به گزارش فارس از گلپایگان، اغلب کشورهای اروپایی که دارای صنعت هواپیمایی پیشرفته هستند پیوسته در پناه کوشش و زحمات طاقتفرسای مهندسان کارآزموده و دانشمندان لایق خود توانستهاند کشورشان را به توسعه صنعتی برسانند و از دسترنج و تکنیکهای برتر خود سایر کشورها را نیز بهرهمند کنند.
در دنیایی که بهسرعت بهطرف دانش و صنعت پیش میرود، حصول خودکفایی و حفظ استقلال کشور و رفع وابستگی در تمامی جهات زمانی میسر است که کوشش پیگیر در جهت شکوفایی و هر چه بارورتر کردن استعدادهای نهفته انجام گیرد.
در این گزارش شاهد اختراعی نویدبخش در کشور هستیم که بیشک بازتابی از توانایی مخترعان کشور در جهت تولید و توسعه صنعت هوا و فضای کشور در مقیاس جهانی و نمایشی از مدیریت آگاه و تعهد به کشور، تخصص، تجربه و وجدان کاری است.
*طرح ایمن اتاقک هواپیما اختراعی نوین که مغفول ماند
طرح ایمن اتاقک هواپیما ابتکاری نوین در صنعت هوایی کشور است که با هدف حفظ جان سرنشینان و تمام افرادی که در هدایت هواپیما نقش دارند توسط مخترع گلپایگانی طراحی و ساخته شده است اما این طرح به دلیل کمتوجهی برخی مسؤولان کشور مغفول ماند.
اختراعات این مخترع را میتوان در سه محور صنایع معلولین، صنایع خودروسازی و صنایع هوایی تقسیم کرد.
سیدمهدی شریفزاده مخترع گلپایگانی در گفتوگو با خبرنگار فارس در گلپایگان در این خصوص اظهار داشت: با توجه به اینکه هر ساله حوادث مرگ ناشی از سقوط هواپیما را در کشور شاهد بودیم و تعداد کثیری از عزیزان هموطن ما در اثر سقوط هواپیما جان خود را از دست میدهند ایده طراحی ایمن اتاقک هواپیما به ذهنم رسید.
وی با بیان اینکه با ایده و فکر خود توانستم طرحی برای هواپیما پیادهسازی کنم که پس از سقوط هواپیما از مرگ خلبان و سرنشینهای هواپیما جلوگیری شود، افزود: در سال 80 پس از دو سال طرح و برنامهریزی، ایمن اتاقک هواپیما را ساختم که با آزمایشهایی که روی آن انجام شد مورد تأیید دانشگاه صنعت هوایی کشور قرار گرفت.
این مخترع گلپایگانی کاربرد استفاده از ایمن اتاقک هواپیما در صنعت هوایی کشور را راهی در جهت جلوگیری از مرگ سرنشینان و تمام افرادی که در هدایت هواپیما نقش دارند پس از سقوط هواپیما عنوان کرد.
وی با بیان اینکه اخیراً توسط شخصی در کشور اکراین این طرح به صورت پویانمایی طراحی شده است که در رسانههای ملی کشور مورد بازتاب قرار گرفته است، ابراز داشت: متأسفانه طرح ایمن اتاقک هواپیما که به صورت واقعی در سال 80 ساخته شد و مورد تأیید صنعت هوایی کشور قرار گرفت از سوی مسئولین کشوری مغفول مانده است.
شریفزاده ابراز داشت: تاکنون به دلیل علاقهای که به کارهای ابتکاری و تحقیقاتی داشتم طراحی و ساخت سیستمهای مختلفی را انجام دادم.