آخرين به روز آوري سايت دوشنبه ۳۰ مردادماه ۱۳۹۶

مسجد جامع تاریخی گلپایگان را دیگر اینگونه نخواهید دید . ساخت و سازهای غیر مجاز گنبد زیبای این مسجد را بلعیده است



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد.


قالي پرداخته گل به گل انداخته
كنايه از آسمان است




صداي ماندگار - ديه ولايتمون مثل اون قديما نيست - صداي دلنشين استاد محمدعلي سعيدي

بي هُمزبون ، عنوان شعر محلي گلپايگاني ، سروده و با صداي دلچسب استاد محمد علي سعيدي ، شاعر توانمند شهرمان كه در سال 1380 اجرا گرديده است . نكات قابل توجه اين سروده زيبا ، لهجه و گويش واقعي مردم شهر در دهه هاي گذشته ، اشاره به اصطلاحات و ضرب المثلهاي محلي ، يادآوري آنچه در گذشته وجود داشته و ديگر اثري از آن نيست و از همه مهمتر زنده نگه داشتن فرهنگ عامه شهر و اشاره به محصولات معروف هر منطقه و ناحيه است و يك اثر منحصر به فرد را در اين سروده خواهيد شنيد . حتما بشنويد


بخ ، چي ، شي ؟ - اثر ماندگار استاد محمدعلي سعيدي

استاد سعیدی در اواخر دهه 70 شمسی با سرودن چند مجموعه شعر محلی با لهجه گلپایگانی تحولی شگرف در این گویش ایجاد کرد و سایت آخاله با افتخار به کمک استاد توانست تعدادی از آنها را آرشیو نماید تا به مرور در اختیار همشهریان فهیم خود قرار دهد


وردپاتکان ( اولين نرم افزار فرهنگ گلپايگان )

وردپاتکان عنوان يک نام قديمي گلپايگان است که در باره آن يک نرم افزار از فرهنگ و آداب و رسوم گلپايگان در سال ۱۳۸۰ توسط گردانندگان سايت آخاله تهيه شده و در اختيار همشهريان عزيز قرار گرفته است . در اين مقاله سعي ميشود از محتواي اين نرم افزار که در قالب يک( سي دي ) مي باشد مطالبي را به تدريج به اطلاع دوست داران فرهنگ و ادب گلپايگان برسانيم











گام های اولیه برای تعامل سایت آخاله با روزنامه های سراسری

گزارش روزنامه اطلاعات یکشنبه(۱۳۹۴/۶/۱۵) به " همزیستی روزنامه های کاغذی و الکترونیک" اختصاص دارد. آقای علی درویشی گزارشگر خوش ذوق این روزنامه برای بررسی جایگاه رسانه های مکتوب و الکترونیک در افق آینده به تعامل سایت آخاله با " صدای گلپایگان" پرداخته و تجربیات و نقطه نظرات مدیر سایت آخاله ( اینجانب) و آقای دکتر ابراهیم جعفری به عنوان مدرس رشته علوم ارتباطات اجتماعی را بازتاب داده است تا در پایان مخاطب این گزارش ارزیابی و نتیجه گیری خودش را داشته باشد. امید است از این طریق بتوانیم با روزنامه های سراسری و نیز رسانه ملی تعامل بیشتری داشته باشیم.

محمود نيکنامي

گزارش روزنامه اطلاعات یکشنبه(۱۳۹۴/۶/۱۵) به " همزیستی روزنامه های کاغذی و الکترونیک" اختصاص دارد.
آقای علی درویشی گزارشگر خوش ذوق این روزنامه برای بررسی جایگاه رسانه های مکتوب و الکترونیک در افق آینده به تعامل سایت آخاله با " صدای گلپایگان" پرداخته و تجربیات و نقطه نظرات مدیر سایت آخاله ( اینجانب) و آقای دکتر ابراهیم جعفری به عنوان مدرس رشته علوم ارتباطات اجتماعی را بازتاب داده است تا در پایان مخاطب این گزارش ارزیابی و نتیجه گیری خودش را داشته باشد.
امید است از این طریق بتوانیم با روزنامه های سراسری و نیز رسانه ملی تعامل بیشتری داشته باشیم.

*************************************************************

ettelaat newspaper روزنامه اطلاعات
 
چشم‌انداز نشريه‌هاي مكتوب در عصر رسانه‌هاي الكترونيك ـ بخش نخست
همزيستي روزنامه‌هاي كاغذي و الكترونيك


جهان «سايبر» با انقلاب ديجيتالي خود تا کنون لرزه‌هاي زيادي در زمين نشريه‌هاي کاغذي ايجاد کرده و به دور است که زين‌ پس، لرزه‌هاي عظيم‌تري در نيفکند. بي‌گمان در آينده نزديک، تنها آن‌دسته از نشريه‌هاي کاغذي امکان ادامه کار خواهند يافت که دگرديس به نشريه‌هاي الکترونيک شوند و فقط آن گروه از نشريه‌هاي الکترونيک در جهان «وب» پايدار خواهند ماند که نويسندگاني انديشمند و روزنامه‌نگاراني استخوان خردکرده و ابرمتخصصان رايانه‌اي را در اختيار بگيرند و خوانندگان جدي‌ و وفاداري دست وپا کنند که بالاي نوشتارها و جستارها و مقاله‌ها، جرينگي پول بدهند و به جايش از اخبار، به رايگان استفاده کنند.

در آينده، يک روزنامه مشهور و پرخواننده کاغذي که عمري در جهان واقعي و روي زمين راه رفته است، چگونه پا به جهان «وب» و رويايي خواهد گذاشت که دچار کابوس نشود.‏

اينک روزنامه‌هاي کاغذي با آگهي‌ها سر مي‌کنند و پرشمارگان و کم‌شمارگانش، به هر زحمت منتشر مي‎شوند و خود را به دست خوانندگان مي‌رسانند. اما در جهان «وب»، اگر هم آگهي‌ها را بتوان در نسخه‌هاي الکترونيک گنجاند، به گونه‌اي که بي جابه‌جايي تصوير(و آزردن چشم کاربر)، باز هم محدود خواهد بود و جوابگو هزينه‌ها نيست، از اين‎رو روزنامه‌هاي الکترونيک، دلبسته آگهي‌هاي بازرگاني نيستند و ناچارند اخبار و مقاله‌هاي خود را پولي کنند؛ ولي واقعيت اين است که روزنامه‌هاي کاغذي را آگهي‌دهندگان و جذب‌شدگان به آگهي مي‎خرند. به ديگر سخن، روزنامه‎هاي کاغذين بر کاکُل پول صاحبان ‌آگهي و آگهي‌خوانان مي‌چرخد، نه شمارِ اندک روزنامه‌خوانان و خبرخوانان و مقاله‌خوانان دانشگاهي و فرهيخته و باسواد و اهل مطالعه. حال پرسش اين است که در اين حاکميت پول و سرمايه و آگهي بر جهان نشر، آيا نسخه‌هاي الکترونيک که پرهزينه هم خواهد بود، دوام خواهند آورد؟ شايد با يارانه دولت‌ها، که آنگاه مستقل‌بودن ديگر بي‌معنا خواهد بود، همان ويژگي‌اي که تا کنون نشريه‌هاي الکترونيک، خود را از نشريات سنتي متمايز مي‌ديدند.

دگرديسي شتابان‏

دو سه سال پيش، هفته‌نامه «نيوزويک» آمريکا نوشت که پس از 8 دهه، از اين پس تنها به شکل الکترونيک در خدمت خوانندگان خود خواهد بود. البته نيوزويک در گام‌نهادن در اين مسير تنها نبود، پيش از آن، مجله‌ها و روزنامه‌هاي ديگري نيز با دل‌کندن از کاغذ، به جهان سايبر کوچيده بودند. در ايران نيز روزنامه «خبر» پس از يک دوره انتشار کاغذي، اينک يک روزنامه متعلق به جهان سايبر است.

با توجه به اين آمار که گشت اينترنتي كه‌ 90 درصد کاربران کشور در محيط سايت‌هاي ايراني است، گمان مي‌رود نشريات الکترونيک در ايران با پيشواز مواجه شوند و کارشان توجيه اقتصادي داشته باشد.

پيشترها ايراد اين بود که روزنامه الکترونيکي، بوي چوب و طبيعت نمي‌دهد و يا نمي‌توان آن را لول کرد و يا تا زد و همه‌‌‌جا با خود برد و در فرصت‌هاي کوتاه از جيب درآورد و کم کم خواند.

امروز برخي گجت‌هاي آزمايشي ساخته‌شده که نمونه‌اي از روزنامه‌هاي الکترونيک آينده خواهند بود، به نازکي کاغذند و همه ويژگي‌هاي روزنامه‎هاي چاپي را دارايند؛ افزون بر اين اگر حوصله خواندن خبرهاي کوتاه نيست، مي‌توان آن‌ها را به شکل انيميشن ديد و به صداي گوينده گوش کرد و يا کليپ‌هاي خبري زيرنويس‌دار(‏Subtitle‏ ) را تماشا کرد.

در کنار هم

اينک در برخي از شهرهاي کشور مانند انزلي و گلپايگان، تارنماهايي مانند انزلي‌کلاب و يا آخاله (پسرخاله!) پديد آمده‌اند که بسان يک رسانه محلي، بازتاب‏‎دهنده رويدادها و اخبار شهر و روستاهاي دور و برند و توانسته‌اند با انتشار پيوسته، کاربران زيادي را جذب خود کنند.

محمود نيکنامي ـ مدرس دانشگاه و مدير سايت خبري/ فرهنگي آخاله، با گريز از آينده‌خواني، بر اين باور است که همه(روزنامه‌ها و مجله‌هاي ديجيتال و کاغذي) را بايد در کنار هم بخواهيم و ببينيم و دست‌کم اين رويه، امروز بهترين است تا در آينده چه پيش آيد.

او در ادامه گفت وشنود با روزنامه اطلاعات، با گويشي گلايه‌آميز مي‌افزايد: روزنامه‌هاي کاغذي بايد به سايت‌ها (روزنامه‌ها و مجله‌هاي خبري الکترونيک) اهميت بدهند و اگر از يادداشت‌ و مقاله و اخبار آن‌ها بهره مي‌‌برند، منابع را درج کنند.

و سپس ارتباط آخاله با روزنامه‌هاي محلي را يادآور مي‌شود: در اين مورد مي‌توانم از همکنش و ارتباط دوسويه‌اي که ميان سايت آخاله و روزنامه محلي صداي گلپايگان وجود دارد، نام ببرم. تعامل نزديک ما سبب شده است که اين روزنامه از بيشترين نوشته‌ها و مقاله‌هاي آخاله با ذکر منبع استفاده کند. البته ما در خبررساني پيشگام نيستيم، چون تخصصش را نداريم، از اين رو سايت آخاله، بيشتر ويژگي‌هاي فرهنگي و اجتماعي دارد. در سايت خبري آخاله مگر بازتاب اخبار روز که از خبرگزاري‌هاي رسمي کشور مي‌گيريم، مقاله‌هايي همچون در محضر بزرگان نيز چاپ مي‌شود که خودم مي‌نويسم که سخنان و دل‌گفته‌هاي آدم‌هاي قديمي است؛ گاهي به آدم‏‎هاي کهنسال بر مي‌خورم و بي آن که درخواست کنم، از گذشته‌هاي دور مي‌گويند و من حرف‌هايشان را تنظيم و در سايت بازتاب مي‌دهم.

به گفته محمود نيکنامي، سايت خبري/اجتماعي/ فرهنگي آخاله در ميان اصفهاني‌ها و گلپايگاني‌هاي خارج از كشور نيز خواننده دارد: «روي هم‌رفته کاربران ما زيادند. معمولا مردم پس از روزنامه‎هاي کاغذي، سري هم به سايت‌هاي خبري مي‌زنند، در حالي که در مورد ما برعکس است. از اين رو احساس مي‌کنيم موفقيم و موفقيت خود را در گرو دو گزاره پرهيز از گرايش‌هاي سياسي خاص و لينک‌ندادن به نشريه‌هاي تندرو مي‌دانيم.

تا امروز رويدادها نشان داده است که نشريه‌هاي کاغذي پس از مدتي، به جهان سايبر مي‌روند و ادامه راه مي‌دهند، و پيش نيامده است که يک نشريه سايبري، کاغذي شود؛ نيکنامي از اين که روزي آخاله الکترونيک را مکتوب هم ارايه کند، آن روز را خالي از استرس نمي‌بيند و در برابر پرسش من که چرا؟ مي‌گويد: چون جبران اشتباه در روزنامه يا مجله کاغذي ناممکن، ولي زدودن آثار اشتباه در وب، امکان‌پذير است. ‏

ارتباط دوسويه

کافه‌ها و قهوه‌خانه‌ها در دوره‌اي از تاريخ کشور ما، ماهيتي روشنفکري داشت و گونه‌اي پاتوق بود. انگاره دکتر ابراهيم جعفري ـ مدرس ارتباطات دانشگاه و روزنامه‌نگار سايبر، از رسانه‌هاي الکترونيکي امروز نيز، گونه‌اي پاتوق است: «براي مردم کوچه‌وبازار، «پاتوق» مکان آدم‌هاي بي‌خيال و سر در گم را تداعي مي‌کند؛ ولي اين واژه در ادبيات جامعه‌شناسي، فاخر و داراي برجستگي ويژه و معادل حوزه عموميpublic sphere‏ است، فضايي براي شکل‌دادن گفت‌وگو»

او در ادامه گفت‌وشنود با روزنامه اطلاعات، درباره خوبي‌هاي روزنامه سايبر مي‌‎افزايد: اولين خوبي آن، تمرکززدايي است و دوم اين که بر مشارکت‌هاي محلي‎(partnership)‎‏ (از مفاهيم بنياديِ مطرح جهان) مي‌افزايد. مشارکت از مهم‌ترين مولفه‏هاي زندگي در عصر حاضر به شمار مي‌رود. اگر در زمان‌هاي گذشته، از آن، بيشتر کمک‌هاي جسمي و مالي به ذهن متبادر مي‌شد، امروز ايده‌پردازي، ارائه ديدگاه و فعال‌سازي ذهن‌ها براي پيشرفت و توسعه معنا مي‌دهد‎.‎

او مي‌گويد: اينک گستره دانش و آگاهي، انديشه انسان معاصر و الگوي زندگي او را تحت تاثير قرار داده و انگيزه مشارکت‌هاي آگاهانه او را در تحولات جامعه جديد فراهم آورده است. براي همين، سازمان ملل متحد در گزارش‌هاي توسعه انساني خود تاکيد مي‌کند که مشارکت، مساله مهم عصر ما است‎.‎

دکتر جعفري مي‌افزايد: مشارکت به معني حضور همه مردم در تصميم‌گيري‌هاي گوناگون است که بر وجود آزادي بيان و حق اظهارنظر همه افراد جامعه در حوزه‌هاي گوناگون، استوار است. مشارکت و ارتباطات، لازم و ملزوم يکديگرند، براي همين اينک «رسانه‌هاي ‌ارتباطاتي مدرن» از بنيادي‌ترين عوامل زمينه‌ساز مشارکت‌اند.

رسانه‌هاي محلي

دکتر ابراهيم جعفري، يکي از کارکردهاي رسانه‌هاي مدرن ديجيتالي محلي(مانند روزنامه‌ها و مجله‌هاي الکترونيک محلي) را توسعه هويت‌هاي ‌فرهنگي و اجتماعي مي‌داند و باور دارد: «با گسترش رسانه‌هاي محلي الکترونيک، از ظرفيت و توانايي بالقوه مردم به منظور ايجاد تحرک و تغيير بهره‌برداري خواهد شد؛ در همين راستا، مشارکت هم توليد مي‌شود و هم پرورش مي‌يابد. افزون بر اين، توجه به نيروهاي مستعد بومي، حفظ فرهيختگان، کمک به وحدت و انسجام ملي و توسعه محلي، مي‌تواند از دستاوردهاي رسانه‌هاي ديجيتال محلي باشد‎.‎

‏«آخرين نظريه‌پردازي‌هاي ارتباطات بر مخاطب‌محوري و جلب مشارکت‌ خواننده، پاي مي‌فشارد و در اين ميان، رسانه‌هاي ديجيتال محلي، نسبت به ديگر وسايل ارتباطي(محلي) داراي اثربخشي ويژه‌اي است، زيرا در دنياي مجازي، مخاطب به مراتب آسان‌تر و سريع‌تر مي‌تواند نسبت به يک موضوع واکنش نشان دهد و بازخور اجتماعي‌اش را ببيند.»

دکتر جعفري با سخن بالا، همچنين معتقد است: مخاطب فعال و جستجوگر رسانه‌هاي ديجيتال، به همان ميزان که دريافت‌گر اطلاعات است، تمايل به بازتاب ديدگاه و ارسال ايده‌هاي خود نيز دارد؛ به ديگر سخن او خواستار فقط دانلود(ذخيره داده‌ها) نيست، بلکه دوستدار آپلود(فرستادن داده‌ها) نيز هست‎.‎‏و دوباره گريزي به گستره مفهوم پاتوق مي‌زند: «رسانه‌هاي ديجيتال با ايجاد پاتوقي براي گفت‌وگو، سبب خير مشترک و گستره خرد جمعي ‌شده‌اند و بيش از رسانه‌هاي مکتوب، رفع نيازها و قدرت مخاطب را پوشش داده‌اند‌ و فرصتي براي هويت‌نمايي او فراهم آورده‌اند. منظور از گفتگو، روش دستيابي به حقيقت است، يعني امکان اين که فهم و نظر ديگري را دريابيم و نقد کنيم و همزمان آرا و عقايدمان را آنلاين در اختيار فهم او قرار دهيم تا به برداشتي مشترک و يا نزديک به هم برسيم؛ بنابراين گفتگو بيشتر به واژه ديالوگ نزديک است و نه به تنهايي سخن‌گفتن و يا حرف‌زدن‌هاي طولاني و انحصار در کلام و يا به گفته گذشتگان، متکلم وحده! به گفته سقراط، گفتگو مانند هنر مامايي، کمک به خلق يک مفهوم «عصاره خرد همگاني» است!

مهمانان «مک ‌لوهان»

گذشتگان مي‌گفتند که دنيا آنقدر کوچک است که انسان‌ها هر چقدر هم از يکديگر دور شوند، روزي به هم مي‌رسند. امروز اين نگره در جهان غير واقعي سايبر، به واقعيت پيوسته است.

سخنان دکتر ابراهيم ‎جعفري در اين مورد: «‌اينک به ياري فناوري‌هاي نوين ارتباطي، همه ما مهمان دهکده جهاني(مارشال مک‌لوهان)‌ شده‌ايم. همان‌گونه که جهاني‌شدنglobalization ‎‏ (نه فقط به معناي اقتصادي)، سرنوشت همه کشورهاست، به ميدان‌آمدن روزافزون نشريه‌هاي الکترونيک نيز گريزناپذير است؛ اما محلي‌شدن‏localization ‎‏ نيز روي فعال ديگر سکه است؛ به همان ميزان که انسان، رويکردي جهاني دارد، گرايش‌‌هاي محلي نيز دارد، که امروز در شمايل نشريه‌هاي محلي، رخ نموده است.» او که روزنامه‌هاي سايبر را فرصت نيکويي مي‌داند، مي‌افزايد: «به ياري نشريه‌هاي الکترونيک محلي، اين فرصت پيش‌آمده است که افراد دور از وطن نيز در ارتباطي دوسويه، خلاهاي روحي و رواني خود را پر کنند و تا حدي به ساحل آرامش برسند. با بررسي‌اي که انجام داده‌ام، اينک دوسوم کاربران يک مجله الکترونيک فرهنگي/ خبري شهر من، ماندگار در خارج‌اند. اعداد(درصدها) اين پيام روشن را دارد که اگر يکي از همشهريان ما در پاريس، نيويورک و يا توکيو تحصيل يا زندگي مي‌کند و مرزهاي وطن را درنورديده است و با گستره جهان تعامل دارد، از وابستگي‌هايش به الگوهايي مانند نوروز و شب يلدا و مناسبت‌هاي مذهبي کاسته نشده است و مي‎کوشد با رسانه‌هاي ديجيتال محلي- که به روحياتش نزديک‌تر است ـ بستگي‌اش را با نمادهاي ميهن‌اش حفظ کند.همين سايت خبري/فرهنگي مورد بررسي من، توانسته است در 10 سال گذشته، در ابعاد هويتي، يعني شناسايي استعدادها، معرفي چهره‌هاي علمي، ادبي، هنري و مذهبي شهر، درج خاطرات، عکس‌هاي تاريخي، اشعار و گويش‌هاي محلي، نقش برجسته‌اي داشته باشد.‏‎ ‎آمار بالاي بازديدکنندگان همين نشريه الکترونيک، نشانگر اعتماد کاربران به آن است که در روندي 10 ساله پديد آمده است.

پيشنهاد به روزنامه‌هاي سايبر ‏

‏‌دکتر ابراهيم جعفري، که تجربه همکاري دوسويه‏‎‏ و همزماني با روزنامه‌هاي چاپي و سايبر را دارد، بر اين باور است که نشريه‌هاي الکترونيک محلي براي گستره فعاليت‌هاي خود مي‌توانند با طرح مسائل شهري (عمراني،کشاورزي، آموزشي، صنعتي و...) و نظرخواهي از مردم(موافق و مخالف)، فضايي براي همکُنشي و برخورد افکار و انديشه‌ها فراهم آورند؛ تا هم به نهادينه‌شدن نقد بينجامد و هم از نيروي فکري و علمي شهروندان استفاده شود. ‏

به گفته او، اينک جاي خالي گزارش و مصاحبه به عنوان 2 سبک(ژانر) خبري در برخي از نشريات الکترونيک، احساس مي‌شود. او مي‌گويد: «يک گزارش خوب ـ بازتاب دهنده نقاط قوت و ضعف فرآيند پيشرفت يک طرح محلي- فرصت‌ها و تهديدها را نمايان مي‌سازد و با گفت وشنود با دست‌اندرکاران، افکار عمومي را حساس و فعال مي‌کند و مي‌تواند اهداف از پيش بيان‌شده را مورد بررسي قرار دهد و به تحقق‌شان ياري رساند؛ به ويژه اين که گزارش و بازتاب فعاليت‌هاي سازمان‌هاي خصوصي و مردم‌نهاد‏NGO ‎‏ در همه زمينه‌ها، فضاي خوبي از خدمات داوطلبانه را در جامعه به وجود مي‌آورد‎.‎‏ ‏

همچنين توسعه روستايي و شناسايي استعدادهاي مناطق محروم، مي‌تواند بخشي از فضاي نشريات الکترونيک محلي را به خود اختصاص دهد. معرفي روستاها و هنرهاي خاص آن‌ها، چهره‌هاي فرهنگي و ديگر ظرفيت‌هاي روستايي مي‌تواند به شناسايي روستاها و تثبيت جايگاه آن‌ها کمک کند كه‎ ‎در اين ميان، شايسته است از دانشجويان رشته‌هاي علوم انساني در مقاطع کارشناسي ارشد و دکترا به ويژه علوم ارتباطات دعوت به عمل آيد، تا با پژوهش و تحقيق در قــالب پــايان‌نامه‌هاي دانشگاهي، نــشريات الکترونيک را پربار سازند.

دکتر جعفري مي‌افزايد: به گمان من، ضرب‌المثل «نو که مي‌آيد به بازار/کهنه مي‌شود دل‌آزار»، در عالم ارتباطات بي‌معني است. رسانه‌هاي مکتوب و نشريات الکترونيک، دشمن هم نيستند، به گونه‌اي که لازمه حضور يکي، حذف ديگري باشد، بلکه حبيب يکديگرند، به طوري که مي‌توانند يک منظومه ارتباطي را در جامعه سامان دهند‎.‎‏ امروز روزنامه‌هاي محلي مکتوب و رسانه‌هاي ديجيتال، مکمل هم هستند و هريک به فراخور استعداد خود، يک نياز ارتباطي را پوشش مي‌دهند. به هر رو تعامل اين رسانه‌ها مي‌تواند موجب هم‌افزايي فرهنگي شود و استفاده دلخواه از وسايل ارتباطي را در همه گروه‌هاي اجتماعي فراگير سازد‎.‎

ع.درويشي
 
 
******************************
بخش دوم
تاريخ خبر: دوشنبه 16 شهريور 1394-23 ذيقعده 1436ـ 7 سپتامبر 2015ـ سال نودم - شماره 26247
چشم‌انداز نشريه‌هاي مكتوب در عصر رسانه‌هاي الكترونيك ‏- بخش دوم و پاياني
پايکوبي جنگل‌ها در سايه روزنامه‌هاي سايبري‏


بالاي شعرش تايپ کرد «پيشکش به سردبير مجله» و فايل را نبست و باز گذاشت.

هنگامي که سردبير مجله از راه رسيد، پشت ميزش نشست و شعر را خواند:‏

‏«آواي روزنامه‌هاي شهر

پر از خبرهاي تازه

اما آواي جنگل

خاموش...»‏

پرسيد: چرا شعر به اين خوبي را روي کاغذ ننوشتي؟ پاسخي نداد و به‌‍‌جايش پرسيد: چاپش مي‎کنيد؟ سردبير مجله خاموش ماند؛ پس از لحظه‌اي گفت: «چگونه شعري درباره عشق به جنگل را در يک مجله کاغذي که دوست جنگل نيست، چاپ کنم؟»

گفت:«حالا پي برديد چرا روي کاغذ ننوشتم؟»

در ميان کابوس‌هاي جنگل، يکي هم آواي ماشين‌هاي چاپ است که در گوش جنگل، صداي تبر مي‌دهد. به راستي انبوه نشريه‌هاي کاغذي با شمارگان ميليوني، براي سرپا ماندن، چند درخت را سرنگون مي‌کنند؟ ‏

شايد گفته شود که بيشتر اين کاغذها وارداتي است، اما نبايد از ياد برد که درختان، خواهرخوانده يکديگرند و افتادن يک درخت در آن سوي جهان و در جنگل‌هاي آمازون يا روسيه، همزمان است با سرازير شدن اشکي از چشم درختان اين سوي جهان!

اما نشريه‌هاي سايبر، تبر درختان نيستند. با همه ايرادهايي که به روزنامه‌هاي الکترونيک گرفته مي‌شود که ديتاسنترها به گرمايش زمين مي‌افزايند، از اين نشريه‎ها بوي جنازه درختان به مشام نمي‌رسد!

افزايش روزافزون ضريب استفاده از اينترنت در همه کشورهاي جهان، منجر به کاهش خوانندگان نشريه‎هاي کاغذي شده و آن‌ها را واداشته است که نسخه آنلاين نيز ارايه کنند و داراي خوانندگان افتخاري جديدي شوند که تا کنون نداشته‌اند.

البته اين خوانندگان جديد، پولي براي خوانش روزنا‌مه‌هاي آنلاين نمي‌پردازند و همان‌گونه که گفته شده، افتخاري‌اند. البته نسخه‌هاي الکترونيک روزنامه‌هاي نامدار، جاي خالي روزنامه‌هاي سايبر را (با آن همه امکانات) پر نمي‌کنند. ‏

در اين ميان، يکي از تفاوت‌ها (ميان روزنامه سايبر با چاپي) خود را در اخباري که در روزنامه‌هاي سايبر، دمادم نوبه‌نو مي‌شود، نشان مي‌دهد؛ همچنين روزنامه سايبر، بي‌نياز از کيوسک‌هاي تکفروشي است و در شهر و کوه و بيابان در دسترس قرار دارد و زمان‌بردار نيست و داراي امکاناتي مانند ارتباط دوسويه و «چت‌آنلاين» سردبير با کاربران، انتشار خبر در کسر ثانيه و همچنين در 24 ساعت شبانه روز، نماآهنگ و گرافيک پويا است و خواننده را وارد فضاي سيبرنتيک تحريريه مي‌کند، به گونه‌اي که احساس ‌کند در فرايند توليد روزنامه نقش دارد.

غول روزنامه‌هاي الکترونيک

اينک با پيشرفت و گسترش روزافزون اينترنت، ارتباطات به گونه‎اي دگرگون شده است که روزنامه‌هاي چاپي و کاغذي، در برابر خود به جاي دو رقيب مانند راديو و تلويزيون، صدها رقيب مي‌بينند. چرا که پديده ژورناليزم اينترنتي، مدام در حال زايش تکنيک‌هاي نو براي ارتباط هرچه نزديکتر با کاربران است و اين به معني واپس‌ماندگي و هرچه غيرجذاب‌تر شدن روزنامه‌هاي سنتي است. ‏

روزنامه‌هاي الکترونيکي شخصي و گروهي با رشد شتابان خود در يک دهه گذشته، جهان «وب» را قرق‌ کرده‌اند؛ برخي از اين روزنامه‌ها، فرا روزنامه‌اند و نسخه آنلاين روزنامه‌هاي کشورهاي آسياسي و حتي کتابخانه اختصاصي در اختيار مشترکان خود قرار مي‌دهند و با انواع سرگرمي و تفريح، نيازهاي گوناگون آنان را برآورده مي‌سازند تا هرچه‌ بيش‌تر از روزنامه‎هاي کاغذي، بي‌نياز شوند.

مزيت‌هاي انگيزه‌ساز

روزنامه‌هاي چاپي نياز به ترابري هوايي براي دستيابي به خوانندگان فرامرز دارند، ولي روزنامه‌هاي الکترونيک نه. با همين روزنامه‌هاي الکترونيک، تمرکزگرايي، سست و جريان آزاد حقيقي اطلاعات در جهان اينترنت رخ داده است، زيرا روزنامه‎هاي نامدار، دچار ملاحظه‌کاري و ميانه‌روي‌هاي فراوانند.

امکانات دسترسي به روزنامه الکترونيک، يک «نوت‌بوک» و «مودم» است. صاحبان روزنامه‌هاي سايبر، دچار ناراحتي وجدان نابودي جنگل‌ها و نگران گراني قيمت جهاني کاغذ نيستند. مواد پِرتي و ضايعات و رنجِ تهيه کاغذ و مشکل ترافيک ندارند؛ در هزينه‌هايشان از جمله هزينه تهيه ساختمان و دفتر کار، صرفه‌‌جويي چشمگيري رخ داده است. آنان دلواپس مشکلات جوهر، کيفيت چاپ و چاپخانه نيستند و برگشتي ندارند و کاربران مشترک آنان مي‌توانند خبرهاي تازه را در ساعت يک بعد از شب هم بخوانند، در حالي که روزنامه‌اش بامداد فردا منتشر مي‌شود.‏

اکنون «خود روزنامه‌نگاران» مستقل و خودجوش و نابغه‌اي پديد آمده‌اند که با چيرگي بر زبان انگليسي، بدون داشتن دفتر و مدير خبر و خبرنگار و کارمند و ويراستار و امکانات وسيع، خود به تنهايي و در 24 ساعت شبانه/روز، اخبار روز محلي را به شکل کليپ و تکست تهيه، ويرايش و با نوت بوک، در روزنامه سايبر خود بازتاب مي‌دهند و هزاران کاربر دارند و از راه تبليغات، درآمد سرشار.

مريم يوسفي ـ مدرس نرم‌افزار، در مورد روزنامه‌‌هاي اينترتي مي‌گويد: روزنامه‌ سايبر، بر پايه اينترنت و تکنيک انتشار چند رسانه‌اي اخبار بر صفحات وب، يا تارنما و يا يک شبکه آگاهي‌رساني است، که هر روز با پيشواز بيشتري از سوي اينترنت‌نوردان روبه‌رو مي‌شوند.

او مي‌افزايد: کاربران، چنان سرگرم اينترنت‌نوردي روزانه و شبانه هستند که زماني براي خواندن روزنامه‌هاي کاغذي برايشان نمي‌ماند. ميليون‌ها تن از اين اينترنت‌نوردها همان روزنامه‎خوانان کاغذي ديروز هستند که اينک زحمت رفتن به کيوسک‌هاي روزنامه‌فروشي را به خود نمي‌دهند و حتي تلويزيون هم برايشان جاذبه هميشگي را ندارد و دوست دارند اخبار را در جهان سايبر پي بگيرند. ‏

کاربران و اينترنت‌نوردان، برتري مي‌دهند به جاي رفتن به خيابان‌ها و مراجعه به کيوسک‌هاي روزنامه‌فروشي با آسايش‌طلبي، جلوي نوت‌بوک خود بنشينند و به خواندن روزنامه‌هاي سايبر سرگرم شوند. آنان(کاربران بي‌حوصله وصبر امروز)، تحمل انتظار آمدن روزنامه‌هاي بامداد فردا را ندارند و نه حتي پخش اخبار در هر 30 دقيقه تلويزيون را؛ بلکه خواهان خبرهاي داغ در لحظه هستند.‏

همين توقع‌ها سبب شده است که کار در روزنامه‌هاي سايبر، به کلي متفاوت از روزنامه‌هاي کاغذي شود و به روزنامه‌نگاران آموزش ديده و آشنا با تکنيک‌هاي نوين رقابت و کارمندان متخصص رايانه، نياز داشته باشد.

پيش‌بيني مي‌شود که روزنامه‌نگاري سايبر، در آينده، بي‌نياز از اينترنت شود و به شيوه بلوتوث، اخبار را براي مشترکان محلي خود و بر روي کاغذ الکترونيکي که در جيب کاربر در خيابان و يا بيايان قرار دارد، بفرستد.

به گفته يوسفي، روزنامه سايبر، نه روزانه، بلکه شايد بيش از 2 بار در روز، نوبه‌نو شود و امکانات ويژه و آنلاين مانند ارتباط‌هاي دوسويه، چت‌آنلاين و آزادي بيان در اختيار خوانندگان خود قرار دهد. همزمان کاربر با پيوند(لينک‌)هاي موجود، مي‌تواند به فرامتن(سندهاي مرتبط) موجود در اينترنت، به داده‌هاي بيشتري دست يازد.

ويژگي روزنامه‌هاي الکترونيکي ‏

برخي روزنامه‌هاي کاغذي مانند مجله حجيم‌اند و تنها تفاوت‌شان با مجله، اين است که سنجاق نشده‌اند!

اما کاربران پرمشغله و دچار کميِ وقت، دچار مشکل ورق‌زدن يا حمل چنين روزنامه‌هايي نيستند و قادرند تنها بخش‌هاي مورد علاقه روزنامه الکترونيک خود را درخواست کنند که برايشان فرستاده شود. ‏

از مهندس فريدون نهاوندي ـ برنامه نويس «وب» مي‌پرسم: اين که گفته مي‌شود نسخه‌هاي الکترونيک مانند فروشگاه‌هاي اينترنتي، امکان تبليغ کالا را ندارند، درست است؟ او مي گويد: روزنامه‌هاي سايبر، توانايي ايجاد زيرساخت‌هايي براي پخش پيام‌هاي بازرگاني را خواهند داشت. ‏‎ ‎اگر آگهي در روزنامه‌هاي الکترونيک حذف شود، انگيزه ادامه کار براي روزنامه‌هاي نامدار و براي کوچيدن به فضاي سايبرنتيک از ميان خواهد رفت. اينک در جهان تبليغات، البته ميدان از آنِ سايت‌هاي بازرگاني است، که پيش‌بيني مي‌شود، روزنامه‌هاي سايبر با فراگير شدن و دارابودن خبرهاي دست اول، اين ميدان را از سايت ها بربايند.

- از ديگر نگراني‌هاي اين راه هم بگوييد.

نهاوندي مي‌گويد: صاحبان کيوسک‌هاي مطبوعاتي نگران حذف تکفروشي‌هاي خود هستند و با شتاب فناوري‌هاي نو، بايد روزنامه‌هاي الکترونيک، توانايي تهيه تجهيزات نوين را داشته باشند. آموزش متخصصان مجهز به دانش روز، از ديگر مشکلات است. در جهان سوم يا کشورهاي رو به پيشرفت، سرعت اينترنت پايين و گران است. اينک روزنامه‌نگاري سنتي، پشت‌سر گذاشته شده است و هرکس، شب يک روزنامه الکترونيک راه‌اندازي و بامداد، منتشر مي‌کند.

اين غيرتخصصي‌شدن هم شوق‌انگيز و هم نگران‌کننده است، زيرا تعهدي براي پايبندي به بنيادهاي اخلاقي وجود ندارد. همچنين زيرساخت‌هاي موجود در کشورهاي رو به پيشرفت بسنده نيست و امکانات اينترنتي سرورها، قديمي و فرسوده است و کنترل و نظارت در کشورهاي جهان سوم نيز کار با اينترنت را هم دچار کندي و هم فيلترينگ کرده است.

کاغذهاي الکترونيکي

اين صفحات نازک و منعطف از شماري «گوي» تشکيل‌شده که از بخش‌هاي سفيد و رنگي ساخته شده‌اند و هريک داراي بار الکتريکي متفاوت است که با تغييريافتن، حروف يا تصوير را نمايش مي‌دهند‎.‎

در تلفن همراه، تبلت و نوت‌بوک، براي نمايش پيوسته يک پيکسل رنگي، نياز به مصرف نيروي برق مدام است؛ ولي جالب اين که کاغذهاي الکترونيکي براي نمايش حروف و تصاوير، صرفه‌جويند و تنها يکبار نياز به انرژي دارند و لحظه بعد در آن نقطه، برق قطع مي‌شود و تصوير نوشته يا عکس ثابت مي‌ماند.

بدين‌گونه بدون هدر رفت انرژي در کاغذهاي الکترونيک، مي‌توان به يک عکس نگاه کـــرد و يا نوشته‌اي را خواند، مــگر آن که نياز به تغيير صفحه باشد. مانند چاپ روي کاغذ که تنها يکبار از مرکب و نيروي ماشين استفاده مي‌شود.

ولي ايراد کاغذ اين است که يک‌بار مصرف است؛ در حالي که يک کاغذ الکترونيک، هزاران بار مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

تفاوت کاغذ الکترونيک با همتاهاي خود به همين‌جا ختم نمي‌شود.

اين کاغذ روشن، بر خلاف مونيتور، براي ديده‌شدن، نياز به نور پشت صفحه هم ندارد و براي همين چشم را نمي‌آزارد و برخلاف مونيتور در زير نور خورشيد نيز نوشته‌هايش قابل خواندن است، يا در مکان‌هاي بي‌نور و تاريک!

ويژگيِ ثابت‌شدن يک عکس يا تصوير يک نوشته بر روي کاغذ الکترونيک، سبب مي‌شود که تصوير، داراي کيفيت بدون لرزش(يا کم و زياد شدن نور) باشد، براي همين، کاربران از مطالعه نوشته‌ها بر روي کاغذهاي الکترونيک خوشنودند.

اما نوشته‌ها يا تصاوير بر روي نمايشگر تلفن همراه، تبلت و نوت بوک و ديگر نمايشگرها، تا ده‌‌ها بار در ثانيه، تازه‌سازي(رفرش) مي‌شود که در درازمدت سوزش چشم مي‌آورد.

خوانش متن در ال.سي.دي و حتي ال.اي.دي سبب فرسايش ديد و خستگي چشم مي‌شود. اما حروف بر کاغذهاي الکترونيک، خوانا و واضح است و کج و زوايه‌دار شدن آن در دست کاربر، ايجاد سايه نمي‌کند و از دور و بر نيز به خوبي قابل خواندن است؛ افزن بر همه اين مزايا، بسيار ارزان هم است.

با ساخت کاغذهاي الکترونيک چندبار مصرف و نازک و تاشو و قابل لول‌کردن، انگيزه در صاحبان روزنامه‌هاي مکتوب براي سايبرشدن و استفاده از اين کاغذها، بيش از پيش شده است. چون در آينده، کتاب‌ها را نيز در همين کاغذها مطالعه خواهد شد و ساخت کاغذ يک‌بار مصرف از چوب و براي چاپ نشريه و کتاب به اجبار يا به اختيار متوقف مي‌شود!

ايرادهايي که اينک کاغذهاي الکترونيک از خود نشان مي‌دهند، يکي اين است که کاربر با آوردن يک تصوير جديد، سايه‌اي از تصوير پيشين و حروف‌هاي درهم رفته مي‌بيند، که البته با چندبار رفرش‎کردن، برطرف مي‌شود؛ شايد از همين‌رو، برخي کاغذهاي الکترونيک، نخست، لحظه‌اي سياه و سپس سفيد مي‌شود تا تصوير جديد بدون سايه جايگزين شود.

روزنامه‌هاي سنتي ‏

در سه دهه گذشته، روزنامه‌ها در غرب با کاهش شديد خوانندگان رو‌به رو شده‌اند و اين در حالي است که کاهش مخاطبان جوان‌تر، مدت‌ها پيش از پيدايش روزنامه‌هاي سايبر، آينــده را در پيش روي صاحبان روزنامه‌هاي چاپي، تيره کرده بود.

چنــين چشم‌اندازي در ديگر قاره‌هــا نيز قابل رصد کردن است. خوشنود کننده نيست کــشوري که 80 ميليون جمعيت دارد، شـمارگان مجموع روزنامه‌هاي چاپي‌اش نزديک به 2 ميليون باشد.‏

سخنان مريم يوسفي: روزنامه‌هاي چاپي جهان که زماني از مسير آگهي و تبليغات بازرگاني، درآمدهاي ميليارد دلاري داشتند، آن را از دست‌شده مي‌بينند و در نتيجه کاهش اين درآمد، شمار کارمندان در صنعت روزنامه‌نگاري سنتي نيز رو به کاهش نهاده است.

به باور يوسفي، جدي‌نگرفتن فضاي سايبر از سوي روزنامه‌هايي که چاپ‌شان 4 سده ادامه دارد، در نهايت به ورشکستگي آنان مي‌انجامد که از هم‌اکنون با کاهش شديد خوانندگان سنتي خود مواجه‌اند.‏

او مي‌گويد: مگر کسي در زمان اختراع کاغذ (با وفاداري به پاپيروس)، از نوشتن بر روي کاغذ، روي گرداند؟ فضاي سايبر در حقيقت، يک رخداداد ناگوار نيست و پيش‌بيني ‌ناپذير هم نبود. از چند دهه پيش، با آينده‌نگرهايي گفته مي‌شد که روزي زمانِ جداشدن از روزنامه کاغذي فرا خواهد رسيد؛ و آن روز، امروز است!

نگارش از پاپيروس و چرم آغاز شد و روند چاپ با اختراع کاغذ ادامه يافت و طبيعي بود که به کاغذ الکترونيک بينجامد؛ و همان‌گونه که پيش‌بيني مي‌شود، فردا از کاغذ الکترونيک هم برخواهد گذشت و حروف (مانند سراب)، در فضا نقش خواهد بست و در حالي که روي صندلي لم داده‎ايم، حروف روزنامه را در هواي اتاق خواهيم خواند!

به گفته او، در گذشته‌ها روزنامه‌هاي کاغذي از راديو و تلويزيون آسيب ديده‌اند، ولي توانستند با نوگرايي، کمر راست کنند و به راه‌شان (آگاهي‌رساني) ادامه دهند؛ اما با پديده فضاي سايبر، راه ديگري مگر کوچيدن بنيادي به اين فضا وجود ندارد؛ انتشار همزمان چاپي و سايبر نيز به صرفه نخواهد بود.

سه چهارم (بيش از هزار روزنامه آمريکا)، انتشار الکترونيکي هم دارند و روزنامه‌هاي غولي مانند نيويورک‌تايمز، واشنگتن‎پست و شيکاگو تريبيون، نزديک به 100 متخصص براي انتشار نسخه‌هاي آنلاين خود به‌کار گرفته‌اند.‏

‏- آيا در کشورهاي رو به پيشرفت، دولت‌ها ياري‌گر نشريه‌هاي الکترونيک هستند، و اگر آري، ويژگي مستقل‌بودن آنان زير سئوال نمي‌رود؟ ‏

مريم يوسفي: دولت مي‌تواند در راستاي حفظ جنگل‌ها، براي تشويق نشريه‌هاي الکترونيک، به آنان يارانه بدهد، تا با افزايش امکانات، خوانندگان بيشتري جذب کنند. البته بي‌ايجاد انگيزه نيز مديران نشريه‌هاي کاغذي، گرايش به سايبر شدن دارند و نمونه‌اش نيز نسخه‌هاي آنلايني است که ارايه مي‌کنند. ‏

ع.درويشی



codex24x

اين مطلب تاکنون 688 بار مشاهده شده است.
مطالب مرتبط با محمود نيکنامي

لباس هاي آخاله از يک سالگي تا ۱۴ سالگي
یادمانه - کلوخ پز
چگونه جزء ۱۰ شهر برتر ایران باشیم
کتاب گلپایگان و توسعه پایدار منتشر شد
آخاله ۱۲ سال شد
استاد سجادي و اکوسيستم محيط زيست
تسليت فوت مرحوم حاج حسن محسني
گام های اولیه برای تعامل سایت آخاله با روزنامه های سراسری
ديه ولايتمون مثل اون قديما نيست
عبدالوهاب شاهوردي ، سیرک باز دهه 40 در گلپایگان
‏دوچرخه سفیر سلامتی - جايگاه دوچرخه در دانمارک
لعوق کرچنگ
سفري به بلنداي غم
نقت وطني اينجا فروخته ميشود
نگاهی کوتاه به کتاب "ارتباطات مشارکتی در جامعه روستایی
گزارشات موسسه خيريه حضرت فاطمه زهرا (س) گلپايگان
۱۷ مرداد و آخاله و روز خبرنگار
برگزاري نمايشگاه دستاوردها و توانمندی های شهرداری گلپایگان
نوروز ، ديروز ، امروز
سحنی با کاندیداهای جا مانده از غافله شوراي شهر
وردپاتکان ( اولين نرم افزار فرهنگ گلپايگان )
نابودي لاله هاي اشک گلپايگان ،نتيجه بي تدبيري مسئولان
راديو در گلپايگان
زير تيغ ( اينبار استاد سجادي و اکوسيستم محيط زيست )
نفت وطني اينجا فروخته مي شود
سمنو به ياد «بی بی»
بازبيني مجدد ميراث فرهنگي گلپايگان
گلپايگان زيستگاه صنوبر
۹ سالگي آخاله
موزه مردم شناسي گلپايگان
گزارشات موسسه خیریه حضرت فاطمه زهرا گلپایگان
دوچرخه وسيله نجيب و دوست داشتني
چهره هاي پر تلاش
۲۹ اسفند ( نفت ايراني )
سنت ها را تلخ نکنيم
پاييز در عباس آباد و رودخانه انار بار گلپايگان
فراخوان سروده هاي شما
دود و نون
تخريب ميراث فرهنگي گلپايگان
شهرداري و تالار پذيرايي ارواح



نام و نام خانوادگي:
پست الکترونيک:
سايت يا وبلاگ:
متن پيام:
تصوير امنيتي:


9:7   16 شهريور 1394
محمد حسین ماهری
بسیار جالب بود.

پیروزی روز افزون همه ی تلاش گران گلپایگانی را از درگاه ایزد منان خواستارم.

15:25   16 شهريور 1394
محسن جمالی
مقاله جالبی بود
بسیار مایه مباهات و افتخار است.
پیروز و سربلند باشید.

آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد.


آب و هوا

پیام های کلی سایت

تماس با ما


كليه حقوق براي پديد آورندگان 
.:: آخاله ::. محفوظ است. | طرح و اجرا : توحيد نيكنامي   | به روز رسانی محتوایی : محمود نيكنامي  
 | .Copyright © 2003-2012 Akhale.ir. All Rights Reserved
|
 | Powered By Tohid Niknami | E-Mail :
Akhale . com @ gmail . com |