آخرین به روز آوری سایت جمعه ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۲

در تدارک نوروز



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد...



نقش هوش مصنوعی در طراحی و کشف داروهای جدید


پوشاک (برند)


نمادی شایسته در آیینه فرهنگ گلپایگان - دکتر ابراهیم جعفری


یادی از گلپایگان - استاد سعیدی


مهندس علیقلی بیانی ، فرزانه‌ای از جنس آب - استاد علی اکبر جعفری

در آغاز مسول ساختن سد اختخوان مهندس طالقانی بود ولی به علت ساختن سد کرج استعفا داد و مهندس علیقلی بیانی که رشته تحصیلی اش مرتبط با سدسازی و لوله کشی شهرها بود به اختخوان رفت و دوسال و نیم آن جا ماند و کار سد را به سرانجام رساند.


" سمنو " به یاد "بی بی" ..... توحیدنیکنامی

ننه جون من سمنو می‌خواهم یار شیرین دهنو می‌خواهم
عاشقم من به لقای سمنو سر و جانم به فدای سمنو
سمنو خوب تر از جان من است سمنو شیره‌ی دندان من است
من که در مطبخِ تو آشپزم سمنو را به جه شکلی بپزم؟
ننه جون ارث به اولاد بده سمنو را تو به من یاد بده


ویدئوی مناره سلجوقی گلپایگان

مناره سلجوقی گلپایگان که از آن به عنوان بلندترین مناره آجری نام می برند ، گویی امتداد پیشینه کهن این خطه را برابر دیدگان هر هنر دوستی آشکار می کند این بنا که به عنوان بلندترین مناره آجری سلجوقی قرن پنجم هجری قمری ایران از آن یاد شده با قدمتی حدود 900 سال همچنان در برابر عوامل طبیعی زلزله، باد، باران، سرما و گرما سرفراز برجای مانده است.











دانش برترین شرف آدمی است

در زمانی که من دانش آموز بودم شاید مجموع دخترانی که در گلپایگان به دبیرستان می رفتند، از 20 نفر تجاوز نمی کرد . بسیاری از خانواده ها تحصیل را برای دختر منع کرده بودند. پسران بسیاری هم از ادامه تحصیل محروم بودند و در جوی که حاکم بود، این گونه تبلیغ می کردند:«نظام نوین آموزشی زیان آور است و بچه ها را از دین و خداشناسی دور می کند!» با نهایت تأسف الان هم افرادی هستند که در این خصوص درست نمی اندیشند و من در سخنان رسمی برخی از آنها شنیدم که می گفتند: «دختران لازم نیست انتگرال بدانند، آنها فقط باید یک مقدار عددها را یاد بگیرند تا بتوانند فرزندانشان را بشمارند!» این سخنان سخیف و زشت در حالی گفته می شود که امثال خانم «مریم میرزا خانی» همچون ستاره ای در افق ریاضیات جهان می درخشند.

استاد علي‌اكبر جعفري

سخنان «استاد علی اکبر جعفری» در جشن ستارگان آموزش و پرورش گلپایگان:
 
با عرض سلام به حضار محترم  و با اذعان و اعتراف به اینکه فقط یک معلم کوچک و خدمتگزارم و هیچ امتیاز دیگری در من وجود ندارد و خودم را سزاوار این همه لطف و محبت نمیدانم، از مدیریت محترم اداره آموزش و پرورش آقای «جمالی» و همه همکارانشان که در برپایی این جلسات افتخار آفرین و علمی زحمت می کشند، سپاسگزارم. از معلمین گرانقدر، مدیران فرزانه و دانش آموزان و دانشجویان عزیزم و اولیای ایشان تشکر می کنم.
برای مقام و ارزش دانشجویان و دانش آموزان ارجمند و عزیز برخود لازم دیدم، چند دقیقه ای را مزاحم شوم.
آماری که معاونت محترم آموزشی دادند بسیار جالب بود. از 400 نفر بیش از 50 درصد دختران و نزدیک به 50 درصد را دانش آموزان پسر رتبه های مختلف شهرستان را کسب کرده اند.
در زمانی که من دانش آموز بودم شاید مجموع دخترانی که در گلپایگان به دبیرستان می رفتند، از  20 نفر تجاوز نمی کرد . بسیاری از خانواده ها تحصیل را برای دختر منع کرده بودند. پسران بسیاری هم از ادامه تحصیل محروم بودند و در جوی که حاکم بود، این گونه تبلیغ می کردند:
«نظام نوین آموزشی زیان آور است و بچه ها را از دین و خداشناسی دور می کند!» با نهایت تأسف الان هم افرادی هستند که در این خصوص درست نمی اندیشند و من در سخنان رسمی برخی از آنها شنیدم که می گفتند: «دختران لازم نیست انتگرال بدانند، آنها فقط باید یک مقدار عددها را یاد بگیرند تا بتوانند فرزندانشان را بشمارند!»
این سخنان سخیف و زشت در حالی گفته می شود که امثال خانم «مریم میرزا خانی» همچون ستاره ای در افق  ریاضیات جهان می درخشند.
 
بسی تأسف. در کشوری که دارای این همه عظمت و بالندگی است، چنین سخنانی شایسته نیست. من به مسئولین آموزش و پرورش تبریک می گویم. به تمامی کسانی که همراهی و همکاری می کنند و این جلسات را زنده نگه می دارند.
من به یاد دارم که در زمان مدیریت جناب  آقای «عباس خرمی» هم این جلسات مرتب برگزار می شد. همانگونه که مدیریت و معاونت محترم اداره آموزش و پرورش گزارش دادند، تجلیل از ستارگان برتر دانش آموزی، چهارسالی به هر دلیلی وقفه داشت و امروز شاهد شکل گیری این جلسات هستیم که باعث تشویق خانواده ها، دانش آموزان عزیز و دانشجویان ما می شود. کسانی که باید در آینده ای نزدیک، خدمتگزار ایران و مردم حق شناس گلپایگان باشند. به این عزیزان توصیه می کنم، به هر پست و مقامی که رسیدید گلپایگان را فراموش نکنید. این مردمی که قد و بالای شما را نگاه کردند تا روزگاری دستشان را بگیرید و از جمود و جهل و خرافات به یاری دانش نجاتشان دهید و  آنان را به سرچشمه های زلال آگاهی برسانید.
دانش به مجموعه ای از اطلاعات و آگاهی ها گفته می شود که یک نوع قانونمندی را بپذیرد. بنابراین، دانش را می توان به کمک مشاهده، تجربه و استدلال و آزمایش، هم یاد گرفت هم یاد داد.
ارزش یک معلم به ارزش دانش او و گسترش دادن آنست و ارزش یک دانش آموز به فراگیری دانش است.
دانشمند  دو رسالت دارد:
1.مسایل لاینحل قدیم را تا زمان خود حل می کند و پاسخی مناسب به این مسایل ارائه میدهد.
2.مرزهای دانش را با اکتشافات و نو  آوری ها و اختراعات در می نوردد و مدام بر شعاع دایره آگاهی انسان می افزاید.
من با ذکر یک مثال می خواهم مطلب را روشن کنم.
:سه مساله لاینحل در جهان ریاضیات از یونان قدیم مطرح بود
الف) تثلیث زاویه: چگونه می توان با یک پرگار و یک خط کش غیرمدرج، هر زاویه دلخواه را به سه قسمت مساوی تقسیم کرد؟
ب) تربیع دایره: چگونه می توان ضلع یک مربع را با خط کش و پرگار رسم کرد به صورتی که مساحت آن با مساحت یک دایره مساوی باشد؟
ج) تضعیف مکعب: چگونه می توان ضلع یک مکعب را پیدا کرد که حجم آن دو برابر حجم یک مکعبی باشد که از اول در اختیار ماست؟
.این سه مسئله لاینحل دنیای قدیم بود
شما یک زاویه را به راحتی می توانید با خط کش و پرگار به دو قسمت مساوی کنید. بعضی از زوایا را، مثل زاویه 90 درجه می توانید به سه قسمت مساوی تقسیم کنید. اما این مطلب کلی نیست. سر انجام به  کمک نظریه گروه ها ثابت شد این مسائل راه حل ندارد و این خودش یک راه حل است. همین که ما اثبات کنیم این مسئله حل نمی شود، خود یک راه حل است.
اینگونه مرزهای دانش جلو می رود.دانشمند کسی است که مشکلات و مسائل را می شناسد،اطلاعات قبلی را می داند،مرزها را می شکافد و به جلو می رود.یعنی سنت شکنی می کند و گام به جلو برمی دارد.در مقابل دانشمند،عالم وجود دارد که فقط علوم زمان خود را میداند.البته او هم قابل احترام است.اما از چارچوب و دایره علوم زمان تجاوز نمی کند و چیزی بر آنها نمی افزاید. دانشمند مانند زنبور عسل است که شهد گلها را می مکد و بر آنها می افزاید و عسل تحویل می دهد،اما عالمی که فقط در چارچوب علوم موجود می ماند،مانند مورچه ای است که تمام غلات را ذخیره و استفاده می کند ولی چیزی بر آن نمی افزاید.لذا رسالت شما دانشجویان و دانش آموزان با این مقدمه ای که من گفتم روشن است.در راه دانش و شکافتن مرزهای آن و به جلو رفتن باید تلاش کنید. بنابراین هدف و نتیجه صحبت من این می شود:
دانش مشتی از  محفوظات نیست،دانش فقط و فقط تقویت حافظه نیست،آن بخشی از آگاهی هاست؛دانش یعنی داشتن روحیه پرسشگری.دانش آموزی که در وادی علم و معرفت قدم می گذارد دائم باید بپرسد چرا ؟ معلم هم خود را به دانش روز مجهز کند تا جواب چراها را آماده سازد.هدف آموزش و پرورش این است (مغز علت یاب تربیت کردن)، انسانی تربیت شود که در مقابل هر فرضیه ای بگوید چرا؟ و به این چرا فکر کند و برای  پاسخ این معما راهی بیاندیشد، به شما دانش آموزان و دانشجویان عزیز که افتخارآفرینان این شهر هستید توصیه می کنم به دنبال راه اول بروید.
راه دوم شما را در محدوده گزاره ها نگه می دارد. اما راه اول سنت شکنی می کند و به جلو می برد.
یک مثال ساده: شعر کلاسیک ما را در ادبیات با شعر نو و نیمایی مقایسه کنید. عزیزان و شاعرانی که پیرو مکتب نیما هستند، ضمن احترام به شعر کلاسیک و آگاهی کامل از آن، وزن و قافیه را از بین بردند و شکستند و شاهکارهایی تحویل دادند. شهریار، اخوان، شاملو، فروغ، فریدون مشیری، سهراب و شفیعی کدکنی و... از بزرگان و نمونه های بارز نو اندیشی هستند. شاهکارهای آنان تداوم و استمرار حماسه های شور آفرین فردوسی، غزلیات سعدی و حافظ و مولوی، رباعیات خیام و... است با نگرشی نو.
گفته بودی در پس هر گریه لبخند است،
این سخن بیهوده نیست.
زندگی مجموعه ای از اشک و لبخند است.
خنده شیرین فروردین،
بازتاب گریه پر بار اسفند است.
« فریدون مشیری»
زندگی مانند جاده هراز است و پر پیچ و خم.دارای پرتگاه های خطرناک،یک راننده آگاه و عاقل با توجه به شرایط گوناگون جاده میراند تا به سلامت به مقصد برسد.
در شب سیاه و ظلمانی به صبح روشن فکر کنید، به آینده درخشان بیاندیشید.نکند آهنگ های ناامیدی که بعضی زمزمه می کنند شما را متوقف کند.مبادا تبلیغات شومی که درس برای چی بخوانیم یا به چه درد ما می خورد، بیکاری را چه کار کنیم و از این صحبت ها شما را از حرکت باز دارد.
 دانش خمیر مایه شرافت انسان است و به این دلیل معلم شریف ترین عضو جامعه است و قابل احترام، زیرا طلایه دار فرهنگ و تمدن است. امام بزرگوار ما علی ابن ابیطالب (ع) در نهج البلاغه می فرماید:
«دانش برترین شرف آدمی است.»
کتابها را عمیق بخوانید اولین ملاک مطالعه تان کتاب درسی باشد و بعد کتاب های کمک درسی و جزوه , زیرا در تالیف این کتاب ها از نظرات معلمین سراسر کشور استفاده می شود.
در کنکور دانشگاه کتاب درسی است که ورق می زنند و سؤال طرح می کنند. در امتحانات نهایی پارسال جناب «آقای فانی» در یک مصاحبه تلویزیونی گفتند که یکی گفته بود:«سوالات حسابان امتحان نهایی در جزوه ما نبود!» ایشان هم در پاسخ گفتند: «ما ملاکمان جزوه آموزشگاه ها نیست، ما ملاکمان کتاب درسی رسمی وزارت آموزش و پرورش است نه کتاب های دیگر.»
 
فرزند معلم فداکار سیستان و بلوچستانی در آغوش وزیر آموزش و پرورش
 
به معلمین ارزشمندتان که مثل شمع می سوزند تا برای شما روشنی بخش باشند توجه کنید. در تلگرام عکسی دیدم. به خدا قسم  چند دقیقه گریه کردم.چندین معلم مانند یک نردبان دستشان را به هم داده بودند و پله نردبان درست کرده بودند و یک دانش آموز در حال بالا رفتن از آن برگشته بود و به آنها می گفت:«از همه تان ممنونم.»
معلمین شما و پدر و مادر اینگونه اند و با فداکاری و از خود گذشتگی در فکر آینده تان هستند.در مقابل معلمینی که علیرغم آگاهی ودانش بالا با حداقل امکانات مادی همچون باغبانی عاشق و سر افراز، شما را پرورش میدهندبا تواضع و ادب بایستید و ادای احترام کنید، تا پایان زندگی خدمتگزارشان باشید؛ زیرا احترام به معلم احترام به دانش و فضیلت است. غزل زیبای زیر از شادروان «رهی معیری» مصداق احوال معلمین والامقام ماست:
ما نقد عافیت به می ناب داده ایم،
خار و خس وجود به سیلاب داده ایم
رخسار یار گونه آتش از آن گرفت،
کاین لاله را بخون جگر آب داده ایم
چون شعله ایم کز نفس گرم سینه سوز،
گرمی به آفتاب جهانتاب داده ایم
در جستجوی اهل دلی عمر ما گذشت،
جان را به راه گوهر نایاب داده ایم
کامی نبرده ایم از آن سیم تن«رهی»،
از دور بوسه بر رخ مهتاب داده ایم
 
 
 
 
 
 
 
 
اين مطلب تاکنون 8228 بار مشاهده شده است.
مطالب مرتبط با استاد علي‌اكبر جعفري

سیمای فرزانگان- مروری بر زندگی هنری استاد اکبر گلپایگانی
سیمای فرزانگان 14- استاد رضا خوشنویسان الگویِ نظم و ادب و متانت
سیمای فرزانگان- استاد مرتضی شهیدی روایتگر عرفان و ادب فارسی
رُشدیه و مدارس جدید
دبیرستان گوگد و روایت عشق - استاد علی اکبر جعفری
شعله ی امید.
سیمای فرزانگان- زنده یاد آقای حسن موسوی معلم عشق و معرفت - استاد جعفری
جوجه اردک زشت
سیمای فرزانگان (13) - استاد پروفسور دکتر محمد حسن خالصی
سیمای فرزانگان12- ( زنده یاد استاد عبدالحسین مصحفی )
سیمای فرزانگان 11 - استاد دکتر مظاهر مصفا
سیمای فرزانگان(10) - پروفسور فضل الله رضا
سیمای فرزانگان (8) - دکتر محمد ابراهیم صافی
یادی از دکتر غلامحسین مصاحب . به مناسبت هفته ی جهانی ریاضیات
" پائیز " بهار عارفان عاشق
پرواز.
شاد بودن هنر است
در آیینهِ تاریخ (قسمت یازدهم) انقلاب آمریکا
در آیینهِ تاریخ (قسمت دهم) انقلاب صنعتی اروپا و پیامدهای آن
سیمای فرزانگان 1 - دکتر علی عمیدی
پاسخ به معماهای هندسی(1)
پروفسور مریم میرزاخانی، ذهن زیبا، اندیشه پویا، فروتن و شکیبا
در آیینه تاریخ (قسمت نهم) - عصر روشنگری، ادامه دوران رنسانس در شرایطی تازه
در آیینه تاریخ (قسمت هشتم) رنسانس کشف دوباره انسان و جهان
در آیینه تاریخ (قسمت هفتم)-سده‌های میانه ، انجماد فکری و حاکمیت تمام عیار کلیسا
برف نو برف نو سلام سلام
صبح صادق ندمَد تا شب یَلدا نرود
در آیینه تاریخ (قسمت ششم) -اساطیر یونان و آثار حماسی هومر
در آیینه تاریخ (قسمت پنجم) - ارسطو بنیانگذار منطق
در آیینه تاریخ (قسمت چهارم) افلاطون معمار اصلی فلسفه سیاسی
در آیینه تاریخ (قسمت سوم) سقراط
یونان و روم باستان (قسمت دوم)
یونان و روم باستان ( بخش اول )
قلم، نگارنده اندیشه بر کاغذ
دانش برترین شرف آدمی است
خانه تکانی
فرزند زمان خویشتن باش
پشت صحنه حضور استاد علی اکبر جعفری در برنامه زنده سیمای خانواده
سیمای فرزانگان (7) - مروری بر زندگانی استاد بزرگوار، معلّم و خیّر والامقام محمد مهدی صحت
فرهنگ ، نظم ، قانون - بخش دوم
فرهنگ ، نظم ، قانون - بخش اول
سیمای فرزانگان(6) - شادروان استاد سید حسن نوربخش(دبیر)
نیلوفری در سایه سار بید
مصاحبه دانش آموزان با استاد علی اکبر جعفری
نشانی نوروز
یک کهکشان ستاره (بخش اول) حکیم ابوالقاسم فردوسی )
سیمای فرزانگان 2 - شادروان استاد علی وکیلی
یلدا شب گرم مهربانان جاودان باد
سیمای فرزانگان گلپایگان - دکتر علی عمیدی
لبخند
تکنولوژی واحساس
داستان يک زندگي
رفتارهاي مخرب مغز
قورباغه ها
یاد باد آن روزگاران ياد باد
تاشقایق هست زندگی باید کرد
انسان‌ها...
يلدا شب گرم مهربانان جاودان باد
شب چله (یلدا) شب زایش خورشید و آغاز سال نو میترایی
پلي بين كوير و دشت
پرستوها به لانه بر می‌گردند
سخنان پیام آور کربلا حضرت زینب(س) در مجلس یزید
رنگين کمان آرزوها
زندگی درعصر رايانه
سیمای فرزانگان (5) - مرحوم استاد منوچهر خالصی
سیمای فرزانگان (4) - مهندس علیقلی بیانی ، فرزانه‌ای از جنس آب
سیمای فرزانگان(3) - دکتر فضل الله اکبری
عشق و دوستي
وصيت داريوش به خشايارشا
زيبايي‌هاي رياضي: فراكتال‌ها
سیاه چاله های ریاضی
زيبايي‌هاي رياضي - كاشي‌هاي خود پوشاننده
سرگذشت عدد "پی"
استاد پرویز شهریاری اندیشمند و ریاضیدانی عاشق بود
معلم و شاگرد
سیمای فرزانگان 2 - شادروان استاد علی وکیلی
سيماي فرزانگان ۱ - دكتر علي عميدي
رمز و راز جاودانگی
انسان محور توسعه است
ماه و پلنگ
معلم قافله‌سالار عشق است (3)
معلم قافله‌سالار عشق است (2)
معلم قافله سالار عشق (1)
بر فراز کهکشان‌ها
لهجه‌ي گلپايگاني شكر است
آواي چلچله‌ها
گلبانگ توحيد در طلوع شقايق
از سكون مرداب تا خروش دريا
بين مرگ و زندگي
چارلی چاپلین به راستی یک معلم بزرگ است



نام و نام خانوادگي:
پست الکترونيک:
سايت يا وبلاگ:
متن پيام:
تصوير امنيتي:


0:31   12 ارديبهشت 1395
دکتر داریوش سلطانی
25سال پیش افتخار آن را داشتم تا در محضر استاد بزرگوارم- جناب آقای جعفری -شاگردی کنم. چشمه جوشانی که هنوز هم برکات وجودش جسم و جانم را طراوت می بخشد. بر خود واجب می دانم در آستانه روز معلم از زحمات این استاد فرزانه ودیگر اساتید بزرگواری که یاد و خاطره آنها همیشه با من است، خصوصا اولین آموزگارم- جناب آقای جعفر مقدسی- تقدیر و تشکر نمایم. بر دستان پدر مهربانم که همیشه بزرگترین معلم زندگیم بود با افتخار بوسه می زنم. برای اساتیدی چون مرحوم حاج حسن محسنی، مرحوم جعفر صلصالی و مرحوم حسین رادفر طلب مغفرت و آمرزش می نمایم. یادشان گرامی باد.

0:35   12 ارديبهشت 1395
دکتر فاطمه آقابراتی
معلم عزیزم سپاس که به من راه چگونه زیستن آموختی. روزت مبارک

آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد.


آب و هوا

پیام های کلی سایت

تماس با ما


كلیه حقوق برای پدید آورندگان 
.:: آخاله ::. محفوظ است. | طرح و اجرا : توحید نیكنامی   | به روز رسانی محتوایی : محمود نیكنامی  
 | .Copyright © 2003-2012 Akhale.ir. All Rights Reserved
|
 | Powered By Tohid Niknami | E-Mail :
Akhale . com @ gmail . com |