آخرين به روز آوري سايت ،چهارشنبه ۲۶ مهرماه ۱۳۹۶

مسجد جامع تاریخی گلپایگان را دیگر اینگونه نخواهید دید . ساخت و سازهای غیر مجاز گنبد زیبای این مسجد را بلعیده است



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد.


بار به بارخونه گرونه
چيزهاي احتكار شده درانبارهاي عمومي گرانتر است

۲۰ مهر روز بزرگداشت حافظ - تضمین شعر حافظ با لهجه گلپایگونی

استاد سعيدي با مهارت و استادي و با استعانت غزلي از حافظ تحت عنوان ( ما را بس ) اشعاري را با لهجه و اصطلاحات گلپايگاني سروده است و اين غزل در نوع خود بي نظير است . اين غزل توسط سايت آخاله و با گويش جديدتر توسط استاد اجرا گرديده است . با نظرات خود ما را در اشاعه اين فرهنگ ياري فرماييد





وردپاتکان ( اولين نرم افزار فرهنگ گلپايگان )

وردپاتکان عنوان يک نام قديمي گلپايگان است که در باره آن يک نرم افزار از فرهنگ و آداب و رسوم گلپايگان در سال ۱۳۸۰ توسط گردانندگان سايت آخاله تهيه شده و در اختيار همشهريان عزيز قرار گرفته است . در اين مقاله سعي ميشود از محتواي اين نرم افزار که در قالب يک( سي دي ) مي باشد مطالبي را به تدريج به اطلاع دوست داران فرهنگ و ادب گلپايگان برسانيم











آموزش ابتدایی و توسعه

کودکی نخستین و مهم ترین دوره زندگی آدمی است. به دلیل این که در این دوره ساختار شخصیتی و رفتاری انسان شکل می گیرد، ایام کودکی را دورانی سرنوشت ساز دانسته اند. اهمیت این دوران و آموزش ابتدایی در شکل گیری شخصیت ،تربیت پذیری و کسب علم به اندازه ای است که رسول گرامی اسلام(ص)در این باره فرموده اند:"حکایت کسی که در کودکی می آموزد، همانند نقش کندن بر سنگ است و حکایت کسی که در بزرگسالی می آموزد، همانند کسی است که بر آب می نویسد."

دکتر ابراهيم جعفري

 

آموزش ابتدایی و توسعه

استقبال از تقدیر معلمان  دوره  ابتدایی توسط آموزش و پرورش گلپایگان

                     خردمندان به دانش راه رفتند             به دانایی ز کار آگاه رفتند
                 ز دانش گر بیابی کیمیایی                دهد خاک وجودت را بهایی

                                                                          
                                                                                        مولانا محمدابن حسام خوسفی 
 

در خبر های روز سوم دی ماه مندرج در سایت آخاله آمده بود: از ۴۳ معلم موفق مقطع ابتدایی توسط ریاست آموزش و پرورش گلپایگان  جناب آقای حبیب الله جمالی تقدیر به عمل آمد.این اقدام زیبا و ستودنی ، اینجانب را بر آن داشت تا مقاله ای را در رابطه با نقش انکارناپذیر دوره ابتدایی در توسعه تهیه و تنظیم نمایم که به شرح زیر از نظرتان می گذرد.
اگر بر این باور باشیم که زیربنای توسعه هر کشوری از طریق آموزش و پرورش بنیان گذارده می شود، بدون تردید ستون های اصلی آن را باید در آموزش ابتدایی جست و جو کرد.این اهمیت به اندازه ای است که بی توجهی به آن آثار زیانباری را در ابعاد مختلف بر پیکره پیشرفت و تعالی هر جامعه ای بر جای می گذارد.
کودکی نخستین و مهم ترین دوره زندگی آدمی است. به دلیل این که در این دوره ساختار شخصیتی و رفتاری انسان شکل می گیرد، ایام کودکی را دورانی سرنوشت ساز دانسته اند. اهمیت این دوران و آموزش ابتدایی در شکل گیری شخصیت ،تربیت پذیری و کسب علم به اندازه ای است که رسول گرامی اسلام(ص)در این باره فرموده اند:"حکایت کسی که در کودکی می آموزد، همانند نقش کندن بر سنگ است و حکایت کسی که در بزرگسالی می آموزد، همانند کسی است که بر آب می نویسد."
"میتولیپمن" فیلسوف آمریکایی و بنیانگذار فلسفه برای کودکان در تجربیات آموزشی خود به این نتیجه رسیده است که فراگیران دوره های تحصیلی بالاتر که فاقد قدرت استدلال ، تمیز و داوری هستند، در دوره ابتدایی این مهارت را نیاموخته اند. بستر اصلی این تجربه ها دردوره ابتدایی توسط معلمان که گاهی جایگزین پدران و مادران در تعلیم و تربیت می گردند،پایه گذاری می شود. از این رو نقش معلمان این دوره بسیار حائز اهمیت است.مهم ترین ویژگی دانش آموزان ابتدایی این است که از دوران تحصیلی آن ها به عنوان "پنجره فرصت" در آموزش و پرورش یاد می شود؛ فرصتی ارزشمند که اگر از دست برود، دیگر کاری نمی توان انجام داد.

شادروان دکتر حسین عظیمی  (اقتصاد دان)که حق بزرگی نسبت به تهیه و تدوین مبانی توسعه(بومی) کشورمان بر گردن ما دارد، بر این اعتقاد است که "روزی توسعه در ایران شروع خواهد شد که از آموزش ابتدایی ،فرهنگ سازی و باورهای لازم را برای این منظور آغاز نماییم. و قطعا تا زمانی که آموزش ابتدایی ایران متحول نشود، محال است که توسعه شکل بگیرد." به نظر ایشان سرمایه های ما نه در چاه های نفت و بانک ها ،بلکه در دبستان ها جمع شده اند.دکتر عظیمی می گوید:" زمانی که در آکسفورد استاد دانشگاه بودم،همکارانم میگفتند اگرچه شما استاد دانشگاه هستید،ولی اگر بخواهید معلم ابتدایی بشوید، باید آموزش های ویژه ای ببینید ؛چرا که دوران ابتدایی دنیای دیگری است.

"داگلاس نورث" برنده جایزه نوبل سال ۱۹۹۳ نیز در مورد اهمیت و جایگاه آموزش ابتدایی چنین گفته است:" برای  درک این که آیا جامعه ای در آینده به توسعه خواهد رسید ، به جای بررسی فن آوری های آن جامعه که از ظواهر توسعه است، باید میزان خلاقیت ، پرسشگری، تحرک، روحیه کار جمعی و تنوع طلبی کودکان آن کشور را سنجید. اگر می خواهید ببینید کشوری توسعه یافته است ، به کارخانه ها و صنایع آن نگاه نکنید؛ کافی است سری به مدارس آن بزنید. اگر محیط آموزشی و روش های آموزشی آنان محیطی آرام ،خلاق و نوآورانه بود، بدانید نسلی که در حال تربیت است ،می تواند در آینده جامعه را با خلاقیت و نوآوری خود توسعه بخشد. از این رو برای فهم این که کشوری توسعه یافته و یا در حال توسعه است، نیازی به اندازه گیری درآمد ملی و یا سرانه آن نیست ؛ کافی است به دبستان ها برویم و به روان شناسی آموزش کودکان توجه کنیم؛ زیرا نطفه های توسعه در دبستان ها بسته می شود.
از آنجا که اقتصاد کشور ژاپن مبتنی بر سرمایه انسانی ،فن آوری پیشرفته و تولید کالا و خدمات کیفی است،  انسان و تربیت او جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص می دهد.در نتیجه معلم ،مدرسه، آموزش، برنامه ریزی و هرآنچه با پرورش و قیمتی ساختن انسان ارتباط دارد، حائز اهمیت می باشد. از این رو جا دارد ویژگی های آموزش ابتدایی را در این کشور مورد بررسی قرار دهیم.
دراواخر قرن نوزدهم میلادی (دهه ۱۸۹۰) دولت ژاپن تصمیم گرفت مقام و جایگاه خود را در توسعه همه جانبه کشور افزایش دهد؛ به طوری که به مقام اول جهان برسد. پس از مطالعه و بررسی به این نتیجه رسیدند که کلید اصلی آن توجه به آموزش و پرورش دوره ابتدایی است. بنابرین از هر جهت (معلم،فضا،امکانات و ...) بر این دوره تحصیلی تمرکز نمودند و به هدف خود رسیدند.برخی از اهداف آموزش و پرورش پایه ابتدایی ژاپن عبارتند از: همکاری،درک متقابل، خوش قول بودن، خوب گوش دادن، سخت کوشی و با دقت اندیشیدن، مسئولیت پذیری، خوش اخلاق بودن، عشق ورزی به طبیعت ، با احساس زیبا نگریستن، دوستی عمیق با پدر و مادر و احترام ویژه به آموزگاران و...
به این ترتیب در ساختار و نظام آموزش ابتدایی این کشور" پرورش شخصیت کودک" مورد توجه بی اندازه قرار گرفته است. یکی از موارد جالب توجه که در این مقطع بر آن تاکید می گردد،"کار گروهی"(TEAM WORK)  است. در مدارس ابتدایی ژاپن سعی بر این است که دانش آموزان علاوه بر فردمحوری، بتوانند به صورت گروهی به موفقیت برسند؛ در حالی که در مدارس ایران هنوز بچه ها بر رقابت های فردی اصرار دارند.
جا دارد فرازهایی از یک پیام  زیبا  را که چندی قبل  با عنوان "تربیت نسل فردا در ژاپن"  در شبکه های اجتماعی انتشار یافته بود ، یادآور شوم.

1- دانش آموزان همراه با معلم های خود هر روز به مدت ۱۵  دقیقه به نظافت مدرسه می پردازند و این کار موجب تربیت نسلی متواضع و حریص بر نظافت می گردد.
2- یکی از مواد درسی اول تا ششم ابتدایی "گامی به سوی اخلاق" است که اخلاق و شیوه تعامل با دیگران را آموزش می دهند.
3-  از اول ابتدایی تا سوم دبیرستان چیزی به نام مردودی وجود ندارد. چون هدف تربیت ، نهادینه کردن مفاهیم و ساختن شخصیت است؛نه فقط تعلیم و تلقین
4- کارگر نظافت و رفتگر را "مهندس بهداشت " می نامند و هر ماه پنج الی هشت هزار دلار آمریکایی به او می پردازند. برای ورود به این پیشه از داوطلبان آزمون کتبی و شفاهی به عمل می آورند.
5- میانگین تاخیر در قطار در سال ۷ ثانیه است – مردمانی هستند که ارزش وقت را می دانند و با دقتی پایان ناپذیر بر دقیقه و ثانیه حریص هستند.
در حین نگارش این مقاله با مطالعه اخبار متوجه شدم روزهای چهارم و پنجم ماه جاری(دی ماه ۱۳۹۴) همایش ملی آموزش ابتدایی و تجلیل از دکتر غلامحسین شکوهی پدر علم تعلیم و تربیت ایران در زادگاهش بیرجند برگزار شده و رئیس محترم جمهوری جناب آقای دکتر روحانی پیامی را به این همایش ارسال نموده اند. در این پیام ضمن ادای احترام به دکتر شکوهی آمده است: در منظومه بزرگ عوامل موثر بر فرهنگ جامعه ، مقطع ابتدایی از اساسی ترین و مهم ترین مقاطع تحصیلی است و به جرات می توان گفت هیچ یک از دوره های تحصیلی از چنین اهمیتی برخوردار نیست ؛ چرا که اساس و شالوده شخصیت فکری و اجتماعی فرد در آن بنیان نهاده می شود.

دکتر غلامحسین شکوهی اولین وزیر آموزش و پرورش نظام جمهوری اسلامی پس از پیروزی انقلاب و دارای ۶۰ سال سابقه علمی ، چهره ماندگاری است که با ۸۹ سال سن هنوز هم در سپهر تعلیم و تربیت ایران زمین می درخشد. او که از شاگردان "ژان پیاژه" و عاشق کودکان در مدارس است، در کتاب ارزشمند " مبانی و اصول آموزش و پرورش " می نویسد: " کتاب حاضر را از روی بلندپروازی و با فروتنی تمام به معلمان تقدیم داشته ام. چنانچه همکاران گرامی این پیشکش را به حق شایسته خویش ندانند، با اجازه ی خودشان آن را به کودکان که همه باید در خدمت آنان باشیم، تقدیم خواهم کرد. باشد که یکی از دو گروه به دیده ی اغماض با حسن قبول در آن بنگرد."
دکتر شکوهی کودک را در نظام تعلیم، کانون توجه قرار می دهد و شرط لازم معلمی را پذیرش کودک به عنوان انسانی مستقل و دارای ویژگی هایی می داند که باید آن ها را شناخت و سپس به پرورش و آموزش او پرداخت.از جمله آثار استاد "روش آموختن حساب و هندسه، مبانی اصول آموزش و پرورش با ۲۷ بار تجدید چاپ"،" تعلیم و تربیت و مراحل آن با ۲۰ بار تجدید چاپ "و در بخش ترجمه "تعلیم و تربیت "تالیف امانوئل کانتو و " مربیان بزرگ" تالیف ژان شاتو می باشد.
با آرزوی سلامتی و تندرستی برای دکتر شکوهی مناسب می دانم از مرحوم علی بخش نوروزی  معلم فداکارمقطع ابتدایی  در روستای طسوج از توابع شهر چرام  استان کهکیلویه و بویر احمد یاد کنم که در روز ۲۵ آذرماه سال جاری هنگام بازگشت به شهر در سوز و سرما گرفتار شد و خودروی او در میان انبوه برف زمین گیر شد و بر اثر سرما زدگی جان شیرین خود را از دست داد.  یادش گرامی و نامش جاویدان باد. امیدوارم وزارت آموزش و پرورش قدر و منزلت معلم های بزرگوار ابتدایی را دانسته و نیازهای آن ها را بیش از گذشته برآورده سازد.
در پایان ضمن سپاس از آموزش و پرورش شهرستان گلپایگان به تمام معلم ها بخصوص آموزگاران شریف دوره ابتدایی که عاشقانه روشنایی بخش محفل فرزندان این مرز و بوم می باشند، دست مریزاد عرض نموده و توفیق شان را از خداوند متعال مسئلت می جویم.

اين مطلب تاکنون 1132 بار مشاهده شده است.
مطالب مرتبط با دکتر ابراهيم جعفري

طبیبان دوّار
پروفسور مریم میرزاخانی اسطوره یا الگو؟
هنر هفتم در گلپایگان - استقبال از افتتاح سینما بهاران
لزوم رویکرد اجتماعی و فرهنگی به مدیریت شهری
حال زمین خوب نیست (۲) - نکوداشت مهندس حسین عبیری گلپایگانی
چشم انداز پیشرفت گلپایگان از نگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی
طبیعت گلپایگان گنجینه گیاهان دارویی
نقش کتابخانه آیت الله محمدی در توسعه فرهنگی گلپایگان
پیرایه های ناسازگار با فرهنگ عاشورا
حاج صادق آهنگران ،حلقه ای میان عقل و عشق در دوران دفاع مقدس
یادکردی از محمد حسنین هیکل
هزار راه نرفته " نگاهی نو به ادای نذر در جامعه امروز "
طنز و تحولات اجتماعی
فردا برای خواندن دیر است
راز درخشندگی نوروز در جهان
نوسازی دبیرستان امام خمینی "ره" یا بازسازی هویت فرهنگی؟
حال زمين خوب نيست (۱)
آموزش ابتدایی و توسعه
با چشم کتاب بخوانیم نه با گوش!‏
مشابهت های اخلاقی نلسون ماندلا و دکتر معتمدنژاد
دغدغه رو به پایان یونسکو ،به مناسبت نمایشگاه مطبوعات
حدیث عشق در جهاد سازندگی (۲)
ديپلماسي ايراني از زير درخت سيب در نوفل لوشاتو تا بالكن هتل كوبورگ وين
یاد یاران -بدرقه بانوی با فضیلت و پرهیزكار - شادروان فخرالسادات سیدین (توكل)
حدیث عشق در جهاد سازندگی (۱)
فرصت طلایی مشارکت های مردمی در توسعه پایدار گلپایگان
میراث ماندگار استاد احمد جهانبخشی
ارتباطات مشارکتی ،چشم اندازی نو به مطالعات بومی در ارتباطات توسعه
بازتاب مطالب سایت آخاله در مطبوعات
گردشگری و کاهش فاصله فرهنگی
تيكن كجا؟ كاخ اليزه كجا؟
سهم سایت آخاله در بهداشت روانی همشهریان
تحقیقات مشاركتی حلقه گمشده توسعه علمی در ایران
تجدید عهد با دکتر معتمدنژاد
رسانه ؛ حافظ حرمت جامعه مدنی
"مطبوعات محلی" بستری برای شكوفایی استعدادهای بومی
با قاسمعلی فراست در میان "نخل های بی سر" (به اهتمام دکتر ابراهيم جعفري )
تونل های غزه سرای عشق و امید
عبور از جام بیستم ،فراتر از اشك ها و لبخندها
با فوتبال دوستان گلپايگاني از خندق هفده تن تا استاديوم هاي برزيل
ردپاي «سرمايه اجتماعي» و «حكمراني خوب» در مديريت شهري گلپايگان
آسیب شناسی تعامل روابط عمومی ها و رسانه ها
معلمي و هنر تسهيل‌گري
نوروز زاینده سرمايه اجتماعي است
گلپايگان و توسعه پايدار
انقلاب کاست و حاج ابراهیم صحت
آخاله پاتوق همشهريان
آیین چراغ خاموشی نیست



نام و نام خانوادگي:
پست الکترونيک:
سايت يا وبلاگ:
متن پيام:
تصوير امنيتي:


9:1   24 دي 1394
بهرامی
به حق نقش آموزش در توسعه انکار نشدنی است و کشورهای پیشرفته بخوبی از این نقش آگاهند و در جهت تحقق آن مخصوصا از دوران ابتدایی که دوران شکل گیری شخصیت است گام بر میدارند. با عرض تشکر از استاد جعفری که باز هم مثل همیشه نکات مهم و کلیدی را یاد آوری میکنند

16:5   29 دي 1394
كاوه حاتمي
آقاي دكتر جعفري مقالات شما جاي تشكر و تقدير فراوان دارد.

17:58   30 دي 1394
احمد قربانی
با سلام خدمت استاد بزرگوار اقای جعفری از خواندن مطالب اموزنده شما استفاده می کنم دست شما درد نکند انشا اله که همیشه پاینده باشی و ما هم از وجود شما استفاده کنیم

16:17   04 بهمن 1394
ابراهیم جعفری
این مقاله امروز (یکشنبه 1394/11/4) در صفحه 11 (صفحه آموزشی ) روزنامه اطلاعات به چاپ رسیده است.

23:38   21 ارديبهشت 1395
ابراهیم جعفری
از شمار دوچشم یک تن کم - از شمار خرد هزاران بیش _ بسیار خرسندم که در جریان تهیه و تدوین این مقاله توانستم از پدر تعلیم و تربیت ایران به شایستگی یاد کنم و بسیار اندوهگین هستم که این چهره نامدار علمی یعنی شادروان دکتر غلامحسین شکوهی در روز جمعه 17/ 2/ 1395 دعوت حق را لبیک گفت و از میان ما رفت.این ضایعه بزرگ را به جامعه علمی شهرستان گلپایگان بخصوص آموزش و پرورش شهرمان و معلمان دوست داشتنی تسلیت عرض می نمایم.
شادروان دکتر شکوهی می گفت: "57 سال معلم بودم. هیچ گاه آرزو نکردم که ای کاش شغل دیگری داشته باشم. جهان درست نخواهد شد جز با تعلیم و تربیت"- 60 سال خدمت در آموزش و پرورش موجب شد تا به او لقب " پدر تعلیم و تربیت ایران" داده شود. کسی که تمام زندگی اش را وقف آموزش کرد.

یادش گرامی و نامش جاویدان باد

آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد.


آب و هوا

پیام های کلی سایت

تماس با ما


كليه حقوق براي پديد آورندگان 
.:: آخاله ::. محفوظ است. | طرح و اجرا : توحيد نيكنامي   | به روز رسانی محتوایی : محمود نيكنامي  
 | .Copyright © 2003-2012 Akhale.ir. All Rights Reserved
|
 | Powered By Tohid Niknami | E-Mail :
Akhale . com @ gmail . com |