آخرین به روز آوری سایت جمعه ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۲

در تدارک نوروز



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد...



نقش هوش مصنوعی در طراحی و کشف داروهای جدید


پوشاک (برند)


نمادی شایسته در آیینه فرهنگ گلپایگان - دکتر ابراهیم جعفری


یادی از گلپایگان - استاد سعیدی


مهندس علیقلی بیانی ، فرزانه‌ای از جنس آب - استاد علی اکبر جعفری

در آغاز مسول ساختن سد اختخوان مهندس طالقانی بود ولی به علت ساختن سد کرج استعفا داد و مهندس علیقلی بیانی که رشته تحصیلی اش مرتبط با سدسازی و لوله کشی شهرها بود به اختخوان رفت و دوسال و نیم آن جا ماند و کار سد را به سرانجام رساند.


" سمنو " به یاد "بی بی" ..... توحیدنیکنامی

ننه جون من سمنو می‌خواهم یار شیرین دهنو می‌خواهم
عاشقم من به لقای سمنو سر و جانم به فدای سمنو
سمنو خوب تر از جان من است سمنو شیره‌ی دندان من است
من که در مطبخِ تو آشپزم سمنو را به جه شکلی بپزم؟
ننه جون ارث به اولاد بده سمنو را تو به من یاد بده


ویدئوی مناره سلجوقی گلپایگان

مناره سلجوقی گلپایگان که از آن به عنوان بلندترین مناره آجری نام می برند ، گویی امتداد پیشینه کهن این خطه را برابر دیدگان هر هنر دوستی آشکار می کند این بنا که به عنوان بلندترین مناره آجری سلجوقی قرن پنجم هجری قمری ایران از آن یاد شده با قدمتی حدود 900 سال همچنان در برابر عوامل طبیعی زلزله، باد، باران، سرما و گرما سرفراز برجای مانده است.











در آیینه تاریخ (قسمت پنجم) - ارسطو بنیانگذار منطق

در میان یونانی‌ها نخستین دانشمندی که به گردآوری و دسته‌بندی و نوشتن دانش بشری پرداخت و فلسفه را به‌عنوان «دانش هستی» تعریف کرد، ارسطو بود. وی در رشته‌های گوناگون از فیزیک و متافیزیک و دولت و اخلاق، گرفته، تا زیست‌شناسی و منطق و سیاست و شعر، تحقیق کرده‌است. ارسطو دانش بشری را به سه بخش عمده فلسفه ادبی، فلسفه عملی و فلسفه نظری تقسیم می‌کند.

استاد علي‌اكبر جعفري

 

  

در آیینه تاریخ (قسمت پنجم)
ارسطو بنیانگذار منطق

بنام خداوند جان و خرد
    کزین برتر اندیشه بر نگذرد

 

 Image result for ارسطو

در قسمت‌های گذشته به «تالس» نخستین چهره علم، سقراط و حریان محاکمه و مرگ وی، همچنین به سرگذشت یکی از شاگردان او افلاطون اشاره شد.
فیلسوفی که دغدغه‌ی معرفت داشت و بیشتر آثارش حاصل مناظره و گفت و شنودهای اوست.
در بخش پیش از اجسام افلاطونی، نظریه مُثُل و تمثیل غار هم صحبت شد. اکنون به یکی از از تأثیر گذارترین فیلسوفان یونان باستان، اَرَسطو Aristotle (زادهٔ 384 ق.م. -درگذشتهٔ 322 ق. م) می‌پردازیم.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ارسطو را می‌توان واضع منطق دانست
منطِق، دانش شناسایی و ارائهٔ روش درست اندیشیدن (تعریف کردن و استدلال کردن) است. در گذشته منطق صرفاً شاخه‌ای از فلسفه شمرده می‌شد ولی از میانهٔ سدهٔ نوزدهم در ریاضیّات و بعدها در علوم شناختی نیز به آن می‌پردازند.
...
یکی از کارهای ارسطو، بنیانگذاری «منطق» بود و او بر آنچه خود «منطق صوری» Formal logic (منطق فرم) می‌نامید تاکید داشت. منطق صوری طرز صحیح صورت‌بندی اندیشه را به نحو کلی بیان می‌کند.
این منظق، بعداً بوسیله اسلوب شناسى «بیکن» و «استوارت میل» تکامل پیدا کرد و با منطق ریاضى در دوران کنونى کامل‌تر شده‌است.
...
در میان یونانی‌ها نخستین دانشمندی که به گردآوری و دسته‌بندی و نوشتن دانش بشری پرداخت و فلسفه را به‌عنوان «دانش هستی» تعریف کرد، ارسطو بود. وی در رشته‌های گوناگون از فیزیک و متافیزیک و دولت و اخلاق، گرفته، تا زیست‌شناسی و منطق و سیاست و شعر، تحقیق کرده‌است.
ارسطو دانش بشری را به سه بخش عمده فلسفه ادبی، فلسفه عملی و فلسفه نظری تقسیم می‌کند.
فلسفه ادبی (شعر، ادبیات، سخنرانی و چیزهایی نظیر این) فلسفه عملی (اخلاق، سیاست، اقتصاد و...)فلسفه نظری (فیزیک، زیست شناسی، ریاضیات و...)
...
مهم‌ترین اثر ارسطو در منطق، کتاب «ارغنون» است.
(ارغنون، نوعی ساز است و نیز ترجمه ٔ مزامیر. یکی از بخش‌های شعرگونه عهد عتیق).
گویند چون هزار نفر از پیر و جوان همه یکباره به آوازهای مخالف یکدیگر چیزی بخوانند، آن حالت را ارغنون خوانند.
...
ارسطو ازجمله شاگردان افلاطون بود و مدت بیست سال در مکتب او درس خواند. ارسطو استادش را بسیار می‌ستود اما از آراء او فراتر رفت و به شاگردانش گفت: افلاطون برای من عزیز است اما حقیقت از افلاطون عزیزتر است.
وی آموزگار اسکندر مقدونی هم بود. گفته می‌شود زمانیکه به اسکندر از فراز و نشیب زندگی می‌گفت او را از به اصطلاح عشق شاهزاده‌ای به نام «فیلیس» Phyllis برحذر داشت و شاهزاده مزبور به انتقام، ارسطو را مجبور کرد به او سواری دهد. از نگاه ارسطو آن کشش، نه عشق بود و نه اصالت و عمق داشت. در موزه متروپولیتن Metropolitan Museum of Art یکی از مشهورترین موزه‌های جهان که در نیویورک واقع است چندین اثر هنری در همین رابطه (ارسطو و فیلیس) موجود است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مدرسه ارسطو که « لوکئوم » Lyceum (Λύκειον) نام داشت نزدیک آتن در ورزشگاهی پُر از دار و درخت، واقع شده بود و وی در آنجا با جمع‌آوری و طبقه بندی روشمند کتاب‌ها نخستین کتابخانهٔ تاریخ اروپا را برپا ساخت. مدرسه لوکئوم در زمان سقراط مکانی برای گفتگوها و مناظرات فلسفی بود.
ارسطو چهار عنصر بنیادی کیهان را آب، آتش، خاک و هوا می‌دانست به‌علاوهٔ عنصر پنجمی به نام اثیر، که معتقد بود اجرام آسمانی از آن ساخته شده‌اند.
در نگاه و دیدگاه وی «علم جز بر کلیات تعلق نمی‌گیرد».   


                                


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اشتباهات ارسطو از دید برتراند راسل
ارسطو زبان فلسفه را پی نهاد. هر فیلسوفی پس از او، چه ارسطویی باشد چه ضد ارسطویی، یا در محدوده مقولات او مانده یا از محدوده مقولات او آغاز کرده است.
دامنه تاثیرات ارسطو به حدی بود که بقول برتراند راسل «تمام پیشرفت‌های فکری می‌بایست با جملاتی از سوی آموزه‌های ارسطویی شروع می‌شد».
(تاریخ فلسفه،‌ جلد 1 صفحه 307) 
 
                   Image result for برتراند راسل

 

راسل (در کتاب تاریخ فلسفه غرب) برخی داده‌های ارسطو را زیر سئوال می‌بَرد و معتقد است منطق ارسطو نسخه منسوخ شده بطلمیوس بود و بسیاری از پیشرفتهای او براساس دانسته‌های پیشینیانش بوده است.
از دید راسل، اشتباهات ارسطو بعنوان پایه‌های دانش مورد قبول قرار می‌گرفته‌اند و همین، باعث رکود علمی برای سالیان و قرنها گردید.
وی بسیاری از مسائل فیزیک و زیست‌شناسی و... را برپایه اطلاعات پایه‌ای غلط بنیان نهاد و جانشینان وی با تمام سرسختی در مقابل دیدگاه‌های مخالف نظرات وی، تا قرن‌ها متعصبانه مقابله کردند.
...
پیش تر، در قسمتی که از تالس سخن به میان آمد و به آناکرونیسم (زمان پریشی) اشاره شد، گفتیم با ذهنیت و تجربیات امروز خطاست وقایع دیروز و پریروز و پس پریروز را بررسی کنیم و بسنجیم...
با ذهن انباشته از قرن بیستم و بیست و یکم، بعضی حرف‌های ارسطو البته عجیب می‌نماید ولی اگر فرهنگ و مفاهیم آن زمان را فهم کنم درمی‌یابیم چرا ارسطو مثلاً از حرکت یا سکون آن دریافت را داشته‌است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کتاب سیاست یکی از مهمترین آثار ارسطو
ارسطو در کتاب سیاست که از گفتارهای گوناگون فراهم شده و البته کمی درهم و برهم است، به موارد زیر اشاره دارد:
نظرات افلاطون، خانواده، نقد حکومت‌های اسپارت و کرت و کارتاژ، قانون اساسی، دموکراسی، جمهوری، علل انقلاب‌... و حکومت مطلوب.
دکتر حمید عنایت این کتاب را بفارسی ترجمه کرده‌ و معتقد است روح فلسفه پیشرو زمان ارسطو را منعکس می‌کند و سرچشمه اصلی اندیشه‌هایی است که تا پایان قرون وسطی بر فلسفه سیاسی غرب اثر گذاشت.

                                       Image result for قرون وسطی در یونان
از نظر ارسطو قانونگذار باید در پی پروراندن افراد شریف باشد و راه رسیدن به این هدف را بجوید.
...
بیشتر آثاری که از ارسطو باقی مانده است، یادداشت‌هایی است که شاگردانش از مطالب او بر می‌داشتند. او عادت داشت که در وقت تدریس قدم بزند و به همین دلیل، فلسفه وی به فلسفه مشاء، یعنی فلسفه بسیار راه رونده، شهرت یافت.
در فلسفه اسلامی نیز نقش او بیش از دیگر فلاسفه یونان است.
بیشتر فلاسفه اسلامی مانند فارابی و ابن سینا پیرو او بودند و به همین خاطر، به مکتب مشاء تعلق دارند. آن‌ها عمدتا به شرح و تفصیل آراء منطقی و فلسفی او پرداختند.
یادآوری کنم که بوعلى سینا در شماری از مطالب با ارسطو زاویه داشت، برخلاف «ابن رشد» که به اشتباه می‌پنداشت حرف همان است که ارسطو گفته و دیگر بالاتر از حرف ارسطو حرفى نیست!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بُهت و حیرت در نگاه ارسطو
ارسطو هم مثل افلاطون بر تعجب و حیرت به‌عنوان زیربنای فلسفه تاکید داشت و معتقد بود حیرت، خاص جویندگان دانش است و اساساً فلسفه با همین حیرت آغاز می‌شود.
توجه داشته باشیم که بُهت و حیرت، ویژگی انسانهای دردمند و ژرف اندیش بوده و از اهمیت زیادی برخوردار است.

 
تعجب و حیرت باعث شد تا ناصرخسرو از شاعران بزرگ فارسی زبان که زندگی‌اش با جنگ‌ها و حوادث گوناگون همراه بود، از زبان عیسی مسیح تذکری بشردوستانه بدهد:
عیسی به رهی دید یکی کشته فتاده
حیران شد و بگرفت به دندان سر انگشت
گفتا که کرا کشتی، تا کشته شدی زار؟
تا باز که او را بکشد آنکه تو را کشت؟

                                Image result for ناصرخسرو
همچنین است شعر خاقانی وقتی ایوان مدائن را دید.
هان ای دل عبرت بین از دیده نظر کن هان
ایوان مدائن را آییته عبرت دان
...
همه مردم، کَپَک‌های روی نان را دیده بودند اما این «الکساندر فلمینگ» دانشمند ایرلندی بود که با بهت و حیرت و سپس دقت، پنی‌سیلین را (از همان کپک) ساخت.
 
همه از صغیر و کبیر، افتادن سیب از درخت را دیده بودند ولی این نیوتون بود که از آن مبهوت شد. و در ادامه آن حیرت، به فرمول جاذبه رسید.


نسبت محیط دایره به قطر آن، برای بسیاری از یونانیان تعجب‌آور بود که همیشه نزدیک به عدد 3 است. این را کم و بیش می‌فهمیدند اما از آن می‌گذشتند، ولی اقلیدس و ارشمیدس و بعدها غیاث الدین جمشید کاشانی در آن عدد گنگ یا بهتر بگویم متعالی، دقیق شدند و به اندازه بالنسبه دقیق عدد پی (π) 3/14159 رسیدند...
هر کشفی و رسیدن به هر دستاوردی با تامل و بهت آغاز می‌شود و مثال در این مورد فراوان است.
 
گوته شاعر و اندیشمند آلمانی، می‌گفت 
                      

        «تعجب و حیرت عالی‌ترین وضعیت انسانی است و به او، مرزهایش را گوشزد می‌کند.»

برانگیخته شدن تعجب و حیرت آدمی در یک وضعیت خاص، پدیده‌ یا سخنی غیرمنتطره، احساس سهیم بودن در چیزی بزرگ‌تر از یک فرد، را در شخص به وجود می‌آورد. تعجب و حیرت باعث می‌شود که انسان از خودمحوری خارج شود و دیگر خودش را مرکز ثقل دنیا نداند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کل، بیشتر از جمع اجزاء خویش است
به ارسطو – کما اینکه به دیگر فیلسوفان و اهل تظر – گاه جملاتی نسبت می‌دهند که واقعی نیست. در اینجا به چند مورد که سندش در آثار خود ارسطو است اشاره می‌کنم.
• «فراموش نکن که همراهی مردم، راهی برای کامیابی است؛ حال آنکه خُلق و خوی استبدادی به جای همراهی، انزوا در بر دارد.»
نامه‌ها، نامهٔ چهارم، 321c
• «ما جنگ می‌کنیم برای اینکه بتوانیم در صلح زندگی کنیم.»
اخلاق نیکوماخوس، کتاب دهم
• «از یک پرستو بهار نشود و روز پدیدار نگردد...»
• «انسان کامل خود را بی جهت به خطر نمی‌اندازد، زیرا آنچه واقعأ نظر او را جلب می‌کند خیلی کم است؛ ولی در مواقع سخت، برای فداکردن جان خود حاضر است، زیرا می‌داند که زندگی فقط تحت شرایط معینی باارزش است.»
• «اگر مردم همه باهم دوست شدند عدالت لازم نخواهد بود؛ ولی اگر مردم همه عادل شدند باز از دوستی بی‌نیاز نخواهند شد.»
• «کل، بیشتر از جمع اجزاء خویش است.»
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پانویس
تعیین قواعدی که حافظ روابط صحیح قضایای کلی با قضایای جزئی و شخصی باشد خاص منطقی است که هیچ‌کس بهتر از ارسطو دربارهٔ آن تحقیق نکرده است. شرح این موضوع مشکل است و در این بحث نمی‌گنجد.
...
اگرچه اهل لغت، عبرت را به معناى پند و اندرز گرفته‌اند اما عبرت از ریشه «عَبَر» است که به معانى مختلفى ازجمله، تفسیر کردن، سنجیدن، عبور کردن، تعجب کردن (بهت و حیرت) آمده‌است وانتقال از حالى به حالى دیگر.
امام علی در خطبه 27 نهج البلاغه، «تعجب» را صدا می‌زند.
فیا عجبا عجبا! والله یمیت القلب و یجلب الهم اجتماع هؤلاء القوم
علی باطلهم و تفرقکم عن حقکم.
ای شگفتا، شگفتا
بخدا قسم دل را می‌میراند و غم و اندوه برای انسان می‌آورد اینکه این قوم (یاران معاویه ) گرچه بر باطلند، با هم متحدند و شما از حق‌تان متفرقید.
اضافه کنم که عبارت «یا دلیلَ المتحیرین زِدْنی تحیّراً» که در کشف المحجوب از قول شبلی نقل شده، در بعضی منابع دیگر به صورت «ربِّ زِدْنی تحیّراً»، حدیث نبوی دانسته شده‌است.
...
گفته می‌شود سعدی در سرودن شعر بنی آدم اعضای یکدیگرند، از ارسطو الهام گرفته‌است.
قدیمی‌ترین نوشته ی تاریخی این نگرش که بنی آدم اعضای یک پیکرند، و به اصطلاح امروزی اعضای یک ارگانیسم، مربوط به ارسطو است. هیچ بعید نیست که در دانشگاه نظامیه ی بغداد که سعدی دانش آموخته ی آنجا بوده است آثار ارسطو هم تدریس می‌شده‌است. ولی اگر نیک بنگریم سعدی چیزی غیر از ارسطو گفته است، و آن اشاره به گوهر انسان است و نه پیکر اجتماعی او. سعدی سروده: بنی آدم اعضای یکدیگرند.
...
                                                                                                          علی اکبر جعفری
                                                                                                                پاییز 1395
 

اين مطلب تاکنون 8514 بار مشاهده شده است.
مطالب مرتبط با استاد علي‌اكبر جعفري

سیمای فرزانگان- مروری بر زندگی هنری استاد اکبر گلپایگانی
سیمای فرزانگان 14- استاد رضا خوشنویسان الگویِ نظم و ادب و متانت
سیمای فرزانگان- استاد مرتضی شهیدی روایتگر عرفان و ادب فارسی
رُشدیه و مدارس جدید
دبیرستان گوگد و روایت عشق - استاد علی اکبر جعفری
شعله ی امید.
سیمای فرزانگان- زنده یاد آقای حسن موسوی معلم عشق و معرفت - استاد جعفری
جوجه اردک زشت
سیمای فرزانگان (13) - استاد پروفسور دکتر محمد حسن خالصی
سیمای فرزانگان12- ( زنده یاد استاد عبدالحسین مصحفی )
سیمای فرزانگان 11 - استاد دکتر مظاهر مصفا
سیمای فرزانگان(10) - پروفسور فضل الله رضا
سیمای فرزانگان (8) - دکتر محمد ابراهیم صافی
یادی از دکتر غلامحسین مصاحب . به مناسبت هفته ی جهانی ریاضیات
" پائیز " بهار عارفان عاشق
پرواز.
شاد بودن هنر است
در آیینهِ تاریخ (قسمت یازدهم) انقلاب آمریکا
در آیینهِ تاریخ (قسمت دهم) انقلاب صنعتی اروپا و پیامدهای آن
سیمای فرزانگان 1 - دکتر علی عمیدی
پاسخ به معماهای هندسی(1)
پروفسور مریم میرزاخانی، ذهن زیبا، اندیشه پویا، فروتن و شکیبا
در آیینه تاریخ (قسمت نهم) - عصر روشنگری، ادامه دوران رنسانس در شرایطی تازه
در آیینه تاریخ (قسمت هشتم) رنسانس کشف دوباره انسان و جهان
در آیینه تاریخ (قسمت هفتم)-سده‌های میانه ، انجماد فکری و حاکمیت تمام عیار کلیسا
برف نو برف نو سلام سلام
صبح صادق ندمَد تا شب یَلدا نرود
در آیینه تاریخ (قسمت ششم) -اساطیر یونان و آثار حماسی هومر
در آیینه تاریخ (قسمت پنجم) - ارسطو بنیانگذار منطق
در آیینه تاریخ (قسمت چهارم) افلاطون معمار اصلی فلسفه سیاسی
در آیینه تاریخ (قسمت سوم) سقراط
یونان و روم باستان (قسمت دوم)
یونان و روم باستان ( بخش اول )
قلم، نگارنده اندیشه بر کاغذ
دانش برترین شرف آدمی است
خانه تکانی
فرزند زمان خویشتن باش
پشت صحنه حضور استاد علی اکبر جعفری در برنامه زنده سیمای خانواده
سیمای فرزانگان (7) - مروری بر زندگانی استاد بزرگوار، معلّم و خیّر والامقام محمد مهدی صحت
فرهنگ ، نظم ، قانون - بخش دوم
فرهنگ ، نظم ، قانون - بخش اول
سیمای فرزانگان(6) - شادروان استاد سید حسن نوربخش(دبیر)
نیلوفری در سایه سار بید
مصاحبه دانش آموزان با استاد علی اکبر جعفری
نشانی نوروز
یک کهکشان ستاره (بخش اول) حکیم ابوالقاسم فردوسی )
سیمای فرزانگان 2 - شادروان استاد علی وکیلی
یلدا شب گرم مهربانان جاودان باد
سیمای فرزانگان گلپایگان - دکتر علی عمیدی
لبخند
تکنولوژی واحساس
داستان يک زندگي
رفتارهاي مخرب مغز
قورباغه ها
یاد باد آن روزگاران ياد باد
تاشقایق هست زندگی باید کرد
انسان‌ها...
يلدا شب گرم مهربانان جاودان باد
شب چله (یلدا) شب زایش خورشید و آغاز سال نو میترایی
پلي بين كوير و دشت
پرستوها به لانه بر می‌گردند
سخنان پیام آور کربلا حضرت زینب(س) در مجلس یزید
رنگين کمان آرزوها
زندگی درعصر رايانه
سیمای فرزانگان (5) - مرحوم استاد منوچهر خالصی
سیمای فرزانگان (4) - مهندس علیقلی بیانی ، فرزانه‌ای از جنس آب
سیمای فرزانگان(3) - دکتر فضل الله اکبری
عشق و دوستي
وصيت داريوش به خشايارشا
زيبايي‌هاي رياضي: فراكتال‌ها
سیاه چاله های ریاضی
زيبايي‌هاي رياضي - كاشي‌هاي خود پوشاننده
سرگذشت عدد "پی"
استاد پرویز شهریاری اندیشمند و ریاضیدانی عاشق بود
معلم و شاگرد
سیمای فرزانگان 2 - شادروان استاد علی وکیلی
سيماي فرزانگان ۱ - دكتر علي عميدي
رمز و راز جاودانگی
انسان محور توسعه است
ماه و پلنگ
معلم قافله‌سالار عشق است (3)
معلم قافله‌سالار عشق است (2)
معلم قافله سالار عشق (1)
بر فراز کهکشان‌ها
لهجه‌ي گلپايگاني شكر است
آواي چلچله‌ها
گلبانگ توحيد در طلوع شقايق
از سكون مرداب تا خروش دريا
بين مرگ و زندگي
چارلی چاپلین به راستی یک معلم بزرگ است



نام و نام خانوادگي:
پست الکترونيک:
سايت يا وبلاگ:
متن پيام:
تصوير امنيتي:


14:49   03 آذر 1395
محمود علیشاهی
سلام علیکم؛
من از شاگردان استاد جعفری، در دهه 60 هستم. از جمله دانش آموزان رشته ریاضی و فیزیک ایشان، در دبیرستان امام خمینی و ...

آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد.


آب و هوا

پیام های کلی سایت

تماس با ما


كلیه حقوق برای پدید آورندگان 
.:: آخاله ::. محفوظ است. | طرح و اجرا : توحید نیكنامی   | به روز رسانی محتوایی : محمود نیكنامی  
 | .Copyright © 2003-2012 Akhale.ir. All Rights Reserved
|
 | Powered By Tohid Niknami | E-Mail :
Akhale . com @ gmail . com |