آخرين به روز آوري سايت شنبه ۴ مردادماه ۱۳۹۹

نمايي از مسجدجامع گلپايگان سال ۱۳۸۰ - محمود نيکنامي



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد...



لیزر و کاربرد آن در پزشکی


.


مهندس عليقلي بياني ، فرزانه‌اي از جنس آب - استاد علي اکبر جعفري

در آغاز مسول ساختن سد اختخوان مهندس طالقانی بود ولی به علت ساختن سد کرج استعفا داد و مهندس عليقلی بیانی که رشته تحصيلی اش مرتبط با سدسازی و لوله کشی شهرها بود به اختخوان رفت و دوسال و نيم آن جا ماند و کار سد را به سرانجام رساند.


صداي ماندگار - ديه ولايتمون مثل اون قديما نيست - صداي دلنشين استاد محمدعلي سعيدي

بي هُمزبون ، عنوان شعر محلي گلپايگاني ، سروده و با صداي دلچسب استاد محمد علي سعيدي ، شاعر توانمند شهرمان كه در سال 1380 اجرا گرديده است . نكات قابل توجه اين سروده زيبا ، لهجه و گويش واقعي مردم شهر در دهه هاي گذشته ، اشاره به اصطلاحات و ضرب المثلهاي محلي ، يادآوري آنچه در گذشته وجود داشته و ديگر اثري از آن نيست و از همه مهمتر زنده نگه داشتن فرهنگ عامه شهر و اشاره به محصولات معروف هر منطقه و ناحيه است و يك اثر منحصر به فرد را در اين سروده خواهيد شنيد . حتما بشنويد











‏دوچرخه سفیر سلامتی - جايگاه دوچرخه در دانمارک

دوچرخه وسیله اصلی رفت و آمد زیادی شهروندان کپنهاگ پايتخت دانمارک شده. اینجا همه سوار دوچرخه می شوند از دانشجو گرفته تا کارمند اداره و حتی شاهزاده. تعداد دوچرخه ها از جمعیت خود شهر بیشتر است. در برنامه جدید دولت، دوچرخه نقش محوری را ایفا می کند و ساختار شهری مناسب دوچرخه در اولویت بالایی قرار دارد. و این فقط در حد حرف نیست بلکه به آن عمل می شود. در این راستا دولت تلاش می کند که آمار دوچرخه سواران را بالا ببره. دوچرخه سواری باید امری عادی شده نه یک چیز فانتزی!نزدیک به پنجاه سال است .

محمود نيکنامي

 دوچرخه در شهر گلپایگان از گذشته دور جایگاه خاصی داشته است و هم اکنون مورد بی مهری واقع شده لذا بر آن شدم تا با توجه به تجربیات خوبی که از استفاده دوچرخه دارم را بیان نمایم لذا مطالب مرتبط با این موضوع را از نوشته های دوستان  تقدیم علاقمندان به این ورزش بی نظیر می نمایم 

 

دانمارک قصد دارد بهترین سرزمین دوچرخه سواری شود. اعتقاد قلبی مقاماتشون اینه که دوچرخه سواری به سلامتشون بهبود می بخشد، شهرشان را پاکیزه تر میکند و به ما کمک می کند که به اهداف آب و هوایی خودمان برسیم. آنها ترجیح می دهند روی ساخت مسیرهای دوچرخه سواری سرمایه گذاری کنن تا اتوبان !
دوچرخه وسیله اصلی رفت و آمد زیادی شهروندان کپنهاگ شده. اینجا همه سوار دوچرخه می شوند از دانشجو گرفته تا کارمند اداره و حتی شاهزاده. تعداد دوچرخه ها از جمعیت خود شهر بیشتر است. در برنامه جدید دولت، دوچرخه نقش محوری را ایفا می کند و ساختار شهری مناسب دوچرخه در اولویت بالایی قرار دارد. و این فقط در حد حرف نیست بلکه به آن عمل می شود. در این راستا دولت تلاش می کند که آمار دوچرخه سواران را بالا ببره. دوچرخه سواری باید امری عادی شده نه یک چیز فانتزی!نزدیک به پنجاه سال است .
بزرگترین پیاده روی اروپا ساخته شده و برنامه عبور و مرور در مسير درست خودش افتاده. چرا كه آمار دوچرخه‌سواران آسيب ديده بسیار كاهش يافته دوچرخه‌سواران در خيابان احساس امنيت مي‌كنند كارشناسان بر اين باورند كه : در شهري كه امنيت در خيابان حاكم باشد تعداد بيشتري از آدمها مثل بچه‌ها و كهن سالان كه هنوز اين امر برايشان يك كار خطرناك محسوب مي‌شود، سوار دوچرخه مي‌شوند در كپن هاگ در اداره راهنمايي رانندگي مي‌دانند كه خط‌ كشي‌هاي رنگي در خيابان مشكلي را حل نمي‌كند به همين خاطر مسير حركت ماشينها را به وسيله جدول از مسير دوچرخه‌ها جدا كرده‌اند در اينصورت وقتي اتومبيلها و دوچرخه‌ها خيابان را با هم شريك مي‌شوند، سرعت‌شان را تا 30 كيلومتر كاهش مي‌دهند پس به اين ترتيب دوچرخه از ماشين سريعتر است. چرا براي اينكه در خيابانهايي كه رفت و آمد دوچرخه زياد است چراغ‌هاي راهنمايي طوري تنظيم شده‌اند كه يك دوچرخه با سرعت متوسط 20 كيلومتر در ساعت به طور خودكار فقط با چراغ سبز مواجه مي‌شود در حاليكه اتومبيلهايي كه سرعتشان بيشتر است بايد دائم پشت چراغ قرمز باستند.اين پيامي است به رانندگان اتومبيل كه دوچرخه‌سواران مهمتر هستند.
 الان ديگر بحث بر سر ساخت مسيرهاي دوچرخه‌سواري نيست بلكه بر سر ساخت اتوبان دوچرخه است!. بيشتر مسيرها 2 متر پهنا دارند. حتی بين دوچرخه‌سواران علامت با دستها معنی خاصی دارد وقتی قصد توقف دارد دستش رو بالا مي‌بردو...... ركورد بيشترين عبور و مرور دوچرخه در دنیا از روی پل لوییز کپنهاگه! بالا بودن ماليات اتومبيل و فقدان صنعت اتومبيل که عامل مهم اساسیه ،وجود دوش و رختكن در محل كار، ساختمان‌هاي نوساز بايد پاركينگ دوچرخه داشته باشند و در گوشه و كنار هر خيابان پاركينگ وانت دوچرخه وجود دارد، كه اگر توان ركاب زدن نداشته باشيد مي‌توانيد با قطار یا مترو سفر كنيد. در ايستگاههاي مترو، در كنار پله‌ها يك سطح شيب‌دار براي كشيدن دوچرخه ساخته‌اند كه مجبور نباشيد دوچرخه‌ها را از پله‌ها بالا و پايين ببرید حتی تاكسی‌ها دارای باربند دوچرخه هستند.
وقتی برف می‌بارد مسيرهاي دوچرخه را تميز مي‌كنندو د روي تيرهاي چراغ راهنمايي دستگيره‌هايی نصب شده براي اينكه دوچرخه‌سواران هنگامي كه پشت چراغ قرمز منتظر هستند دستشان را به آن بگيرند ايستگاههاي عمومي باد كردن دوچرخه‌، سوپر ماركت‌ها به مشتري‌هايشان گاری دوچرخه اجاره مي‌دهند كه آنها بتوانند به راحتي خريدشان را تا منزل حمل كنند در 50 نقطه شهر كپن هاگ دوربين كار گذاشته‌اند كه به دوچرخه‌سواران با ملاحظه و منظم جايزه می‌دهند در سر چهار راه‌های اصلی شهر كارگاههای سيار تعمير دوچرخه موجود باشد كه خرابی‌های جزئی دوچرخه‌ها را بر طرف می‌كنند خيلی وقت است ديگر دوچرخه سمبل شهر كپن هاگ شده است. نه فقط در شهرداری به اين نتيجه رسيده‌اند كه دوچرخه ديگر تنها يك وسيله حمل و نقل سريع و كاربردی نيست كه خيلی بيشتر از اينها است
برگرفته ازترجمه جناب شیرخانی که در بحث فرهنگ دوچرخه سواری می‌توان خيلی چيزها از دانماركی ها آموخت .