آخرین به روز آوری سایت جمعه ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۲

در تدارک نوروز



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد...



نقش هوش مصنوعی در طراحی و کشف داروهای جدید


پوشاک (برند)


نمادی شایسته در آیینه فرهنگ گلپایگان - دکتر ابراهیم جعفری


یادی از گلپایگان - استاد سعیدی


مهندس علیقلی بیانی ، فرزانه‌ای از جنس آب - استاد علی اکبر جعفری

در آغاز مسول ساختن سد اختخوان مهندس طالقانی بود ولی به علت ساختن سد کرج استعفا داد و مهندس علیقلی بیانی که رشته تحصیلی اش مرتبط با سدسازی و لوله کشی شهرها بود به اختخوان رفت و دوسال و نیم آن جا ماند و کار سد را به سرانجام رساند.


" سمنو " به یاد "بی بی" ..... توحیدنیکنامی

ننه جون من سمنو می‌خواهم یار شیرین دهنو می‌خواهم
عاشقم من به لقای سمنو سر و جانم به فدای سمنو
سمنو خوب تر از جان من است سمنو شیره‌ی دندان من است
من که در مطبخِ تو آشپزم سمنو را به جه شکلی بپزم؟
ننه جون ارث به اولاد بده سمنو را تو به من یاد بده


ویدئوی مناره سلجوقی گلپایگان

مناره سلجوقی گلپایگان که از آن به عنوان بلندترین مناره آجری نام می برند ، گویی امتداد پیشینه کهن این خطه را برابر دیدگان هر هنر دوستی آشکار می کند این بنا که به عنوان بلندترین مناره آجری سلجوقی قرن پنجم هجری قمری ایران از آن یاد شده با قدمتی حدود 900 سال همچنان در برابر عوامل طبیعی زلزله، باد، باران، سرما و گرما سرفراز برجای مانده است.











فرهنگ ، نظم ، قانون - بخش اول

سخن گفتن به زبان فارسی یک راهکار است برای رفع نیاز مردم این سامان و زبان فرانسوی راهکاری دیگر برای افراد کشور فرانسه. ایا انچه به ذهن یک فرد گلپایگانی از ضرب المثل " گربه شیر ریخته از خودش پورتی است! " متبادر می شود، برای سایر اقوام ایرانی همان مفهوم را دارد؟ در گلپایگان از دوستی احوال پرسی می کنیم. پاسخ می دهد: " یه کم مِندُ و مورم " این گویش محلی شاید برای افرادی از شهر های دیگر نامفهوم و یا بی معنا باشد؛ اما پرسشگر می فهمد که او چه می گوید. بدیهی است که معنا و مفهوم بیت :

استاد علي‌اكبر جعفري

                          فرهنگ ، نظم ، قانون

                                                                                       

بخش اول

                                         به نام خداوند جان و خرد      کزین برتر اندیشه بر نگذرد

فرهنگ چیست؟

فرهنگ مجموعه پیچیده ای است از دانش ها، باور ها، هنر ها، قوانین، اخلاقیات، عادت ها، اداب و رسوم و هر چه که فرد از جامعه خود فرا می گیرد. ( ادوارد تایلور).
هر منطقه و هر کشوری می تواند فرهنگ متفاوتی با منطقه و کشور دیگر داشته باشد. فرهنگ به وسیله اموزش به نسل بعدی منتقل می شود. در حالیکه ژنتیک به وسیله وراثت انتقال می یابد. به عبارت دیگر:
فرهنگ، راهکار های شایع موجّه در یک جامعه است برای رفع هر گونه نیاز واقعی یا غیر واقعی.
به عنوان مثال سخن گفتن به زبان فارسی یک راهکار است برای رفع نیاز مردم این سامان و زبان فرانسوی راهکاری دیگر برای افراد کشور فرانسه. ایا انچه به ذهن یک فرد گلپایگانی از ضرب المثل " گربه شیر ریخته از خودش پورتی است! " متبادر می شود، برای سایر اقوام ایرانی همان مفهوم را دارد؟
در گلپایگان از دوستی احوال پرسی می کنیم. پاسخ می دهد: " یه کم مِندُ و مورم " این گویش محلی شاید برای افرادی از شهر های دیگر نامفهوم و یا بی معنا باشد؛ اما پرسشگر می فهمد که او چه می گوید. بدیهی است که معنا و مفهوم بیت :

           عاقلان نقطه پرگار وجودند ولی         عشق گوید که در این دایره سرگردانند.

برای یک ایرانی و یک اسپانیائی متفاوت است.
فرهنگ راه مشترک زندگی، اندیشه و کنش انسان در جامعه است و شامل موارد زیر است :

1-   سازگاری کلی با نیاز های غریزی، فطری و اقتصادی با محیط جغرافیایی پیرامون فرد.
2-   سازمان مشترکی که برای فرونشاندن نیاز های اجتماعی و سیاسی که از محیط پیرامون برخاسته اند، پیدا شده است.
3-   مجموعه مشترکی از اندیشه ها و دستاورد ها ، هنر ، ادبیات ، علم ، افرینش ها ، فلسفه ، دین و ....
در مقابل فرهنگ، اصطلاح " نافرهنگ " در مواردی مانند اقلیم ، اب و هوا ، ژن ، حوادث ، وجود یا عدم وجود منابع طبیعی و ... به کار می رود.

نظم چیست؟
قبل از ورود به مطلب، ذکر چند مثال را ضروری می دانیم.
مثال 1: به دنباله عددی زیر توجه کنید :

                                                     .... ، 16 ، 13 ، 10 ، 7، 4 ، 1

ایا می توانید سه جمله بعدی این دنباله را بنویسید؟ جمله ی صدم این دنباله چه عددی است؟ ایا باید صد جمله اول این دنباله را بنویسیم تا به ان عدد برسیم؟

این که عاقلانه نیست. اگر از ما جمله هزارم را بخواهند، چه باید بکنیم؟

توجه دارید که جمله های دنباله از نظم خاصی پیروی می کنند بنابر این با الگویی مناسب و با تفکر نظام دار باید از این نظم به یک قانون و دستورالعمل برسیم.

تفکر نظام دار: جمله ها را به صورت زیر آرایش می دهیم :

                   



مثال 2: منظومه شمسی ( سامانه خورشیدی )
این سامانه دربرگیرنده یک ستاره به نام خورشید و سیاراتی مانند :
عطارد ( تیر ) – زهره ( ناهید ) – زمین – مریخ ( بهرام ) – مشتری ( هرمز ) – زحل ( کیوان ) – اورانوس – نپتون – پلوتون   و پنج سیاره کوتوله به نام های : سریس – پلوتو – هانومیا – ماکی ماکی – اریس می باشد.

                                 

  تمام خصوصیات زیر در مقایسه با زمین می باشد:

 

سیاره

قطر
 
استوا

جرم

شعاع
 
مدار

سال

روز

عطارد

0.382

0.06

0.38

0.241

58.6

زهره

0.949

0.82

0.72

0.615

-243

زمین

1.00

1.00

1.00

1.00

1.00

مریخ

0.53

0.11

1.52

1.88

1.03

مشتری

11.2

318

5.20

11.86

0.414

زحل

9.41

95

9.54

29.46

0.426

سیاره اورانوس

3.98

14.6

19.22

84.01

0.718

نپتون

3.81

17.2

30.06

164.79

0.671

پلوتون*

0.24

0.0017

39.5

248.5

6.5

سدنا*

-

-

-

-

-

 بطلمیوس، ستاره شناس یونانی زمین را مرکز منظومه شمسی می دانست و می گفت :
" زمین مرکز عالم است و خورشید و ستارگان به دور ان در گردش اند."
هیأت بطلمیوس تا قرن شانزدهم میلادی مورد قبول مراکز علمی و دانشمندان بود. در سال 1533 میلادی نیکلاس کوپرنیک دانشمند لهستانی – المانی با اعلام نظریه " خورشید محوری" انقلاب فکری عظیمی را در جهان ایجاد کرد. وی نظریه بطلمیوس را مردود دانسته و اعلام کرد :
خورشید مرکز منظومه شمسی است و زمین و سایر سیارات در مدار های دایره ای شکل هم مرکز به دور ان در گردش اند.

نظریه انقلابی " خورشید مرکزی " کوپرنیک از درخشان ترین کشفیات عصر رنسانس است که نه فقط اغازگر ستاره شناسی نوین بود، بلکه دیدگاه بشر را درباره جهان هستی دگرگون کرد.

                                      نظام خورشید مرکزی کوپرنیکی

در قرن شانزدهم میلادی تیکوبراهه دانشمند دانمارکی با مشاهده مستقیم و رصد ستارگان و سیارات جدول های ارزشمندی را تدوین کرد. لازم به ذکر است که در علوم میدانی مانند امار،نجوم و ... مشاهده اساس و سنگ زیرین بنای تحقیق و پژوهش است. او در اندازه گیری موقعیت اجرام اسمانی بسیار تبحّر داشت. میزان خطای این محاسبات به ندرت بیشتر از یک دقیقه کمانی بود.  

یوهان کپلر

یوهان کپلر دانشمند المانی در اواخر قرن شانزدهم با هوشیاری و فراست رمز معماری منظومه شمسی را گشود و با مشاهده جدول های تیکوبراهه و تلاش بی وقفه به مدت 10 سال سیارات منظومه شمسی را رصد کرد. او با تنظیم یافته های خویش در رصد اجرام اسمانی به قوانین مهمی دست یافت و این قوانین را با فرمول ریاضی به جهانیان ارائه داد. ( تفکر نظام دار ) 

رصد های تیکوبراهه و خود او گنجینه گرانبهایی از مشاهدات بود. کپلر از روی موقعیت سیاره مریخ در زمان های متفاوت نتیجه گرفت که مسیر سیارات در نظریه کوپرنیک نمی تواند دایره باشد زیرا این مختصات در معادله دایره صدق نمی کند و ثابت کرد :

مسیر حرکت سیارات منظومه شمسی به دور خورشید، بیضی است و خورشید در یکی از کانون های ان قرار دارد.

دستاورد های ارزشمند کپلر در زمان حیاتش چندان مورد توجه عموم قرار نگرفت و فقط تنی چند یادداشت های او را که نتیجه تلاش های بی وقفه و صبورانه زندگانی او بود، مطالعه می کردند. کپلر که در اواخر عمر بینایی خود را از دست داده بود و به بیماری صرع نیز مبتلا بود، درباره اثارش چنین می گوید :

من کتاب خود را می نویسم. خواه خوانندگان ان مردمان فعلی یا ایندگان باشند، تفاوتی ندارد. این کتاب می تواند سال ها انتظار خوانندگان واقعی خود را بکشد. مگر نه این است که خداوند 6 هزار سال انتظار کشید تا تماشاگری برای اثار او پیدا شد.

( اشاره او به مندرجات کتاب مقدس است ).

مثال 3: جدول تناوبی عناصر که به جدول مندلیف مشهور است، نمونه دیگری از تفکر نظام دار می باشد. مندلیف که در اصل یک معلم شیمی اهل روسیه بود، جدول خود را بر مبنای تشابه خواص عناصر و نیز افزایش جرم اتمی ان ها تنظیم کرد. با این حال در جدول پیشنهادی او، چندین جای خالی دیده می شد. از انجایی که در ان دوره هنوز همه عناصر کشف نشده بود، مندلیف بر مبنای نظم حاکم بر جدول خود، موفق شد بسیاری از خواص این عناصر مجهول را پیش بینی کند. وی این کار را بر اساس میانگین گیری از خواص دو عنصر پایینی و بالایی عنصر مجهول در جدول خود انجام داد. این پیش بینی ها در 9 مورد انجام گرفت که البته 8 مورد ان بعد از کشف عناصر مذکور توسط دانشمندان مورد قبول واقع شد و البته شهرت مندلیف نیز بیشتر بخاطر این پیش بینی های صحیح اوست.

برای نمونه مندلیف خواص عنصر گالیم را که در زمان خودش عنصری ناشناخته بود، پیش بینی کرد. وی این عنصر را اکا الومینیوم نامید. (اکا در زبان روسی یعنی مشابه )

دوره

IA

IIA

IIIB

IVB

VB

VIB

VIIB

VIIIB

VIIIB

VIIIB

IB

IIB

IIIA

IVA

VA

VIA

VIIA

VIIIA

1

هیدروژن
  1
  H
  1٫0079

نام عنصر
  عدد اتمی
  نماد شیمیایی

جرم نسبی اتم

 

هلیم
  2
  He
  4٫0026

2

لیتیم
  3
  Li
  6٫941(2)

بریلیم
  4
  Be
  9٫0122

 

بور
  5
  B
  10٫811(7)

کربن
  6
  C
  12٫011

نیتروژن
  7
  N
  14٫0067

اکسیژن
  8
  O
  15٫9994

فلوئور
  9
  F
  18٫998

نئون
  10
  Ne
  20٫180

3

سدیم
  11
  Na
  22٫990

منیزیم
  12
  Mg
  24٫305

 

آلومینیم
  13
  Al
  26٫982

سیلسیم
  14
  Si
  28٫086

فسفر
  15
  P
  30٫974

گوگرد
  16
  S
  32٫066(6)

کلر
  17
  Cl
  35٫453

آرگون
  18
  Ar
  39٫948(1)

4

پتاسیم
  19
  K
  39٫098

کلسیم
  20
  Ca
  40٫078(4)

اسکاندیم
  21
  Sc
  44٫956

تیتانیم
  22
  Ti
  47٫867(1)

وانادیم
  23
  V
  50٫942(1)

کروم
  24
  Cr
  51٫996

منگنز
  25
  Mn
  54٫938

آهن
  26
  Fe
  55٫845(2)

کبالت
  27
  Co
  58٫933

نیکل
  28
  Ni
  58٫693

مس
  29
  Cu
  63٫546(3)

روی
  30
  Zn
  65٫39(2)

گالیم
  31
  Ga
  69٫723(1)

ژرمانیم
  32
  Ge
  72٫61(2)

آرسنیک
  33
  As
  74٫922

سلنیم
  34
  Se
  78٫96(3)

برم
  35
  Br
  79٫904(1)

کریپتون
  36
  Kr
  83٫80(1)

5

روبیدیم
  37
  Rb
  85٫468

استرانسیم
  38
  Sr
  87٫62(1)

ایتریم
  39
  Y
  88٫906

زیرکونیم
  40
  Zr
  91٫224(2)

نیوبیم
  41
  Nb
  92٫906

مولیبدن
  42
  Mo
  95٫94(1)

تکنسیم
  43
  Tc
  [97٫907]

روتنیم
  44
  Ru
  101٫07(2)

رودیم
  45
  Rh
  102٫906

پالادیم
  46
  Pd
  106٫42(1)

نقره
  47
  Ag
  107٫868

کادمیم
  48
  Cd
  112٫411(8)

ایندیم
  49
  In
  114٫818(3)

قلع
  50
  Sn
  118٫710(7)

آنتیموان
  51
  Sb
  121٫760(1)

تلوریم
  52
  Te
  127٫60(3)

ید
  53
  I
  126٫904

گزنون
  54
  Xe
  131٫29(2)

6

سزیم
  55
  Cs
  132٫905

باریم
  56
  Ba
  137٫327(7)

لوتتیم
  71
  Lu
  174٫967(1)

هافنیم
  72
  Hf
  178٫49(2)

تانتال
  73
  Ta
  180٫948

تنگستن
  74
  W
  183٫84(1)

رنیم
  75
  Re
  186٫207(1)

اسمیم
  76
  Os
  190٫23(3)

ایریدیم
  77
  Ir
  192٫217(3)

پلاتین
  78
  Pt
  195٫084(9)

طلا
  79
  Au
  196٫967

جیوه
  80
  Hg
  200٫59(2)

تالیم
  81
  Tl
  204٫383

سرب
  82
  Pb
  207٫2(1)

بیسموت
  83
  Bi
  208٫980

پولونیم
  84
  Po
  [208٫982]

استاتین
  85
  At
  [209٫987]

رادون
  86
  Rn
  [222٫018]

7

فرانسیم
  87
  Fr
  [223٫020]

رادیم
  88
  Ra
  [226٫0254]

لارنسیم
  103
  Lr
  [262٫110]

رادرفوردیم
  104
  Rf
  [263٫113]

دوبنیم
  105
  Db
  [262٫114]

سیبورگیم
  106
  Sg
  [266٫122]

بوریم
  107
  Bh
  [264٫1247]

هاسیم
  108
  Hs
  [269٫134]

مایتنریم
  109
  Mt
  [268٫139]

دارمشتادیم
  110
  Ds
  [272٫146]

رونتگنیم
  111
  Rg
  [272٫154]

کوپرنیسیم
  112
  Cn
  [285]

اونونتریوم
  113
  Uut
  [284]

فلروویوم
  114
  Fl
  [289]

اونونپنتیوم
  115
  Uup
  [288]

لیورموریوم
  116
  Lv
  [293]

اونونسپتیوم
  117
  Uus
  [294]

اونونوکتیوم
  118
  Uuo
  [294]

 

لانتانیدها

لانتان
  57
  La
  138٫905

سریم
  58
  Ce
  140٫116(1)

پرازئودیمیم
  59
  Pr
  140٫908

نئودیمیم
  60
  Nd
  144٫242(3)

پرومتیم
  61
  Pm
  [144٫913]

ساماریم
  62
  Sm
  150٫36(2)

یوروپیم
  63
  Eu
  151٫964(1)

گادولینیم
  64
  Gd
  157٫25(3)

تربیم
  65
  Tb
  158٫925

دیسپروزیم
  66
  Dy
  162٫500(1)

هولمیم
  67
  Ho
  164٫930

اربیم
  68
  Er
  167٫259(3)

تولیم
  69
  Tm
  168٫934

ایتربیم
  70
  Yb
  173٫04(3)

       

آکتینیدها

اکتینیم
  89
  Ac
  [227٫027]

توریم
  90
  Th
  232٫038

پروتاکتینیم
  91
  Pa
  231٫036

اورانیم
  92
  U
  238٫029

نپتونیم
  93
  Np
  [237٫048]

پلوتونیم
  94
  Pu
  [244٫064]

امریسیم
  95
  Am
  [243٫061]

کوریم
  96
  Cm
  [247٫070]

برکلیم
  97
  Bk
  [247٫070]

کالیفرنیم
  98
  Cf
  [251٫080]

اینشتینیم
  99
  Es
  [252٫083]

فرمیم
  100
  Fm
  [257٫095]

مندلیفیم
  101
  Md
  [258٫098]

نوبلیم
  102
  No
  [259٫101]

       


با توجه به مثال های بالا اکنون این سؤال مطرح می شود

نظم چیست و مجموعه منظم کدام است؟

نظم در لغت به معنای گرد اوردن و پیوست دادن اشیاء گوناگون است. در مقابل نظم، هرج و مرج، اشوب و بی نظمی قرار دارد. اگر در میدان ورزش، دانش اموزان به ترتیب قد در یک ردیف بایستند، الگویی از نظم را نشان داده اند. زمانی که اسامی دانش اموزان را در دفتر مدرسه به ترتیب حروف الفبا درج می کنیم، مدلی از نظم را ارائه داده ایم. هنگامی که کتاب ها را در قفسه کتابخانه بر اساس موضوع کتاب ردیف می کنیم، از یک نظم خاص پیروی کرده ایم.
بنابر این :
پدیده منظم، مجموعه ای است که اجزای ان به نحوی در کنار هم و در ارتباط با یکدیگر قرار گرفته باشند که در مجموع هدف مشخصی را تعقیب کنند.
و یا این که :
نظم، گرد اوردن اجزای متفاوت با کیفیت و کمیت ویژه ای در یک مجموعه است به طوری که همکاری و هماهنگی ان ها هدف معینی را تأمین کند.
بدن انسان و ارتباط شگفت انگیز اندام های گوناگون ان با یکدیگر و نیز پیوند ارگانیک
 انها برای سلامت و بقای او مثال روشنی از یک مجموعه منظم است.     (organic)

ویژگی های یک مجموعه منظم :

1-   مجموعه از چندین جزء تشکیل شده باشد.

2-   ارایش و ترتیب خاصی بین اجزای ان برقرار باشد.

3-   همکاری و هماهنگی این اجزا در داخل مجموعه ضروری است.

4-   هر یک از اجزای مجموعه برای تحقق هدف خاصی تأثیرگذار باشند.

برهان نظم مهمترین استدلال خدا باوران و فلاسفه و دانشمندان الهی است. انان با مشاهده همه ی این پدیده های منظم و حیرت اور جهان هستی از کهکشان تا انسان وجود خداوند را اثبات می کنند.


دیرینه سال هاست که در دیدگاه من

شب های ماهتاب چو دریاست اسمان

وین تک ستاره های درخشان بی شمار-

سیمین حباب هاست که بر سطح ابهاست

در دیدگاه من-

این ماه پرفروغ که بی تاب می رود

سیمینه زورقی است که بر اب می رود

رخشان شهاب ها که پراکنده می خزند-

هستند ماهیان سبک خیز گرمپوی

کاندر پی شکار شتابنده می خزند

در دیدگاه من-

دریاست اسمان و ندارد کرانه ای

جز بی نشانگی-

از ساحلش نبوده خرد را نشانه ای

گفتم شبی به خویش

این اسمان پیر-

بحریست بی کرانه ولی چشم من مدام-

دنبال ناخداست. پس ناخدا کجاست؟

در گوش من چکید صدایی که نرم گفت :

دریاست اسمان و در ان ناخدا "خدا " است.

ادامه دارد

اين مطلب تاکنون 8440 بار مشاهده شده است.
مطالب مرتبط با استاد علي‌اكبر جعفري

سیمای فرزانگان- مروری بر زندگی هنری استاد اکبر گلپایگانی
سیمای فرزانگان 14- استاد رضا خوشنویسان الگویِ نظم و ادب و متانت
سیمای فرزانگان- استاد مرتضی شهیدی روایتگر عرفان و ادب فارسی
رُشدیه و مدارس جدید
دبیرستان گوگد و روایت عشق - استاد علی اکبر جعفری
شعله ی امید.
سیمای فرزانگان- زنده یاد آقای حسن موسوی معلم عشق و معرفت - استاد جعفری
جوجه اردک زشت
سیمای فرزانگان (13) - استاد پروفسور دکتر محمد حسن خالصی
سیمای فرزانگان12- ( زنده یاد استاد عبدالحسین مصحفی )
سیمای فرزانگان 11 - استاد دکتر مظاهر مصفا
سیمای فرزانگان(10) - پروفسور فضل الله رضا
سیمای فرزانگان (8) - دکتر محمد ابراهیم صافی
یادی از دکتر غلامحسین مصاحب . به مناسبت هفته ی جهانی ریاضیات
" پائیز " بهار عارفان عاشق
پرواز.
شاد بودن هنر است
در آیینهِ تاریخ (قسمت یازدهم) انقلاب آمریکا
در آیینهِ تاریخ (قسمت دهم) انقلاب صنعتی اروپا و پیامدهای آن
سیمای فرزانگان 1 - دکتر علی عمیدی
پاسخ به معماهای هندسی(1)
پروفسور مریم میرزاخانی، ذهن زیبا، اندیشه پویا، فروتن و شکیبا
در آیینه تاریخ (قسمت نهم) - عصر روشنگری، ادامه دوران رنسانس در شرایطی تازه
در آیینه تاریخ (قسمت هشتم) رنسانس کشف دوباره انسان و جهان
در آیینه تاریخ (قسمت هفتم)-سده‌های میانه ، انجماد فکری و حاکمیت تمام عیار کلیسا
برف نو برف نو سلام سلام
صبح صادق ندمَد تا شب یَلدا نرود
در آیینه تاریخ (قسمت ششم) -اساطیر یونان و آثار حماسی هومر
در آیینه تاریخ (قسمت پنجم) - ارسطو بنیانگذار منطق
در آیینه تاریخ (قسمت چهارم) افلاطون معمار اصلی فلسفه سیاسی
در آیینه تاریخ (قسمت سوم) سقراط
یونان و روم باستان (قسمت دوم)
یونان و روم باستان ( بخش اول )
قلم، نگارنده اندیشه بر کاغذ
دانش برترین شرف آدمی است
خانه تکانی
فرزند زمان خویشتن باش
پشت صحنه حضور استاد علی اکبر جعفری در برنامه زنده سیمای خانواده
سیمای فرزانگان (7) - مروری بر زندگانی استاد بزرگوار، معلّم و خیّر والامقام محمد مهدی صحت
فرهنگ ، نظم ، قانون - بخش دوم
فرهنگ ، نظم ، قانون - بخش اول
سیمای فرزانگان(6) - شادروان استاد سید حسن نوربخش(دبیر)
نیلوفری در سایه سار بید
مصاحبه دانش آموزان با استاد علی اکبر جعفری
نشانی نوروز
یک کهکشان ستاره (بخش اول) حکیم ابوالقاسم فردوسی )
سیمای فرزانگان 2 - شادروان استاد علی وکیلی
یلدا شب گرم مهربانان جاودان باد
سیمای فرزانگان گلپایگان - دکتر علی عمیدی
لبخند
تکنولوژی واحساس
داستان يک زندگي
رفتارهاي مخرب مغز
قورباغه ها
یاد باد آن روزگاران ياد باد
تاشقایق هست زندگی باید کرد
انسان‌ها...
يلدا شب گرم مهربانان جاودان باد
شب چله (یلدا) شب زایش خورشید و آغاز سال نو میترایی
پلي بين كوير و دشت
پرستوها به لانه بر می‌گردند
سخنان پیام آور کربلا حضرت زینب(س) در مجلس یزید
رنگين کمان آرزوها
زندگی درعصر رايانه
سیمای فرزانگان (5) - مرحوم استاد منوچهر خالصی
سیمای فرزانگان (4) - مهندس علیقلی بیانی ، فرزانه‌ای از جنس آب
سیمای فرزانگان(3) - دکتر فضل الله اکبری
عشق و دوستي
وصيت داريوش به خشايارشا
زيبايي‌هاي رياضي: فراكتال‌ها
سیاه چاله های ریاضی
زيبايي‌هاي رياضي - كاشي‌هاي خود پوشاننده
سرگذشت عدد "پی"
استاد پرویز شهریاری اندیشمند و ریاضیدانی عاشق بود
معلم و شاگرد
سیمای فرزانگان 2 - شادروان استاد علی وکیلی
سيماي فرزانگان ۱ - دكتر علي عميدي
رمز و راز جاودانگی
انسان محور توسعه است
ماه و پلنگ
معلم قافله‌سالار عشق است (3)
معلم قافله‌سالار عشق است (2)
معلم قافله سالار عشق (1)
بر فراز کهکشان‌ها
لهجه‌ي گلپايگاني شكر است
آواي چلچله‌ها
گلبانگ توحيد در طلوع شقايق
از سكون مرداب تا خروش دريا
بين مرگ و زندگي
چارلی چاپلین به راستی یک معلم بزرگ است



نام و نام خانوادگي:
پست الکترونيک:
سايت يا وبلاگ:
متن پيام:
تصوير امنيتي:



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد.


آب و هوا

پیام های کلی سایت

تماس با ما


كلیه حقوق برای پدید آورندگان 
.:: آخاله ::. محفوظ است. | طرح و اجرا : توحید نیكنامی   | به روز رسانی محتوایی : محمود نیكنامی  
 | .Copyright © 2003-2012 Akhale.ir. All Rights Reserved
|
 | Powered By Tohid Niknami | E-Mail :
Akhale . com @ gmail . com |