به گزارش پایگاه خبری ربیع،دوازدهمین برنامه از دهمین جشنواره نخستین واژه آب در گلپایگان با حضور بیش از ۶۰۰ دانش آموز مقطع اول ابتدایی برگزار شد.

مدیرآبفا گلپایگان گفت بدلیل منابع آبی کافی در شهر گلپایگان مردم در این شهرستان هنوز با بحران کم آبی مواجه نشدند و همین امر بسیار مؤثر در میزان مصرف سرانه آب در این منطقه دارد.

دهقادنی با اشاره به میزان مصرف سرانه آب در گلپایگان گفت: درحال حاضر میزان مصرف سرانه آب خانگی در گلپایگان ۱۸۰ لیتر در شبانه روز برای هر نفر می‌باشد در حالیکه این رقم در سال گذشته ۲۲۰ لیتر در شبانه روز بوده است.

وی به نقش اجرای برنامه‌های فرهنگی در کاهش مصرف سرانه آب در گلپایگان پرداخت و تصریح کرد: درچند سال گذشته بادر نظر گرفتن برنامه‌های فرهنگی مانند تعامل با اداره آموزش و پرورش، همچنین نصب بنر و توزیع بروشورهایی که راههای مصرف بهینه آب را به شهروندان آموزش می‌دهد توانستیم تا حدودی مصرف سرانه آب را در شهرستان گلپایگان کاهش دهیم.

مدیرآبفا گلپایگان اعلام کرد: تنها در صورتی شاهد کاهش مصرف سرانه آب در گلپایگان می‌توانیم باشیم که اجرای برنامه‌های فرهنگی مانند جشنواره نخستین واژه آب و … تداوم یابد چرا که مردم این شهرستان هنوز وقوع بحران کم آب را باور ندارند.

در ادامه این برنامه حبیب اله جمالی رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان گلپایگان عنوان کرد: هم اکنون بیش از ۷ هزار دانش آموز ابتدایی در گلپایگان مشغول به تحصیل هستند که از این رقم بیش از هزار و ۳۰۰ دانش آموز در مقطع اول ابتدایی می‌باشند

وی اعلام کرد: قطعاً فرهنگ سازی مصرف بهینه آب باید با همکاری و تعامل آموزش و پرورش صورت گیرد و اداره آموزش و پرورش گلپایگان هم در این زمینه برنامه‌هایی در دستور کار قرار داده است

مدیر اداره آموزش و پرورش گلپایگان گفت: در سال گذشته مدرسه شهید نوری در مقطع متوسطه اول به منظور استفاده بهینه از پساب که در آبخوری مدرسه تولید می‌شود سیستمی راه اندازی نمود که هرز آب را جمع آوری می‌نمایند وسپس برای آبیاری فضای سبز مدرسه مورد استفاده قرار می‌گیرد بطوریکه در طول ۳ هفته بیش از ۲ هزار لیتر پساب جمع آوری شد.

همچنین در این برنامه طاهره زنوبی معلم کلاس اول مدرسه اشرفی اصفهان گفت: دانش آموزان ابتدایی اصولاً باراههای مصرف بهینه آب کم و بیش آشنا هستند چراکه علاوه بر آموزش‌هایی که در محیط مدرسه فرا می‌گیرند در چند سال اخیر رسانه‌ها هم به ویژه صدا و سیما هم بخوبی دراین خصوص موفق عمل کرده آنچه حلقه مفقوده در این زمینه است آموزش اولیاء می‌باشد زیرا بر اساس نقطه نظرات و گفته‌های دانش آموزان اولیاء آنچنان راههای مصرف بهینه آب را لحاظ نمی‌نمایند حتی دانش آموزان می گویند ما به والدین خود می گوییم آب را درست مصرف کنند ولی آنها توجهی نمی‌کنند این در حالیست که هرچقدر آموزش مصرف بهینه آب ازسوی نهادهای مختلف صورت گیرد تا زمانیکه والدین بعنوان الگوهای اصلی کودکان آب را بدرستی مصرف نکنند نمی‌توان امیدوار به نتیجه مطلوب بود.

حسام مرجانی دانش آموز کلاس اول مدرسه امیرکبیرگفت: نه توی مدرسه نه پدر و مادرم بهم یاد ندادن که آب را چطور درست مصرف کنم اما توی پیش دبستانی بهم یاددادن که آب را با باز گذاشتن بی مورد هدر ندهم و در پاسخ به اینکه آیا تا به حال به کسی که آب را هدر می‌دهد تذکر دادی؟ گفت: نه چونکه نمی دونستم، اما در این برنامه اعلام کردند ما، دانش آموزان حامیان آب هستیم و باید به افرادیکه آب را درست مصرف نمی‌کنند آنها را به درست مصرف کردن راهنمایی کنیم. و از این به بعد من به کسی که آب را هدر می‌دهد تذکر می‌دهم که آب کم است نباید آب را هدر بدهیم.

ثنا مرادی دانش آموز کلاس اول مدرسه اشرفی اصفهانی گفت: توی مدرسه بهمون یاد دادن هر روز باید حداقل ۵ لیوان آب بخوریم و بیشتر از ۵ دقیقه هم حمام کردنمان زمان نبرد