[7 آذر 91]
به گزارش خبرگزاری فارس از گلپایگان بزرگداشت نهضت عاشورا در گوشه و کنار سرزمین ایران با آداب و سنن خاص و به اشکال مختلف و با عزاداریهای سنتی اجرا میشود.
سومین روز عزاداری امام حسین(ع) و شهادت امام زین العابدین(ع) در شهر گوگد نیز از قدیم با شوری وافری برپا میشده است به طوری که هیئتهای عزاداری از نخستین ساعات روز 12 ماه محرم با حضور در خیابانهای شهر و تجمع در مسجد جامع و میدان توحید این شهر به سوگ سرور و سالار شهیدان مینشینند.
این آیین برطبق گفته پیرغلامان اهلبیت و کهنسالان شهر گوگد بیش از یکصد سال قدمت دارد و همه ساله بنا به فرمایش حضرت آیت الله گلپایگانی(ره) و بیت محترم ایشان در روز 12 ماه محرم برپا میشود و شهر یک پارچه تعطیل و سیاهپوش است و مردم از شهرها و روستاهای همجوار در این آیین باشکوه شرکت میکنند.
از جمله آداب و سنن عزادارای امام حسین(ع) در شهر گوگد می توان به روضه خوانی، نوحه سرایی و مرثیه خوانی، برداشتن علم و علمات، کتل و بیرق ، نخل برداری نام برد.
نخل برداری نماد و نشانه تشییع جنازه حضرت سیدالشهدا(ع) در روز عاشوراست درشهر گوگد دو نخل با نامهای «نخل مسجد» یا «پانخل» و دیگری با نام «نخل مسجد امام حسن مجتبی (ع)» وجود دارد.
مردم شهر گوگد این نخلها را در دهه اول محرم آماده میکنند و لباس سیاه میپوشانند و نحوه پوشاندن لباس به نخل در شهر گوگد بر خلاف سایر نقاط کشور بسیار ساده و بدون تشریفات است.
ابتدا نخل را با گلاب کاشان معطر میکنند، سپس لباس سیاه نخل، معروف به چادری، را با فریادهای «یاحسین» بر نخل میپوشانند و پارچههایی سبز رنگی که نشان از آقایی و سیادت سادات بنی فاطمه است، به صورت عمامه بالای نخل میبندند.
پیراهن مانندی که آغشته به خون است را به نشانه شهادت به قسمت عقب نخل میآویزند و به برخی نخلها شمشیر، خنجر، سپر، کلاه خود و آیینه نیز نصب میکنند.
دستجات عزاداری پشت سر نخلها حرکت میکنند و پس از استقرار در مسجد جامع و میدان توحید که در نزدیکی مسجد جامع قرار دارد به عزاداری میپرازند و افراد نذورات خود را به صندوقهای نخلها میاندازند و پارچههای سبز به آنها آویزان میکنند.
در سالهای گذشته این مراسم با سخنرانی مسئولان شهرستان همراه بوده است
اين مطلب تاکنون 2157 بار ديده شده است.
|
|