آخرين به روز آوري سايت ،دوشنبه ۹ اسفندماه ۱۳۹۵

نرم نرمک میرسد اینک بهار ، خوش به حال روزگار * گر نکوبی شیشه ی غم را به سنگ ، هفت رنگش می شود هفتاد رنگ - فریدون مشیری



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد.


اِگه تو قلاقي من بچي قلاقم
گويند بچه كلاغ از خود كلاغ باهوشتر است (من از تو باهوشترم)

تقدیر اداره کل روابط عمومی و تبلیغات مجمع تشخیص مصلحت نظام از آقای دکتر ابراهیم جعفری


چشم انداز پیشرفت گلپایگان از نگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی - دکتر ابراهيم جعفري

نوید من به مردم گلپایگان ، انتقال آب به این منطقه است. انتقال آب از پشت کوه های زاگرس به منطقه مرکزی کشور آرزوی دیرینه من بوده است. با اجرای این پروژه بزرگ ملی تا یک هزار سال دیگر منطقه مرکزی کشور از این آبی که امروزه به هدر می رود، بهره مند می شود.....


برف نو برف نو سلام سلام - استاد علی اکبر جعفری

برف با بهم‌زدن فعل و انفعالات زمین، آنرا سرزنده و به روز می‌کند تا بهار خجسته از راه برسد. اگر از خاک سرد و تیره، سوسن و بنفشه می‌دمد و در دشت و دمن یاس و یاسمن سَرک می‌کشد به برف نیز، مربوط است


آشنایی با آثار تاریخی گلپايگان در دوره سلجوقی

بی شک دوران اتابکان سلجوقی را می توان، عصر شکوفایی سرزمین پهناور جرباذقان (گلپایگان) نامید. وجود عالمان و شاعرانی همچون نجیب الدین جرباذقانی (صاحب دیوان اشعاری مشتمل بر ۲۰۰۰ بیت) ابن ماکولا عِجلی جرباذقانی و ابوشرف ناصح ابن ظفر جرباذقانی (مترجم تاریخ یمینی) و همچنین احداث بناهای باشکوهی ...


صداي ماندگار - ديه ولايتمون مثل اون قديما نيست - صداي دلنشين استاد محمدعلي سعيدي

بي هُمزبون ، عنوان شعر محلي گلپايگاني ، سروده و با صداي دلچسب استاد محمد علي سعيدي ، شاعر توانمند شهرمان كه در سال 1380 اجرا گرديده است . نكات قابل توجه اين سروده زيبا ، لهجه و گويش واقعي مردم شهر در دهه هاي گذشته ، اشاره به اصطلاحات و ضرب المثلهاي محلي ، يادآوري آنچه در گذشته وجود داشته و ديگر اثري از آن نيست و از همه مهمتر زنده نگه داشتن فرهنگ عامه شهر و اشاره به محصولات معروف هر منطقه و ناحيه است و يك اثر منحصر به فرد را در اين سروده خواهيد شنيد . حتما بشنويد











احمد شاه و احتکار
نخست‌وزیر آماده بود که گندم و جوی احتکاری شاه را به سود مناسب خریداری کند، ولی احمدشاه زیر بار نمی‌رفت و میگفت که به هیچ‌وجه قیمتی کمتر از قیمت پرداخت شده به سایر محتکران پایتخت قبول نخواهد کرد. سرانجام مرحوم مستوفی‌الممالک به مرحوم ارباب کیخسرو شاهرخ که در آن تاریخ از طرف دولت مأمور خرید آرد و غله برای دکانهای نانوایی پایتخت بود، مأموریت داد که شاه را ملاقات و موجودی انبار او را به هر نحو که شده است خریداری کند.

چشم انداز پیشرفت گلپایگان از نگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی
مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی : نوید من به مردم گلپایگان ، انتقال آب به این منطقه است. انتقال آب از پشت کوه های زاگرس به منطقه مرکزی کشور آرزوی دیرینه من بوده است. با اجرای این پروژه بزرگ ملی تا یک هزار سال دیگر منطقه مرکزی کشور از این آبی که امروزه به هدر می رود، بهره مند می شود. سیصد میلیون متر مکعب آب به طور دائم و مطمئن تأثیر فراوانی در گلپایگان ، خمین ، دلیجان ، محلات ، قم و کاشان خواهد داشت. لازم است از این آب گران بها به صورت علمی و با برنامه استفاده شود.

در آیینه تاریخ (قسمت هفتم)-سده‌های میانه ، انجماد فکری و حاکمیت تمام عیار کلیسا
ایران در سده‌های میانه
اگرچه این بحث اساساً به تاریخ قرون وسطی در اروپا می‌پردازد. اما نگاهی گذرا به آنچه میهن ما در این هزار سال (از قرن پنجم تا پانزدهم میلادی) از سرگذراند، ضروری است.
...
آغاز سده‌های میانه در ایران (البته با مسامحه) به پیش از دوران خسرو انوشیروان و به روزگار ساسانیان برمی‌گردد.(...)
بعدها در زمان یزدگرد سوم، با هجوم اعراب به ایران زمین و فتح تیسفون (مدائن) روبرو می‌شویم و خلافت عربی – اسلامی همچون نظام سیاسی و حکومتی بر ایران حاکم می‌شود و خلفای اموی با موالی‌ و بنده‌ خواندن‌ غیر اعراب‌ و بویژه‌ ایرانیان‌ همه را مورد اهانت‌ و تحقیر خود قرار می‌دهند و بویژه در دوره‌ حکومت‌ عبدالملک‌ بن‌ مروان‌ و قدرت‌گرفتن حجاج‌ بن‌ یوسف‌ در سرزمین‌های‌ غربی‌ و مرکزی‌ ایران‌، قیام‌های‌ آزادی‌خواهانه‌‌ را با قساوت تمام سرکوب‌ می‌کنند.

برف نو برف نو سلام سلام
وقتی برف می‌بارد هر آنچه در مورد آن خوانده و شنیده‌ایم‌ یکی بعد از دیگری جلوی چشمان‌مان ظاهر می‌شود. دوران کودکی، آدم برفی و برف‌بازی، پارو کردن کوچه و پشت بام، دست‌های سرمازده، کرسی، لبوی داغ، پیست اسکی آبعلی، قلّه توچال و تله کابین‌ آن، برفه چال(محل ذخیره برف)، برف‌شیره(برف آمیخته به شیره انگور)...

طبیعت گلپایگان گنجینه گیاهان دارویی
ازنعمت های بزرگی که خداوند متعال در اختیار همشهریان قرار داده ، این است که در مراتع و ارتفاعات کوهستانی گلپایگان ، انواع گیاهان با خواص مختلف یافت می شود که دارای مصارف خوراکی ، دارویی و صنعتی می باشند ؛ به طوری که وجود ده ها گونه گیاهی ، شهرستان ما را به گنجینه ای با ارزش در دل طبیعت تبدیل کرده است.

آخاله در 14 سالگی
سایت آخاله در درج صفحات اول روزنامه های کشور در هر روز و همچنین در وارد کردن صفحات روزنامه محلی صدای گلپایگان اقدام نموده که یک شاهکار به شمار می آید. ملاحظه میفرمایید که سایت در بسیاری از زمینه ها موفق بوده است.
هماهنگی ها و وارد کردن تمامی مطالب در اثر تلاش بی وقفه مدیر و گردانندگان سایت بوده است مضافا" بر آنکه از این گرا میان مقالات زیبا و جذاب و سراپا احساس را در سایت می بینیم .....

لباس هاي آخاله از يک سالگي تا ۱۴ سالگي
در آستانه ۱۴ سالگي آخاله

صبح صادق ندمَد تا شب یَلدا نرود
شب یَلدا در گلپایگان
در گذشته بیشتر میوه‌ها فصلی و کم بود، خانواده‌ها انار و به و هندوانه و... را در جای مخصوص نگهداری می‌کردند و شب یَلدا روی کرسی می‌چیدند.
چند ماه به زمستان مانده، انگور(کشمش و عسگری) را از سقف صندوق‌خانه(اتاقی خنک) می‌آویختند، تا شب چله(یَلدا) کنار میوه‌های دیگر روی کرسی بگذارند.
اگر مادر بزرگ‌ها در آوردن تنقلات تاخیر می‌کردند کوچکترها با هم می‌خواندند:
«هر که نیارد شب چره - انبارش موش بچره»

آشنایی با آثار تاریخی گلپايگان در دوره سلجوقی
بی شک دوران اتابکان سلجوقی را می توان، عصر شکوفایی سرزمین پهناور جرباذقان (گلپایگان) نامید. وجود عالمان و شاعرانی همچون نجیب الدین جرباذقانی (صاحب دیوان اشعاری مشتمل بر ۲۰۰۰ بیت) ابن ماکولا عِجلی جرباذقانی و ابوشرف ناصح ابن ظفر جرباذقانی (مترجم تاریخ یمینی) و همچنین احداث بناهای باشکوهی همچون مناره، مسجد جامع، بازار چهار سوق و گنبد و پلهای مواصلاتی در این دوره حساس از تاریخ ایران زمین، خود دلیلی بر این مدعاست

در آیینه تاریخ (قسمت ششم) -اساطیر یونان و آثار حماسی هومر
ادبیات یونان باستان را با آثار حماسی هومر، شاعر نابینایی که در قرن هفتم و هشتم پیش از میلاد می‌زیسته بررسی می‌کنند، هر چند که یونان آن روز، دارای ادبیات منظوم، سروده‌های مذهبی توأم با موسیقی، بدیهه سرایی و شعر غنایی نیز بوده‌، اما هومر توانست سپیده دم تاریخ حیات یونان را در دو اثر ماندگار خود به نام‌های «ایلیاد» و «ادیسه» چنان ترسیم کند که تا به امروز تازه و شاداب بماند

نقش کتابخانه آیت الله محمدی در توسعه فرهنگی گلپایگان
گلپایگان از دیرباز تا کنون با راه اندازی کتابخانه ها به عنوان کانون دانایی و خردورزی ، زمینه دستیابی دانش پژوهان را به متون علمی و ذخائر فرهنگی فراهم ساخته است.. گلِ سرسبد کتابخانه های عمومی اين شهر ، کتابخانه باعظمت آیت الله محمدی گلپايگاني می باشد که در سال 1390 با فضایی بیش از 3000 متر مربع ، در سه طبقه احداث گردید. این کتابخانه که دارای بیش از ۳۰ هزار عنوان کتاب فارسی و ۵ هزار منبع عربی و انگلیسی و منابع گرانبهای خطی و سنگی است و در استان اصفهان ممتاز و یگانه بوده و در ردیف کتابخانه های استاندارد در سطح کشور قرار دارد

یادمانه - کلوخ پز
انگیزه پرداختن به کوره "کلوخ پز" نه فقط برای خوردن چند عدد سیب زمینی بلکه برای ورزش روان و بهانه ای برای احیای داشته هایمان است که اینک نام و یادی از آنها نیست .
کوره سیب زمینی یادگار قشنگ گذشتگان این شهر است که قبل از طعم خوش سیبش ، زبانه کشیدن آتش در میان کلوخهایش مفرح است

میراث ناملموس گلپایگان
دشت گلپایگان به مساحت ۷۰ هزار هکتار ، در ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. این دشت توسط چاه های آب، قنوات (سفاله زن، لهرامش و…) و سد گلپایگان مورد آبیاری قرار می گیرد. آب سد گلپایگان توسط نهر اصلی با نام هارون به محلی بین رباط حسن حافظ و رکابدار،

در آیینه تاریخ (قسمت پنجم) - ارسطو بنیانگذار منطق
در میان یونانی‌ها نخستین دانشمندی که به گردآوری و دسته‌بندی و نوشتن دانش بشری پرداخت و فلسفه را به‌عنوان «دانش هستی» تعریف کرد، ارسطو بود. وی در رشته‌های گوناگون از فیزیک و متافیزیک و دولت و اخلاق، گرفته، تا زیست‌شناسی و منطق و سیاست و شعر، تحقیق کرده‌است.
ارسطو دانش بشری را به سه بخش عمده فلسفه ادبی، فلسفه عملی و فلسفه نظری تقسیم می‌کند.

پیرایه های ناسازگار با فرهنگ عاشورا
براي برخی از مداحان چندان مهم نیست که چه می خوانند؟ و چقدر به آن اعتقاد دارند؟ مهم نحوه خواندن و جذابیت های بصری و شنوایی آن است. تمام کسانی که در جریان پیروزی انقلاب اسلامی ایران و دوران دفاع مقدس بودند ، می دانند که محرم و قیام امام حسین (ع) ، نقش انکارناپذیری در شکل دادن به انگیزه های عمومی مردم ایفا کرد. ولی این تحول زمانی رخ داد که که مضمون های واقعی این قیام در قالب مناسک و آیین های عزاداری وارد شد

حریم حیات‌وحش" موته "زیر چکمه‌ قاتلان
پناهگاه حیات وحش" موته "از سال ۴۶ به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شده و بر این اساس ساخت جاده آسفالته در میان این دشت از ابتدا اشتباه بوده است، با توجه به اینکه این جاده پناهگاه را به دو قسمت تقسیم کرده است و حیوانات هنگام تردد و مهاجرت از میانه این جاده عبور می کنندو شب‌ها از نور ماشین‌ها می هراسند.

بدین ترتیب برخورد حیوانات بیگناه به ویژه آهوان با خودروهای عبوری که غالبا با سرعت بسیار بالا در این جاده در حال تردد هستند، مرگ آنها را رقم می‌زند و نکته تاسف انگیز اینکه برخی ماشین‌های عبوری نیز به عمد با حیوانات تصادف می‌کنند.

در آیینه تاریخ (قسمت چهارم) افلاطون معمار اصلی فلسفه سیاسی
نخستین فیلسوفی که آثار مکتوب از او به جا مانده، افلاطون است. پدرش برای او بهترین معلم موسیقی، فلسفه، ژیمناستیک، ادبیات و ریاضی را گرفت و فیثاغورث تأثیر زیادی در او گذاشت. افلاطون در بیست سالگی برای تکمیل معارف خود شاگرد سقراط هم شد.
آثار افلاطون حاصل مناظره و گفت و شنودهای اوست. مهم‌ترین کتابی که از وی به جای مانده رسالهٔ جمهور(جمهوریت) است.
رسالهٔ جمهور، حاصل مکالمات سقراط با برادر افلاطون و چند فرد دیگر است.

حاج صادق آهنگران ،حلقه ای میان عقل و عشق در دوران دفاع مقدس
از ویژگی های نوحه های آهنگران این است که در آن ها مفهوم و مصداق کنار یکدیگرند. یعنی در عین این که نغمه ها و نوحه هایش ، دارای عمیق ترین مفاهیم و معارف انتزاعی معنوی است، کاملا ماهیت انضمامی دارد . یکی از دلایل استقبال ازکارهای آهنگران این است که مخاطب رویکردهای آرمان گرایانه و واقع گرایانه را به هم آمیخته می بیند. به زبان دیگر یک نوع بازآفرینی فضای ایده آل در فضای واقعی است. شاید بتوان گفت نوحه های او ترکیبی از نظر، هنر و خبر می باشد ؛ هم رسانه ، هم منبر و هم به نوعی درام است.

در آیینه تاریخ (قسمت سوم) سقراط
در آرای امثال تالس و سقراط، ما به مطالبی برمی‌خوریم که سر درنمی‌آوریم و به نظر ما تناقض جلوه می‌کند، اما آنچه برای ما قابل فهم نیست یا با تناقض همراه است، در گذشته (در فرهنگ شفاهی و گفتار بنیاد) قابل فهم بوده و تناقض هم محسوب نمی‌شده‌است. مثلاً تالس بر این عقیده بود که آب مادةالمواد است، و دیگر چیزها را ساخته‌شده از آب می‌دانست، و گمان می‌کرد که زمین بر روی آب ایستاده‌است که البته و صدالبته امروزه برای ما، جای چون و چرا دارد. فهم اینگونه مطالب بدون توجه به فرهنگ گفتار بنیاد و نوشتار بنیاد و تفاوتهای فرهنگ شفاهی و فرهنگ نوشتاری ممکن نیست.



آیت اله حاج سید ابوطالب محمودی (ره)
حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابوطالب محمودی در سال 1305 هجری شمسی در روستای گوگد از توابع شهرستان گلپایگان دیده به جهان گشود.
پدرش یک کشاورز ساده بود اما با درک استعداد درخشان فرزندش، وی را از هفت سالگی در همان روستا و در جوار امامزاده عمران بن علی به مدرسه میرزا هدایت‌الله وحید می‌فرستد. آنجاست که سید ابوطالب، قرآن و دروس مکتبی را نزد شیخ ابوالفضل اسعدی می‌آموزد ....این عالم مجاهد سرانجام در چهاردهم شهریور ماه سال 1372 و در حادثه رانندگی در مسیر بزرگراه قم – تهران در حین ماموریت، دعوت حق را لبیک گفت و دوستان و بستگان و مریدانش را در سوگ نشاند.



1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15

آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد.


آب و هوا

پیام های کلی سایت

تماس با ما


كليه حقوق براي پديد آورندگان 
.:: آخاله ::. محفوظ است. | طرح و اجرا : توحيد نيكنامي   | به روز رسانی محتوایی : محمود نيكنامي  
 | .Copyright © 2003-2012 Akhale.ir. All Rights Reserved
|
 | Powered By Tohid Niknami | E-Mail :
Akhale . com @ gmail . com |