آخرین به روز آوری سایت چهارشنبه ۸ فروردین ماه ۱۴۰۳

نوروز نشانی ز بهاران دارد * یاد خوشی از دیار یاران دارد * این آتش عشقی که نهان در دل ماست * آتشکده ای به نام ایران دارد



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد...



دارو درمانی دربیماری های التهابی آرتریت روماتویید و نقرس


پوشاک (برند)


نمادی شایسته در آیینه فرهنگ گلپایگان - دکتر ابراهیم جعفری


یادی از گلپایگان - استاد سعیدی


مهندس علیقلی بیانی ، فرزانه‌ای از جنس آب - استاد علی اکبر جعفری

در آغاز مسول ساختن سد اختخوان مهندس طالقانی بود ولی به علت ساختن سد کرج استعفا داد و مهندس علیقلی بیانی که رشته تحصیلی اش مرتبط با سدسازی و لوله کشی شهرها بود به اختخوان رفت و دوسال و نیم آن جا ماند و کار سد را به سرانجام رساند.


" سمنو " به یاد "بی بی" ..... توحیدنیکنامی

ننه جون من سمنو می‌خواهم یار شیرین دهنو می‌خواهم
عاشقم من به لقای سمنو سر و جانم به فدای سمنو
سمنو خوب تر از جان من است سمنو شیره‌ی دندان من است
من که در مطبخِ تو آشپزم سمنو را به جه شکلی بپزم؟
ننه جون ارث به اولاد بده سمنو را تو به من یاد بده


ویدئوی مناره سلجوقی گلپایگان

مناره سلجوقی گلپایگان که از آن به عنوان بلندترین مناره آجری نام می برند ، گویی امتداد پیشینه کهن این خطه را برابر دیدگان هر هنر دوستی آشکار می کند این بنا که به عنوان بلندترین مناره آجری سلجوقی قرن پنجم هجری قمری ایران از آن یاد شده با قدمتی حدود 900 سال همچنان در برابر عوامل طبیعی زلزله، باد، باران، سرما و گرما سرفراز برجای مانده است.











انتقال سنگ‌نگاره‌های گلپایگان توسط تیم پژوهشکده باستان‌شناسی کشور
[3 آبان 93]

فارس گزارش می‌دهد
انتقال سنگ‌نگاره‌های گلپایگان توسط تیم پژوهشکده باستان‌شناسی کشور
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلپایگان گفت: از چهارم آبان ماه تیم تخصصی پژوهشکده باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی فاز نخست مطالعات، بررسی، مستندنگاری و انتقال سنگ‌نگاره‌های گلپایگان ‌را آغاز می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از گلپایگان، سنگ‌نگاره‌ها یا هنرهای صخره‌ای هر‌گونه خط و نقش به جای مانده از دستان بشر بر بستر سنگ‌ها و صخره‌ها هستند و یکی از کهن‌ترین آثار تاریخی به جای مانده از انسان‌ها به شمار می‌روند و می‌توان آنها را مادر هنر، خط و فرهنگ‌ها دانست.

انسان‌های کهن بسیاری از عقاید، آداب و رسوم و باورها و شیوه‌های زندگی خویش را با هدف ماندگاری و رساندن پیامشان به دیگران بر پیکره سنگ‌ها نقش می‌کردند.
در شهرستان گلپایگان بزرگ‌ترین و کامل‌ترین مجموعه سنگ‌نگاره‌ها و نقوش صخره‌ای از لحاظ تنوع موضوعی، زیبایی نقوش، قدمت، تنوع سبک حکاکی، فراوانی و گستردگی وجود دارد و بزرگ‌ترین این نقش‌ها در منطقه غرقاب گلپایگان نقش بز کوهی با ابعاد 112 در 90 سانتیمتر است.

تاکنون بیش از 10 نمونه خط پهلوی (مربوط به دوران ساسانیان) و برخی نشانه‌های خط هندسی ایلامی در مجموعه سنگ‌نگاره‌های گلپایگان کشف شده است.

از سال 1386 پروژه سد مخزنی کوچری برای تنظیم آب انتقال یافته از سرشاخه‌های دز، در پایین‌دست سد گلپایگان و در هشت کیلومتری جنوب غربی شهرستان گلپایگان آغاز شد و آب حاصل از این سد در رودخانه لعل بار (قم‌رود) از حاشیه شهر گلپایگان می‌گذرد و در ادامه به منطقه غرقاب وارد می‌شود.

سد کوچری بخشی از حوضه آبریز سرشاخه‌های واقع در استان لرستان و همچنین بخشی از حوضه قم‌رود واقع در استان‌های اصفهان، مرکزی و قم را شامل می‌شود و انتقال آب به ایران مرکزی از رودخانه‌های دره لکو، دره دزدان و دره دایی صورت می‌گیرد.

هدف از احداث سد کوچری طرح انتقال 120 میلیون مترمکعب آب در سال از سرشاخه‌های دز به سد کوچری و تصفیه‌خانه دود هک جهت تأمین آب شرب و صنعت و در درازمدت شهرهای گلپایگان، خوانسار، خمین، محلات، نیمور، سلفچگان و قم بوده است بنابراین ضرورت وجود چنین سد عظیمی و آب‌رسانی به چندین شهر کشور امری ضروری به نظر می‌رسد.

به طور قطع با تکمیل سد کوچری، منطقه کوچری به زیر آب می‌رود و توجه گردشگران به امتداد رودخانه کوچری و به خصوص به مناطق پشت‌کوه و تنگه غرقاب جلب می‌شود و برنامه‌هایی جهت ساماندهی گردشگری در این مناطق در پیش است.

با توجه به سنگ‌نگاره‌هایی که در منطقه غرقاب و کوچری وجود دارد لازم است اقدامی در این زمینه صورت گیرد تا گردشگران و مسافران اطلاع بیشتری از چگونگی پیدایش این سنگ‌نگاره‌ها به دست آورده و شرایط نگهداری و آموزش‌های لازم برای حفاظت و نگهداری و جلوگیری از تخریب این آثار تاریخی را ببینند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلپایگان امروز در حاشیه حضور کارشناسان پژوهشکده باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: این کتیبه‌ها در دامان طبیعت و در زمان‌های متوالی صحیح و سالم باقی مانده‌اند و نمی‌توان به سادگی از اهمیت توجه به مکان‌یابی آن توسط بشر در قرون گذشته به سادگی بگذریم، چرا که نگهداری و حفاظت این آثار معتبر تاریخی در جایی دیگر غیر از بستر موجود موجب نابودی آن در گذر زمان می‌شود.

مهدی نوبخت یکی از دلایل مخالفت با انتقال آثار سنگ‌نگاره به موزه و یا محل امن دیگری را جنس سنگ این کتیبه‌ها عنوان کرد و گفت: اغلب جنس این سنگ‌ها از نوع لایه‌ای "شیست" است و جنسی بسیار حساس و آسیب‌پذیر دارد و استفاده از رزین و سایر مواد جهت تثبیت و استحکام‌بخشی جهت انتقال کاری سخت و بسیار پرهزینه است و باید از انتقال بی‌هدف و تنها برای نجات‌‌بخشی جلوگیری شود و احتمال دارد خودمان موجب نابودی آثار منحصر به فرد تاریخی شویم و بهتر است این قاب‌های نفیس در همان محل خود باقی بماند.

وی خاطر نشان کرد: انتقال قسمتی از سنگ‌نگاره‌های منطقه کوچری به محلی تحت عنوان سایت موزه نیازمند زیرساخت‌هایی است که ایجاد اماکن اقامتی و پذیرایی برای گردشگران و توریست‌های داخلی و خارجی از آن جمله است.

این مسئول به ثبت ملی سنگ‌نگاره‌های گلپایگان پرداخت و یادآور شد: در سال 78 سنگ‌نگاره‌های منطقه غرقاب به شماره 2619 و در سال 84 سنگ‌نگاره‌های منطقه کوچری به شماره 12959 در زمره ثبت ملی آثار تاریخی ایران قرار گرفته است.

نوبخت با بیان اینکه پیگیری‌های مستمری از سال 1390 تا به امروز توسط سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان و گلپایگان و فرمانداری شهرستان برای انتقال سنگ‌نگاره‌های کوچری انجام شده است، تصریح کرد: این پیگیری‌ها به نتیجه منجر شد و از چهارم آبان 93 تیم سه نفره تخصصی پژوهشکده باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گلپایگان حضور دارند.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلپایگان ضمن تشکر از مسئولان پروژه انتقال آب سد کوچری که در این مسیر همکاری مناسبی را داشته‌اند‌، گفت: تیم تخصصی پژوهشکده باستان‌‌شناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با سرگروهی دکتر کاظم عرب (عضو گروه باستان‌شناسی سازمان) فاز نخست انتقال سنگ‌نگاره‌های کوچری و مطالعات و بررسی و مستند‌نگاری بر روی این سنگ‌نگاره‌ها را آغاز می‌کنند

اين مطلب تاکنون 2114 بار ديده شده است.

نام و نام خانوادگي:
پست الکترونيک:
سايت يا وبلاگ:
متن پيام:
تصوير امنيتي:



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد.


آب و هوا

پیام های کلی سایت

تماس با ما


كلیه حقوق برای پدید آورندگان 
.:: آخاله ::. محفوظ است. | طرح و اجرا : توحید نیكنامی   | به روز رسانی محتوایی : محمود نیكنامی  
 | .Copyright © 2003-2012 Akhale.ir. All Rights Reserved
|
 | Powered By Tohid Niknami | E-Mail :
Akhale . com @ gmail . com |