آخرین به روز آوری سایت چهارشنبه ۸ فروردین ماه ۱۴۰۳

فرخنده میلاد کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی (ع) مبارک



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد...



دارو درمانی دربیماری های التهابی آرتریت روماتویید و نقرس


پوشاک (برند)


نمادی شایسته در آیینه فرهنگ گلپایگان - دکتر ابراهیم جعفری


یادی از گلپایگان - استاد سعیدی


مهندس علیقلی بیانی ، فرزانه‌ای از جنس آب - استاد علی اکبر جعفری

در آغاز مسول ساختن سد اختخوان مهندس طالقانی بود ولی به علت ساختن سد کرج استعفا داد و مهندس علیقلی بیانی که رشته تحصیلی اش مرتبط با سدسازی و لوله کشی شهرها بود به اختخوان رفت و دوسال و نیم آن جا ماند و کار سد را به سرانجام رساند.


" سمنو " به یاد "بی بی" ..... توحیدنیکنامی

ننه جون من سمنو می‌خواهم یار شیرین دهنو می‌خواهم
عاشقم من به لقای سمنو سر و جانم به فدای سمنو
سمنو خوب تر از جان من است سمنو شیره‌ی دندان من است
من که در مطبخِ تو آشپزم سمنو را به جه شکلی بپزم؟
ننه جون ارث به اولاد بده سمنو را تو به من یاد بده


ویدئوی مناره سلجوقی گلپایگان

مناره سلجوقی گلپایگان که از آن به عنوان بلندترین مناره آجری نام می برند ، گویی امتداد پیشینه کهن این خطه را برابر دیدگان هر هنر دوستی آشکار می کند این بنا که به عنوان بلندترین مناره آجری سلجوقی قرن پنجم هجری قمری ایران از آن یاد شده با قدمتی حدود 900 سال همچنان در برابر عوامل طبیعی زلزله، باد، باران، سرما و گرما سرفراز برجای مانده است.











دیه ولایتمون مثل اون قدیما نیست

مردم گلپایگان در گذشته نه چندان دور همانند اغلب شهرهای کوچک در حد یک خودکفائی نسبی امورات میگذراندند . زندگی ساده و بدون تشریفات ، تلاش و کوشش برای کسب روزی حلال ، همزیستی مسالمت آمیز ، احترام به حقوق یکدیگر و.. قسمتی از خصلتهای مردم این دیار بود . که شاید بتوان گفت که دیگر کمتر اثری از آن دیده میشود آنچه بیش از هر چیز فرهنگ ما را مخدوش نموده مصرف گرایی سیری ناپذیری است که ظاهرا پایانی بر آن متصور نیست . استفاده از میوه ها و تنقلات در این شهر کهن بصورت فصلی و مصرف بعضی از آنها با فرهنگ ما بصورت یک سنت ، سرشته شده بود

محمود نيکنامي

 

مردم گلپایگان در گذشته نه چندان دور همانند اغلب شهرهای کوچک در حد یک خودکفائی نسبی در کسب روزی حلال تلاش می کردند .یک زندگی ساده و بدون تشریفات ،  همزیستی مسالمت آمیز ، احترام به حقوق یکدیگر و.... بخشی از خصلتهای مردم این دیار بود . که شاید بتوان گفت که این منش کمرنگ شده است .آنچه بیش از هر چیز فرهنگ ما را مخدوش نموده مصرف گرایی سیری ناپذیری است که ظاهرا پایانی بر آن متصور نیست  . استفاده از میوه ها و تنقلات در این شهر کهن بصورت فصلی و مصرف بعضی از آنها با فرهنگ ما بصورت یک سنت ، سرشته شده بود

کاهوی رباط حسینیه در اردیبهشت ماه، پاگشای عروسهای تازه عقد شده بود . سنتی که اگر ترک می شد موجب رنجش خانواده عروس می گردید

                                    
پخت نان خانگی با اصطلاح ( خمیر داشتن ) در هر خانه ای که انجام میشد ، کلیه همسایه ها از دریافت چند عدد نان تازه در پایان خمیر بهره مند می شدند . اهالی  اعتقاد داشتند که رسیدن بوی نان تازه به مشام همسایه مشغولالذمه ( مدیونی ) داره

           

 پشت خمیری یکی از رایج ترین راه های پخت نان اضطراری بود که در اغلب خانه ها اتفاق می افتاد .بدین صورت که پس از پایان پخت نان ، یکی از همسایه ها مقدار کمی آرد خمیر میکرد  و از برکت تنور داغ تعدادی نان برای خود آماده می نمود ( صرفه جویی در انرژی ، نیروی انسانی و زمان ) داشتن نان فطیر ( نانی که خمیر آن آماده پخت نشده ) یکی از زشت ترینها محسوب میشد به همین خاطر ، اهالی از ادامه پخت خودداری میکردند و   مصرف آن نان را جایز نمی دانستند ( در حال حاضر اهالی به ناچار فقط نان فطیری که از نانوائیها تهیه می شود استفاده میکنند و از نان "ورآمده " خبری نیست )
گرمک درب امام زاده ، اهالی مشتاق را به طرف خود میکشید . هم زیارت بود و هم سیاحت  و استفاده از گرمک شیرین و معطر کنار رودخانه و در پایان روز شنای جوانان در چم فقستان بسیار لذت بخش بود . اهالی یک شبانه روز را در کنار امام زاده ابراهیم بیتوته میکردند . یکبار درسال در تیرماه  با آماده کردت تعدادی الاغ و استقراض ( الاغ قرضی ) از همسایگان بار سفر خانوادگی بسته می شد و البته با میهمان نوازی ساکنین درب امام زاده و اجازه اطراق در کنار مزارعشان ، یک شبانه روز به یاد ماندنی در خاطر ها ثبت می شد.                                                                            

 

خربزه نیوان در صبحگاهان تابستان  بر روی قطاری از الاغها که به طرف شهر در حرکت بودند تماشائی بود . فروش خربزه ها به بقالها بصورت یکجا و با واحد ( یک بار ) بدون وزن انجام میشد . نرخ خربزه در کل بازار شهر برای مصرف کننده بصورت واحد بود . البته نرخ دومی هم برای کمبزه ( یک نوع خربزه نارس و درجه پایین ) وجود داشت که معمولا مورد خرید اهالی کم بضاعت قرار میگرفت . خیار رکابدار با طعم شگفت انگیزش میوه فصلی بود که عمر و پایداری چندانی نداشت . تهیه ( آب دوغ خیار ) در این فصل بسیار رایج بود . انگور عربستون ( روستاهای رحمت آباد ، در ، تیکن ، شورچه ،خم پیچ ، حاج بلاغ ، تجره ، میر آباد ) در شهریور ماه زینت بخش محافل بود و البته در مهرماه و آبانماه، پشتبندش شیره انگور برای استفاده "ماست و شیره" در زمستان می رسید فصل میوه ها که تموم می شد بعضی از کسانیکه به قم میرفتند تعدادی انار و انجیر بندی هم  برای شب چله تهیه میکردند

 چرا حالا اینطورشده؟ . انواع میوه ها در تمام فصول و بدون طعم واقعی  اغلب وارداتی از کشور چین  و تعداد زیادی از مردم که به جهت عدم تمکن مالی قادر به خرید آنها نیستند. دیگر خبری از کاهوی رباط حسینیه و گرمک درب امام زاده و خربزه نیوان نیست ، خیار گل بسر وانشان و رکابدار را نمیتوان دید ،درخت انگور طلایی عربستون به جهت خشکسالی و از دست رفتن منابع آب زیرزمینی خشکیده است .  
دشت وسیع و سرسبز گلپایگان را  اغلب افراد غیر کشاورز با هدف خوش نشینی و ویلا سازی تخریب کرده اند و با حصار کردن آن با "توری" (فنس )کاربری آنرا تغییر میدهند و مسئولین نیز به دلایل نامعلوم از این تخریب اراضی جلوگیری نمی کنند و با دور زدن قانون و اعمال جرایم ناچیز به راحتی از کنار این هجمه میگذرند . در این زمینهای محصور شده  عملا امکان کشت  محصولات استراتژیک مانند گندم و جو  و دانه های روغنی و دیگر محصولات ضروری وجود ندارد و بدرستی معلوم نیست چرا شهرداری ها هم جای پایی برای خود در این آشفته بازار باز کرده اند؟! لازم است مسئولین محترم در این مورد نیز شفاف سازی لازم را به عمل آورند.
کسانیکه حرفه اصلی آنها کشاورزیست نیز به جهت عدم حمایت دولت و بی برنامه گی در پرداخت وجوه و یا عدم تضمین خرید محصولاتشان ، رغبت چندانی به کشت این محصولات نشان نمی دهند و اغلب مبادرت به کشت محصولاتی چون "ذرت" دامی که عمده آن برای فروش به دامداری های خارج از منطقه  و یا به کشت غیر مجاز گیاه مضر و خطرناک "تنباکو" برای تولید مواد مخدر دخانی اختصاص داده اند هر چند اخیرا طی اطلاعیه ای کشاورزان را از کشت این گیاه دخانی منع کرده اند اما عملا توجهی به مفاد جرایم آن  از طرف ارگانهای ذیربط صورت نمیگیردو افراد  خاطی در امنیت نسبی همچنان مبادرت به این کشت مضر مشغولند و آب بسیار زیادی را از منابع و مخازن زیرزمینی برای آبیاری آن برداشت میکنند و نتیجه آن نهایتا نزدیک کردن گلپایگان به کویر مرکزی ایران خواهد بود و البته فرهنگ شهرمان را نیز از جایگاه واقعی خود دور خواهد کرد .
دامداری گلپایگان نیز دیگر مثل گذشته نیست و مشکلات بسیار زیادی از جمله عدم خرید محصولات لبنی به قیمت مناسب  و سیری ناپذیری سودجویان در این حوزه ، انگیزه نگهداری دام وتولید شیر را از دامدارن منطقه گلپایگان گرفته است .
به هر حال ما را  به اینجا رسانده اند و اگر گوش و چشممان رابه روی این معضل ببندیم و بجای چاره جویی تنها به فکر مشکلات درجه چندم باشیم ، راه را ناهموارتر و بازگشتش را بیش از پیش سخت تر خواهیم کرد . لازم است مسئولین شهرمان  فکری به حال این معضل ناخوانده کنند چرا که از روی بی تدبیری مسئولین قبلی به اینجا رسیده ایم، و البته خواهیم دید که در آینده همه تقصیرها را به گردن مسئولین فعلی خواهند گذاشت خصوصا  مسئولینی که درحوزه آب سهل انگاری میکنند .
به دست اندرکاران  فعلی شهر پیشنهاد می کنیم تا طرح  لوله گذاری و انتقال آب به مزارع را با توجه به ارتفاع مناسب از منطقه رکابدار تا منتهی الیه دشتی که از سد گلپایگان آبیاری میشود را با هدف آبیاری تحت فشار و آبیاری قطره ای، بدون استفاده از وسایل پمپاژ و با انرژی پتانسیل موجود در ارتفاع مناسب از ورودی آب به دشت گلپایگان ( منطقه رکابدار) را مورد مطالعه  قرار دهند تا علاوه بر ایجاد شبکه آبیاری نوین ، زمینهایی  که به جهت کمبود آب بصورت بایر درآمده  مجددا به زیر کشت بروند . هرچند این طرح هزینه زیادی دارد اما باید توجه داشت که پیشنهاد این پروژه در صورت تحقق یکی از تاسیسات زیربنایی شهرمان خواهد شد  و هدر رفت آب را به شدت کاهش خواهد داد . پیشنهاد امروز  را جدی بگیرید چرا که فردا دیگر آبی وجود ندارد پس تا قبل از آنکه آینده گان سرزنشمان کنند با تشکیل یک کارگروه خوش فکر و شجاع توسط متولیان شهر به این مهم بپردازیم و اطمینان داشته باشیم همه چیز را همگان دانند./ن
 

اين مطلب تاکنون 8307 بار مشاهده شده است.
مطالب مرتبط با محمود نيکنامي

کلاه نمدی "باقرتاته"
اعتیاد جرم است و خانواده ها مجرم
زمین خواری تا برزخ
لباس های آخاله از یک سالگی تا 14 سالگی
یادمانه - کلوخ پز
کتاب گلپایگان و توسعه پایدار منتشر شد
آخاله 12 سال شد
استاد سجادی و اکوسیستم محیط زیست
تسلیت فوت مرحوم حاج حسن محسنی
گام های اولیه برای تعامل سایت آخاله با روزنامه های سراسری
دیه ولایتمون مثل اون قدیما نیست
عبدالوهاب شاهوردی ، سیرک باز دهه 40 در گلپایگان
‏دوچرخه سفیر سلامتی - جایگاه دوچرخه در دانمارک
لعوق کرچنگ
سفری به بلندای غم
نقت وطنی اینجا فروخته میشود
نگاهی کوتاه به کتاب "ارتباطات مشارکتی در جامعه روستایی
گزارشات موسسه خیریه حضرت فاطمه زهرا (س) گلپایگان
17 مرداد و آخاله و روز خبرنگار
برگزاری نمایشگاه دستاوردها و توانمندی های شهرداری گلپایگان
نوروز ، دیروز ، امروز
سحنی با کاندیداهای جا مانده از غافله شورای شهر
وردپاتکان ( اولین نرم افزار فرهنگ گلپایگان )
نابودی لاله های اشک گلپایگان ،نتیجه بی تدبیری مسئولان
رادیو در گلپایگان
زیر تیغ ( اینبار استاد سجادی و اکوسیستم محیط زیست )
نفت وطنی اینجا فروخته می شود
سمنو به یاد «بی بی»
بازبینی مجدد میراث فرهنگی گلپایگان
گلپایگان زیستگاه صنوبر
9 سالگی آخاله
موزه مردم شناسی گلپایگان
گزارشات موسسه خیریه حضرت فاطمه زهرا گلپایگان
دوچرخه وسیله نجیب و دوست داشتنی
چهره های پر تلاش
29 اسفند ( نفت ایرانی )
سنت ها را تلخ نکنیم
پاييز در عباس آباد و رودخانه انار بار گلپايگان
فراخوان سروده هاي شما
دود و نون
تخریب میراث فرهنگی گلپایگان
شهرداری و تالار پذیرایی ارواح



نام و نام خانوادگي:
پست الکترونيک:
سايت يا وبلاگ:
متن پيام:
تصوير امنيتي:



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد.


آب و هوا

پیام های کلی سایت

تماس با ما


كلیه حقوق برای پدید آورندگان 
.:: آخاله ::. محفوظ است. | طرح و اجرا : توحید نیكنامی   | به روز رسانی محتوایی : محمود نیكنامی  
 | .Copyright © 2003-2012 Akhale.ir. All Rights Reserved
|
 | Powered By Tohid Niknami | E-Mail :
Akhale . com @ gmail . com |