آخرین به روز آوری سایت جمعه ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۲

در تدارک نوروز



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد...



نقش هوش مصنوعی در طراحی و کشف داروهای جدید


پوشاک (برند)


نمادی شایسته در آیینه فرهنگ گلپایگان - دکتر ابراهیم جعفری


یادی از گلپایگان - استاد سعیدی


مهندس علیقلی بیانی ، فرزانه‌ای از جنس آب - استاد علی اکبر جعفری

در آغاز مسول ساختن سد اختخوان مهندس طالقانی بود ولی به علت ساختن سد کرج استعفا داد و مهندس علیقلی بیانی که رشته تحصیلی اش مرتبط با سدسازی و لوله کشی شهرها بود به اختخوان رفت و دوسال و نیم آن جا ماند و کار سد را به سرانجام رساند.


" سمنو " به یاد "بی بی" ..... توحیدنیکنامی

ننه جون من سمنو می‌خواهم یار شیرین دهنو می‌خواهم
عاشقم من به لقای سمنو سر و جانم به فدای سمنو
سمنو خوب تر از جان من است سمنو شیره‌ی دندان من است
من که در مطبخِ تو آشپزم سمنو را به جه شکلی بپزم؟
ننه جون ارث به اولاد بده سمنو را تو به من یاد بده


ویدئوی مناره سلجوقی گلپایگان

مناره سلجوقی گلپایگان که از آن به عنوان بلندترین مناره آجری نام می برند ، گویی امتداد پیشینه کهن این خطه را برابر دیدگان هر هنر دوستی آشکار می کند این بنا که به عنوان بلندترین مناره آجری سلجوقی قرن پنجم هجری قمری ایران از آن یاد شده با قدمتی حدود 900 سال همچنان در برابر عوامل طبیعی زلزله، باد، باران، سرما و گرما سرفراز برجای مانده است.











در آیینه تاریخ (قسمت هشتم) رنسانس کشف دوباره انسان و جهان

برای فهم دقیق واژه رنسانس باید به پیشوند re در واژه‌ها توجه کنیم. naissance (نسانس) به زبان فرانسه یعنی تولد، و Renaissance (رنسانس) یعنی تولد دوباره، تجدید حیات. اما تجدید حیاتِ چی؟ تجدید حیات زبان و آثار مکتوب یونانی و لاتین کلاسیک. کسانی که از رنسانس دَم ‌می‌زدند معتقد بودند دوره‌ای که در آن بسرمی‌برَند به یونان و روم باستان مربوط می‌شود. از نظر آنها بشر تنها در دنیای باستان کارها و موفقیت‌های بزرگ را تجربه کرده‌است که البته چنین نیست. رنسانس بر آن بود که با زایش دوباره فرهنگ یونان و روم، بار دیگر به پیشرفت‌های بزرگ برسد. نوزایی که ادعا می‌شود در همین رابطه است.

استاد علي‌اكبر جعفري

 

در آیینه تاریخ (قسمت هشتم) رنسانس کشف دوباره انسان و جهان

با شروع رنسانس در غرب، بیش از یک قرن از حمله مغول به ایران و دیگر کشورهای آسیایی سپری شده بود. این یورش مهیب، میهن ما را هم به ویرانی کشید و در کندی و ناپیوستگی تکامل جامعه ایران نقش بسیار داشت. بعدها، در آستانه قرن شانزدهم میلادی(سده ده هجری) نخستین راهیان دول استعماری، جای پای خود را در بخشی از میهن ما، در خلیج فارس محکم کردند. ایران در آنزمان چهره آشفته و دلخراشی داشت.

                                                                                                        علی‌اکبر جعفری  

 

 

 

                          

                                    بنام خداوند جان و خرد - کزین برتر اندیشه بر نگذرد

  Image result for ‫رنسانس‬‎

                         
در قسمت پیش به سده‌های میانه اشاره شد و اکنون به دوره رنسانس می‌رسیم. دوران گذار بین سده‌های میانه و دوران جدید که نه یک‌باره آغاز شد و نه یک‌باره به پایان رسید. نطفه رنسانس، از اواسط قرن 13 میلادی بسته شده‌است. البته شماری از پژوهشگران برای آن فاصله سالهای 1500 تا 1650 میلادی را در نظر می‌گیرند.
 

                             Image result for رنسانس
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نُسانس(تولد) و، رنسانس(تولد دیگر)
برای فهم دقیق واژه رنسانس باید به پیشوند re در واژه‌ها توجه کنیم.
naissance (نسانس) به زبان فرانسه یعنی تولد، و Renaissance (رنسانس) یعنی تولد دوباره، تجدید حیات. اما تجدید حیاتِ چی؟ تجدید حیات زبان و آثار مکتوب یونانی و لاتین کلاسیک.
کسانی که از رنسانس دَم ‌می‌زدند معتقد بودند دوره‌ای که در آن بسرمی‌برَند به یونان و روم باستان مربوط می‌شود. از نظر آنها بشر تنها در دنیای باستان کارها و موفقیت‌های بزرگ را تجربه کرده‌است که البته چنین نیست. رنسانس بر آن بود که با زایش دوباره فرهنگ یونان و روم، بار دیگر به پیشرفت‌های بزرگ برسد. نوزایی که ادعا می‌شود در همین رابطه است.
 

 

شایان ذکر است که با شروع رنسانس در غرب، بیش از یک قرن از حمله مغول به ایران و دیگر کشورهای آسیایی سپری شده بود. یورش مهیبی که میهن ما را به ویرانی کشید و در کندی و ناپیوستگی تکامل جامعه ایران نقش بسیار داشت. بعدها، در آستانه قرن شانزدهم میلادی نخستین راهیان دول استعماری، جای پای خود را در خلیج فارس استوار ساختند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رنسانس در تقدیر بود
نهال کوچک گردوئی را در نظر بگیریم که در یک گلدان کاشته شده‌است، این نهال می‌تواند یکی دو سال(کمی بیشتر) سر پا بماند اما در نهایت، وقتی به درخت تحول یافت، یا باید بمیرد، و یا گلدان را بشکند و به ظرف زیر گلدان(باغچه یا زمین) نقب بزند تا بتواند به رشد خودش ادامه دهد.

      

مثال فوق کمک می‌کند تا دریابیم چرا ظرف نظام اجتماعی قرون وسطی چاره‌ای جز شکستن و راه دادن به شرایط تازه نداشت. جامعهٔ قرون وسطی در آستانهٔ رنسانس، با مشکلات زیادی روبرو بود و نظام اجتماعی آن (فئودالیسم)، با ساختار سست سیاسی‌اش برای ادارهٔ کشورهای در حال شکل‌گیری در اروپا، کارآمد نبود. کلیسای کاتولیک نیز، که به جامعهٔ ثبات می‌بخشید، با فساد مالی و اخلاقی روبرو بود و پاپ‌های دروغین، آئین مردم را به نردبان قدرت خویش تبدیل کرده بودند.
...
جنگ‌های ویرانگر صلیبی Crusades که برای بازپس‌گیری سرزمین‌های مقدس از دست مسلمانان برافروخته‌شد، آنها دامن زدند. جنگ‌های صلیبی کشت و کشتار زیادی را باعث شد اما تأثیرات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مهمی هم بر اروپا گذاشت. برای مثال، هنگامی که سربازان اروپایی از جبهه‌های جنگ باز می‌گشتند با خود ادویه و ابریشم، مخمل، مروارید، عطریات، کندور، عود و بالاتر از همه «خبر» می‌آوردند و جامعه‌ای که روزگاری بسته و محدود بود، شروع به بازشدن و توسعه نمود. تغییر و دگرگونی در تقدیر بود.

            

 
نسیم رنسانس، ابتدا در ایتالیا و در شهر فلورانس وزیدن گرفت، سپس فرانسه، اسپانیا، هلند، انگلستان و سوئد را هم درنوردید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شاخص‌های اصلی رنسانس
در عصر رنسانس دانشوران با الهام از میراث روم و یونان با نگاهی تازه به جهان می‌نگریستند. نقاشان به مطالعهٔ کالبد آدمی پرداختند و اعضای بدن انسان را به شیوهٔ واقع‌گرایانه نقاشی می‌کردند. سلاطین و فرمانروایان ساختمان‌ها و کارهای بزرگ هنری را سفارش دادند. ادبیات دوران باستان مورد اقبال وسیع و بازخوانی قرار گرفت. انسان و توانایی او اهمیتی تازه یافت و دستور زبان و علم سخنوری و کلام، خارج از چهارچوب‌های خشک کلیسایی رونق زیادی گرفت.
 

      

بازیابی دوران باستان، انسان‌گرایی، فردباوری، اصلاح طلبی دینی، شکل‌گیری ایده دولت واحد، گسترش نخبگان فرهنگی(هنرمندان، نقاشان، نمایشنامه‌نویسان و طنزپردازان که البته در حول و حوش دربار پادشاهان وقت بودند)، پیدایش قوانین معین ادبی در نظم و نثر، و رونق تجارت و روآمدن طبقه جدید، ازجمله شاخص‌های عصر رنسانس است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در دوره رنسانس علاقه به نوشته‌های کلاسیک، اوج گرفت
رنسانس با انسان‌مداری(اومانیسم)، خردگرایی و ریاضیات همراه بود. چهار مقاله اقلیدس، مجموعهٔ ریاضی بطلمیوس و آثار دانشمندان مسلمان به عبری و لاتینی ترجمه شد. همانند دوره روم و یونان باستان پیشرفت علمی در دستور کار قرار گرفت و کلیسا قدرت سابق خود را از دست داد. 
 
                    

علاقه به نوشته‌های کلاسیک اوج گرفت. شماری از پژوهش‌گران اهل فلورانس، منابع دورهٔ باستان را مطالعه و جمع‌آوری کردند و فلورانس را به مرکزی برای گسترش آموزش‌های جدید بَدل ساختند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در دوران رنسانس صنعت چاپ بذر دانش می‌کارد
در قرون وسطی، منافع فرد، تحت الشعاع وظیفه او بعنوان عضوی از جامعه فئودال قرار داشت اما انسان رنسانس، دریافت خزنده‌ای زبون نیست و توانایی توسعه نامحدود در مسیر کمال دارد. اینجا و آنجا گفته می‌شد: نباید دنیایی را که در آن بسر می‌بریم خوار شمرد.
...
در دوره رنسانس، میکروسکوپ، تلسکوپ، قطب نما، باروت و… کشف شد و دریانوردی و اختراع صنعت چاپ، فصل جدیدی را رقم زد. دسترسی به نوشته‌های گذشتگان راحت‌تر شد و دیگر خواندن کتاب مانند قرون وسطی تنها به روحانیون محدود نماند.
در دوران رنسانس نه تنها صنعت چاپ بذر دانش می‌کارَد و کشف باروت، روش جنگ را دگرگون می‌کند، یکی از بزرگ ترین قاره‌های زمین(آمریکا) هم کشف می‌شود.

               
رنسانس، دستگاه فلسفه مدرسی را که به صورت غل و زنجیر فکری درآمده بود در هم شکست و مطالعه فلسفه افلاطون را احیا کرد و به افزایش تعداد مراکز آموزشی و تنوع آنها اهمیت بخشید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توانا بوَد هر که دانا بوَد
در این عصر که دوران گذار بین سده‌های میانه و دوران جدید است، تحولات و دگرگونی‌های فکری گوناگونی به‌وقوع می‌پیوندد و آموزه بزرگ حکیم ابوالقاسم فردوسی - توانا بود هر که دانا بود - توسط فرانسیس بیکن با شعار knowledge itself is power (دانستن، توانستن است)، در دستور کار قرار می‌گیرد.
در عصر رنسانس کوپرنیک نظریه زمین مرکزی را مردود شمرده و بجای زمین، خورشید را محور و مرکز قرار می‌دهد. دیدگاهی که نه تنها با نجوم بطلمیوسی در تعارض بود، با نص کتاب مقدس هم جور درنمی‌آمد.

                      

گالیله ستاره‌شناس و فیزیکدان ایتالیایی هم ندا در داد بدون ابزار شناخت علمی نمی‌توان به علم دست یافت. او مفهومی تازه از حقایق طبیعت را اعلام کرد که بنیادهای تعالیم کلیسا را زیر سئوال می‌بُرد و فیزیک را مستقل از الهیات نشان می‌داد.
یکی دیگر از سرآمدان دوران رنسانس دکارت، که همچون گالیله فردی معتقد و خداشناس بود، به‌جای سنت پاپ و کلیسا، عقل بشر را فرمانروا قرار داد و با این کار سوژه بزرگی آفرید. فلسفه دکارت زیر آب خرافات را می‌زد. او آموزگار بزرگی بود و می‌دانست مردم باید یاد بگیرند که دربارهٔ همه چیز شک علمی کنند، شک برای رسیدن به یقین.

                

             
 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تجارت حیرت انگیز برده‌های آفریقایی در دوره رنسانس
بررسی ریشه‌های اقتصادی- اجتماعی رنسانس نشان می‌دهد که این روند نتیجه طبیعی از میان رفتن حکومت‌های فئودالی در اروپا بود و نظام اقتصادی بسته فئودالیته می‌بایست جای خودش را به نظام اقتصادی جدیدی می‌داد.
...
رنسانس گرچه پایه‌های اقتصادی، سیاسی، هنری و علمی تمدن کنونی غرب را بنا نهاد اما ماه تابان و گل بی‌عیب نبود، کما اینکه قرون وسطی هم در ظلمات محض خلاصه نمی‌شد.
در دوره رنسانس، مهاجمان اسپانیایی، پرتغالی، انگلیسی، هلندی و فرانسوی که به شکلی ریاکارانه، آرمان‌های صلیبی را به پرچم توسعه طلبی خویش بدل ساخته بودند، به تجارت عظیم و حیرت‌انگیز برده‌های آفریقایی روی آوردند.

             

‌سال 1498 میلادی - در دوره رنسانس - جیرولامو ساونارولا راهب با نفوذ فلورانس را به دارکشیدند و در در آتش سوزاندند.
جوردانو برونو دانشمند ایتالیایی هم در دوره رنسانس در آتش جهل کلیسا سوخت.
 

                  

بعدها امثال مارتین لوتر، علیه جامعه بسته و افکار ارتجاعی شبه کشیشان شوریدند، عَلَم پروتستانتیزم را برافراشتند و بذر روشنگری کاشتند.
...
در قسمت بعد به عصر روشنگری می‌رسیم که ادامه دوران رنسانس در شرایطی تازه است. دوران شکوفایی ادبیات و افزایش و رونق مطبوعات، دوران پیروزی دانش و مدارا، دورانی که قواعد و اسرار عقلانی نهفته در طبیعت، برجسته می‌شود و سیاست و اجتماع از منظر تازه‌ای مورد بحث قرار می‌گیرد...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
علی اکبر جعفری
اسفند 1395


 

اين مطلب تاکنون 8364 بار مشاهده شده است.
مطالب مرتبط با استاد علي‌اكبر جعفري

سیمای فرزانگان- مروری بر زندگی هنری استاد اکبر گلپایگانی
سیمای فرزانگان 14- استاد رضا خوشنویسان الگویِ نظم و ادب و متانت
سیمای فرزانگان- استاد مرتضی شهیدی روایتگر عرفان و ادب فارسی
رُشدیه و مدارس جدید
دبیرستان گوگد و روایت عشق - استاد علی اکبر جعفری
شعله ی امید.
سیمای فرزانگان- زنده یاد آقای حسن موسوی معلم عشق و معرفت - استاد جعفری
جوجه اردک زشت
سیمای فرزانگان (13) - استاد پروفسور دکتر محمد حسن خالصی
سیمای فرزانگان12- ( زنده یاد استاد عبدالحسین مصحفی )
سیمای فرزانگان 11 - استاد دکتر مظاهر مصفا
سیمای فرزانگان(10) - پروفسور فضل الله رضا
سیمای فرزانگان (8) - دکتر محمد ابراهیم صافی
یادی از دکتر غلامحسین مصاحب . به مناسبت هفته ی جهانی ریاضیات
" پائیز " بهار عارفان عاشق
پرواز.
شاد بودن هنر است
در آیینهِ تاریخ (قسمت یازدهم) انقلاب آمریکا
در آیینهِ تاریخ (قسمت دهم) انقلاب صنعتی اروپا و پیامدهای آن
سیمای فرزانگان 1 - دکتر علی عمیدی
پاسخ به معماهای هندسی(1)
پروفسور مریم میرزاخانی، ذهن زیبا، اندیشه پویا، فروتن و شکیبا
در آیینه تاریخ (قسمت نهم) - عصر روشنگری، ادامه دوران رنسانس در شرایطی تازه
در آیینه تاریخ (قسمت هشتم) رنسانس کشف دوباره انسان و جهان
در آیینه تاریخ (قسمت هفتم)-سده‌های میانه ، انجماد فکری و حاکمیت تمام عیار کلیسا
برف نو برف نو سلام سلام
صبح صادق ندمَد تا شب یَلدا نرود
در آیینه تاریخ (قسمت ششم) -اساطیر یونان و آثار حماسی هومر
در آیینه تاریخ (قسمت پنجم) - ارسطو بنیانگذار منطق
در آیینه تاریخ (قسمت چهارم) افلاطون معمار اصلی فلسفه سیاسی
در آیینه تاریخ (قسمت سوم) سقراط
یونان و روم باستان (قسمت دوم)
یونان و روم باستان ( بخش اول )
قلم، نگارنده اندیشه بر کاغذ
دانش برترین شرف آدمی است
خانه تکانی
فرزند زمان خویشتن باش
پشت صحنه حضور استاد علی اکبر جعفری در برنامه زنده سیمای خانواده
سیمای فرزانگان (7) - مروری بر زندگانی استاد بزرگوار، معلّم و خیّر والامقام محمد مهدی صحت
فرهنگ ، نظم ، قانون - بخش دوم
فرهنگ ، نظم ، قانون - بخش اول
سیمای فرزانگان(6) - شادروان استاد سید حسن نوربخش(دبیر)
نیلوفری در سایه سار بید
مصاحبه دانش آموزان با استاد علی اکبر جعفری
نشانی نوروز
یک کهکشان ستاره (بخش اول) حکیم ابوالقاسم فردوسی )
سیمای فرزانگان 2 - شادروان استاد علی وکیلی
یلدا شب گرم مهربانان جاودان باد
سیمای فرزانگان گلپایگان - دکتر علی عمیدی
لبخند
تکنولوژی واحساس
داستان يک زندگي
رفتارهاي مخرب مغز
قورباغه ها
یاد باد آن روزگاران ياد باد
تاشقایق هست زندگی باید کرد
انسان‌ها...
يلدا شب گرم مهربانان جاودان باد
شب چله (یلدا) شب زایش خورشید و آغاز سال نو میترایی
پلي بين كوير و دشت
پرستوها به لانه بر می‌گردند
سخنان پیام آور کربلا حضرت زینب(س) در مجلس یزید
رنگين کمان آرزوها
زندگی درعصر رايانه
سیمای فرزانگان (5) - مرحوم استاد منوچهر خالصی
سیمای فرزانگان (4) - مهندس علیقلی بیانی ، فرزانه‌ای از جنس آب
سیمای فرزانگان(3) - دکتر فضل الله اکبری
عشق و دوستي
وصيت داريوش به خشايارشا
زيبايي‌هاي رياضي: فراكتال‌ها
سیاه چاله های ریاضی
زيبايي‌هاي رياضي - كاشي‌هاي خود پوشاننده
سرگذشت عدد "پی"
استاد پرویز شهریاری اندیشمند و ریاضیدانی عاشق بود
معلم و شاگرد
سیمای فرزانگان 2 - شادروان استاد علی وکیلی
سيماي فرزانگان ۱ - دكتر علي عميدي
رمز و راز جاودانگی
انسان محور توسعه است
ماه و پلنگ
معلم قافله‌سالار عشق است (3)
معلم قافله‌سالار عشق است (2)
معلم قافله سالار عشق (1)
بر فراز کهکشان‌ها
لهجه‌ي گلپايگاني شكر است
آواي چلچله‌ها
گلبانگ توحيد در طلوع شقايق
از سكون مرداب تا خروش دريا
بين مرگ و زندگي
چارلی چاپلین به راستی یک معلم بزرگ است



نام و نام خانوادگي:
پست الکترونيک:
سايت يا وبلاگ:
متن پيام:
تصوير امنيتي:



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد.


آب و هوا

پیام های کلی سایت

تماس با ما


كلیه حقوق برای پدید آورندگان 
.:: آخاله ::. محفوظ است. | طرح و اجرا : توحید نیكنامی   | به روز رسانی محتوایی : محمود نیكنامی  
 | .Copyright © 2003-2012 Akhale.ir. All Rights Reserved
|
 | Powered By Tohid Niknami | E-Mail :
Akhale . com @ gmail . com |