داشته و ديگر اثري از آن نيست و از همه مهمتر زنده نگه داشتن فرهنگ عامه شهر و اشاره به محصولات معروف هر منطقه و ناحيه است و يك اثر منحصر به فرد را در اين سروده خواهيد شنيد . حتما بشنويد











‏دوچرخه سفیر سلامتی - جايگاه دوچرخه در دانمارک

دوچرخه وسیله اصلی رفت و آمد زیادی شهروندان کپنهاگ پايتخت دانمارک شده. اینجا همه سوار دوچرخه می شوند از دانشجو گرفته تا کارمند اداره و حتی شاهزاده. تعداد دوچرخه ها از جمعیت خود شهر بیشتر است. در برنامه جدید دولت، دوچرخه نقش محوری را ایفا می کند و ساختار شهری مناسب دوچرخه در اولویت بالایی قرار دارد. و این فقط در حد حرف نیست بلکه به آن عمل می شود. در این راستا دولت تلاش می کند که آمار دوچرخه سواران را بالا ببره. دوچرخه سواری باید امری عادی شده نه یک چیز فانتزی!نزدیک به پنجاه سال است .

محمود نيکنامي

 دوچرخه در شهر گلپایگان از گذشته دور جایگاه خاصی داشته است و هم اکنون مورد بی مهری واقع شده لذا بر آن شدم تا با توجه به تجربیات خوبی که از استفاده دوچرخه دارم را بیان نمایم لذا مطالب مرتبط با این موضوع را از نوشته های دوستان  تقدیم علاقمندان به این ورزش بی نظیر می نمایم 

 

دانمارک قصد دارد بهترین سرزمین دوچرخه سواری شود. اعتقاد قلبی مقاماتشون اینه که دوچرخه سواری به سلامتشون بهبود می بخشد، شهرشان را پاکیزه تر میکند و به ما کمک می کند که به اهداف آب و هوایی خودمان برسیم. آنها ترجیح می دهند روی ساخت مسیرهای دوچرخه سواری سرمایه گذاری کنن تا اتوبان !
دوچرخه وسیله اصلی رفت و آمد زیادی شهروندان کپنهاگ شده. اینجا همه سوار دوچرخه می شوند از دانشجو گرفته تا کارمند اداره و حتی شاهزاده. تعداد دوچرخه ها از جمعیت خود شهر بیشتر است. در برنامه جدید دولت، دوچرخه نقش محوری را ایفا می کند و ساختار شهری مناسب دوچرخه در اولویت بالایی قرار دارد. و این فقط در حد حرف نیست بلکه به آن عمل می شود. در این راستا دولت تلاش می کند که آمار دوچرخه سواران را بالا ببره. دوچرخه سواری باید امری عادی شده نه یک چیز فانتزی!نزدیک به پنجاه سال است .
بزرگترین پیاده روی اروپا ساخته شده و برنامه عبور و مرور در مسير درست خودش افتاده. چرا كه آمار دوچرخه‌سواران آسيب ديده بسیار كاهش يافته دوچرخه‌سواران در خيابان احساس امنيت مي‌كنند كارشناسان بر اين باورند كه : در شهري كه امنيت در خيابان حاكم باشد تعداد بيشتري از آدمها مثل بچه‌ها و كهن سالان كه هنوز اين امر برايشان يك كار خطرناك محسوب مي‌شود، سوار دوچرخه مي‌شوند در كپن هاگ در اداره راهنمايي رانندگي مي‌دانند كه خط‌ كشي‌هاي رنگي در خيابان مشكلي را حل نمي‌كند به همين خاطر مسير حركت ماشينها را به وسيله جدول از مسير دوچرخه‌ها جدا كرده‌اند در اينصورت وقتي اتومبيلها و دوچرخه‌ها خيابان را با هم شريك مي‌شوند، سرعت‌شان را تا 30 كيلومتر كاهش مي‌دهند پس به اين ترتيب دوچرخه از ماشين سريعتر است. چرا براي اينكه در خيابانهايي كه رفت و آمد دوچرخه زياد است چراغ‌هاي راهنمايي طوري تنظيم شده‌اند كه يك دوچرخه با سرعت متوسط 20 كيلومتر در ساعت به طور خودكار فقط با چراغ سبز مواجه مي‌شود در حاليكه اتومبيلهايي كه سرعتشان بيشتر است بايد دائم پشت چراغ قرمز باستند.اين پيامي است به رانندگان اتومبيل كه دوچرخه‌سواران مهمتر هستند.
 الان ديگر بحث بر سر ساخت مسيرهاي دوچرخه‌سواري نيست بلكه بر سر ساخت اتوبان دوچرخه است!. بيشتر مسيرها 2 متر پهنا دارند. حتی بين دوچرخه‌سواران علامت با دستها معنی خاصی دارد وقتی قصد توقف دارد دستش رو بالا مي‌بردو...... ركورد بيشترين عبور و مرور دوچرخه در دنیا از روی پل لوییز کپنهاگه! بالا بودن ماليات اتومبيل و فقدان صنعت اتومبيل که عامل مهم اساسیه ،وجود دوش و رختكن در محل كار، ساختمان‌هاي نوساز بايد پاركينگ دوچرخه داشته باشند و در گوشه و كنار هر خيابان پاركينگ وانت دوچرخه وجود دارد، كه اگر توان ركاب زدن نداشته باشيد مي‌توانيد با قطار یا مترو سفر كنيد. در ايستگاههاي مترو، در كنار پله‌ها يك سطح شيب‌دار براي كشيدن دوچرخه ساخته‌اند كه مجبور نباشيد دوچرخه‌ها را از پله‌ها بالا و پايين ببرید حتی تاكسی‌ها دارای باربند دوچرخه هستند.
وقتی برف می‌بارد مسيرهاي دوچرخه را تميز مي‌كنندو د روي تيرهاي چراغ راهنمايي دستگيره‌هايی نصب شده براي اينكه دوچرخه‌سواران هنگامي كه پشت چراغ قرمز منتظر هستند دستشان را به آن بگيرند ايستگاههاي عمومي باد كردن دوچرخه‌، سوپر ماركت‌ها به مشتري‌هايشان گاری دوچرخه اجاره مي‌دهند كه آنها بتوانند به راحتي خريدشان را تا منزل حمل كنند در 50 نقطه شهر كپن هاگ دوربين كار گذاشته‌اند كه به دوچرخه‌سواران با ملاحظه و منظم جايزه می‌دهند در سر چهار راه‌های اصلی شهر كارگاههای سيار تعمير دوچرخه موجود باشد كه خرابی‌های جزئی دوچرخه‌ها را بر طرف می‌كنند خيلی وقت است ديگر دوچرخه سمبل شهر كپن هاگ شده است. نه فقط در شهرداری به اين نتيجه رسيده‌اند كه دوچرخه ديگر تنها يك وسيله حمل و نقل سريع و كاربردی نيست كه خيلی بيشتر از اينها است
برگرفته ازترجمه جناب شیرخانی که در بحث فرهنگ دوچرخه سواری می‌توان خيلی چيزها از دانماركی ها آموخت .
با تشکر از آقای مجتبی توسلی

اين مطلب تاکنون 874 بار مشاهده شده است.
مطالب مرتبط با محمود نيکنامي

لباس هاي آخاله از يک سالگي تا ۱۴ سالگي
یادمانه - کلوخ پز
چگونه جزء ۱۰ شهر برتر ایران باشیم
کتاب گلپایگان و توسعه پایدار منتشر شد
آخاله ۱۲ سال شد
استاد سجادي و اکوسيستم محيط زيست
تسليت فوت مرحوم حاج حسن محسني
گام های اولیه برای تعامل سایت آخاله با روزنامه های سراسری
ديه ولايتمون مثل اون قديما نيست
عبدالوهاب شاهوردي ، سیرک باز دهه 40 در گلپایگان
‏دوچرخه سفیر سلامتی - جايگاه دوچرخه در دانمارک
لعوق کرچنگ
سفري به بلنداي غم
نقت وطني اينجا فروخته ميشود
نگاهی کوتاه به کتاب "ارتباطات مشارکتی در جامعه روستایی
گزارشات موسسه خيريه حضرت فاطمه زهرا (س) گلپايگان
۱۷ مرداد و آخاله و روز خبرنگار
برگزاري نمايشگاه دستاوردها و توانمندی های شهرداری گلپایگان
نوروز ، ديروز ، امروز
سحنی با کاندیداهای جا مانده از غافله شوراي شهر
وردپاتکان ( اولين نرم افزار فرهنگ گلپايگان )
نابودي لاله هاي اشک گلپايگان ،نتيجه بي تدبيري مسئولان
راديو در گلپايگان
زير تيغ ( اينبار استاد سجادي و اکوسيستم محيط زيست )
نفت وطني اينجا فروخته مي شود
سمنو به ياد «بی بی»
بازبيني مجدد ميراث فرهنگي گلپايگان
گلپايگان زيستگاه صنوبر
۹ سالگي آخاله
موزه مردم شناسي گلپايگان
گزارشات موسسه خیریه حضرت فاطمه زهرا گلپایگان
دوچرخه وسيله نجيب و دوست داشتني
چهره هاي پر تلاش
۲۹ اسفند ( نفت ايراني )
سنت ها را تلخ نکنيم
پاييز در عباس آباد و رودخانه انار بار گلپايگان
فراخوان سروده هاي شما
دود و نون
تخريب ميراث فرهنگي گلپايگان
شهرداري و تالار پذيرايي ارواح



نام و نام خانوادگي:
پست الکترونيک:
سايت يا وبلاگ:
متن پيام:
تصوير امنيتي:


9:56   30 تير 1394
هما چهرزاد
خیلی زیبا بود. گلپایگان جایگاه رفیعی در این ورزش دارد. اما این جایگاه بلاتصدی و خالی مانده است. وقتی نگاه میکنید در هر خانه گلپایگانی حداقل یک یا دوتا دوچرخه پیدا میکنید. این آمار بالایی است. این یعنی پتانسیل، یعنی علاقه. اما تصمیمات نادرست چه بر سر این علایق می آورند؟.

10:35   30 تير 1394
دکتر حسین جعفری
با سلام وعرض ادب خدمت نگارنده محترم مقاله دوچرخه سفیر سلامتی.\rضمن تشکر از تهیه این مقاله امید است این سری مقالات در راستای سلا متی افراد به ویژه جوانان، جلوگیری ازآلودگی هوا، صرفه جویی در مواد سوختی ویک گام حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی باشد.سایت وزین آخاله بهتر است مسئولین محترم شهر گلپایگان را باروش های زیر در علاقمند سازی مردم وعلی الخصوص جوانان خط بدهد تا به عنوان یک ارزش فرهنگ سازی بشود.\r1- بر قراری معابر و راههای خاض برای حرکت دوچرخه نظیر بعضی شهرها(تهران،یزد اصفهان و...) 2- ساخت پیست ومکان خاص برای تمرینات دوچرخه ای (در کنار پارک ها این عمل به خوبی قابل اجراست.) 3- برگزاری مسابقات دوچرخه سواری مردمی در مناسبت های مختلف برای آقایان وخانمها.4- ایجاد تسهیلات (دادن وام) برای تهیه دوچرخه برای نسل جوان.5- ایجاد پایگاههایی در میادین پارکها وتفریحگاهها برای کرایه دادن ارزان دو چرخه با کارت.6- دراهدائ جوایز دوچرخه در اولویت باشد. 7- ایجاد تعمیرگاههای مجاز وارزان دوچرخه و8- پایه ریزی ورزش دوچرخه در دبستانه ودبرستان ها ودانشگاه ها ی شهرو.....\rمتولیان این برنامه فرمانداری، شهرداری، آموزش پرورش،دانشگاه ها مساجد ،کانون های فرهنگی وحتی امام زاده ها. انسانهای خیر نیز میتوانند در این مسئله مسولین ذیربط را یاری بدهند.\rسایت آخاله می تواندبه عنوان یک پل ارتباطی بین مردم ومسئولین عمل نموده واین جریان بسیار مهم را فرهنگ سازی نماید.بدون تردید یکی از راههای مقابله با اعتیاد با هزینه اندک اجرائ این برنامه است که میتواند شهر را نمو نه کرده تا الگویی برای ایران عزیز بشود. به امید موفقیت ومشهور شدن گلپایگان به نام شهر دوچرخه.

8:14   03 مرداد 1394
امیر رشیدی
لیمویی گفت: پس از یک سال که رئیس اداره ورزش و جوانان این شهرستان را دیدم، به وی گفتم چرا پاسخ نامه‌های ما را نداده و رئیس معرفی نمی‌کنید که گفت من علاقه‌ای به داشتن رئیس هیئت ندارم، چرا که دوچرخه‌سواری رشته‌ای خطرناک است!
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940413001374

19:50   13 مرداد 1394
saeed
بنده نيز موتور سيكلت در حد نو خود رافروخته و با هزينه اي بالاتر يكعدد دوچرخه خريده وهر روز تا محل كار را با دوچرخه طي ميكنم وحدود يكسال است كه از مزيتهاي دوچرخه سواري بهره كافي را ميبرم شما هم امتحان كنيد

آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد.


آب و هوا

پیام های کلی سایت

تماس با ما


كليه حقوق براي پديد آورندگان 
.:: آخاله ::. محفوظ است. | طرح و اجرا : توحيد نيكنامي   | به روز رسانی محتوایی : محمود نيكنامي  
 | .Copyright © 2003-2012 Akhale.ir. All Rights Reserved
|
 | Powered By Tohid Niknami | E-Mail :
Akhale . com @ gmail . com |