آخرین به روز آوری سایت جمعه ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۲

در تدارک نوروز



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد...



نقش هوش مصنوعی در طراحی و کشف داروهای جدید


پوشاک (برند)


نمادی شایسته در آیینه فرهنگ گلپایگان - دکتر ابراهیم جعفری


یادی از گلپایگان - استاد سعیدی


مهندس علیقلی بیانی ، فرزانه‌ای از جنس آب - استاد علی اکبر جعفری

در آغاز مسول ساختن سد اختخوان مهندس طالقانی بود ولی به علت ساختن سد کرج استعفا داد و مهندس علیقلی بیانی که رشته تحصیلی اش مرتبط با سدسازی و لوله کشی شهرها بود به اختخوان رفت و دوسال و نیم آن جا ماند و کار سد را به سرانجام رساند.


" سمنو " به یاد "بی بی" ..... توحیدنیکنامی

ننه جون من سمنو می‌خواهم یار شیرین دهنو می‌خواهم
عاشقم من به لقای سمنو سر و جانم به فدای سمنو
سمنو خوب تر از جان من است سمنو شیره‌ی دندان من است
من که در مطبخِ تو آشپزم سمنو را به جه شکلی بپزم؟
ننه جون ارث به اولاد بده سمنو را تو به من یاد بده


ویدئوی مناره سلجوقی گلپایگان

مناره سلجوقی گلپایگان که از آن به عنوان بلندترین مناره آجری نام می برند ، گویی امتداد پیشینه کهن این خطه را برابر دیدگان هر هنر دوستی آشکار می کند این بنا که به عنوان بلندترین مناره آجری سلجوقی قرن پنجم هجری قمری ایران از آن یاد شده با قدمتی حدود 900 سال همچنان در برابر عوامل طبیعی زلزله، باد، باران، سرما و گرما سرفراز برجای مانده است.











معلم قافله‌سالار عشق است (2)

برای یک معلم عاشق کلاس درس معبد و تخته‌ی سیاه محراب است . وقتی دوران بازنشستگی او فرا می رسد ، غمی جانکاه سرتاسر وجودش را فرا می گیرد . او بسان کودکی است که از آغوش گرم و پر از مهر مادر جدا می شود . همچون ماهی ای است که از امواج خروشان دریا جدا می شود و دریک تنگ بلورین محبوس می گردد . آخر او زنده دلی بوده است که یک عمر سرخی ناب شقایق را کاشته و به هر دانه که در خاک سر رویش داشته � طعم شیرین شکفتن آموخته است . اکنون نی وجودش از نیستان جدا شده بدین سبب است که از درد فراق می نالد.

استاد علي‌اكبر جعفري

به پسرم درس بدهید. او باید بداند که همه ی مردم دادگر و همه ی آنها رو راست نیستنداما به پسرم بیاموزید که به ازای هر بدکار انسانی خوب هم وجود دارد. به او بگویید به ازای هر سیاستمدار خودخواه رهبر جوانمردی هم یافت می شود. به او بیاموزید اگر با کار و زحمت خویش یک دلار کسب کند , بهتر از آن است که جایی روی زمین , پنج دلار بیابد. به او بیاموزید که از باختن پند بگیرد و از پیروز شدن لذت ببرد. او را از غبطه خوردن بر حذر دارید. به او نقش و تاثیر مهم خندیدن را یادآور شوید. اگر می توانید به او نقش موثر کتاب در زندگی را آموزش دهید . به او بگویید بیندیشد, به پرندگان در حال پرواز در دل آسمان دقیق شود .به گلهای درون باغچه و زنبورها که در هوا پرواز می کنند دقیق شود و بنگرد. به پسرم یاد بدهید با ملایم ها ملایم و با گردن کش ها گردن کش باشد. به او بگویید به باورهایش باور داشته باشد.حتی اگر همه بر خلاف او حرف بزنند . به پسرم یاد بدهید که همه ی حرف ها را بشنود و سخنی را که به نظرش درست می رسد برگزیند. ارزشهای زندگی را به پسرم آموزش دهید. اگر می توانید به پسرم یاد بدهید که در اوج غم و اندوه لبخند به لب داشته باشد. به او بیاموزید که از اشک ریختن خجالت نکشد. به او بیاموزید که می تواند برای اندیشه و شعورش مبلغی تعیین کتد.اما قیمت گذاری برای دل بی معناست. به او بگویید که تسلیم هیاهو نشود و اگر خود را بر حق می داند پای سخنش بایستد و با همه ی نیرو مبارزه کند. در کار آموزش به پسرم نرمی به خرج دهید اما از او یک نازپرورده نسازید . بگذارید شجاع باشد. به او بیاموزید که به مردم باور داشته باشد. توقع زیادی است اما ببینید که چه می توانید بکنید

بخشی از نامه آبراهام لینکن به معلم پسرش

  قبلا مطالبی در باره  هنر معلم بودن با شما در میان گذاشتم . اکنون ناچار از بیان  واقعیت های تلخی هستم که در مسیر تعلیم و تربیت وجود  دارد. کسانی که در این وادی قدم می گذارند  باید بدانند که راه  هموار نیست و سرزنش های خار مغیلان نباید ایشان را از ادامه ی حرکت  باز دارد . صبر  و شکیبایی  لازم  است تا نهالی  به گل نشیند و میوه ای شیرین بدهد.

در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم       سرزنش ها گر کند خار مغیلان غم مخور

1  هرچند دانش آموزان حق شناس همواره  ارزش علم و مقام معلم را  پاس می دارند  و معلمین آگاه و دلسوز  خویش را از یاد نمی برند  اما کسانی هم هستند  که نابخردی می کنند و خاطر شریف  این انسان های آزاده را می آزارند و پریشان می‌کنند. تا جایی که  شکوه ی استاد جلال الدین همایی در ابیات زیر  به این نا سپاسان هشدار می دهد که :

تاجم نمی فرستی تیغم به سر مزن                                مرهم نمی گذاری  زخم دگر مزن

مرهم نمی نهی ، به جراحت نمک مپاش                    نوشم نمی دهی  ، به دلم نیشتر مزن

بر ، نامه ی امید فقیران قلم  مکش                                     برریشه ی حیات حریفان  تبر مزن

تا بگذری به خیر از این رهگذر سنا                       با رهروان کوی  دم از خیر و شر مزن

2   برای یک معلم عاشق کلاس درس معبد  و تخته‌ی سیاه  محراب است . وقتی دوران بازنشستگی  او فرا می رسد  غمی جانکاه سرتاسر وجودش را فرا می گیرد . او بسان کودکی است که از آغوش گرم و پر از مهر مادر جدا می شود . همچون ماهی ای است که از امواج خروشان دریا جدا می شود و دریک تنگ بلورین محبوس می گردد . آخر  او زنده دلی بوده است که یک عمر سرخی ناب شقایق را کاشته و به هر دانه که در خاک  سر رویش داشته  طعم شیرین شکفتن آموخته است . اکنون  نی وجودش از نیستان جدا شده بدین سبب است که از درد فراق می نالد

او در محیط خانه  زمزمه ی  دلنواز و روحبخش شاگردانش را نمی شنود  ولی به سرنوشت گل هایی که پرورش داده است می اندیشد . هر لحظه منتظر دیداری و هر زمان در آرزوی پیامی  ( هر زمان آرزویی  هیچ زمان وصلی )

3    خدای بزرگ را سپاسگزارم که به من این توفیق را داده است تا به مناسبت های مختلف ( اعیاد ملی و مذهبی  روز معلم و ... ) از بزرگ مردانی که رنج تعلیم و تربیت مرا از دبستان تا دانشگاه متحمل شده اند با ارسال نامه یا تلفن یاد می کنم . در این رهگذر  گنجینه ای از پاسخ های پر از لطف و محبت آنان فراهم آورده ام  که برای افزودن بر معنویت و شکوه این نوشتار  تصویر برخی از دست نوشته ها را عینا می آورم . با این توضیح که :  هرگز  خود را لایق القاب و صفاتی که مرقوم فرموده اند  نمی دانم و همچون قطره ی بارانی هستم که از دیدن دریا خجالت زده ام

یکی قطره باران زابری چکید                     خجل شد  چو پهنای دریا بدید

که جایی که دریاست من کیستم؟           گر او هست حقا که من نیستم

متاسفانه امکان مشاهده تصاویر بصورت بزرگتر وجود ندارد
























  من در سال های 1328 تا 1340 شمسی افتخار شاگردی این باغبانان همیشه زنده و سر فراز را داشته ام و هم اکنون نیز خوشه چین خرمن فضل و دانش آنانم . برای عزیزانی که به دیار باقی شتافته اند طلب رحمت و برای دیگران آرزوی سلامتی و سعادت دارم .

تخم وفا و مهر در این کهنه کشتزار                     آنگه عیان شود که رسد موسم درو

  برای انسان های آزاده و عارف یک اشاره کافی است . پیام این رنج نامه ها چیست ؟ آیا نباید همین امروز از پیش کسوتان  خدوم و مشعل داران ایمان و احساس و اندیشه ی خود یادی کنیم   آنان اهل صفا و پاکی اند و جز  معرفت  و حق شناسی از ما  انتظار ندارند.

 بیایید به جای آن که به یاد آنان بنشینیم  در کنار آنان بنشینیم که فردا دیر است .

                        
   علی اکبر جعفری 22/2/1384

اين مطلب تاکنون 8132 بار مشاهده شده است.
مطالب مرتبط با استاد علي‌اكبر جعفري

سیمای فرزانگان- مروری بر زندگی هنری استاد اکبر گلپایگانی
سیمای فرزانگان 14- استاد رضا خوشنویسان الگویِ نظم و ادب و متانت
سیمای فرزانگان- استاد مرتضی شهیدی روایتگر عرفان و ادب فارسی
رُشدیه و مدارس جدید
دبیرستان گوگد و روایت عشق - استاد علی اکبر جعفری
شعله ی امید.
سیمای فرزانگان- زنده یاد آقای حسن موسوی معلم عشق و معرفت - استاد جعفری
جوجه اردک زشت
سیمای فرزانگان (13) - استاد پروفسور دکتر محمد حسن خالصی
سیمای فرزانگان12- ( زنده یاد استاد عبدالحسین مصحفی )
سیمای فرزانگان 11 - استاد دکتر مظاهر مصفا
سیمای فرزانگان(10) - پروفسور فضل الله رضا
سیمای فرزانگان (8) - دکتر محمد ابراهیم صافی
یادی از دکتر غلامحسین مصاحب . به مناسبت هفته ی جهانی ریاضیات
" پائیز " بهار عارفان عاشق
پرواز.
شاد بودن هنر است
در آیینهِ تاریخ (قسمت یازدهم) انقلاب آمریکا
در آیینهِ تاریخ (قسمت دهم) انقلاب صنعتی اروپا و پیامدهای آن
سیمای فرزانگان 1 - دکتر علی عمیدی
پاسخ به معماهای هندسی(1)
پروفسور مریم میرزاخانی، ذهن زیبا، اندیشه پویا، فروتن و شکیبا
در آیینه تاریخ (قسمت نهم) - عصر روشنگری، ادامه دوران رنسانس در شرایطی تازه
در آیینه تاریخ (قسمت هشتم) رنسانس کشف دوباره انسان و جهان
در آیینه تاریخ (قسمت هفتم)-سده‌های میانه ، انجماد فکری و حاکمیت تمام عیار کلیسا
برف نو برف نو سلام سلام
صبح صادق ندمَد تا شب یَلدا نرود
در آیینه تاریخ (قسمت ششم) -اساطیر یونان و آثار حماسی هومر
در آیینه تاریخ (قسمت پنجم) - ارسطو بنیانگذار منطق
در آیینه تاریخ (قسمت چهارم) افلاطون معمار اصلی فلسفه سیاسی
در آیینه تاریخ (قسمت سوم) سقراط
یونان و روم باستان (قسمت دوم)
یونان و روم باستان ( بخش اول )
قلم، نگارنده اندیشه بر کاغذ
دانش برترین شرف آدمی است
خانه تکانی
فرزند زمان خویشتن باش
پشت صحنه حضور استاد علی اکبر جعفری در برنامه زنده سیمای خانواده
سیمای فرزانگان (7) - مروری بر زندگانی استاد بزرگوار، معلّم و خیّر والامقام محمد مهدی صحت
فرهنگ ، نظم ، قانون - بخش دوم
فرهنگ ، نظم ، قانون - بخش اول
سیمای فرزانگان(6) - شادروان استاد سید حسن نوربخش(دبیر)
نیلوفری در سایه سار بید
مصاحبه دانش آموزان با استاد علی اکبر جعفری
نشانی نوروز
یک کهکشان ستاره (بخش اول) حکیم ابوالقاسم فردوسی )
سیمای فرزانگان 2 - شادروان استاد علی وکیلی
یلدا شب گرم مهربانان جاودان باد
سیمای فرزانگان گلپایگان - دکتر علی عمیدی
لبخند
تکنولوژی واحساس
داستان يک زندگي
رفتارهاي مخرب مغز
قورباغه ها
یاد باد آن روزگاران ياد باد
تاشقایق هست زندگی باید کرد
انسان‌ها...
يلدا شب گرم مهربانان جاودان باد
شب چله (یلدا) شب زایش خورشید و آغاز سال نو میترایی
پلي بين كوير و دشت
پرستوها به لانه بر می‌گردند
سخنان پیام آور کربلا حضرت زینب(س) در مجلس یزید
رنگين کمان آرزوها
زندگی درعصر رايانه
سیمای فرزانگان (5) - مرحوم استاد منوچهر خالصی
سیمای فرزانگان (4) - مهندس علیقلی بیانی ، فرزانه‌ای از جنس آب
سیمای فرزانگان(3) - دکتر فضل الله اکبری
عشق و دوستي
وصيت داريوش به خشايارشا
زيبايي‌هاي رياضي: فراكتال‌ها
سیاه چاله های ریاضی
زيبايي‌هاي رياضي - كاشي‌هاي خود پوشاننده
سرگذشت عدد "پی"
استاد پرویز شهریاری اندیشمند و ریاضیدانی عاشق بود
معلم و شاگرد
سیمای فرزانگان 2 - شادروان استاد علی وکیلی
سيماي فرزانگان ۱ - دكتر علي عميدي
رمز و راز جاودانگی
انسان محور توسعه است
ماه و پلنگ
معلم قافله‌سالار عشق است (3)
معلم قافله‌سالار عشق است (2)
معلم قافله سالار عشق (1)
بر فراز کهکشان‌ها
لهجه‌ي گلپايگاني شكر است
آواي چلچله‌ها
گلبانگ توحيد در طلوع شقايق
از سكون مرداب تا خروش دريا
بين مرگ و زندگي
چارلی چاپلین به راستی یک معلم بزرگ است


شما هم چند كلمه بنويسيد

آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد.


آب و هوا

پیام های کلی سایت

تماس با ما


كلیه حقوق برای پدید آورندگان 
.:: آخاله ::. محفوظ است. | طرح و اجرا : توحید نیكنامی   | به روز رسانی محتوایی : محمود نیكنامی  
 | .Copyright © 2003-2012 Akhale.ir. All Rights Reserved
|
 | Powered By Tohid Niknami | E-Mail :
Akhale . com @ gmail . com |