آخرين به روز آوري سايت :پنجشنبه ۸ تیرماه ۱۳۹۶

مسجد جامع تاریخی گلپایگان را دیگر اینگونه نخواهید دید . ساخت و سازهای غیر مجاز گنبد زیبای این مسجد را بلعیده است



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد.


چراغ كوره و آسيو مي گردد
بعضي امور در مسير خود انجام مي شود و نياز به دخالت ندارد

آشنایی با آثار تاریخی گلپايگان در دوره سلجوقی

بی شک دوران اتابکان سلجوقی را می توان، عصر شکوفایی سرزمین پهناور جرباذقان (گلپایگان) نامید. وجود عالمان و شاعرانی همچون نجیب الدین جرباذقانی (صاحب دیوان اشعاری مشتمل بر ۲۰۰۰ بیت) ابن ماکولا عِجلی جرباذقانی و ابوشرف ناصح ابن ظفر جرباذقانی (مترجم تاریخ یمینی) و همچنین احداث بناهای باشکوهی ...


" ﭼﺮﺍ ﻧﻤﯿﻔﻬﻤﯿﺪ ﺩﯾﮕﺮ ﺁﺏ ﻧﯿﺴﺖ ؟!؟

ﺗﺎ ۱۰ﺳﺎﻝ ﺁﺗﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ، ﮐﺎﻣﻼ ﺑﯿﺎﺑﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ! ﻃﺒﻖ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﻧﺎﺳﺎ ﺷﺪﺕ ﺧﺸﮑﺴﺎﻟﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﺣﺪﯼ ﻫﺴﺖ ﮐﻪ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﮐﻞ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﻭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺑﻪ ﻭﺍﺭﺩ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﻣﺤﺾ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﺯﺭﺍﻋﯽ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ. ﺍﮔﺮ ﺗﺪﺍﺑﯿﺮ ﺟﺪﯼ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻧﺸﻮﺩ ﺑﮕﻔﺘﻪ ﻧﺎﺳﺎ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﺯ ﮐﺸﻮﺭ ﻧﯿﻤﻪ ﺧﺸﮏ ﺑﻪ ﯾﮏ ﮐﺸﻮﺭ ﺧﺸﮏ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ!!! ﻣﺜﻞ ﻋﺮﺑﺴﺘﺎﻥ ﻭ ﻣﻐﻮﻟﺴﺘﺎﻥ! .....


صداي ماندگار - ديه ولايتمون مثل اون قديما نيست - صداي دلنشين استاد محمدعلي سعيدي

بي هُمزبون ، عنوان شعر محلي گلپايگاني ، سروده و با صداي دلچسب استاد محمد علي سعيدي ، شاعر توانمند شهرمان كه در سال 1380 اجرا گرديده است . نكات قابل توجه اين سروده زيبا ، لهجه و گويش واقعي مردم شهر در دهه هاي گذشته ، اشاره به اصطلاحات و ضرب المثلهاي محلي ، يادآوري آنچه در گذشته وجود داشته و ديگر اثري از آن نيست و از همه مهمتر زنده نگه داشتن فرهنگ عامه شهر و اشاره به محصولات معروف هر منطقه و ناحيه است و يك اثر منحصر به فرد را در اين سروده خواهيد شنيد . حتما بشنويد


مسجد تاريخي حاج ملاعلي

شبستان تاريخي مسجد حاج ملاعلي با معماري زيبا در مرکز شهر گلپايگان در خيابان مسجد جامع واقع است اين بناي ارزشمند با قدمت ۲۰۰ ساله هم اکنون قابل استفاده و بازديد دوستداران ميراث فرهنگي مي باشد


بخ ، چي ، شي ؟ - اثر ماندگار استاد محمدعلي سعيدي

استاد سعیدی در اواخر دهه 70 شمسی با سرودن چند مجموعه شعر محلی با لهجه گلپایگانی تحولی شگرف در این گویش ایجاد کرد و سایت آخاله با افتخار به کمک استاد توانست تعدادی از آنها را آرشیو نماید تا به مرور در اختیار همشهریان فهیم خود قرار دهد











دانش برترین شرف آدمی است

در زمانی که من دانش آموز بودم شاید مجموع دخترانی که در گلپایگان به دبیرستان می رفتند، از 20 نفر تجاوز نمی کرد . بسیاری از خانواده ها تحصیل را برای دختر منع کرده بودند. پسران بسیاری هم از ادامه تحصیل محروم بودند و در جوی که حاکم بود، این گونه تبلیغ می کردند:«نظام نوین آموزشی زیان آور است و بچه ها را از دین و خداشناسی دور می کند!» با نهایت تأسف الان هم افرادی هستند که در این خصوص درست نمی اندیشند و من در سخنان رسمی برخی از آنها شنیدم که می گفتند: «دختران لازم نیست انتگرال بدانند، آنها فقط باید یک مقدار عددها را یاد بگیرند تا بتوانند فرزندانشان را بشمارند!» این سخنان سخیف و زشت در حالی گفته می شود که امثال خانم «مریم میرزا خانی» همچون ستاره ای در افق ریاضیات جهان می درخشند.

استاد علي‌اكبر جعفري

سخنان «استاد علی اکبر جعفری» در جشن ستارگان آموزش و پرورش گلپایگان:
 
با عرض سلام به حضار محترم  و با اذعان و اعتراف به اینکه فقط یک معلم کوچک و خدمتگزارم و هیچ امتیاز دیگری در من وجود ندارد و خودم را سزاوار این همه لطف و محبت نمیدانم، از مدیریت محترم اداره آموزش و پرورش آقای «جمالی» و همه همکارانشان که در برپایی این جلسات افتخار آفرین و علمی زحمت می کشند، سپاسگزارم. از معلمین گرانقدر، مدیران فرزانه و دانش آموزان و دانشجویان عزیزم و اولیای ایشان تشکر می کنم.
برای مقام و ارزش دانشجویان و دانش آموزان ارجمند و عزیز برخود لازم دیدم، چند دقیقه ای را مزاحم شوم.
آماری که معاونت محترم آموزشی دادند بسیار جالب بود. از 400 نفر بیش از 50 درصد دختران و نزدیک به 50 درصد را دانش آموزان پسر رتبه های مختلف شهرستان را کسب کرده اند.
در زمانی که من دانش آموز بودم شاید مجموع دخترانی که در گلپایگان به دبیرستان می رفتند، از  20 نفر تجاوز نمی کرد . بسیاری از خانواده ها تحصیل را برای دختر منع کرده بودند. پسران بسیاری هم از ادامه تحصیل محروم بودند و در جوی که حاکم بود، این گونه تبلیغ می کردند:
«نظام نوین آموزشی زیان آور است و بچه ها را از دین و خداشناسی دور می کند!» با نهایت تأسف الان هم افرادی هستند که در این خصوص درست نمی اندیشند و من در سخنان رسمی برخی از آنها شنیدم که می گفتند: «دختران لازم نیست انتگرال بدانند، آنها فقط باید یک مقدار عددها را یاد بگیرند تا بتوانند فرزندانشان را بشمارند!»
این سخنان سخیف و زشت در حالی گفته می شود که امثال خانم «مریم میرزا خانی» همچون ستاره ای در افق  ریاضیات جهان می درخشند.
 
بسی تأسف. در کشوری که دارای این همه عظمت و بالندگی است، چنین سخنانی شایسته نیست. من به مسئولین آموزش و پرورش تبریک می گویم. به تمامی کسانی که همراهی و همکاری می کنند و این جلسات را زنده نگه می دارند.
من به یاد دارم که در زمان مدیریت جناب  آقای «عباس خرمی» هم این جلسات مرتب برگزار می شد. همانگونه که مدیریت و معاونت محترم اداره آموزش و پرورش گزارش دادند، تجلیل از ستارگان برتر دانش آموزی، چهارسالی به هر دلیلی وقفه داشت و امروز شاهد شکل گیری این جلسات هستیم که باعث تشویق خانواده ها، دانش آموزان عزیز و دانشجویان ما می شود. کسانی که باید در آینده ای نزدیک، خدمتگزار ایران و مردم حق شناس گلپایگان باشند. به این عزیزان توصیه می کنم، به هر پست و مقامی که رسیدید گلپایگان را فراموش نکنید. این مردمی که قد و بالای شما را نگاه کردند تا روزگاری دستشان را بگیرید و از جمود و جهل و خرافات به یاری دانش نجاتشان دهید و  آنان را به سرچشمه های زلال آگاهی برسانید.
دانش به مجموعه ای از اطلاعات و آگاهی ها گفته می شود که یک نوع قانونمندی را بپذیرد. بنابراین، دانش را می توان به کمک مشاهده، تجربه و استدلال و آزمایش، هم یاد گرفت هم یاد داد.
ارزش یک معلم به ارزش دانش او و گسترش دادن آنست و ارزش یک دانش آموز به فراگیری دانش است.
دانشمند  دو رسالت دارد:
1.مسایل لاینحل قدیم را تا زمان خود حل می کند و پاسخی مناسب به این مسایل ارائه میدهد.
2.مرزهای دانش را با اکتشافات و نو  آوری ها و اختراعات در می نوردد و مدام بر شعاع دایره آگاهی انسان می افزاید.
من با ذکر یک مثال می خواهم مطلب را روشن کنم.
:سه مساله لاینحل در جهان ریاضیات از یونان قدیم مطرح بود
الف) تثلیث زاویه: چگونه می توان با یک پرگار و یک خط کش غیرمدرج، هر زاویه دلخواه را به سه قسمت مساوی تقسیم کرد؟
ب) تربیع دایره: چگونه می توان ضلع یک مربع را با خط کش و پرگار رسم کرد به صورتی که مساحت آن با مساحت یک دایره مساوی باشد؟
ج) تضعیف مکعب: چگونه می توان ضلع یک مکعب را پیدا کرد که حجم آن دو برابر حجم یک مکعبی باشد که از اول در اختیار ماست؟
.این سه مسئله لاینحل دنیای قدیم بود
شما یک زاویه را به راحتی می توانید با خط کش و پرگار به دو قسمت مساوی کنید. بعضی از زوایا را، مثل زاویه 90 درجه می توانید به سه قسمت مساوی تقسیم کنید. اما این مطلب کلی نیست. سر انجام به  کمک نظریه گروه ها ثابت شد این مسائل راه حل ندارد و این خودش یک راه حل است. همین که ما اثبات کنیم این مسئله حل نمی شود، خود یک راه حل است.
اینگونه مرزهای دانش جلو می رود.دانشمند کسی است که مشکلات و مسائل را می شناسد،اطلاعات قبلی را می داند،مرزها را می شکافد و به جلو می رود.یعنی سنت شکنی می کند و گام به جلو برمی دارد.در مقابل دانشمند،عالم وجود دارد که فقط علوم زمان خود را میداند.البته او هم قابل احترام است.اما از چارچوب و دایره علوم زمان تجاوز نمی کند و چیزی بر آنها نمی افزاید. دانشمند مانند زنبور عسل است که شهد گلها را می مکد و بر آنها می افزاید و عسل تحویل می دهد،اما عالمی که فقط در چارچوب علوم موجود می ماند،مانند مورچه ای است که تمام غلات را ذخیره و استفاده می کند ولی چیزی بر آن نمی افزاید.لذا رسالت شما دانشجویان و دانش آموزان با این مقدمه ای که من گفتم روشن است.در راه دانش و شکافتن مرزهای آن و به جلو رفتن باید تلاش کنید. بنابراین هدف و نتیجه صحبت من این می شود:
دانش مشتی از  محفوظات نیست،دانش فقط و فقط تقویت حافظه نیست،آن بخشی از آگاهی هاست؛دانش یعنی داشتن روحیه پرسشگری.دانش آموزی که در وادی علم و معرفت قدم می گذارد دائم باید بپرسد چرا ؟ معلم هم خود را به دانش روز مجهز کند تا جواب چراها را آماده سازد.هدف آموزش و پرورش این است (مغز علت یاب تربیت کردن)، انسانی تربیت شود که در مقابل هر فرضیه ای بگوید چرا؟ و به این چرا فکر کند و برای  پاسخ این معما راهی بیاندیشد، به شما دانش آموزان و دانشجویان عزیز که افتخارآفرینان این شهر هستید توصیه می کنم به دنبال راه اول بروید.
راه دوم شما را در محدوده گزاره ها نگه می دارد. اما راه اول سنت شکنی می کند و به جلو می برد.
یک مثال ساده: شعر کلاسیک ما را در ادبیات با شعر نو و نیمایی مقایسه کنید. عزیزان و شاعرانی که پیرو مکتب نیما هستند، ضمن احترام به شعر کلاسیک و آگاهی کامل از آن، وزن و قافیه را از بین بردند و شکستند و شاهکارهایی تحویل دادند. شهریار، اخوان، شاملو، فروغ، فریدون مشیری، سهراب و شفیعی کدکنی و... از بزرگان و نمونه های بارز نو اندیشی هستند. شاهکارهای آنان تداوم و استمرار حماسه های شور آفرین فردوسی، غزلیات سعدی و حافظ و مولوی، رباعیات خیام و... است با نگرشی نو.
گفته بودی در پس هر گریه لبخند است،
این سخن بیهوده نیست.
زندگی مجموعه ای از اشک و لبخند است.
خنده شیرین فروردین،
بازتاب گریه پر بار اسفند است.
« فریدون مشیری»
زندگی مانند جاده هراز است و پر پیچ و خم.دارای پرتگاه های خطرناک،یک راننده آگاه و عاقل با توجه به شرایط گوناگون جاده میراند تا به سلامت به مقصد برسد.
در شب سیاه و ظلمانی به صبح روشن فکر کنید، به آینده درخشان بیاندیشید.نکند آهنگ های ناامیدی که بعضی زمزمه می کنند شما را متوقف کند.مبادا تبلیغات شومی که درس برای چی بخوانیم یا به چه درد ما می خورد، بیکاری را چه کار کنیم و از این صحبت ها شما را از حرکت باز دارد.
 دانش خمیر مایه شرافت انسان است و به این دلیل معلم شریف ترین عضو جامعه است و قابل احترام، زیرا طلایه دار فرهنگ و تمدن است. امام بزرگوار ما علی ابن ابیطالب (ع) در نهج البلاغه می فرماید:
«دانش برترین شرف آدمی است.»
کتابها را عمیق بخوانید اولین ملاک مطالعه تان کتاب درسی باشد و بعد کتاب های کمک درسی و جزوه , زیرا در تالیف این کتاب ها از نظرات معلمین سراسر کشور استفاده می شود.
در کنکور دانشگاه کتاب درسی است که ورق می زنند و سؤال طرح می کنند. در امتحانات نهایی پارسال جناب «آقای فانی» در یک مصاحبه تلویزیونی گفتند که یکی گفته بود:«سوالات حسابان امتحان نهایی در جزوه ما نبود!» ایشان هم در پاسخ گفتند: «ما ملاکمان جزوه آموزشگاه ها نیست، ما ملاکمان کتاب درسی رسمی وزارت آموزش و پرورش است نه کتاب های دیگر.»
 
فرزند معلم فداکار سیستان و بلوچستانی در آغوش وزیر آموزش و پرورش
 
به معلمین ارزشمندتان که مثل شمع می سوزند تا برای شما روشنی بخش باشند توجه کنید. در تلگرام عکسی دیدم. به خدا قسم  چند دقیقه گریه کردم.چندین معلم مانند یک نردبان دستشان را به هم داده بودند و پله نردبان درست کرده بودند و یک دانش آموز در حال بالا رفتن از آن برگشته بود و به آنها می گفت:«از همه تان ممنونم.»
معلمین شما و پدر و مادر اینگونه اند و با فداکاری و از خود گذشتگی در فکر آینده تان هستند.در مقابل معلمینی که علیرغم آگاهی ودانش بالا با حداقل امکانات مادی همچون باغبانی عاشق و سر افراز، شما را پرورش میدهندبا تواضع و ادب بایستید و ادای احترام کنید، تا پایان زندگی خدمتگزارشان باشید؛ زیرا احترام به معلم احترام به دانش و فضیلت است. غزل زیبای زیر از شادروان «رهی معیری» مصداق احوال معلمین والامقام ماست:
ما نقد عافیت به می ناب داده ایم،
خار و خس وجود به سیلاب داده ایم
رخسار یار گونه آتش از آن گرفت،
کاین لاله را بخون جگر آب داده ایم
چون شعله ایم کز نفس گرم سینه سوز،
گرمی به آفتاب جهانتاب داده ایم
در جستجوی اهل دلی عمر ما گذشت،
جان را به راه گوهر نایاب داده ایم
کامی نبرده ایم از آن سیم تن«رهی»،
از دور بوسه بر رخ مهتاب داده ایم
 
 
 
 
 
 
 
 
اين مطلب تاکنون 1650 بار مشاهده شده است.
مطالب مرتبط با استاد علي‌اكبر جعفري

در آیینه تاریخ (قسمت نهم) - عصر روشنگری، ادامه دوران رنسانس در شرایطی تازه
در آیینه تاریخ (قسمت هشتم) رنسانس کشف دوباره انسان و جهان
در آیینه تاریخ (قسمت هفتم)-سده‌های میانه ، انجماد فکری و حاکمیت تمام عیار کلیسا
برف نو برف نو سلام سلام
صبح صادق ندمَد تا شب یَلدا نرود
در آیینه تاریخ (قسمت ششم) -اساطیر یونان و آثار حماسی هومر
در آیینه تاریخ (قسمت پنجم) - ارسطو بنیانگذار منطق
در آیینه تاریخ (قسمت چهارم) افلاطون معمار اصلی فلسفه سیاسی
در آیینه تاریخ (قسمت سوم) سقراط
يونان و روم باستان (قسمت دوم)
یونان و روم باستان ( بخش اول )
قلم، نگارنده اندیشه بر کاغذ
دانش برترین شرف آدمی است
خانه تکانی
فرزند زمان خویشتن باش
پشت صحنه حضور استاد علی اکبر جعفری در برنامه زنده سیمای خانواده
سیمای فرزانگان (7) - مروری بر زندگانی استاد بزرگوار، معلّم و خیّر والامقام محمد مهدي صحت
فرهنگ ، نظم ، قانون - بخش دوم
فرهنگ ، نظم ، قانون - بخش اول
سیمای فرزانگان(6) - شادروان استاد سید حسن نوربخش(دبیر)
نيلوفري در سايه سار بيد
مصاحبه دانش آموزان با استاد علي اکبر جعفري
نشاني نوروز
يك كهكشان ستاره (بخش اول) حکيم ابوالقاسم فردوسي )
سيماي فرزانگان 2 - شادروان استاد علي وكيلي
يلدا شب گرم مهربانان جاودان باد
سيماي فرزانگان گلپايگان - دكتر علي عميدي
لبخند
تکنولوژی واحساس
داستان يک زندگي
رفتارهاي مخرب مغز
قورباغه ها
یاد باد آن روزگاران ياد باد
تاشقایق هست زندگی باید کرد
انسان‌ها...
يلدا شب گرم مهربانان جاودان باد
شب چله (یلدا) شب زايش خورشيد و آغاز سال نو ميترايی
پلي بين كوير و دشت
پرستوها به لانه بر مي‌گردند
سخنان پیام آور کربلا حضرت زینب(س) در مجلس یزید
رنگين کمان آرزوها
زندگی درعصر رايانه
سيماي فرزانگان (۵) - مرحوم استاد منوچهر خالصي
سيماي فرزانگان (۴) - مهندس عليقلي بياني ، فرزانه‌اي از جنس آب
سيماي فرزانگان(۳) - دکتر فضل الله اکبری
عشق و دوستي
وصيت داريوش به خشايارشا
زيبايي‌هاي رياضي: فراكتال‌ها
سياه چاله هاي رياضي
زيبايي‌هاي رياضي - كاشي‌هاي خود پوشاننده
سرگذشت عدد "پي"
استاد پرويز شهرياري انديشمند و رياضيداني عاشق بود
معلم و شاگرد
سيماي فرزانگان 2 - شادروان استاد علي وكيلي
سيماي فرزانگان ۱ - دكتر علي عميدي
رمز و راز جاودانگي
انسان محور توسعه است
ماه و پلنگ
معلم قافله‌سالار عشق است (3)
معلم قافله‌سالار عشق است (2)
معلم قافله سالار عشق (1)
بر فراز كهكشان‌ها
لهجه‌ي گلپايگاني شكر است
آواي چلچله‌ها
گلبانگ توحيد در طلوع شقايق
از سكون مرداب تا خروش دريا
بين مرگ و زندگي
چارلي چاپلين به راستي يک معلم بزرگ است



نام و نام خانوادگي:
پست الکترونيک:
سايت يا وبلاگ:
متن پيام:
تصوير امنيتي:


0:31   12 ارديبهشت 1395
دکتر داریوش سلطانی
25سال پیش افتخار آن را داشتم تا در محضر استاد بزرگوارم- جناب آقای جعفری -شاگردی کنم. چشمه جوشانی که هنوز هم برکات وجودش جسم و جانم را طراوت می بخشد. بر خود واجب می دانم در آستانه روز معلم از زحمات این استاد فرزانه ودیگر اساتید بزرگواری که یاد و خاطره آنها همیشه با من است، خصوصا اولین آموزگارم- جناب آقای جعفر مقدسی- تقدیر و تشکر نمایم. بر دستان پدر مهربانم که همیشه بزرگترین معلم زندگیم بود با افتخار بوسه می زنم. برای اساتیدی چون مرحوم حاج حسن محسنی، مرحوم جعفر صلصالی و مرحوم حسین رادفر طلب مغفرت و آمرزش می نمایم. یادشان گرامی باد.

0:35   12 ارديبهشت 1395
دکتر فاطمه آقابراتی
معلم عزیزم سپاس که به من راه چگونه زیستن آموختی. روزت مبارک

آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد.


آب و هوا

پیام های کلی سایت

تماس با ما


كليه حقوق براي پديد آورندگان 
.:: آخاله ::. محفوظ است. | طرح و اجرا : توحيد نيكنامي   | به روز رسانی محتوایی : محمود نيكنامي  
 | .Copyright © 2003-2012 Akhale.ir. All Rights Reserved
|
 | Powered By Tohid Niknami | E-Mail :
Akhale . com @ gmail . com |