آخرین به روز آوری سایت جمعه ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۲

در تدارک نوروز



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد...



نقش هوش مصنوعی در طراحی و کشف داروهای جدید


پوشاک (برند)


نمادی شایسته در آیینه فرهنگ گلپایگان - دکتر ابراهیم جعفری


یادی از گلپایگان - استاد سعیدی


مهندس علیقلی بیانی ، فرزانه‌ای از جنس آب - استاد علی اکبر جعفری

در آغاز مسول ساختن سد اختخوان مهندس طالقانی بود ولی به علت ساختن سد کرج استعفا داد و مهندس علیقلی بیانی که رشته تحصیلی اش مرتبط با سدسازی و لوله کشی شهرها بود به اختخوان رفت و دوسال و نیم آن جا ماند و کار سد را به سرانجام رساند.


" سمنو " به یاد "بی بی" ..... توحیدنیکنامی

ننه جون من سمنو می‌خواهم یار شیرین دهنو می‌خواهم
عاشقم من به لقای سمنو سر و جانم به فدای سمنو
سمنو خوب تر از جان من است سمنو شیره‌ی دندان من است
من که در مطبخِ تو آشپزم سمنو را به جه شکلی بپزم؟
ننه جون ارث به اولاد بده سمنو را تو به من یاد بده


ویدئوی مناره سلجوقی گلپایگان

مناره سلجوقی گلپایگان که از آن به عنوان بلندترین مناره آجری نام می برند ، گویی امتداد پیشینه کهن این خطه را برابر دیدگان هر هنر دوستی آشکار می کند این بنا که به عنوان بلندترین مناره آجری سلجوقی قرن پنجم هجری قمری ایران از آن یاد شده با قدمتی حدود 900 سال همچنان در برابر عوامل طبیعی زلزله، باد، باران، سرما و گرما سرفراز برجای مانده است.











رُشدیه و مدارس جدید

میرزا_حسن_رشدیه یکی از تأثیرگذارترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود که توانست با ترویج آموزش نوین، تحول بزرگی در نظام آموزشی کشور پدید آورَد . رشدیه، نشر و توسعه فرهنگ را باعث بیداری و آگاهی مردم می‌دانست . آن روزهایی که مردم از نام #مدرسه نفرت و واهمه داشتند، وی از هیچ‌گونه توهینی نهراسید و شالوده‌های فرهنگ و بیداری مردم را در ایران زمین بنیان گذاشت و با احداث مدارس نوین در ایران ، مهم‌ترین تحولات فرهنگی را در کشور به وجود آورد. این اندیشمند فرهیخته که #علم و #فن را از اساسی‌ترین نیازهای مردم قلمداد می کرد , از هیچ کوششی در مسیر دستیابی به این مهم فروگذاری نکرد.

استاد علي‌اكبر جعفري

 

                      حسن رشدیه - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

   ( بخش اول )

✅ #میرزا_حسن_رشدیه یکی از تأثیرگذارترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود که توانست با ترویج آموزش نوین، تحول بزرگی در نظام آموزشی کشور پدید آورَد . 
  رشدیه، نشر و توسعه فرهنگ را باعث بیداری و آگاهی مردم می‌دانست . آن روزهایی که مردم از نام #مدرسه نفرت و واهمه داشتند، وی از هیچ‌گونه توهینی نهراسید و شالوده‌های فرهنگ و بیداری مردم را در ایران زمین بنیان گذاشت و با احداث مدارس نوین در ایران ، مهم‌ترین تحولات فرهنگی را در کشور به وجود آورد. این اندیشمند فرهیخته که #علم و #فن را از اساسی‌ترین نیازهای مردم قلمداد می کرد , از هیچ کوششی در مسیر دستیابی به این مهم فروگذاری نکرد.

 ✅ رشدیه در 1231 خورشیدی در محله چرنداب تبریز دیده به جهان گشود. پدرش حاج میرزا مهدی ‌تبریزی از مجتهدان تبریز و از جمله افراد با نفوذ شهر محسوب می‌شد. میرزا حسن در کودکی به مکتب‌خانه رفت و به دلیل هوش بالا، خود به دیگر دانش آموزان در یادگیری دروس کمک می‌ کرد.

✅ اما میرزا حسن شخصیتی محدود به مکتب نبود. او از همان جوانی به خواندن #روزنامه‌_ها و #مجلات که در خارج از کشور چاپ می‌شدند، علاقه داشت و آنها را دنبال می‌کرد.
در آن زمان سه روزنامه فارسیِ  #حبل_المتین  در کلکته هندوستان , #اختر و #ثریا  در اسلامبول عثمانی (ترکیه امروز) در خارج ایران منتشر می شد. بعدها روزنامه #چهره_نمای مصر هم بر آنها افزوده شد. برخی از شماره های روزنامه های اختر، ثریا و حبل المتین به طور پنهانی از خارج کشور به تبریز می رسید و میرزا حسن آنها را مطالعه می‌کرد در یکی از شماره های ثریا نوشته بود:
( در اروپا در هر هزار نفر، یک نفر بی سواد است و در ایران در هر هزار نفر، یک نفر باسواد و این از بدی اصول تعلیم است)

✅ این مقاله تاثیر عمیقی بر روحیه رشدیه گذاشت و انقلابی در افکار وی پدید آورد. به طوری که تصمیم گرفت به بیروت برود و در این شهر که انگلیسی ها و فرانسوی ها، دارالمعلمین باز کرده بودند، مقدمات رسیدن به آرزوی دیرینه اش را که اصلاح اصول تعلیم و تربیت بود، فراهم کند.

✅ در حقیقت مطالعه ی چنین نشریاتی بود که سبب شد تا میرزا حسن ضرورت سوادآموزی را درک کند. بنابراین به دارالمعلمین بیروت رفت و در اقامتی 2 ساله در آنجا تلاش کرد، عربی و فرانسه بیاموزد. سپس به استانبول رفت و در آنجا نیز از مدارس مدرن آن شهر بازدید کرد .
پس از این که میرزا حسن آموزش و پرورش مدرن را از نزدیک دید، تمام تلاش خود را به کار بست تا مدارس نوین را در ایران بنا کند.

 موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

رُشدیه و مدارس جدید

                      ( بخش دوم )

  ✅ در ابتدای دوره ی قاجار تعلیم و تربیت در انحصار مکتب خانه‌ها بود که به روش سنتی، خواندن و نوشتن علوم دینی را به کودکان و نوجوانان می‌آموختند. مدرسه در ایران در واقع زیرمجموعه ی مسجد بود که به آموزش درس‌هایی در زمینه احکام و شریعت می‌پرداخت. به مرور زمان مدرسه ها از مکان های مذهبی جدا شدند و محتوای آموزشی آن ها متنوع و متفاوت تر شد ؛ اما باز در این مدارس خبری از آموزش علوم جدید نبود. به همین دلیل، بسیاری از روشنفکران و ایرانیان فرنگ رفته و با سواد به انتقاد از این سیستم آموزشی پرداختند و خواهان تاسیس مدارس جدید به شیوه  کشورهای غربی شدند.

  ✅ در دوره ناصرالدین شاه، مدارسی به وجود آمدند که تا حدودی با شیوه ی نوین اداره می‌شدند.  از جمله این مدارس مدرسه دارالفنون تبریز، مکتب مشیریه و مدرسه نظامی تهران بودند ؛ اما تمام این مدارس متعلق به خواص یعنی فرزندان اعیان، اشراف و سرشناسان دستگاه دولتی بود، بنابراین در این مدرسه ها رویکرد دولتمردان قاجار به آموزش نوین، نخبه گرایانه بود و از میزان اعزام گروه های برگزیده دانشجویان به اروپا یا جذب قشر خاصی از جوانان برای تحصیل در #دارالفنون و برخی دیگر از مدرسه های تخصصی فراتر نمی رفت. این رویّه ادامه داشت تا وقتی که  رشدیه #نخستین #مدرسه_نوین را برای #عموم_مردم تاسیس کرد.

✅ وی در سفرهای خود به ویژه به بیروت و استانبول، متوجه نقش #نظام_آموزشی_مدرن در پیشرفت و ترقی اجتماعی شده بود ؛ به همین دلیل کوشید تا در مدارس ایران این شیوه را عملی سازد و با برپایی مدرسه‌هایی به سبک جدید، خدمتی به نظام آموزشی کشورانجام دهد.
او در سال 1266 خورشیدی به ایران بازگشت و اقدام به تأسیس مدارس متعددی به این سبک کرد و توانست در مدت کوتاهی به نوآموزان، خواندن و نوشتن بیاموزد. وی در ابتدا نخستین مدرسه نوین ایران را در محله #ششگلان_تبریز بنا نهاد و به دنبال آن پنج مدرسه دیگر را در تبریز و مشهد تأسیس کرد..

✅ رشدیه با خواندن روزنامه‌ها و دیدن نظام آموزشی نوین دیگر کشورها این حقیقت را دریافت که عامل اصلی تمام نابسامانی های اجتماعی ایران بی‌سوادی و نا آگاهیِ مردم است، وی به این نتیجه رسیده بود که یکی از علت های گریز ایرانیان از مدرسه در آن روزگار به علت شیوه های نادرست تعلیم و تربیت در مکتب خانه‌ها است.

✅ او که خود از نزدیک شاهد روش های غلط تدریس و مجازات و تنبیه بدون دلیل شاگردان در مکتب خانه ها بود، خوب می دانست که تنها راه ایجاد تحول در آموزش و پرورش نونهالان کشور تربیت #معلمان_آگاه است

 

رشدیه و مدارس جدید

                       ( بخش سوم )

✅ رشدیه این موضوع را درک کرد که تنبیه شاگردان آثار مصیبت باری بر روان ایشان  می گذارد و آنان را از درس و مطالعه گریزان می کند.
رشدیه مهم‌ترین مشکل در آموزشِ خواندن و نوشتن به کودکان را #روشِ_تدریس می‌دانست وی در این خصوص می‌گوید:
" مکتب داران بچه ها را مجبور می‌کردند طوطی وار اسامی حروف را حفظ کنند. مثلاً کلمه دیوار را به شکل نامأنوس. ( دال، یا، واو ,, ر )  یاد بگیرند ؛ اما روش ابداعی او #الفبای_صوتی بود، وی با این روش #ظرف_60_ساعت نوآموزان را خواندن و نوشتن می‌آموخت، این روش در واقع همین روشی است که امروز هم در آموزش خط فارسی به کار گرفته می شود.

  ✅ او که به ضرورت #تاسیس_مدارس_نوین پی برده بود، دست به ساخت مدارس متعدد در تبریز، مشهد و تهران زد ؛ اما هر اندازه استقبال مردمی از این مدرسه‌ها بالا می‌گرفت، بر مخالفت‌ها نیز افزوده می‌شد. میرزاحسن برای آرام ساختن فضا، چندین‌بار مکان مدرسه را تغییر داد اما حتی ساختمان مدرسه او  نیز تخریب
 می شد. بنابراین مدارس نوین به محض تأسیس با کار شکنی ها و دسیسه های درباریان و هجوم افراد متعصب و  تندرو بسته می‌شدند و حتی یکی از شاگردان رشدیه، جان خود را در این راه از دست داد.

✅  اذیت و آزار این اندیشمند فرهیخته تا جایی پیش رفت که وی از ناحیه دست و پا زخمی شد. رشدیه در آن موقع شعری بدین مضمون می‌خواند:
" مرا دوست !!! بی دست و پا خواسته است
  پسندم همان را که او خواسته است. "

  ✅ مخالفت با او را مخالفانش این‌گونه نقل می‌کنند که پس از بازگشت وی از بیروت تغییرات شگرفی در دین داری او دیده شده است  و حتی به او اتهام بابیگری زدند.
 
 ✅ او توانست در دوره #میرزا_ علی_خان #امین الدوله که سیاستمداری روشنفکر بود ، در 1276 خورشیدی مدرسه نوینی در تهران بسازد. تاسیس مدرسه برای تحصیل ایتام و بی‌بضاعت‌ها، آموزش حرفه‌هایی چون کاغذسازی، قالیبافی، کفاشی و از این دست به دانش آموزان از جمله دیگر فعالیت‌های  رشدیه در تهران بود که از حمایت‌های بی دریغ میرزا علی خان امین الدوله برخوردار بود.

✅ علاوه بر تهران،  #مدرسه_بزرگ_رشدیه را در تبریز افتتاح کرد. در این مدرسه  از برخی وسایل کمک آموزشی و روش های جدید بهره گرفت.
 با برکناری امین الدوله، دوباره مدرسه رشدیه مورد غضب قرار گرفت و به آتش کشیده شد او برای دوری از دشمنی مخالفان به قم رفت و تا آخر عمر در آنجا ماند.

 ✅ جالب است که با وجود مخالفت دیرپای تندروها با وی  و مدارس نوین ، او تلاش می‌کرد که این  مدارس به مکانی در تقابل با دین بدل نشوند.

            

رشدیه و مدارس جدید

         ( بخش پایانی )

 ✅ یکی از مشکلات اساسیِ میرزاحسن رشدیه زنگ مدرسه اش بود. متشرعین بر علیه او شایعاتی درست کردند که زنگ مدرسه اش مانند ناقوس کلیساست و در نتیجه کسانی که فرزند خود را به مدرسه وی ‌می فرستند ، کافرند. رشدیه برای آرام کردن اوضاع ، تصمیم گرفت دیگر از #زنگ_مدرسه استفاده نکند و بجای آن یکی از دانش ‌آموزان با صدای بلند شعر زیر را می خواند:

          هر آنکس پِیِ علم و دانایی است

           بداند که وقت صف آرایی است

 ✅ سال ها بعد از رشدیه، مجید تدین در شهر اردبیل دو مشکل اساسی‌ داشت که بعضی از تند روهای متعصب، آن دو را مخالف اسلام و ضاله می دانستند:
    یکی درس جغرافیا بود و دومی زنگ مدرسه! زنگ مدرسه را تقلیدى از کلیساى مسیحیت می دانستند.  تدین می گوید برای این دو معضل راه حلی پیدا کردم. به جاى زنگ مدرسه ، یکى از شاگردان را که صداى موزون داشت ، مأمور نمودم که در پایان درس در وسط حیاط مدرسه با آواز بلند آیۀ 

«إِنَّ اللّٰهَ وَ مَلاٰئِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ، یٰا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً»

را بخواند. این کار جانشین زنگ شد .

✅ در مورد معضل درس #جغرافیا نیز یکى از افراد مورد احترام آقامیرزا على اکبر را نزد وی فرستادیم. او در ضمن صحبت‌هاى خود با ایشان، سوالاتى را چنین مطرح کرد :

" اگر کسى بخواهد از اردبیل عازم زیارت کربلا شود، آیا مى‌تواند در طول راه، اسامى روستاها و شهرهائى را که از آن ها می گذرد یاد بگیرد؟ و رودها و کوه‌ها و دره‌‌ها را بشناسد؟ آقا نه‌ تنها این سوآلات را رد نکرد ؛ بلکه به عنوان «معرفة الارض» ، آن ها را لازم دانسته و این کار را ستود. ما از این گفتار ایشان استفاده کرده درس جغرافیا را، نه به نام جغرافیا ؛ بلکه به عنوان #معرفة_الارض تدریس کردیم و مطالبى را که در مقدمۀ این درس در مورد کرویّت زمین و حرکات آن بود، به ظاهر حذف کرده ؛ ولى به معلمان سپردیم آنها را به صورت قصّه و داستان، خارج از درس به شاگردان بگویند»

✅ اما راه حلِ یحیی دولت آبادی در مورد معضل زنگ مدرسه شنیدنی است.
عبدالله بهرامی در خاطرات خود می گوید: «عده ای از آقایان معترض شده بودند که صدای زنگ که در مدارس معمول بود شبیه به زنگ کلیسای عیسویان بوده ، حرام و مخالف قوانین شرع است و باید منسوخ گردد.

 ✅ ما به جای زنگ از یک نوع شیپور که مانند بوق حمام های قدیم صدا می‌کرد، استفاده کردیم» ؛ اما به محض دمیدن بوق، تمام سگ‌های محله یک مرتبه شروع می کردند به زوزه کشیدن و اهل محل برای تماشا، دور مدرسه جمع می شدند و قشقرقی به پا می شد که پس از مدتی زدن بوق را تعطیل کردیم !!!
البته باید اذعان کرد برخی از روحانیون از ایجاد مدارس جدید حمایت کردند؛ در میان این افراد می توان از شیخ هادی نجم آبادی و سیدمحمد طباطبایی نام برد.

گذری بر سنگ مزار حسن رشدیه پس از 74 سال | خبرگزاری ایلنا


اين مطلب تاکنون 8209 بار مشاهده شده است.
مطالب مرتبط با استاد علي‌اكبر جعفري

سیمای فرزانگان- مروری بر زندگی هنری استاد اکبر گلپایگانی
سیمای فرزانگان 14- استاد رضا خوشنویسان الگویِ نظم و ادب و متانت
سیمای فرزانگان- استاد مرتضی شهیدی روایتگر عرفان و ادب فارسی
رُشدیه و مدارس جدید
دبیرستان گوگد و روایت عشق - استاد علی اکبر جعفری
شعله ی امید.
سیمای فرزانگان- زنده یاد آقای حسن موسوی معلم عشق و معرفت - استاد جعفری
جوجه اردک زشت
سیمای فرزانگان (13) - استاد پروفسور دکتر محمد حسن خالصی
سیمای فرزانگان12- ( زنده یاد استاد عبدالحسین مصحفی )
سیمای فرزانگان 11 - استاد دکتر مظاهر مصفا
سیمای فرزانگان(10) - پروفسور فضل الله رضا
سیمای فرزانگان (8) - دکتر محمد ابراهیم صافی
یادی از دکتر غلامحسین مصاحب . به مناسبت هفته ی جهانی ریاضیات
" پائیز " بهار عارفان عاشق
پرواز.
شاد بودن هنر است
در آیینهِ تاریخ (قسمت یازدهم) انقلاب آمریکا
در آیینهِ تاریخ (قسمت دهم) انقلاب صنعتی اروپا و پیامدهای آن
سیمای فرزانگان 1 - دکتر علی عمیدی
پاسخ به معماهای هندسی(1)
پروفسور مریم میرزاخانی، ذهن زیبا، اندیشه پویا، فروتن و شکیبا
در آیینه تاریخ (قسمت نهم) - عصر روشنگری، ادامه دوران رنسانس در شرایطی تازه
در آیینه تاریخ (قسمت هشتم) رنسانس کشف دوباره انسان و جهان
در آیینه تاریخ (قسمت هفتم)-سده‌های میانه ، انجماد فکری و حاکمیت تمام عیار کلیسا
برف نو برف نو سلام سلام
صبح صادق ندمَد تا شب یَلدا نرود
در آیینه تاریخ (قسمت ششم) -اساطیر یونان و آثار حماسی هومر
در آیینه تاریخ (قسمت پنجم) - ارسطو بنیانگذار منطق
در آیینه تاریخ (قسمت چهارم) افلاطون معمار اصلی فلسفه سیاسی
در آیینه تاریخ (قسمت سوم) سقراط
یونان و روم باستان (قسمت دوم)
یونان و روم باستان ( بخش اول )
قلم، نگارنده اندیشه بر کاغذ
دانش برترین شرف آدمی است
خانه تکانی
فرزند زمان خویشتن باش
پشت صحنه حضور استاد علی اکبر جعفری در برنامه زنده سیمای خانواده
سیمای فرزانگان (7) - مروری بر زندگانی استاد بزرگوار، معلّم و خیّر والامقام محمد مهدی صحت
فرهنگ ، نظم ، قانون - بخش دوم
فرهنگ ، نظم ، قانون - بخش اول
سیمای فرزانگان(6) - شادروان استاد سید حسن نوربخش(دبیر)
نیلوفری در سایه سار بید
مصاحبه دانش آموزان با استاد علی اکبر جعفری
نشانی نوروز
یک کهکشان ستاره (بخش اول) حکیم ابوالقاسم فردوسی )
سیمای فرزانگان 2 - شادروان استاد علی وکیلی
یلدا شب گرم مهربانان جاودان باد
سیمای فرزانگان گلپایگان - دکتر علی عمیدی
لبخند
تکنولوژی واحساس
داستان يک زندگي
رفتارهاي مخرب مغز
قورباغه ها
یاد باد آن روزگاران ياد باد
تاشقایق هست زندگی باید کرد
انسان‌ها...
يلدا شب گرم مهربانان جاودان باد
شب چله (یلدا) شب زایش خورشید و آغاز سال نو میترایی
پلي بين كوير و دشت
پرستوها به لانه بر می‌گردند
سخنان پیام آور کربلا حضرت زینب(س) در مجلس یزید
رنگين کمان آرزوها
زندگی درعصر رايانه
سیمای فرزانگان (5) - مرحوم استاد منوچهر خالصی
سیمای فرزانگان (4) - مهندس علیقلی بیانی ، فرزانه‌ای از جنس آب
سیمای فرزانگان(3) - دکتر فضل الله اکبری
عشق و دوستي
وصيت داريوش به خشايارشا
زيبايي‌هاي رياضي: فراكتال‌ها
سیاه چاله های ریاضی
زيبايي‌هاي رياضي - كاشي‌هاي خود پوشاننده
سرگذشت عدد "پی"
استاد پرویز شهریاری اندیشمند و ریاضیدانی عاشق بود
معلم و شاگرد
سیمای فرزانگان 2 - شادروان استاد علی وکیلی
سيماي فرزانگان ۱ - دكتر علي عميدي
رمز و راز جاودانگی
انسان محور توسعه است
ماه و پلنگ
معلم قافله‌سالار عشق است (3)
معلم قافله‌سالار عشق است (2)
معلم قافله سالار عشق (1)
بر فراز کهکشان‌ها
لهجه‌ي گلپايگاني شكر است
آواي چلچله‌ها
گلبانگ توحيد در طلوع شقايق
از سكون مرداب تا خروش دريا
بين مرگ و زندگي
چارلی چاپلین به راستی یک معلم بزرگ است



نام و نام خانوادگي:
پست الکترونيک:
سايت يا وبلاگ:
متن پيام:
تصوير امنيتي:



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد.


آب و هوا

پیام های کلی سایت

تماس با ما


كلیه حقوق برای پدید آورندگان 
.:: آخاله ::. محفوظ است. | طرح و اجرا : توحید نیكنامی   | به روز رسانی محتوایی : محمود نیكنامی  
 | .Copyright © 2003-2012 Akhale.ir. All Rights Reserved
|
 | Powered By Tohid Niknami | E-Mail :
Akhale . com @ gmail . com |