به گزارش خبرگزاری فارس، در 7 صفر المظفر سال 1426 هجری قمری برابر با 27 اسفندماه 1383، آیتالله لطفالله صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید در واکنش به کار بزرگ معلم یکی از نوادگانشان در بیان و روشنساختن انحراف درس هفدهم فارسی دوم دبستان(بخوانیم) که درباره تمجید برخی عادات و رسوم جاهلی بود، نامه تقدیر و تشکری نوشت که در ادامه میآید:
بسم الله الرحمن الرحیم
آقای آموزگار خوب و متعهد؛
سلام علیکم ورحمة الله
نوه اینجانب علی فقیهی رضائی برای من گفت که آموزگار، این درس را که متضمن تشویق به برگزاری مراسم آنچنانی چهارشنبهسوری به عنوان جشن، و همچنین سفره هفتسین و سیزده بهدر است، که به ما داد، آن را بیمعنی و لغو دانست، و به دانشآموزان درواقع، زشتی آن را اعلام نمود که نباید به آنها پایبند بود.
* دوری کردن مردم متمدن از خرافات
آموزگار عزیز و محترم!
شما به هر لفظ و بیانی که این نکته را برای دانشآموزان یادآور شدهاید، قابل تقدیر است. اینگونه عادات اگر هم روزگاری در اثر جهل و نادانی، برنامه و رسم بوده است، باید مردم پیشرفته و مترقی و ملتی، مثل ایران، پیوند خود را با آن قطع نماید و آنها را مربوط به دورانهایی بداند که سایر ملل هم، کموبیش گرفتار عادات جاهلانه، و زشت و لغو و زیانبخش بودهاند، مثلاً عربها قبل از اسلام، دختران خود را زندهبهگور میکردند که بسا یک نفر، چند دختر دوستداشتنی خود را با قساوت، زندهبهگور نموده بود، و همچنین در مصر، همهساله - مثل به قول تهیهکنندگان فارسی دوم: جشن چهارشنبهسوری- جشن عروس نیل داشتند و طی مراسم مفصل و برنامههای رقص و آواز، زیباترین دخترها را انتخاب میکردند و بعد از سه روز جشن، آن دختر را که عروس دریای نیل نامگذاری کرده بودند، با ساز و آواز در رود نیل میانداختند تا نیل با عروسش هم آغوش شود، و آب آن کم نشود.
* مقاومت احیاگران خرافات، مایه شرمساری است
همانگونه که میبینید احیاگرهای رسم خرافاتی چهارشنبهسوری دست از آن برنمیدارند و متأسفانه در یک کتاب درسی رسمی که میلیونها کودک دانشآموز باید از آن درس بگیرند، و فهم و عقل و شعور بیاموزند، آن را درس میدهند و اسباب شرمساری برای ملت بزرگ و مسلمان ایران فراهم مینمایند، مصریها هم به آسانی حاضر به دست برداشتن از این برنامه عروس نیل نبودند.
وقتی اسلام در آنجا وارد شد و بنا شد که این عادت مثل عادات زشت دیگر متروک و تعطیل شود، خرافاتپرستها یا ملیگراها راضی نمیشدن و عاقبت در اثر اصرار آنها تا سه سال، برنامه عروس نیل به طور مصنوعی و با مجسمه عروس برگزار شد.
*خط بطلان اسلام بر عادات زشت و خرافات
اسلام، همانطور که در عربستان بر آن عادات نکوهیده که از آن جمله زندهبهگور کردن دختران بود، بهشدت مبارزه کرد، و در قرآن در مثل آیات کریمه «وَ إِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ، بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ» و یا آیات «وَ إِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثَى ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدّاً وَهُوَ کَظِیمٌ، یَتَوَارَى مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ مَا بُشِّرَ بِهِ أَیُمْسِکُهُ عَلَى هُونٍ أَمْ یَدُسُّهُ فِی التُّرَابِ أَلَا سَاءَ مَا یَحْکُمُونَ»؛ آن را محکوم نمود، عادت عروس نیل را در مصر بر انداخت و در ایران نیز بر بدترین عادات و افتخارات زشت که نشانه جهل و نادانی است- خط بطلان کشید و شایسته ملت آگاه و بزرگی، مثل ایران نبود که گرفتار این عادات باشد و به افسانههای هفتخوان و ضحاک مار بر دوش فخر کند.
* آموزگار متعهد، خیانت به اندیشه شاگردان را نمیپذیرد
حاصل سخن این است که این آگاهی و این استقلال فکر ستودنی است که حاضر نمیشوید به دانشآموز و شاگرد خیانت کنید و از کودکی، اندیشه او را تاریک و به انحراف بکشانید.
شما بر عکس تهیهکننده آن درس و اداره نگارش و بلکه وزارت محترم آموزشوپرورش، سزاوار تحسین و جایزه هستید. حقیر میدانم که اکثریت قریب به اتفاق معلمان در همه مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستانی، همین درک و فهم و روشنبینی و تعهد را دارند.
خداوند متعال ما را و همه ملت مسلمان ایران را حقشناس این معلمان قرار دهد.
والسلام.