آخرین به روز آوری سایت جمعه ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۲

در تدارک نوروز



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد...



نقش هوش مصنوعی در طراحی و کشف داروهای جدید


پوشاک (برند)


نمادی شایسته در آیینه فرهنگ گلپایگان - دکتر ابراهیم جعفری


یادی از گلپایگان - استاد سعیدی


مهندس علیقلی بیانی ، فرزانه‌ای از جنس آب - استاد علی اکبر جعفری

در آغاز مسول ساختن سد اختخوان مهندس طالقانی بود ولی به علت ساختن سد کرج استعفا داد و مهندس علیقلی بیانی که رشته تحصیلی اش مرتبط با سدسازی و لوله کشی شهرها بود به اختخوان رفت و دوسال و نیم آن جا ماند و کار سد را به سرانجام رساند.


" سمنو " به یاد "بی بی" ..... توحیدنیکنامی

ننه جون من سمنو می‌خواهم یار شیرین دهنو می‌خواهم
عاشقم من به لقای سمنو سر و جانم به فدای سمنو
سمنو خوب تر از جان من است سمنو شیره‌ی دندان من است
من که در مطبخِ تو آشپزم سمنو را به جه شکلی بپزم؟
ننه جون ارث به اولاد بده سمنو را تو به من یاد بده


ویدئوی مناره سلجوقی گلپایگان

مناره سلجوقی گلپایگان که از آن به عنوان بلندترین مناره آجری نام می برند ، گویی امتداد پیشینه کهن این خطه را برابر دیدگان هر هنر دوستی آشکار می کند این بنا که به عنوان بلندترین مناره آجری سلجوقی قرن پنجم هجری قمری ایران از آن یاد شده با قدمتی حدود 900 سال همچنان در برابر عوامل طبیعی زلزله، باد، باران، سرما و گرما سرفراز برجای مانده است.











معلم قافله سالار عشق (1)

هر چند هر روز روز معلم است اما دوازدهم اردیبهشت ماه ( شهادت استاد مطهری ) در تقویم ما روز معلم نامگذاری شده است امسال اردیبهشت ماه مقارن است با ولادت بزرگ پرچمدار یکتا پرستی و معلم بشریت حضرت محمدبن عبدالله (ص) پیامبر آزادی و آگاهی و قدرت و میلاد پیشوای راست گفتار مذهب جعفری امام جعفر صادق (ع) که به باور من زاد روز این بزرگ مردان تاریخ روز معلم است .طلوع آفتاب محمدی (ص) و ستاره ی فروزان دودمان علوی را به انسان های آزاده و تشنه کام عشق و محبت و خردورزی تبریک می گویم.

استاد علي‌اكبر جعفري

روز اول که به من گفتی ،( الف ) را ،( با )   را

  دل تو خون شد تا یاد بگیرم ( یا ) را
اول از ( آب ) شروع کردی یعنی نم نم   به من آموختی  آموختن  ( دریا )  را
گفته بودی به من ( آیینه ) سه بخش است ولی   سنگ  صد بخش نموده است همین معنا را
آب ، بابا ، نان افسوس در آورد آخر   رحمت  آب و غم نان پدر بابا را
بین سی حرف ،(الف ) بود که سر بالا داشت   که کلاهش بنهادند سر بالا را
قصد تنقید نداریم ولی معتقدیم   عارف آن است  بخواند ز ( الف )، ( ایما ) را
باز هم قصه ی ( سارا ) و وفاداری او

 

کاش با خود  نبرد سیل دگر (دارا )را

ما فقط مشق نوشتیم و نگفتند به ما   هیچ گه فلسفه ی مشق نوشتن ها را
ما گذشتیم ، شما طفل دبستانی ها   علم و ثروت  بنویسید  همین انشا را
ولی این بار بگویید که ثروت خوب است   به ریالی نخریدند چو علم ما را
بازهم زنگ ریاضی و ریاضت کشی ام   خوب است ،اگر حذف کنی منها را
در پس تخته سیاه است تو را بخت سفید   اکتفا می کند این جمله ی ما دانا را
ای معلم  تو همان گوهر نا مکشوفی  

کیست  پیدا بکند این همه  نا پیدا را

ای ( اقبال ) مبادا که مکدر سازد             
قدر نشناسی تو ، قلب معلم ها را


به پیشگاه باغبانان سر افراز گلزار پر گل و ریحان اندیشه و احساس یعنی معلمان  و غنچه های  نو شکفته  و گل های رنگارنگ و معطر  این بوستان  یعنی دانش آموزان درود میفرستم و نکته هایی را که در خلال چهل و پنج سال تدریس (در زمان نگارش مقاله ) در مکتب تجربه آموخته ام با شما در میان میگذارم
-     معلمی عشق است  هنر است  سوختن و ساختن است . همچون شمع گداختن و روشنی بخشیدن است . معلم معمار بزرگ وادی شرافت است   نه بازرگان گم گشته در بازار تجارت .

معلم چو کانونی از آتش است        همه کار او سوزش و سازش است
بسوزد  بسازد بکاهد روان              که روشن کند محفل دیگران

2-  معلم طلایه دار ایمان  عشق  ادب  اخلاق و نزاکت است . هر حرکت او از چشمان تیزبین و معصومانه ی شاگردانش مخفی نمی ماند . او باید مظهر اعتماد  وقت شناسی  وفای به عهد  صفا و صمیمیت و راستگویی باشد  تا جوانانی شجاع  مودب  راست گفتار  وطن دوست و عاشق مردم پرورش دهد .

3- یاوه گوئی، سخنان زشت ، ناسزا گویی و شوخی های خارج  از ادب و نزاکت در شان معلم نیست . از ارزش و اعتبار او می کاهد و منزلت و جایگاهش را تنزل میدهد .

بی کمالی های انسان از سخن پیدا شود           پسته ی بی مغز چون لب وا کند رسوا شود

4- فروتنی و تواضع از افتخارات معلمین آگاه و خردمند است . آنان همچون رودخانه ی عمیق ، ساکت و آرام و مانند درختان پر از میوه ، سربزیرند

خاکساران بیشتر از فیض قسمت می برند       کلبه ی دیوار کوتاهان پر از مهتاب بود

اما همین پارسایان شب در مقابل ستم  ریا کاری  دروغ  حق کشی و بی عدالتی علی وار  همچون شیران شرزه می خروشند و در مقابل مستکبران و متکبران   راست قامت و استوار می ایستند .

5- معلم با چراغ دانش و آگاهی به مصاف جهل و جمود  و خرافه پرستی می رود زیرا نادانی  تحجر و خرافات دشمنان همیشگی انسان ها هستند . آنان نسل به نسل  و فصل به فصل درخت کهن تمدن  بشری را از گزند این علف های هرز مصون داشته اند . تا همواره شکوفه های  آگاهی  و جوانه های نو آوری بر آن افزوده شود .

درخت تو گر بار دانش بگیرد         به زیر آوری چرخ نیلوفری را

6- مطالعه ی مستمر لازمه ی کار و زندگی معلم است . جهان با سرعتی سر سام آور به سوی مرزهای ناشناخته ی دانش به پیش می تازد . معلم نمی تواند در این رهگذر ساکن و بی تفاوت باقی بماند . حداقل در رشته ای که تدریس می کند باید به دانش روز مجهز باشد

فسانه گشت و کهن شد حدیث اسکندر           سخن  نو آر که  نو  را  حلاوتی است دگر

7- معلم باید با  (( طرح درس )) و مطالعه ی کافی به کلاس قدم بگذارد  تا برای پاسخ دادن به سوال های دانش آموزان آمادگی داشته باشد . اگر احتمالا جواب سوالی را نمی داند  با شجاعت بگوید : فعلا نمی دانم   باید فکر کنم و جواب دهم . این طرز برخورد صادقانه می تواند برای شاگردان الگو باشد . آنان یاد می گیرند که : اول اندیشه وانگهی گفتار

در محفلی دونفر به هم گفتگوی علمی !! می کردند . اولی  اگر گفتی جزایر لانگرهانس در کجا قرار دارد

دومی  ( با قیافه ای حق به جانب و در حالی که باد به غبغب انداخته بود )  در کنار مجمع الجزایر هاوایی کنار کانل سوئز!!! حالا تو بگو  چرا در تابستان روزها طولانی است ؟

اولی  ( با همان حالت های غلط انداز ) برای اینکه آفتاب داغ تابستان به این روزها می تابد و آن ها بر اثر گرما منبسط می شوند !!!

جهان دیده ای که در آن مجلس حضور داشت  گفت : 

دریغا ! که این اندازه شجاعت در شما نیست که بگویید نمی دانم و این مزخرفات را سر هم نکنید . در حالی که  نمی دانم ! نیمی  از دانش است .

8- توجه به کتاب درسی و مراعات ارزش و اعتبار  مولفان محترم بر اعتبار معلم می افزاید . متاسفانه بعضی از همکاران کتاب رسمی آموزش و پرورش را کنار می گذارند و بجای آن جزوه می گویند  و یا منبع دیگری را جایگزین میکنند . در حالی که کتاب درسی توسط هزاران معلم در سراسر کشور نقد و بررسی می شود و کاستی های آن  به طور نسبی بر طرف می شود .

جزوه های صحیح و بدون اشکال و یا منابع دیگر می تواند مکمل کتاب درسی باشد نه جایگزین آن . کوشش این عزیزان در تالیف جزوات  و کتابهای کمک درسی قابل تقدیر است . سخن بر سر نوشته های نامطلوب  غلط  و خارج از استاندارد است که اکثرا توسط افرادی که معلم نیستند چاپ و توزیع می شود . کتاب ها و حل المسائل های مبتذلی که برای خانواده ها و فرزندانشان و برای آینده ی کشور مصیبت بار است . در چنین شرایطی  مولفین دانشمند و معلمین راستین آموزش وپرورش  خون دل می خورند .

زاغ چون شرم ندارد که نهد پا بر گل           بلبلان را سزد ار دامن خاری گیرند

و یا بنا بر گفته ای لسان الغیب حافظ شیراز :

جای آن است که خون موج زند از دل لعل        زین تغابن که خزف می شکند بازارش

9-  معلم باید از دانش آموزان خود شناخت کافی داشته و با انجمن اولیا و مربیان در ارتباط تنگاتنگ باشد .

روزی در کلاس درس ریاضی  مبحث انتگرال معین را تدریس می کردم . در همان حال دختر خانمی آدامس  می جوید  و ضمنا به درس گوش می داد . عصبانی شدم اما خوشبختانه در حضور جمع چیزی به او نگفتم . زنگ تفریح او را صدا زدم و ناراحتی ام را بیان کردم . او گفت : مجرای شنوایی من اشکال دارد و صدای شما را نمی شنوم . به توصیه ی پزشک برای رفع  این مشکل  مدتی باید آدامس بجوم . از این بابت معذرت می خواهم . خدای بزرگ را سپاس گفتم که در حال عصبانیت حریم او را پاس داشتم .

گاهی عدم آگاهی از موضوع  مارا به قضاوت های نادرست وا می دارد .

10-  این موجود آسمانی که هر سخن و آوایش ضامن استقلال و آزادی کشور است و عاشقانه رسالت هدایت انسان را بر دوش دارد  زخم تاریخ را بر شانه های محمد (ص) دیده است . کبودی تازیانه های ملامت زراندوزان و زورمندان و رباخواران را بر روح لطیف و آسمانی او نگریسته است . در کوچه های مکه و مدینه نوای گرم  سلام  وی  را بر کودکان یتیم شنیده است . حضورش را در جمع دایره وار اصحاب در تاریخ  خوانده است   حضوری که که نه توانگری را یارای  تبختر بود و نه درویشی را شرم تهی دستی .

برای  آن که این بار امانت را به سر منزل مقصود برساند . انتظار یک زندگی شرافتمندلنه دارد  تا شرافت وطن را پاس بدارد  و این انتظار  بیجائی نیست . زیرا حیات و مرگ تمدن ها به حیات و مرگ فرهنگ وابسته است.

علی اکبر جعفری اردیبهشت ماه 1384

 
 
 
 
 
 

 

 

 
 
 
 
 
 

 

 

 

علی اکبر جعفری - 1/2/84

اين مطلب تاکنون 8198 بار مشاهده شده است.
مطالب مرتبط با استاد علي‌اكبر جعفري

سیمای فرزانگان- مروری بر زندگی هنری استاد اکبر گلپایگانی
سیمای فرزانگان 14- استاد رضا خوشنویسان الگویِ نظم و ادب و متانت
سیمای فرزانگان- استاد مرتضی شهیدی روایتگر عرفان و ادب فارسی
رُشدیه و مدارس جدید
دبیرستان گوگد و روایت عشق - استاد علی اکبر جعفری
شعله ی امید.
سیمای فرزانگان- زنده یاد آقای حسن موسوی معلم عشق و معرفت - استاد جعفری
جوجه اردک زشت
سیمای فرزانگان (13) - استاد پروفسور دکتر محمد حسن خالصی
سیمای فرزانگان12- ( زنده یاد استاد عبدالحسین مصحفی )
سیمای فرزانگان 11 - استاد دکتر مظاهر مصفا
سیمای فرزانگان(10) - پروفسور فضل الله رضا
سیمای فرزانگان (8) - دکتر محمد ابراهیم صافی
یادی از دکتر غلامحسین مصاحب . به مناسبت هفته ی جهانی ریاضیات
" پائیز " بهار عارفان عاشق
پرواز.
شاد بودن هنر است
در آیینهِ تاریخ (قسمت یازدهم) انقلاب آمریکا
در آیینهِ تاریخ (قسمت دهم) انقلاب صنعتی اروپا و پیامدهای آن
سیمای فرزانگان 1 - دکتر علی عمیدی
پاسخ به معماهای هندسی(1)
پروفسور مریم میرزاخانی، ذهن زیبا، اندیشه پویا، فروتن و شکیبا
در آیینه تاریخ (قسمت نهم) - عصر روشنگری، ادامه دوران رنسانس در شرایطی تازه
در آیینه تاریخ (قسمت هشتم) رنسانس کشف دوباره انسان و جهان
در آیینه تاریخ (قسمت هفتم)-سده‌های میانه ، انجماد فکری و حاکمیت تمام عیار کلیسا
برف نو برف نو سلام سلام
صبح صادق ندمَد تا شب یَلدا نرود
در آیینه تاریخ (قسمت ششم) -اساطیر یونان و آثار حماسی هومر
در آیینه تاریخ (قسمت پنجم) - ارسطو بنیانگذار منطق
در آیینه تاریخ (قسمت چهارم) افلاطون معمار اصلی فلسفه سیاسی
در آیینه تاریخ (قسمت سوم) سقراط
یونان و روم باستان (قسمت دوم)
یونان و روم باستان ( بخش اول )
قلم، نگارنده اندیشه بر کاغذ
دانش برترین شرف آدمی است
خانه تکانی
فرزند زمان خویشتن باش
پشت صحنه حضور استاد علی اکبر جعفری در برنامه زنده سیمای خانواده
سیمای فرزانگان (7) - مروری بر زندگانی استاد بزرگوار، معلّم و خیّر والامقام محمد مهدی صحت
فرهنگ ، نظم ، قانون - بخش دوم
فرهنگ ، نظم ، قانون - بخش اول
سیمای فرزانگان(6) - شادروان استاد سید حسن نوربخش(دبیر)
نیلوفری در سایه سار بید
مصاحبه دانش آموزان با استاد علی اکبر جعفری
نشانی نوروز
یک کهکشان ستاره (بخش اول) حکیم ابوالقاسم فردوسی )
سیمای فرزانگان 2 - شادروان استاد علی وکیلی
یلدا شب گرم مهربانان جاودان باد
سیمای فرزانگان گلپایگان - دکتر علی عمیدی
لبخند
تکنولوژی واحساس
داستان يک زندگي
رفتارهاي مخرب مغز
قورباغه ها
یاد باد آن روزگاران ياد باد
تاشقایق هست زندگی باید کرد
انسان‌ها...
يلدا شب گرم مهربانان جاودان باد
شب چله (یلدا) شب زایش خورشید و آغاز سال نو میترایی
پلي بين كوير و دشت
پرستوها به لانه بر می‌گردند
سخنان پیام آور کربلا حضرت زینب(س) در مجلس یزید
رنگين کمان آرزوها
زندگی درعصر رايانه
سیمای فرزانگان (5) - مرحوم استاد منوچهر خالصی
سیمای فرزانگان (4) - مهندس علیقلی بیانی ، فرزانه‌ای از جنس آب
سیمای فرزانگان(3) - دکتر فضل الله اکبری
عشق و دوستي
وصيت داريوش به خشايارشا
زيبايي‌هاي رياضي: فراكتال‌ها
سیاه چاله های ریاضی
زيبايي‌هاي رياضي - كاشي‌هاي خود پوشاننده
سرگذشت عدد "پی"
استاد پرویز شهریاری اندیشمند و ریاضیدانی عاشق بود
معلم و شاگرد
سیمای فرزانگان 2 - شادروان استاد علی وکیلی
سيماي فرزانگان ۱ - دكتر علي عميدي
رمز و راز جاودانگی
انسان محور توسعه است
ماه و پلنگ
معلم قافله‌سالار عشق است (3)
معلم قافله‌سالار عشق است (2)
معلم قافله سالار عشق (1)
بر فراز کهکشان‌ها
لهجه‌ي گلپايگاني شكر است
آواي چلچله‌ها
گلبانگ توحيد در طلوع شقايق
از سكون مرداب تا خروش دريا
بين مرگ و زندگي
چارلی چاپلین به راستی یک معلم بزرگ است


شما هم چند كلمه بنويسيد

آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد.


آب و هوا

پیام های کلی سایت

تماس با ما


كلیه حقوق برای پدید آورندگان 
.:: آخاله ::. محفوظ است. | طرح و اجرا : توحید نیكنامی   | به روز رسانی محتوایی : محمود نیكنامی  
 | .Copyright © 2003-2012 Akhale.ir. All Rights Reserved
|
 | Powered By Tohid Niknami | E-Mail :
Akhale . com @ gmail . com |