آخرين به روز آوري سايت : سه شنبه ۳ مردادماه ۱۳۹۶

رودخانه انار بار - توحيد نيکنامي



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد.


يكي نون نداشت بخوره، پياز مي خورد تا اشتهاش وا شه
معني واضح است

آشنایی با آثار تاریخی گلپايگان در دوره سلجوقی

بی شک دوران اتابکان سلجوقی را می توان، عصر شکوفایی سرزمین پهناور جرباذقان (گلپایگان) نامید. وجود عالمان و شاعرانی همچون نجیب الدین جرباذقانی (صاحب دیوان اشعاری مشتمل بر ۲۰۰۰ بیت) ابن ماکولا عِجلی جرباذقانی و ابوشرف ناصح ابن ظفر جرباذقانی (مترجم تاریخ یمینی) و همچنین احداث بناهای باشکوهی ...


غفلت از میراث امام صادق(ع) ما را محتاج غرب کرده است - آيت اله صافي گلپايگاني

علّت این‌که حضرت صادق علیه‌السلام در بین ائمه صلوات الله علیهم اجمعین در این حدّ موفق به نشر علوم اسلامی و معارف قرآنی گردیدند که حتی به این مناسبت، مذهب شیعه - که همان اسلام خالص است- به نام آن حضرت معروف و جعفری نامیده شد، این است که اوضاع و احوال سیاسی زمان آن حضرت این فرصت نشر معارف و علوم را فراهم نمود که حضرت بتوانند بیش از سایر اهل بیت علیهم السلام به این عمل اقدام نمایند


صداي ماندگار - ديه ولايتمون مثل اون قديما نيست - صداي دلنشين استاد محمدعلي سعيدي

بي هُمزبون ، عنوان شعر محلي گلپايگاني ، سروده و با صداي دلچسب استاد محمد علي سعيدي ، شاعر توانمند شهرمان كه در سال 1380 اجرا گرديده است . نكات قابل توجه اين سروده زيبا ، لهجه و گويش واقعي مردم شهر در دهه هاي گذشته ، اشاره به اصطلاحات و ضرب المثلهاي محلي ، يادآوري آنچه در گذشته وجود داشته و ديگر اثري از آن نيست و از همه مهمتر زنده نگه داشتن فرهنگ عامه شهر و اشاره به محصولات معروف هر منطقه و ناحيه است و يك اثر منحصر به فرد را در اين سروده خواهيد شنيد . حتما بشنويد


بخ ، چي ، شي ؟ - اثر ماندگار استاد محمدعلي سعيدي

استاد سعیدی در اواخر دهه 70 شمسی با سرودن چند مجموعه شعر محلی با لهجه گلپایگانی تحولی شگرف در این گویش ایجاد کرد و سایت آخاله با افتخار به کمک استاد توانست تعدادی از آنها را آرشیو نماید تا به مرور در اختیار همشهریان فهیم خود قرار دهد











معلم قافله‌سالار عشق است (2)

براي يک معلم عاشق کلاس درس معبد و تخته‌ي سياه محراب است . وقتي دوران بازنشستگي او فرا مي رسد ، غمي جانکاه سرتاسر وجودش را فرا مي گيرد . او بسان کودکي است که از آغوش گرم و پر از مهر مادر جدا مي شود . همچون ماهي اي است که از امواج خروشان دريا جدا مي شود و دريک تنگ بلورين محبوس مي گردد . آخر او زنده دلي بوده است که يک عمر سرخي ناب شقايق را کاشته و به هر دانه که در خاک سر رويش داشته � طعم شيرين شکفتن آموخته است . اکنون ني وجودش از نيستان جدا شده بدين سبب است که از درد فراق مي نالد.

استاد علي‌اكبر جعفري

به پسرم درس بدهيد. او بايد بداند که همه ي مردم دادگر و همه ي آنها رو راست نيستنداما به پسرم بياموزيد که به ازاي هر بدکار انساني خوب هم وجود دارد. به او بگوييد به ازاي هر سياستمدار خودخواه رهبر جوانمردي هم يافت مي شود. به او بياموزيد اگر با کار و زحمت خويش يک دلار کسب کند , بهتر از آن است که جايي روي زمين , پنج دلار بيابد. به او بياموزيد که از باختن پند بگيرد و از پيروز شدن لذت ببرد. او را از غبطه خوردن بر حذر داريد. به او نقش و تاثير مهم خنديدن را يادآور شويد. اگر مي توانيد به او نقش موثر کتاب در زندگي را آموزش دهيد . به او بگوييد بينديشد, به پرندگان در حال پرواز در دل آسمان دقيق شود .به گلهاي درون باغچه و زنبورها که در هوا پرواز مي کنند دقيق شود و بنگرد. به پسرم ياد بدهيد با ملايم ها ملايم و با گردن کش ها گردن کش باشد. به او بگوييد به باورهايش باور داشته باشد.حتي اگر همه بر خلاف او حرف بزنند . به پسرم ياد بدهيد که همه ي حرف ها را بشنود و سخني را که به نظرش درست مي رسد برگزيند. ارزشهاي زندگي را به پسرم آموزش دهيد. اگر مي توانيد به پسرم ياد بدهيد که در اوج غم و اندوه لبخند به لب داشته باشد. به او بياموزيد که از اشک ريختن خجالت نکشد. به او بياموزيد که مي تواند براي انديشه و شعورش مبلغي تعيين کتد.اما قيمت گذاري براي دل بي معناست. به او بگوييد که تسليم هياهو نشود و اگر خود را بر حق مي داند پاي سخنش بايستد و با همه ي نيرو مبارزه کند. در کار آموزش به پسرم نرمي به خرج دهيد اما از او يک نازپرورده نسازيد . بگذاريد شجاع باشد. به او بياموزيد که به مردم باور داشته باشد. توقع زيادي است اما ببينيد که چه مي توانيد بکنيد

بخشي از نامه آبراهام لينكن به معلم پسرش

  قبلا مطالبي در باره  هنر معلم بودن با شما در ميان گذاشتم . اکنون ناچار از بيان  واقعيت هاي تلخي هستم که در مسير تعليم و تربيت وجود  دارد. کساني که در اين وادي قدم مي گذارند  بايد بدانند که راه  هموار نيست و سرزنش هاي خار مغيلان نبايد ايشان را از ادامه ي حرکت  باز دارد . صبر  و شکيبایي  لازم  است تا نهالي  به گل نشيند و ميوه اي شيرين بدهد.

در بيابان گر به شوق کعبه خواهي زد قدم       سرزنش ها گر کند خار مغيلان غم مخور

1  هرچند دانش آموزان حق شناس همواره  ارزش علم و مقام معلم را  پاس مي دارند  و معلمين آگاه و دلسوز  خويش را از ياد نمي برند  اما کساني هم هستند  که نابخردي مي کنند و خاطر شريف  اين انسان هاي آزاده را مي آزارند و پريشان مي‌كنند. تا جایي که  شکوه ي استاد جلال الدين همایي در ابيات زير  به اين نا سپاسان هشدار مي دهد که :

تاجم نمي فرستي تيغم به سر مزن                                مرهم نمي گذاري  زخم دگر مزن

مرهم نمي نهي ، به جراحت نمک مپاش                    نوشم نمي دهي  ، به دلم نيشتر مزن

بر ، نامه ي اميد فقيران قلم  مکش                                     برريشه ي حيات حريفان  تبر مزن

تا بگذري به خير از اين رهگذر سنا                       با رهروان کوي  دم از خير و شر مزن

2   براي يک معلم عاشق کلاس درس معبد  و تخته‌ي سياه  محراب است . وقتي دوران بازنشستگي  او فرا مي رسد  غمي جانکاه سرتاسر وجودش را فرا مي گيرد . او بسان کودکي است که از آغوش گرم و پر از مهر مادر جدا مي شود . همچون ماهي اي است که از امواج خروشان دريا جدا مي شود و دريک تنگ بلورين محبوس مي گردد . آخر  او زنده دلي بوده است که يک عمر سرخي ناب شقايق را کاشته و به هر دانه که در خاک  سر رويش داشته  طعم شيرين شکفتن آموخته است . اکنون  ني وجودش از نيستان جدا شده بدين سبب است که از درد فراق مي نالد

او در محيط خانه  زمزمه ي  دلنواز و روحبخش شاگردانش را نمي شنود  ولي به سرنوشت گل هايي که پرورش داده است مي انديشد . هر لحظه منتظر ديداري و هر زمان در آرزوي پيامي  ( هر زمان آرزويي  هيچ زمان وصلي )

3    خداي بزرگ را سپاسگزارم که به من اين توفيق را داده است تا به مناسبت هاي مختلف ( اعياد ملي و مذهبي  روز معلم و ... ) از بزرگ مرداني که رنج تعليم و تربيت مرا از دبستان تا دانشگاه متحمل شده اند با ارسال نامه يا تلفن ياد مي کنم . در اين رهگذر  گنجينه اي از پاسخ هاي پر از لطف و محبت آنان فراهم آورده ام  که براي افزودن بر معنويت و شکوه اين نوشتار  تصوير برخي از دست نوشته ها را عينا مي آورم . با اين توضيح که :  هرگز  خود را لايق القاب و صفاتي که مرقوم فرموده اند  نمي دانم و همچون قطره ي باراني هستم که از ديدن دريا خجالت زده ام

يکي قطره باران زابري چکيد                     خجل شد  چو پهناي دريا بديد

که جایي که درياست من كيستم؟           گر او هست حقا که من نيستم

متاسفانه امکان مشاهده تصاویر بصورت بزرگتر وجود ندارد
























  من در سال هاي 1328 تا 1340 شمسي افتخار شاگردي اين باغبانان هميشه زنده و سر فراز را داشته ام و هم اکنون نيز خوشه چين خرمن فضل و دانش آنانم . براي عزيزاني که به ديار باقي شتافته اند طلب رحمت و براي ديگران آرزوي سلامتي و سعادت دارم .

تخم وفا و مهر در اين کهنه کشتزار                     آنگه عيان شود که رسد موسم درو

  براي انسان هاي آزاده و عارف يک اشاره کافي است . پيام اين رنج نامه ها چيست ؟ آيا نبايد همين امروز از پيش کسوتان  خدوم و مشعل داران ايمان و احساس و انديشه ي خود يادي کنيم   آنان اهل صفا و پاکي اند و جز  معرفت  و حق شناسي از ما  انتظار ندارند.

 بياييد به جاي آن که به ياد آنان بنشينيم  در کنار آنان بنشينيم که فردا دير است .

                        
   علي اکبر جعفري 22/2/1384

اين مطلب تاکنون 6425 بار مشاهده شده است.
مطالب مرتبط با استاد علي‌اكبر جعفري

پروفسور مریم میرزاخانی، ذهن زیبا، اندیشه پویا، فروتن و شکیبا
در آیینه تاریخ (قسمت نهم) - عصر روشنگری، ادامه دوران رنسانس در شرایطی تازه
در آیینه تاریخ (قسمت هشتم) رنسانس کشف دوباره انسان و جهان
در آیینه تاریخ (قسمت هفتم)-سده‌های میانه ، انجماد فکری و حاکمیت تمام عیار کلیسا
برف نو برف نو سلام سلام
صبح صادق ندمَد تا شب یَلدا نرود
در آیینه تاریخ (قسمت ششم) -اساطیر یونان و آثار حماسی هومر
در آیینه تاریخ (قسمت پنجم) - ارسطو بنیانگذار منطق
در آیینه تاریخ (قسمت چهارم) افلاطون معمار اصلی فلسفه سیاسی
در آیینه تاریخ (قسمت سوم) سقراط
يونان و روم باستان (قسمت دوم)
یونان و روم باستان ( بخش اول )
قلم، نگارنده اندیشه بر کاغذ
دانش برترین شرف آدمی است
خانه تکانی
فرزند زمان خویشتن باش
پشت صحنه حضور استاد علی اکبر جعفری در برنامه زنده سیمای خانواده
سیمای فرزانگان (7) - مروری بر زندگانی استاد بزرگوار، معلّم و خیّر والامقام محمد مهدي صحت
فرهنگ ، نظم ، قانون - بخش دوم
فرهنگ ، نظم ، قانون - بخش اول
سیمای فرزانگان(6) - شادروان استاد سید حسن نوربخش(دبیر)
نيلوفري در سايه سار بيد
مصاحبه دانش آموزان با استاد علي اکبر جعفري
نشاني نوروز
يك كهكشان ستاره (بخش اول) حکيم ابوالقاسم فردوسي )
سيماي فرزانگان 2 - شادروان استاد علي وكيلي
يلدا شب گرم مهربانان جاودان باد
سيماي فرزانگان گلپايگان - دكتر علي عميدي
لبخند
تکنولوژی واحساس
داستان يک زندگي
رفتارهاي مخرب مغز
قورباغه ها
یاد باد آن روزگاران ياد باد
تاشقایق هست زندگی باید کرد
انسان‌ها...
يلدا شب گرم مهربانان جاودان باد
شب چله (یلدا) شب زايش خورشيد و آغاز سال نو ميترايی
پلي بين كوير و دشت
پرستوها به لانه بر مي‌گردند
سخنان پیام آور کربلا حضرت زینب(س) در مجلس یزید
رنگين کمان آرزوها
زندگی درعصر رايانه
سيماي فرزانگان (۵) - مرحوم استاد منوچهر خالصي
سيماي فرزانگان (۴) - مهندس عليقلي بياني ، فرزانه‌اي از جنس آب
سيماي فرزانگان(۳) - دکتر فضل الله اکبری
عشق و دوستي
وصيت داريوش به خشايارشا
زيبايي‌هاي رياضي: فراكتال‌ها
سياه چاله هاي رياضي
زيبايي‌هاي رياضي - كاشي‌هاي خود پوشاننده
سرگذشت عدد "پي"
استاد پرويز شهرياري انديشمند و رياضيداني عاشق بود
معلم و شاگرد
سيماي فرزانگان 2 - شادروان استاد علي وكيلي
سيماي فرزانگان ۱ - دكتر علي عميدي
رمز و راز جاودانگي
انسان محور توسعه است
ماه و پلنگ
معلم قافله‌سالار عشق است (3)
معلم قافله‌سالار عشق است (2)
معلم قافله سالار عشق (1)
بر فراز كهكشان‌ها
لهجه‌ي گلپايگاني شكر است
آواي چلچله‌ها
گلبانگ توحيد در طلوع شقايق
از سكون مرداب تا خروش دريا
بين مرگ و زندگي
چارلي چاپلين به راستي يک معلم بزرگ است


شما هم چند كلمه بنويسيد

آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد.


آب و هوا

پیام های کلی سایت

تماس با ما


كليه حقوق براي پديد آورندگان 
.:: آخاله ::. محفوظ است. | طرح و اجرا : توحيد نيكنامي   | به روز رسانی محتوایی : محمود نيكنامي  
 | .Copyright © 2003-2012 Akhale.ir. All Rights Reserved
|
 | Powered By Tohid Niknami | E-Mail :
Akhale . com @ gmail . com |